{"id":1461,"date":"2021-09-20T07:45:07","date_gmt":"2021-09-20T07:45:07","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1461"},"modified":"2021-09-20T07:45:07","modified_gmt":"2021-09-20T07:45:07","slug":"missa-hybridiautossa-on-eniten-hevosvoimia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-hybridiautossa-on-eniten-hevosvoimia\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 hybridiautossa on eniten hevosvoimia"},"content":{"rendered":"\n

Hybridiautot on tehty tehokkaiksi, mik\u00e4 yleens\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne ovat melko tylsi\u00e4 ja hitaita. Kaikki hybridit eiv\u00e4t kuitenkaan ole samanlaisia, ja jotkut niist\u00e4 ovat maailman tehokkaimpia autoja.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka maailman nopeimmat autot ovat s\u00e4hk\u00f6autoja ja suurimman huippunopeuden omaavat autot toimivat yksinomaan polttomoottoreilla, n\u00e4m\u00e4 hybridiautot eiv\u00e4t ole kaukana niist\u00e4. Maailman tehokkain hybridiauto on Koenigsegg Regera, ruotsalainen hyperauto, joka maksaa huimat kaksi miljoonaa dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Maailman toiseksi tehokkain hybridiauto on huikea Ferrari SF90 Stradale, joka maksaa vain hieman yli 600 000 dollaria. Maailman kolmanneksi tehokkain hybridiauto on viel\u00e4 paremman n\u00e4k\u00f6inen Ferrari LaFerrari, joka maksaa nyt 2-3 miljoonaa dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Seuraavana listalla on 1,5-2 miljoonan dollarin McLaren P1, brittil\u00e4inen hyperauto, joka on tehty kilpailemaan Ferrari LaFerrarin kaltaisten autojen kanssa, ja toinen uskomattoman tehokas hybridihyperauto, miljoonan dollarin Porsche 918 Spyder.<\/p>\n\n\n\n

1. Koenigsegg Regera<\/h2>\n\n\n\n

Koenigsegg on ruotsalainen autonvalmistaja, joka tunnetaan t\u00f6rkeist\u00e4 miljoonien dollareiden hyperautojen kehitt\u00e4misest\u00e4, ja Regera on varmasti yksi niist\u00e4. Sen voimanl\u00e4hteen\u00e4 on itse kehitetty 5,0-litrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka on yhdistetty kahteen s\u00e4hk\u00f6moottoriin, joiden teho on yhteens\u00e4 hieman yli 1500 hv eli 1119 kW.<\/p>\n\n\n\n

Koenigsegg Regeran todellinen juhlakalu ei kuitenkaan ole itse moottori, vaan vallankumouksellinen vaihteisto, jota Koenigsegg kutsuu nimell\u00e4 ”Direct Drive”. Direct Drive -vaihteisto tekee Koenigsegg Regerasta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 yksivaihteisen rakettilaivan, joka kykenee 250 mailin tuntinopeuteen.<\/p>\n\n\n\n

2. Ferrari SF90 Stradale<\/h2>\n\n\n\n

Italian Modenasta tulee mahtava Ferrari SF90 Stradale. T\u00e4m\u00e4 tekniikkakierros esittelee, milt\u00e4 tulevaisuuden Ferrari n\u00e4ytt\u00e4\u00e4. T\u00e4ysin p\u00e4ivitetty sis\u00e4tila futuristisilla n\u00e4yt\u00f6ill\u00e4 ja huipputeknologialla saa SF90:n tuntumaan Grand Tourer -superautolta tulevaisuudesta.<\/p>\n\n\n\n

Kuitenkin 4,0 litran twin-turbo V8-moottorin ja kahden s\u00e4hk\u00f6moottorin ansiosta SF90 tuottaa 986 hevosvoimaa, mik\u00e4 nostaa SF0:n tehokkaimpien hybridi-superautojen listan sijalle 2. T\u00e4m\u00e4 on my\u00f6s SF90:ss\u00e4. SF90:t\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n Ferrarin nykyisen\u00e4 lippulaivana, mutta l\u00e4hes kaikki ovat kuitenkin samaa mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 SF90 ei ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 haluttava kuin LaFerrari.<\/p>\n\n\n\n

