{"id":1457,"date":"2021-09-20T07:43:06","date_gmt":"2021-09-20T07:43:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1457"},"modified":"2021-09-20T07:43:06","modified_gmt":"2021-09-20T07:43:06","slug":"voiko-olla-liian-painava-autoon","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/voiko-olla-liian-painava-autoon\/","title":{"rendered":"Voiko olla liian painava autoon?"},"content":{"rendered":"\n

Useimmat autot pystyv\u00e4t nyky\u00e4\u00e4n kuljettamaan painavimmatkin kuljettajat. Vaikka t\u00e4m\u00e4 ei loppujen lopuksi vaikuta autoon liikaa, se voi aiheuttaa mahdollisia riskej\u00e4 ja vaikuttaa kielteisesti polttoainetalouteen. Nyky\u00e4\u00e4n autoja ei ole mitoitettu kuljettamaan valtavia kuormia, mutta ne pystyv\u00e4t kuitenkin kuljettamaan niit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Liian suuren painon ongelma on, ett\u00e4 se tekee autosta vaarallisemman. Lihavilla ihmisill\u00e4 on taipumus olla leve\u00e4mpi kuin useimmat auton istuimet, ja heill\u00e4 on my\u00f6s taipumus istua l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 ohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4 kuin muilla. Kaikki t\u00e4m\u00e4 vaikuttaa turvallisuuteen ennen kaikkea.<\/p>\n\n\n\n

Turvallisuuden lis\u00e4ksi painon lis\u00e4\u00e4ntyminen vaikuttaa my\u00f6s tehokkuuteen ja yleiseen suorituskykyyn. Valmistajat ilmoittavat yleens\u00e4 enimm\u00e4iskantokyvyn muutamissa paikoissa, kuten k\u00e4ytt\u00f6oppaassa ja tarrassa kuljettajan ovensuulla.<\/p>\n\n\n\n

Toinen asia, joka kannattaa pit\u00e4\u00e4 mieless\u00e4, on korkeus. Painon lis\u00e4\u00e4ntyminen vaikuttaa viel\u00e4 enemm\u00e4n autoihin, joiden painopiste on korkeampi, koska ne kallistuvat enemm\u00e4n, mink\u00e4 vuoksi ne tuntuvat ja ajavat hieman ep\u00e4varmasti. On kuitenkin aina parasta vain noudattaa omistajan k\u00e4sikirjaa.<\/p>\n\n\n\n

Lihavat ihmiset ratin takana<\/h2>\n\n\n\n

Jopa 1\/3 yli 20-vuotiaista amerikkalaisista katsotaan lihaviksi, mink\u00e4 vuoksi American Medical Association julisti, ett\u00e4 lihavuus on sairaus. Vaikka monet asiantuntijat kiistelev\u00e4t edelleen siit\u00e4, onko se sairaus vai ei, tosiasia on, ett\u00e4 lihavuudella on paljon mahdollisesti haitallisia seurauksia.<\/p>\n\n\n\n

Kun on kyse autoilusta ja p\u00e4ivitt\u00e4isest\u00e4 ty\u00f6matkaliikenteest\u00e4, lihavilla ihmisill\u00e4 on suurempi mahdollisuus kuolla auto-onnettomuudessa kuin normaalikokoisilla henkil\u00f6ill\u00e4. Parin tutkimuksen mukaan kuljettajilla, joiden BMI oli 30-35 prosenttia ja joita pidet\u00e4\u00e4n kohtalaisen lihavina, oli 21 prosenttia suurempi todenn\u00e4k\u00f6isyys kuolla auto-onnettomuudessa.<\/p>\n\n\n\n

Niill\u00e4, joiden BMI oli 35-40 prosenttia, oli 50 prosenttia suurempi todenn\u00e4k\u00f6isyys kuolla auto-onnettomuudessa. Jos kuitenkin olet eritt\u00e4in lihava tai painoindeksisi on yli 40 prosenttia, kuolet auto-onnettomuudessa jopa 80 prosenttia todenn\u00e4k\u00f6isemmin. Kalifornian yliopiston vuonna 2012 tekem\u00e4n tutkimuksen mukaan lihavat naiskuljettajat ovat viel\u00e4 huonommassa asemassa.<\/p>\n\n\n\n

On melko selv\u00e4\u00e4, miksi lihavat ihmiset selviytyv\u00e4t huonommin auto-onnettomuuksissa. He eiv\u00e4t pysty reagoimaan yht\u00e4 nopeasti eiv\u00e4tk\u00e4 istu riitt\u00e4v\u00e4n kaukana turvatyynyst\u00e4, jotta se olisi turvallinen.<\/p>\n\n\n\n

Liian painavat autot<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat autot on nyky\u00e4\u00e4n mitoitettu tasaiselle kantavuudelle, mutta t\u00e4m\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 vain, jos renkaat on t\u00e4ytetty kunnolla. Jos renkaiden ilmanpaineet eiv\u00e4t ole kunnolla t\u00e4ytetyt, kantavuus on huomattavasti pienempi, joten varmista, ett\u00e4 rengaspaineet ovat valmistajan suosittelemalla optimaalisella tasolla.<\/p>\n\n\n\n

Raskaiden autojen on vaikeampi hidastaa ja kiihdytt\u00e4\u00e4, koska niiden on kuljetettava enemm\u00e4n massaa. Valmistajat pyrkiv\u00e4t poistamaan n\u00e4m\u00e4 vaikutukset lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tehoa, vahvistamalla jarruja ja leve\u00e4mmill\u00e4 renkailla. Autot ovat kuitenkin nyky\u00e4\u00e4n niin painavia, ett\u00e4 niiden painoa on vaikea torjua.<\/p>\n\n\n\n

