{"id":1439,"date":"2021-09-20T07:35:15","date_gmt":"2021-09-20T07:35:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1439"},"modified":"2021-09-20T07:35:15","modified_gmt":"2021-09-20T07:35:15","slug":"mika-on-hybridiauton-kayttoika","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-on-hybridiauton-kayttoika\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 on hybridiauton k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

On vaikea sanoa, kuinka kauan mik\u00e4 tahansa auto voi kest\u00e4\u00e4, mutta jos tarkastelemme muutamia hybridiautojen kriittisi\u00e4 seikkoja, jotka yleens\u00e4 vikaantuvat lopulta, voimme laatia kohtuullisen arvion. Ensimm\u00e4inen ja ratkaisevin n\u00e4k\u00f6kohta hybridiauton pitk\u00e4ik\u00e4isyydess\u00e4 on akku.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat valmistajat vakuuttavat akkujensa keston enint\u00e4\u00e4n 100 000 kilometrin ajaksi, mutta akut voivat kest\u00e4\u00e4 paljon kauemminkin. Erona on kuitenkin se, ett\u00e4 ne heikkenev\u00e4t nopeammin 100-150 000 kilometrin j\u00e4lkeen. Silloinkin akku on k\u00e4ytt\u00f6kelpoinen, mutta akun enimm\u00e4iskapasiteetti on huomattavasti heikentynyt.<\/p>\n\n\n\n

Monet eri asiat vaikuttavat siihen, kuinka kauan akku kest\u00e4\u00e4. Ajokilometrit ovat ilmeisin niist\u00e4, mutta my\u00f6s s\u00e4\u00e4, asianmukainen lataus, ik\u00e4, k\u00e4yt\u00f6n intensiteetti ja huolto vaikuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti. Jos noudatat kaikkia valmistajan antamia s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4, akun pit\u00e4isi olla mahdollisimman pitk\u00e4ik\u00e4inen.<\/p>\n\n\n\n

Muutamat tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 Toyota valmistaa markkinoiden luotettavimmat hybridiautot, ja ne kest\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 pisimp\u00e4\u00e4n. Oli miten oli, se riippuu siit\u00e4, miten hyvin tietty\u00e4 autoa on hoidettu.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiakun pitk\u00e4ik\u00e4isyyden perusteet<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin todettiin, hybridiakkujen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 100 000 kilometri\u00e4 ennen kuin ne alkavat hajota, mutta useimmat akut p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4t paljon paremmin. Useimmissa hybrideiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n litiumioniakkuja ja litiumpolymeeriakkuja, joiden teho-painosuhde on ylivoimainen.<\/p>\n\n\n\n

Ne ovat uskomattoman tiheit\u00e4 ja tarjoavat monia lataussyklej\u00e4. Hybridi- ja s\u00e4hk\u00f6autojen akkujen kokonaisenergia mitataan kilowattitunteina, ja useimmissa hybrideiss\u00e4 akkujen teho on nyky\u00e4\u00e4n 10-70 kilowattituntia, kun taas s\u00e4hk\u00f6autoissa, kuten Rimac Neverassa, akkujen teho on jopa 120 kilowattituntia, mik\u00e4 on t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 suurin kilowattitunnin akku miss\u00e4\u00e4n autossa.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4it\u00e4 akkuja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n auton virranl\u00e4hteen\u00e4, ja t\u00e4ydell\u00e4 latauksella voit ajaa keskim\u00e4\u00e4rin 10-150 kilometri\u00e4. Jotta akku kest\u00e4isi pitk\u00e4\u00e4n, sinun pit\u00e4isi noudattaa kaikkia s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 huoltotoimenpiteit\u00e4 ja tehd\u00e4, mit\u00e4 valmistajat kehottavat sinua tekem\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Akku ei kest\u00e4 ikuisesti, ja useimmat luotettavat l\u00e4hteet arvioivat, ett\u00e4 tavallisen hybridiakun pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 noin 1000-2000 lataussykli\u00e4. Akku kannattaa aina pit\u00e4\u00e4 20-80 %:n varaustasolla, vaikka pys\u00e4k\u00f6isitkin auton pitk\u00e4ksi aikaa.<\/p>\n\n\n\n

Maksimoi akun pitk\u00e4ik\u00e4isyys<\/h2>\n\n\n\n

I\u00e4ll\u00e4 on merkityst\u00e4, ja joissakin tapauksissa akku pit\u00e4isi vaihtaa jo viiden vuoden kuluttua. T\u00e4m\u00e4 koskee l\u00e4hinn\u00e4 sit\u00e4, jos ajat autolla pitki\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4isi\u00e4 matkoja, mutta jos ajat sill\u00e4 yksityisesti kaupungilla ja noudatat kaikkia latausohjeita, akun pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 paljon kauemmin.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka i\u00e4ll\u00e4 on v\u00e4li\u00e4, ajokilometreill\u00e4 on kuitenkin viel\u00e4 enemm\u00e4n merkityst\u00e4. Koska joudut lataamaan akkua useammin, se tarkoittaa, ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4t arviolta tietyn m\u00e4\u00e4r\u00e4n akun latausjaksoja. Jos siis ajat p\u00e4ivitt\u00e4in maksimimatkan, akun latausjaksoja on yli 300 vuodessa.<\/p>\n\n\n\n

