{"id":1419,"date":"2021-09-14T11:45:28","date_gmt":"2021-09-14T11:45:28","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1419"},"modified":"2021-09-14T11:45:28","modified_gmt":"2021-09-14T11:45:28","slug":"mika-volvo-on-nelivetoinen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-volvo-on-nelivetoinen\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 Volvo on nelivetoinen?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo valmistaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 nelivetoista XC90-mallia, joka kulkee kuten monet muutkin nelivetoiset ajoneuvot. Muuten Volvo on valmistanut nelivetoisia kuorma-autoja ja sotilasajoneuvoja, kuten Volvo MX 4\u00d74 Rigid.<\/p>\n\n\n\n

Neliveto, 4WD, tarkoittaa, ett\u00e4 ajoneuvo k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaikkia nelj\u00e4\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4 kulkemaan. XC90 on elektronisesti ohjattu AWD-ajoneuvo, joka k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaikkia py\u00f6ri\u00e4 \u00e4lykk\u00e4\u00e4sti. Vaikka XC90 on teknisesti AWD eik\u00e4 4WD, se pystyy silti selviytym\u00e4\u00e4n melko vaikeista maasto- ja maasto-olosuhteista, kuten monet muutkin 4WD-ajoneuvot.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka jotkut kutsuisivat XC90:t\u00e4 nelivetoiseksi, Volvo itse ei nime\u00e4 sit\u00e4 niin. T\u00e4m\u00e4 johtuu suurelta osin siit\u00e4, ett\u00e4 autonvalmistajilla on yleens\u00e4 oma n\u00e4kemyksens\u00e4 siit\u00e4, miten j\u00e4rjestelm\u00e4t rakennetaan. Jos kuitenkin puhutaan puhtaasta 4WD:st\u00e4, jossa on lukittava keskitasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6 tai vaihteisto, Volvo tekee Volvo MX 4\u00d74 Rigidi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Volvon \u00e4lyk\u00e4s AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Volvo on aina ollut hyv\u00e4 autojensa valmistuksessa. Heid\u00e4n valmistamansa korit ovat aina turvallisempia ja luotettavampia kuin muiden. Heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ns\u00e4 alustat tarjoavat paremman tasapainon, kaatumisen eston ja paremman polttoainetalouden. Viime aikoina ne ovat siirtyneet ilmajousitukseen, joka tarjoaa tasaisemman ajon.<\/p>\n\n\n\n

Volvon AWD k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Volvon valmistamaa elektronista tekniikkaa. Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tietokonetta valitsemaan, mik\u00e4 py\u00f6r\u00e4 tarvitsee eniten voimaa kulloinkin. Volvon AWD tarjoaa todella hyv\u00e4n tienpidon ja jakaa v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin kaikille py\u00f6rille parhaan mahdollisen tienpidon varmistamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Volvon AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 tarkistaa py\u00f6r\u00e4n v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin tarpeen ja jakaa sen j\u00e4lkeen v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin tiettyjen py\u00f6rien tarpeiden mukaan. J\u00e4rjestelm\u00e4 on riitt\u00e4v\u00e4n \u00e4lyk\u00e4s antamaan suurimman osan voimasta etupy\u00f6rille normaaleissa ajo-olosuhteissa. Paikallaan ollessa j\u00e4rjestelm\u00e4 kuitenkin antaa voimaa takapy\u00f6rille, mik\u00e4 valmistaa ne maksimaaliseen kiihdytykseen. HALDEX Traction luo AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n Volvoa varten.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC90 voi ajaa kuin 4×4.<\/h2>\n\n\n\n

Volvo XC90 on AWD-katumaasturi, jossa on Aisin-tekniikan kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Auto selviytyy hyvin lumesta ja huonosta s\u00e4\u00e4st\u00e4, ja se sopii my\u00f6s kaupunkiajoon. Sill\u00e4 voi jopa ajoittain tehd\u00e4 pieni\u00e4 maastokokemuksia.<\/p>\n\n\n\n

XC90:ss\u00e4 on my\u00f6s m\u00e4kil\u00e4ht\u00f6avustin, joka auttaa m\u00e4enlaskussa ja -kiipe\u00e4misess\u00e4. Vaikka se selviytyykin joistakin m\u00e4ist\u00e4 ja maastoista, sit\u00e4 ei ole tarkoitettu kovaan maastoajoon ja vuoristokiipeilyyn.<\/p>\n\n\n\n

Edellisess\u00e4 sukupolvessa Volvo k\u00e4ytti autossa P2-alustaa. My\u00f6hemmin P2-alusta korvattiin SPA-alustalla. T\u00e4m\u00e4 antoi autolle paremman tienpidon, mink\u00e4 ansiosta XC90 pystyy suoriutumaan entist\u00e4kin paremmin m\u00e4iss\u00e4 ja muissa lieviss\u00e4 maasto-olosuhteissa. Autossa on ilmajousitusj\u00e4rjestelm\u00e4, joka varmasti v\u00e4hent\u00e4\u00e4 kaatumismahdollisuuksia ja parantaa maastokelpoisuutta.<\/p>\n\n\n\n

XC90:ss\u00e4 on suuri maavara, mik\u00e4 takaa paremman ajokelpoisen tien ep\u00e4tasaisilla teill\u00e4. Sen maavara on 9,2 tuumaa (238 mm), mik\u00e4 on paljon korkeampi kuin keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isen 4×4-maasturin maavara, joka on 6-8 tuumaa. N\u00e4in ollen XC90:t\u00e4 voidaan sen korin ja muiden ominaisuuksien perusteella k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samalla tavalla kuin monia nelivetoisia ajoneuvoja.<\/p>\n\n\n\n

Volvon raskaat 4WD-kuorma-autot ja sotilasajoneuvot.<\/h2>\n\n\n\n

Volvo valmisti ensimm\u00e4isen kuorma-autonsa vuonna 1928, joka oli LV-sarja 1. Volvon valmistamat kuorma-autot ovat puhtaasti nelivetoja, joissa on kaikki tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6t, voimansiirto ja jarrut, jotka kuuluvat nelivetoon. Volvo oli jopa maailman toiseksi suurin raskaiden kuorma-autojen valmistaja.<\/p>\n\n\n\n

Volvo on valmistanut kuorma-autoja niin kuljetuksiin kuin sotilask\u00e4ytt\u00f6\u00f6nkin. Sotilasajoneuvot kuuluvat Volvo Defense -nimen alle.<\/p>\n\n\n\n

Kuten kaikki Volvo-autot, my\u00f6s Volvo-kuorma-autot ovat yksi maailman turvallisimmista. Turvallisuusominaisuudet takaavat turvallisuuden kuljettajalle ja muille tiell\u00e4 liikkuville ajoneuvoille. Joitakin turvallisuusominaisuuksia ovat mm:<\/p>\n\n\n\n