{"id":1441,"date":"2021-09-20T07:36:05","date_gmt":"2021-09-20T07:36:05","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1441"},"modified":"2021-09-20T07:36:05","modified_gmt":"2021-09-20T07:36:05","slug":"voiko-hybridiakun-korjata","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/voiko-hybridiakun-korjata\/","title":{"rendered":"Voiko hybridiakun korjata?"},"content":{"rendered":"\n

Hybridiakku voidaan joko vaihtaa, kunnostaa tai tasapainottaa. N\u00e4ist\u00e4 kolmesta vaihto on toiminnallisuuden kannalta paras vaihtoehto, kun vaihdetaan kulunut akku. T\u00e4ysin uusi akku voi kuitenkin maksaa yli 4000 dollaria uutena, kun taas k\u00e4ytetty akku voi my\u00f6s maksaa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 2500 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Akun kunnostus on prosessi, jossa sulfaattikidekertym\u00e4t poistetaan akun levyn pinnalta. T\u00e4llaisia sulfaattikerrostumia syntyy akun purkautumisen seurauksena, ja jokainen litiumioniakku on altis t\u00e4llaisille pintakerrostumille.<\/p>\n\n\n\n

Akun tasapainottaminen on prosessi, jolla pyrit\u00e4\u00e4n saavuttamaan tasainen kapasiteetti useiden eri akkukennojen avulla. Kapasiteetin vaihtelut johtuvat akun ep\u00e4puhtauksista, valmistusongelmista, kennon vanhenemisesta tai ymp\u00e4rist\u00f6altistuksista.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiakku voidaan periaatteessa korjata, vaikka se olisi fyysisesti vaurioitunut. T\u00e4h\u00e4n prosessiin kuuluu yleens\u00e4 vaurioituneiden kennojen vaihtaminen, mutta t\u00e4m\u00e4 olisi annettava koulutettujen ammattilaisten teht\u00e4v\u00e4ksi, sill\u00e4 akut ovat yleens\u00e4 vaarallisia, jos et tied\u00e4, mit\u00e4 olet tekem\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Akun kunnostaminen<\/h2>\n\n\n\n

Aina kun akun levyyn ilmestyy sulfaattikiteit\u00e4, se tarkoittaa yleens\u00e4 huonompia latausaikoja, heikompaa tehokkuutta ja yleisesti ottaen pienemp\u00e4\u00e4 akun kapasiteettia. Akun kunnostuksella tai kunnostamisella pyrit\u00e4\u00e4n poistamaan n\u00e4m\u00e4 sulfaattipintakertym\u00e4t ja t\u00e4ydent\u00e4m\u00e4\u00e4n elektrolyyttiliuokset itse akun sis\u00e4lt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 akku pystyy nyt toimimaan kuin uusi. Vaikka t\u00e4m\u00e4 prosessi ei vaadi insin\u00f6\u00f6rin tutkintoa, se kannattaa j\u00e4tt\u00e4\u00e4 ammattilaisten teht\u00e4v\u00e4ksi, varsinkin jos haluat kunnostaa litiumioniakun.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta lyijyakut ovat paljon turvallisempia ja helpompia kunnostaa, mutta koska litiumioniakkuilla toimivien hybridien yleistyminen on yh\u00e4 voimakkaampaa, t\u00e4t\u00e4 ei saa koskaan yritt\u00e4\u00e4 tehd\u00e4 itse.<\/p>\n\n\n\n

Litiumioniakut ovat herkki\u00e4, tarkasti valmistettuja ja vaarallisia, ja kaikenlainen huolto tai korjaus on aina j\u00e4tett\u00e4v\u00e4 ammattilaisten teht\u00e4v\u00e4ksi.<\/p>\n\n\n\n

Akun tasapainottaminen<\/h2>\n\n\n\n

Akun uudelleentasapainotus tai akun uudelleenjako on prosessi, jonka tavoitteena on saavuttaa jatkuva ja tasainen kapasiteettitaso kaikissa yksitt\u00e4isiss\u00e4 akkukennoissa. Tasapainotettu akku on tehokkaampi, joten jos kaikki yksitt\u00e4iset kennot ovat t\u00e4ydellisess\u00e4 sopusoinnussa, akku voi tarjota optimaalisen suorituskyvyn ja pitk\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6i\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

SOC on termi, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kuvaamaan varaustilaa, sill\u00e4 se on yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mpi, mit\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n akku on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Useiden yksitt\u00e4isten kennojen v\u00e4liset pienet vaihtelut ovat merkityksett\u00f6mi\u00e4, mutta ne kasvavat ajan my\u00f6t\u00e4 ja kun yh\u00e4 useammat kennot muuttuvat ep\u00e4tasapainoisiksi.<\/p>\n\n\n\n

Useimmissa akkupaketeissa on my\u00f6s erityisi\u00e4 automaattisia akun tasapainottimia, jotka on suunniteltu akkupaketteja varten, jotka on rakennettu useammasta kuin yhdest\u00e4 kennosta sarjassa. Erona rinnakkaisiin kennoihin on se, ett\u00e4 ne tasapainottavat toisiaan luonnollisesti, koska ne ovat koko ajan suoraan yhteydess\u00e4 toisiinsa.<\/p>\n\n\n\n

