{"id":1429,"date":"2021-09-20T07:30:34","date_gmt":"2021-09-20T07:30:34","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1429"},"modified":"2021-09-20T07:30:34","modified_gmt":"2021-09-20T07:30:34","slug":"voiko-hybridilla-ajaa-ilman-akkua","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/voiko-hybridilla-ajaa-ilman-akkua\/","title":{"rendered":"Voiko hybridill\u00e4 ajaa ilman akkua?"},"content":{"rendered":"\n

Hybridit ovat yh\u00e4 uusia lapsia korttelissa, ja siksi ihmiset kyselev\u00e4t paljon siit\u00e4, miten ne toimivat ja mit\u00e4 niill\u00e4 voi ja ei voi tehd\u00e4. Sekaannusten poistamiseksi on turvallista sanoa, ett\u00e4 suurin osa hybrideist\u00e4 ei voi ajaa ilman akkua, mutta muutama niist\u00e4 tavallaan voi.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat hybridit on nyky\u00e4\u00e4n rakennettu siten, ett\u00e4 polttomoottori ja s\u00e4hk\u00f6moottori tukeutuvat koko ajan toisiinsa. N\u00e4ill\u00e4 autoilla ei voi ajaa ilman akkua, koska se aiheuttaa yleens\u00e4 vakavia vaurioita hybridij\u00e4rjestelm\u00e4lle.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta ns. rinnakkaisj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n perustuvissa hybrideiss\u00e4 voidaan ajaa ilman akkua, Toyota Prius on t\u00e4st\u00e4 hyv\u00e4 esimerkki. Rinnakkaishybridij\u00e4rjestelm\u00e4 toimii siten, ett\u00e4 polttomoottori ja s\u00e4hk\u00f6moottori toimivat erikseen, ja ne voivat ajaa ilman akkua, mutta vain lyhyen aikaa.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, Toyota laskee, ett\u00e4 hybridill\u00e4 ajaminen 0 prosentin akulla on vain tilanteissa, joissa ei ole vaihtoehtoja. Jos n\u00e4in k\u00e4y, auto kannattaa ajaa vain turvalliseen paikkaan tai huoltoliikkeeseen, jotta hybridij\u00e4rjestelm\u00e4 ei vahingoituisi.<\/p>\n\n\n\n

Hybridivoimansiirron olennaiset osatekij\u00e4t<\/h2>\n\n\n\n

Hybridi on auto, jossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6moottoria ja polttomoottoria hy\u00f6tysuhteen maksimoimiseksi regeneratiivisen jarrutuksen ja \u00e4lykk\u00e4iden moottorinhallintaj\u00e4rjestelmien avulla. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 hybridi toimii parhaiten kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, jossa on paljon pys\u00e4htyv\u00e4\u00e4 liikennett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiauton suuri etu on se, ett\u00e4 useimmissa tapauksissa et ole riippuvainen kitkajarruista, koska hybridiss\u00e4 on kitkamoottorit, jotka hidastavat auton vauhtia ja varastoivat energiaa tulevaa k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 varten. N\u00e4in ollen k\u00e4yt\u00e4t kitkajarruja vain silloin, kun sinun on teht\u00e4v\u00e4 \u00e4kkipys\u00e4hdys.<\/p>\n\n\n\n

Joissakin hybridiautoissa polttomoottorin k\u00e4ynnist\u00e4miseen k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n korkeaj\u00e4nniteakkua, joten et voi ajaa t\u00e4llaisilla autoilla ilman akkua. Ajon aikana toimivan hybridij\u00e4rjestelm\u00e4n pit\u00e4isi vaihtaa polttomoottorin ja s\u00e4hk\u00f6moottorin v\u00e4lill\u00e4, jotta se olisi mahdollisimman tehokas.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 hybridiautoja tulisi ostaa henkil\u00f6ille, jotka viett\u00e4v\u00e4t suurimman osan ajoajastaan kaupungissa. Jos kuitenkin ajelet enimm\u00e4kseen pitki\u00e4 matkoja moottoritiell\u00e4, tehokkain moottorivaihtoehto on suuri dieselmoottori, jossa on paljon v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ajaminen hybridill\u00e4 tyhj\u00e4ll\u00e4 akulla<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, jos omistat auton, jossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ”rinnakkaishybridij\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4”, voit ajaa autoa tukeutumatta akkuun. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottori ja polttomoottori eiv\u00e4t ole riippuvaisia toisistaan toimiakseen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voit ehk\u00e4 ajaa t\u00e4llaisilla autoilla my\u00f6s ilman bensiini\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisia skenaarioita on kuitenkin syyt\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4\u00e4, koska niit\u00e4 ei suosittele yksik\u00e4\u00e4n valmistaja, joka tekee hybridiautoa, joka pystyy ajamaan ilman akkua. Koska jotkin hybridit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t auton k\u00e4ynnist\u00e4miseen korkeaj\u00e4nniteakkua, jos sammutat polttomoottorin, et v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 pysty k\u00e4ynnist\u00e4m\u00e4\u00e4n sit\u00e4 uudelleen.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi ilman akkua ajaminen tekee autosta eritt\u00e4in ep\u00e4mukavan ajaa ja melko hitaan, koska j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ei ole suunniteltu toimimaan ilman akkua. Parasta olisi etsi\u00e4 turvallinen paikka, jossa pys\u00e4hty\u00e4 ja soittaa lava-auto.<\/p>\n\n\n\n