Toinen t\u00e4rke\u00e4 n\u00e4k\u00f6kohta akun pitk\u00e4ik\u00e4isyydess\u00e4 on my\u00f6s kunkin akkukennon tasapaino. Jotta akku kest\u00e4isi pidemp\u00e4\u00e4n, jokaisen akkukennon on oltava tasapainossa toisiaan l\u00e4hinn\u00e4 olevien kennojen kanssa. Jos n\u00e4in ei tapahdu, kennot hajoavat aikaisemmin, mik\u00e4 heikent\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti akun k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s s\u00e4\u00e4ll\u00e4 on suuri merkitys akun pitk\u00e4ik\u00e4isyyteen, sill\u00e4 \u00e4\u00e4rimm\u00e4iset s\u00e4\u00e4olosuhteet voivat vaikuttaa akkuun kielteisesti. Vaikka polttomoottorin voi l\u00e4mmitt\u00e4\u00e4 aikaisin, akun l\u00e4mpeneminen kest\u00e4\u00e4 kauemmin.<\/p>\n\n\n\n

Asianmukainen lataus on t\u00e4rke\u00e4\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Hybridiakun voi ladata useilla eri tavoilla. Voit joko k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tavallista kotipistoketta, jonka pit\u00e4isi ladata auto akun koosta riippuen enint\u00e4\u00e4n noin 8 tunnissa. Nykyinen lataustekniikka on kuitenkin paljon edistyneemp\u00e4\u00e4, ja tason 3 pikalaturi on edistyksellisin.<\/p>\n\n\n\n

Taso 3 -pikalaturi voi ladata akun jopa 30-40 minuutissa, mutta se heikent\u00e4\u00e4 akun k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4. Vaikka useimmissa autoissa on edistykselliset akun latauksenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4t, ne eiv\u00e4t kykene hoitamaan akkua t\u00e4ysin kuntoon.<\/p>\n\n\n\n

Pikalaturi toimii aggressiivisemmin pumppaamalla akkuun enemm\u00e4n s\u00e4hk\u00f6\u00e4, mik\u00e4 johtaa akun nopeampaan hajoamiseen. Jotta lataaminen olisi vastuullista, autoa tulisi ladata vain tarvittaessa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 autoa ei tarvitse ladata, jos sen varaustila on jo kunnossa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 muu vaikuttaa hybridiauton k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka akku on hybridiauton pitk\u00e4ik\u00e4isyyden t\u00e4rkein osatekij\u00e4, my\u00f6s muilla tekij\u00f6ill\u00e4 on valtava merkitys hybridiauton k\u00e4ytt\u00f6i\u00e4n pident\u00e4misess\u00e4. Sin\u00e4ns\u00e4 yleinen kuluminen on aina t\u00e4rke\u00e4\u00e4 mink\u00e4 tahansa esineen kohdalla, joten auton yll\u00e4pito ja huolto on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kunhan pid\u00e4t autosi aina siistin\u00e4, saat siit\u00e4 varmasti kaiken irti. S\u00e4\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 huoltov\u00e4lej\u00e4 on noudatettava, samoin suositeltuja renkaita ja polttoainetyyppej\u00e4. Yrit\u00e4 huoltaa auton sis\u00e4- ja ulkopuoli, ja varo ruostetta.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko seuraavan sukupolven hybridiakut n\u00e4k\u00f6piiriss\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Litiumioniakut ovat edistyksellisi\u00e4, mutta akkuteknologian tulevaisuus ei ole litiumioni. Litiumpii ja kiinte\u00e4n olomuodon akkuteknologiat ovat todellinen tulevaisuus EV-hybridien akuissa. N\u00e4iden akkujen pit\u00e4isi parantaa suorituskyky\u00e4, kest\u00e4\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n, olla halvempia ja sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n energiaa.<\/p>\n\n\n\n

Monet valtavirran valmistajat, kuten BWM, Daimler ja VAG, ovat jo investoineet huomattavan m\u00e4\u00e4r\u00e4n rahaa n\u00e4ihin teknologioihin.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tapahtuu vanhoille EV- ja hybridiakuille?<\/h3>\n\n\n\n

Parhaimmassa tapauksessa akut kierr\u00e4tet\u00e4\u00e4n, ja l\u00e4hes 98 prosenttia kaikista lyijyakkujen osista voidaan kierr\u00e4tt\u00e4\u00e4 kaapeleiksi, pesuaineiksi, tieopasteiksi jne. Litium-ioniakkujen kohdalla tilanne ei kuitenkaan ole n\u00e4in my\u00f6nteinen.<\/p>\n\n\n\n

Litiumioniakut koostuvat vaarallisista materiaaleista, joiden k\u00e4ytt\u00f6 on rajallista. Lis\u00e4ksi jos ne puretaan v\u00e4\u00e4rin, ne voivat jopa r\u00e4j\u00e4ht\u00e4\u00e4. 5-10 prosenttia on reilu arvio siit\u00e4, kuinka paljon litium-ionihybridiakkuja kierr\u00e4tet\u00e4\u00e4n t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

On vaikea sanoa, kuinka kauan mik\u00e4 tahansa auto voi kest\u00e4\u00e4, mutta jos tarkastelemme muutamia hybridiautojen kriittisi\u00e4 seikkoja, jotka yleens\u00e4 vikaantuvat lopulta, voimme laatia kohtuullisen arvion. Ensimm\u00e4inen ja ratkaisevin n\u00e4k\u00f6kohta hybridiauton<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1439"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1439"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1439\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1439"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1439"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1439"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}