Jotta t\u00e4m\u00e4 onnistuisi mahdollisimman hyvin, akku olisi tyhjennett\u00e4v\u00e4 kokonaan ja ladattava my\u00f6hemmin maksimiinsa syv\u00e4lataussyklin p\u00e4\u00e4tytty\u00e4. T\u00e4m\u00e4n pit\u00e4isi palauttaa akun alkuper\u00e4inen kapasiteetti, mik\u00e4 yleens\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 nyt akku kest\u00e4\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Korjaaminen vaihto<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin todettiin, akkuja voidaan korjata. N\u00e4in ei kuitenkaan aina ole. Jos vahingoitat akkua fyysisesti niin paljon, ett\u00e4 sit\u00e4 ei voi korjata, ainoaksi vaihtoehdoksi j\u00e4\u00e4 investoiminen kokonaan uuteen akkuun.<\/p>\n\n\n\n

Upouusi akku maksaa paljon rahaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 on odotettavissa yli 3000-6000 dollarin hinta. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 maksat akusta, sinun on joskus my\u00f6s vakuutettava se, l\u00e4hetett\u00e4v\u00e4 ja asennettava se, mik\u00e4 kaikki maksaa lis\u00e4\u00e4 rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Tilanteen vaatiessa voit my\u00f6s ostaa k\u00e4ytetyn akun. N\u00e4iden hinnat voivat vaihdella koosta, i\u00e4st\u00e4, kapasiteetista ja saatavuudesta riippuen. Hinnoittelun kannalta olet my\u00f6s v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 2000-2500 dollaria, jos haluat kunnollisen akun ottamatta huomioon lis\u00e4kustannuksia.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 upouusi akku on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n autoihin, jotka on rakennettu tarjoamaan suorituskyky\u00e4 yli kaiken muun. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 esimerkiksi Ferrari SF90 Stradale, McLaren P1, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder tai mik\u00e4 tahansa muu huippusuorituskykyinen auto kannattaa hankkia kokonaan uusi akku.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Voiko hybridiautolla ajaa ilman akkua?<\/h3>\n\n\n\n

Useimmat hybridiajoneuvot on suunniteltu siirtym\u00e4\u00e4n polttomoottorin ja s\u00e4hk\u00f6moottorin v\u00e4lill\u00e4 paremman polttoainetehokkuuden saavuttamiseksi. Vaikka useimpia hybridej\u00e4 ei voi ajaa ilman akkua, koska t\u00e4m\u00e4 voi aiheuttaa vakavia vahinkoja hybridij\u00e4rjestelmille, joillakin voi tavallaan ajaa ilman akkua.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit on yleens\u00e4 rakennettu niin sanotun ”rinnakkaisj\u00e4rjestelm\u00e4n” varaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottori ja polttomoottori toimivat aina yhdess\u00e4, kun taas toiset hybridit, kuten esimerkiksi Toyota Prius, on rakennettu eri tavalla. N\u00e4iss\u00e4 voi ajaa ilman akkua, mutta se on varattava vain h\u00e4t\u00e4tilanteisiin.<\/p>\n\n\n\n

Millainen on useimpien hybridiautojen akkujen takuu?<\/h3>\n\n\n\n

Valtaosa hybridiautojen valmistajista tarjoaa akuilleen kahdeksan vuoden tai 80 000-100 000 kilometrin takuun. On olemassa pari merkki\u00e4, jotka tarjoavat jopa 12 vuoden takuun, mutta ne maksavat yleens\u00e4 kuitenkin enemm\u00e4n rahaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 akku on vaihdettava takuun puitteissa, jolloin s\u00e4\u00e4st\u00e4t paljon rahaa. Ole varovainen k\u00e4ytettyjen hybridiautojen suhteen ja yrit\u00e4 aina ostaa autoja, jotka ovat viel\u00e4 oikeutettuja takuun pident\u00e4miseen.<\/p>\n\n\n\n

Voiko fyysisesti vaurioituneen hybridiakun korjata?<\/h3>\n\n\n\n

On olemassa monia kolaroituja hybridiautoja. Osa niist\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n varaosiksi, osa romutetaan kokonaan, mutta suurin osa korjataan. T\u00e4m\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 yleens\u00e4 fyysisesti vaurioituneen akun korjaamista, mik\u00e4 voi olla sek\u00e4 vaarallista ett\u00e4 kallista. Vaikka t\u00e4m\u00e4 on mahdollista, korjauskelpoisuus riippuu suuresti akun vaurioitumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Fyysisesti vaurioituneen akun korjaamiseksi on vaihdettava kaikki vaurioituneet yksitt\u00e4iset akkukennot. T\u00e4m\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, jos vain pieni osa akusta on vaurioitunut ja jos muu osa akusta pystyy edelleen tuottamaan kunnon mehua. Sinun kannattaa vied\u00e4 autosi tarkastettavaksi valtuutettuun korjaamoon, ennen kuin teet mit\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybridiakku voidaan joko vaihtaa, kunnostaa tai tasapainottaa. N\u00e4ist\u00e4 kolmesta vaihto on toiminnallisuuden kannalta paras vaihtoehto, kun vaihdetaan kulunut akku. T\u00e4ysin uusi akku voi kuitenkin maksaa yli 4000 dollaria uutena, kun<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1441"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1441"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1441\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1441"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1441"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1441"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}