Ajaminen hybridill\u00e4 ilman bensiini\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat hybridit ovat t\u00e4ysin k\u00e4ytt\u00f6kelvottomia ilman bensiini\u00e4, mutta joillakin, kuten Chevy Voltilla, voi ajaa ilman pisaraakaan bensiini\u00e4 tankissa. Syy t\u00e4h\u00e4n on yksinkertainen: ilman bensiini\u00e4 hybridiauto menett\u00e4\u00e4 ensisijaisen energial\u00e4hteens\u00e4, mik\u00e4 tekee autosta hitaan ja eritt\u00e4in hermostuneen.<\/p>\n\n\n\n

Jos omistat esimerkiksi Nissan Altima -hybridiauton, et voi ajaa sill\u00e4 ilman bensiini\u00e4, koska auto sammuu v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti. Kuten aiemmin todettiin, jotkut hybridit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t s\u00e4hk\u00f6j\u00e4rjestelmi\u00e4\u00e4n k\u00e4ynnist\u00e4m\u00e4\u00e4n polttomoottorin tarvittaessa, ja jos sinulla ei ole bensiini\u00e4, t\u00e4m\u00e4 saattaa jopa vahingoittaa akkua.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rkein syy siihen, miksi useimpia hybridej\u00e4 ei voi ajaa ilman bensiini\u00e4, koska se voi aiheuttaa korjaamatonta vahinkoa hybridij\u00e4rjestelm\u00e4lle. Jos omistat hybridin, jolla voi ajaa ilman bensiini\u00e4, muista olla luottamatta t\u00e4h\u00e4n vaihtoehtoon ja k\u00e4yt\u00e4 sit\u00e4 vain tarvittaessa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4\u00e4k\u00f6 hybridin akku vaihtaa?<\/h3>\n\n\n\n

Useimpien hybridiautojen akkujen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 100 000 kilometri\u00e4, mutta monet niist\u00e4 voivat kest\u00e4\u00e4 yli kaksi kertaa niin kauan. Jos kuitenkin omistat paljon kilometrej\u00e4 ajaneen hybridin, jossa on alkuper\u00e4inen akku, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 sinun pit\u00e4isi vaihtaa se lopulta.<\/p>\n\n\n\n

Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen uusi hybridiakku maksaa autosta ja akun koosta riippuen jopa 6000 dollaria, eik\u00e4 siin\u00e4 ole otettu huomioon ty\u00f6voimakustannuksia. Muista tarkistaa takuu, sill\u00e4 jotkut autonvalmistajat kattavat joskus akkujen takuun jopa 100 000 kilometrin ajaksi.<\/p>\n\n\n\n

Kiellet\u00e4\u00e4nk\u00f6 diesel- ja bensiiniautot tulevaisuudessa?<\/h3>\n\n\n\n

Monien hallitusten ja kansainv\u00e4listen j\u00e4rjest\u00f6jen virkamiesten viimeaikaisten lausuntojen mukaan dieselautojen tuotannon odotetaan loppuvan kokonaan vuosikymmenen tai kahden kuluessa. Vaikka viel\u00e4 on ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, on mahdollista, ett\u00e4 my\u00f6s bensiiniautojen tuotanto lopetetaan.<\/p>\n\n\n\n

Puhtaampaa tulevaisuutta varten me kaikki aiomme ajaa hybrideill\u00e4 ja s\u00e4hk\u00f6autoilla. N\u00e4m\u00e4 arviot eiv\u00e4t pid\u00e4 100-prosenttisesti paikkaansa, ja meid\u00e4n on odotettava ja katsottava, mit\u00e4 tapahtuu. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 nykyisi\u00e4 diesel- ja bensiiniautoja ei tarvitse romuttaa, sill\u00e4 kielto koskee vain uusia autoja.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaako hybridiauto ostaa juuri nyt?<\/h3>\n\n\n\n

Jos hybridi\u00e4 voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 siihen, mit\u00e4 se on, niin sitten se on. Jos et pysty tai halua k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hybridi\u00e4 siihen, mit\u00e4 se on, se ei kannata. Hybridit on tehty kaupunkiliikenteeseen, koska niiss\u00e4 voi luottaa regeneroivaan jarrutukseen kitkajarrutuksen sijaan.<\/p>\n\n\n\n

Regen-jarrutuksen tarkoituksena on ottaa talteen hukkaan mennyt energia hidastuksen aikana, jotta se voidaan varastoida akkuun my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 varten. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 hybridit eiv\u00e4t ole tarkoitettu moottoritieajoon, ja sinun kannattaa j\u00e4tt\u00e4\u00e4 ne toistaiseksi v\u00e4liin, jos teet niin suurimman osan ajasta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybridit ovat yh\u00e4 uusia lapsia korttelissa, ja siksi ihmiset kyselev\u00e4t paljon siit\u00e4, miten ne toimivat ja mit\u00e4 niill\u00e4 voi ja ei voi tehd\u00e4. Sekaannusten poistamiseksi on turvallista sanoa, ett\u00e4 suurin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1429"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1429"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1429\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1429"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1429"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1429"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}