{"id":1437,"date":"2021-09-20T07:34:24","date_gmt":"2021-09-20T07:34:24","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1437"},"modified":"2021-09-20T07:34:24","modified_gmt":"2021-09-20T07:34:24","slug":"kiihdyttavatko-hybridiautot-nopeammin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kiihdyttavatko-hybridiautot-nopeammin\/","title":{"rendered":"Kiihdytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 hybridiautot nopeammin?"},"content":{"rendered":"\n

Nopeuden ja nopeuden v\u00e4lill\u00e4 on selv\u00e4 ero. Nopea auto on auto, joka pystyy saavuttamaan huiman korkean huippunopeuden, kun taas nopea auto on auto, joka pystyy ylivoimaisiin 0-100 km\/h -aikoihin. Hybridiautot kuuluvat j\u00e4lkimm\u00e4iseen luokkaan, koska ne ovat yleens\u00e4 hitaita huippunopeuksissa.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiautot kiihtyv\u00e4t kuitenkin nopeammin kuin tavalliset polttomoottoriautot. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottorit ovat luonnostaan parempia antamaan tehoa varhaisessa vaiheessa. Toisaalta polttomoottoreilla kest\u00e4\u00e4 jonkin aikaa, ennen kuin ne saavuttavat optimaalisen tehoalueensa, ja vasta sitten ne voivat tarjota maksimaalisen v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autot ovat samanlaisia kuin hybridit, mutta ne ovat usein paljon nopeampia. On syyt\u00e4 sanoa, ett\u00e4 maailman nopeimmat autot ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoja, koska ne tarjoavat 100 prosenttia tehostaan s\u00e4hk\u00f6moottoreilla, jotka toimivat parhaiten paikallaan pys\u00e4htyneen\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka hybridit kiihtyv\u00e4tkin nopeammin, sill\u00e4 on merkityst\u00e4 vain, jos auto on jo valmiiksi riitt\u00e4v\u00e4n tehokas, eli Toyota Priukselta ei kannata odottaa nopeutta eik\u00e4 nopeutta.<\/p>\n\n\n\n

Hybridivoimansiirtojen pikakurssi<\/h2>\n\n\n\n

Hybridi on auto, jossa tavallinen polttomoottori on yhdistetty s\u00e4hk\u00f6moottoriin parempien hy\u00f6tysuhdetulosten saavuttamiseksi. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 hybridi on rakennettu tehokkaaksi eik\u00e4 nopeaksi. Jos siis molemmat moottorit ovat teholtaan mit\u00e4tt\u00f6mi\u00e4, auto ei ole nopeampi kuin tehokkaampi polttomoottoriauto.<\/p>\n\n\n\n

McLaren P1, Ferrari LaFerrari ja Porsche 918 ovat kuitenkin opettaneet meille muutamia asioita, joista t\u00e4rkeimm\u00e4t ovat se, ett\u00e4 hybridit pystyv\u00e4t suorituskykyyn ja tehokkuuteen. Siit\u00e4 l\u00e4htien on ollut monia hybridi-superautoja\/urheiluautoja, ja monia niist\u00e4 on viel\u00e4 tulossa.<\/p>\n\n\n\n

Hybridi toimii parhaiten kaupunkiajossa, joka koostuu hitaasta stop-and-go -liikenteest\u00e4. Saavuttaakseen n\u00e4in vaikuttavia MPG-tuloksia hybridit luottavat tekniikkaan, jota kutsutaan regeneratiiviseksi jarrutukseksi. Kyseess\u00e4 on \u00e4lyk\u00e4s tekniikka, jonka avulla auto voi varastoida energiaa, joka muutoin menetett\u00e4isiin jarrutuksen aikana.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autot kiihtyv\u00e4t nopeimmin<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4rkein syy siihen, miksi suuritehoiset s\u00e4hk\u00f6autot ovat maailman nopeimpia autoja, on se, ett\u00e4 ne tarjoavat heti runsaasti v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. S\u00e4hk\u00f6moottoreiden ei tarvitse k\u00e4ynnisty\u00e4 tietylle kierroslukualueelle ennen kuin ne alkavat tarjota maksimitehoa, vaan kaikki teho on k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 joka hetki.<\/p>\n\n\n\n

Polttomoottorit sen sijaan tarvitsevat optimaalisen kierroslukualueen saavuttaakseen maksimitehon. Lis\u00e4ksi s\u00e4hk\u00f6moottoreissa ei ole perinteisi\u00e4 vaihteistoja, mik\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 vaihteiden v\u00e4lill\u00e4 ei ole tehovajetta, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 sek\u00e4 nopeampia ett\u00e4 tasaisempia.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi ne ovat yleens\u00e4 painavampia kuin useimmat polttomoottoriautot, mik\u00e4 auttaa v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n tehoa. Kehittyneet ajonvakautusj\u00e4rjestelm\u00e4t toimivat my\u00f6s parhaiten, kun ei tarvitse huolehtia vaihteiden vaihtamisesta. N\u00e4in ollen s\u00e4hk\u00f6autot tuottavat tehoa jatkuvasti ilman katkoksia.<\/p>\n\n\n\n

Huippunopeuden osalta on syyt\u00e4 sanoa, ett\u00e4 sek\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autot ett\u00e4 hybridiautot ovat kaukana nopeimmista. S\u00e4hk\u00f6moottorin luontainen ominaisuus on se, ett\u00e4 se alkaa hidastua, kun se saavuttaa suuria nopeuksia.<\/p>\n\n\n\n