Toinen t\u00e4rke\u00e4 painoon liittyv\u00e4 n\u00e4k\u00f6kohta on painopiste. Urheilu- ja superautot eiv\u00e4t ole matalalla maata vasten vain esteettisist\u00e4 ja aerodynaamisista syist\u00e4. Matalampi painopiste mahdollistaa auton pysymisen tasaisena kaarreajossa, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 ketter\u00e4mm\u00e4n ja innokkaamman suunnanmuutoksiin.<\/p>\n\n\n\n

Kevyet autot<\/h2>\n\n\n\n

Spektrin toisessa p\u00e4\u00e4ss\u00e4 ovat kevyet autot. N\u00e4m\u00e4 autot ovat sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa kompakteja, ja ne tarjoavat yleens\u00e4 ketterimm\u00e4n ajokokemuksen. Yleinen tapa tehd\u00e4 nopeista ja j\u00e4nnitt\u00e4vist\u00e4 autoista nopeita ja j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4 on v\u00e4hent\u00e4\u00e4 painoa ja lis\u00e4t\u00e4 tehoa.<\/p>\n\n\n\n

Urheiluautot ja superautot ovat todellinen ruumiillistuma siit\u00e4, mit\u00e4 kevyet autot voivat olla. Esimerkiksi Mazda MX-5 Miataa pidet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 kaikkien aikojen parhaista urheiluautoista, vaikka MX-5:n teho ei olekaan kovin suuri.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat lihavat ihmiset eiv\u00e4t mahdu suurimpaan osaan urheiluautoista. On kuitenkin olemassa pari vaihtoehtoa, jotka todellakin sopivat painavimmillekin henkil\u00f6ille. Muista testata auto ennen kuin p\u00e4\u00e4t\u00e4t ostaa sen, jotta et tee kompromisseja turvallisuudesta.<\/p>\n\n\n\n

Lamborghinin ja McLarenin kaltaiset merkit eiv\u00e4t tee autoja pitkille tai leveille ihmisille, kun taas jotkut superautot, kuten Audi R8, ovat itse asiassa riitt\u00e4v\u00e4n tilavia kenelle tahansa. Oli miten oli, noudata aina ajos\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja kiinnit\u00e4 aina turvavy\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot ovat parhaita lihaville kuljettajille?<\/h3>\n\n\n\n

Isokokoisille kuljettajille on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja segmentist\u00e4 riippumatta. Jos haluat sedanin, Kia Optima tarjoaa runsaasti tilaa, se on sama juttu kuin Volvo S90. Jos haluat viistoper\u00e4n, Mazda 3 ja VW Golf tarjoavat my\u00f6s paljon tilaa.<\/p>\n\n\n\n

Jos maasturit ovat enemm\u00e4n sinun juttusi, Honda CR-V ja Volvo XC90 ovat tilavimmat ja parhaat keskikokoiset maasturit lihaville ihmisille. Chevy Tahoe, GMC Yukon ja Ford Expedition ovat loistavia t\u00e4ysikokoisia katumaastureita lihaville ihmisille.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 autoja lihavien ihmisten tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, lihavien ihmisten tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 ostamasta kompakteja urheiluautoja, kuten Mazda MX-5 Miata, Fiat 124 Spyder, BMW Z4 tai Porsche Cayman. My\u00f6s monia superautoja tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4, koska niiss\u00e4 ei ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n riitt\u00e4v\u00e4sti tilaa edes pienikokoisille kuljettajille.<\/p>\n\n\n\n

Muista testata auto ennen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4, sill\u00e4 joskus on vaikea arvioida, kuinka mukava tai ep\u00e4mukava auto todella on. Kompaktien urheiluautojen ja superautojen lis\u00e4ksi lihavien ihmisten ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n pit\u00e4isi ajaa autoja, joihin on vaikea p\u00e4\u00e4st\u00e4 sis\u00e4\u00e4n ja ulos.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 autoissa on suurimmat etuistuimet?<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet ylipainoinen ja haluat auton, jossa on riitt\u00e4v\u00e4sti istuintilaa edess\u00e4, kannattaa tutustua Dodge Challengeriin, Ford Expeditioniin, Audi A8:aan, Kia Optimaan, VW Golfiin ja BMW 7-sarjaan. Dodge Challenger saattaa hyvinkin olla auto, jossa on markkinoiden levein kuljettajan istuin.<\/p>\n\n\n\n

Ford Expedition on t\u00e4ysikokoinen katumaasturi, jossa on levein kuljettajan istuin, ja ihastuttavan n\u00e4k\u00f6inen ja eritt\u00e4in pehme\u00e4 Audi A8 on sedan, jossa on suurin kuljettajan istuin. Kia Optima ei ole kaukana per\u00e4ss\u00e4, samoin BMW 7-sarja ja VW Golf.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Useimmat autot pystyv\u00e4t nyky\u00e4\u00e4n kuljettamaan painavimmatkin kuljettajat. Vaikka t\u00e4m\u00e4 ei loppujen lopuksi vaikuta autoon liikaa, se voi aiheuttaa mahdollisia riskej\u00e4 ja vaikuttaa kielteisesti polttoainetalouteen. Nyky\u00e4\u00e4n autoja ei ole mitoitettu kuljettamaan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1457"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1457"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1457\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1457"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1457"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1457"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}