Nopeiden autojen t\u00e4rkeimm\u00e4t ominaisuudet<\/h2>\n\n\n\n

Jos harkitset drag-auton ostamista tai haluat vain nopeinta nelj\u00e4nnesmailiaikaa kehuskellaksesi, sinun pit\u00e4isi ottaa huomioon n\u00e4m\u00e4 seikat. Ensinn\u00e4kin viritetyt autot ovat yleens\u00e4 nopeimpia, koska niit\u00e4 ei tarvitse kompensoida jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, mutta on olemassa muutama varastossa oleva auto, joka pystyy alle 9 sekunnin nelj\u00e4nnesmailiaikaan.<\/p>\n\n\n\n

Jotta auto olisi nopea, se tarvitsee paljon tehoa. Alle 3 sekunnin aika 0-100 km\/h vaatii yleens\u00e4 500-700 hevosvoimaa. Takavetoisilla autoilla on yleens\u00e4 vaikeuksia saada tehoa alas, mutta kehittyneet ajonvakautusj\u00e4rjestelm\u00e4t pystyv\u00e4t lievent\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00e4t\u00e4 ongelmaa.<\/p>\n\n\n\n

Voiman ja nelivedon lis\u00e4ksi kannattaa valita auto, jossa on kaksoiskytkinvaihteisto, koska se tarjoaa k\u00e4ynnistyksen ohjauksen ja nopeimmat vaihtamisajat. Lis\u00e4ksi raskaat autot ovat yleens\u00e4 parempia laukaisussa, koska ne painavat renkaita enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Aerodynamiikalla, painotasapainolla, jousituksen j\u00e4ykkyydell\u00e4 ja renkailla on my\u00f6s valtava merkitys. Renkaiden tulisi olla suorituskykyiset, ja niiden tulisi my\u00f6s olla leve\u00e4mm\u00e4t takana optimaalisen pidon saavuttamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot ovat nopeimpia juuri nyt?<\/h3>\n\n\n\n

Maailman nopein auto t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 on 1900 hv:n Rimac Nevera. T\u00e4m\u00e4 naurettava EV-hyperauto ajaa 0-100 km\/h vain 1,9 sekunnissa, ja se saavuttaa nelj\u00e4nnesmailin rajan alle 9 sekunnissa, tarkemmin sanottuna 8,5 sekunnissa, mik\u00e4 on maailmanenn\u00e4tys.<\/p>\n\n\n\n

Toiseksi nopein auto on Tesla Model S Plaid, joka kiihtyy 0-100 km\/h noin 2 sekunnissa, ja nelj\u00e4nnesmailin aika on 9,25 sekuntia, mik\u00e4 on aivan j\u00e4rjet\u00f6nt\u00e4 nelioviselta sedanilta. T\u00e4m\u00e4n hetken nopein hybridi on Ferrari SF90 Stradale, jonka nopeus 0-100 km\/h on vain 2,3 sekuntia.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 auto tarjoaa suurimman huippunopeuden?<\/h3>\n\n\n\n

Todistettu maailman nopein auto t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 on kiistelty SSC Tuatara, jota seuraa tiiviisti Bugatti Chiron Super Sport 300+. Tuatara onnistui saavuttamaan 316mph huippunopeuden, kun taas Chiron SuperSport onnistui saavuttamaan 304mph.<\/p>\n\n\n\n

Kolmanneksi nopein auto on Koenigsegg Agera RS, joka onnistui kahdella ajokerralla saavuttamaan 278mph keskiarvon. Hennesey Venom GT:n huippunopeus on 270mph ja Bugatti Veyron Super Sportin 268mph.<\/p>\n\n\n\n

Osuimmeko auton kiihtyvyyden ehdottomiin rajoihin?<\/h3>\n\n\n\n

Alle kahden sekunnin 0-100mph-ajat ovat mielett\u00f6mi\u00e4, ja se saa miettim\u00e4\u00e4n, pystyv\u00e4tk\u00f6 autot koskaan ajamaan nopeammin. Yli 15 vuotta sitten Bugatti julkaisi legendaarisen Bugatti Veyronin, joka oli kaikkien aikojen ensimm\u00e4inen todellinen hyperauto. Yli 1000 hv:n, alle 3 sekunnin 0-100 km\/h -ajan ja 253,81 km\/h huippunopeuden ansiosta alkuper\u00e4inen Veyron oli auto, josta kaikki alkoi.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n monet autot pystyv\u00e4t alle 3 sekunnin 0-60-ajoihin, mutta vain kahdella autolla on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 sertifikaatti, joka mahdollistaa 0-60-ajot alle 2 sekunnissa. Huippunopeuden osalta on vaikea sanoa, tuleeko koskaan olemaan mink\u00e4\u00e4nlaista rajaa. Rehellisesti sanottuna huippunopeudella ei ole merkityst\u00e4, koska se voidaan saavuttaa vain, jos k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on yksityinen moottoritie.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nopeuden ja nopeuden v\u00e4lill\u00e4 on selv\u00e4 ero. Nopea auto on auto, joka pystyy saavuttamaan huiman korkean huippunopeuden, kun taas nopea auto on auto, joka pystyy ylivoimaisiin 0-100 km\/h -aikoihin. Hybridiautot<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1437"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1437"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1437\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1437"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1437"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1437"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}