3. LaFerrari<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka SF90 tarjoaa enemm\u00e4n tehoa, nyt ikoninen LaFerrari tarjoaa enemm\u00e4n kaikkea muuta. LaFerrari on 1-2 miljoonan dollarin hintalapullaan yksi kalleimmista Ferrari-malleista, joita on koskaan julkaistu, mutta LaFerrarin kysynt\u00e4 oli niin suurta, ett\u00e4 k\u00e4ytettyjen autojen hinnat nousivat Aperta-versioiden osalta 5-6 miljoonaan dollariin.<\/p>\n\n\n\n

LaFerrari oli osa niin sanottua ”hyperautojen pyh\u00e4\u00e4 kolminaisuutta”, johon kuuluvat my\u00f6s McLaren P1 ja Porsche 918 Spyder. Voima tulee huutavasta 6,5 litran V12-moottorista, joka on yhdistetty pariin s\u00e4hk\u00f6moottoriin, joiden yhteisteho on 963 hv.<\/p>\n\n\n\n

4. McLaren P1<\/h2>\n\n\n\n

McLaren P1 on kiistatta suurin McLaren-malli merkin uudelleensyntymisen j\u00e4lkeen. Uhkaavan muotoilunsa ja takavetoisen alustansa ansiosta P1 sai lempinimen ”The Widowmaker”. On vain surullista, ett\u00e4 kaikki uudemmat McLarenin hyperautot eiv\u00e4t ole l\u00e4hell\u00e4k\u00e4\u00e4n P1:t\u00e4, kun kyse on j\u00e4nnityksest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tehoon tulee, P1 puskee ulos 916 hevosvoimaa 3,8-litraisesta twin-turbo V8-moottorista ja parista s\u00e4hk\u00f6moottorista. T\u00e4m\u00e4 moottori on yhdistetty salamannopeaan 7-vaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon, jossa on k\u00e4ynnistyksenhallinta.<\/p>\n\n\n\n

5. Porsche 918 Spyder<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 918 Spyder on todenn\u00e4k\u00f6isesti yksi parhaista Saksasta koskaan valmistuneista superautoista, ja se on n\u00e4ht\u00e4vyys. Hyperautojen ”pyh\u00e4st\u00e4 kolminaisuudesta” 918 on se, jolla on eniten nopeita kierrosaikoja verrattuna P1:een ja LaFerrariin, ja kaiken lis\u00e4ksi se on kaikista kolmesta autosta mukavin.<\/p>\n\n\n\n

918:ssa on 4,6 litran V8-moottori, joka on yhdistetty pariin s\u00e4hk\u00f6moottoriin, joiden yhteisteho on 887 hv. Parasta 918:ssa on se, ett\u00e4 se on kolmikon mukavin auto, ja sit\u00e4 voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s roadsterina, jos irrotettavat kattopaneelit otetaan pois.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka t\u00e4rkeit\u00e4 hevosvoimat ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6 ovat?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu siit\u00e4, mit\u00e4 haluat autolta. Rehellisesti sanottuna autot ovat l\u00e4hinn\u00e4 kulkuv\u00e4lineit\u00e4, jotka tarvitsevat alle 200 hv tehd\u00e4kseen kaiken laillisesti. Jos kuitenkin tarkastelet autoja pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n j\u00e4rjen ja logiikan kautta, t\u00e4m\u00e4ntyyppiset autot eiv\u00e4t ole sinua varten, ja se on ihan ok.<\/p>\n\n\n\n

Hevosvoimat ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti ovat t\u00e4rkeit\u00e4 niille, jotka nauttivat tehokkaan auton ajamisesta, auton, joka saa heid\u00e4t tuntemaan, ett\u00e4 he hallitsevat jotain merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 ja t\u00e4ynn\u00e4 v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Jos rakastat viett\u00e4\u00e4 aikaa kilparadoilla tai drag stripeill\u00e4, teho ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6 ovat \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen t\u00e4rkeit\u00e4, ja niin pit\u00e4\u00e4kin olla.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko s\u00e4hk\u00f6autot parempia kilpa-autoja?<\/h3>\n\n\n\n

Formula E -kilpaorganisaation k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton j\u00e4lkeen monet ihmiset ovat alkaneet kysell\u00e4, ovatko s\u00e4hk\u00f6autot kilpa-autoilun tulevaisuutta. Oli miten oli, s\u00e4hk\u00f6autot ovat tehokkaampia, ne tarjoavat 100 % tehon joka hetki, ne ovat kauttaaltaan tasaisempia ja ne eiv\u00e4t tarvitse yht\u00e4 paljon huoltoa.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autoista puuttuu kuitenkin tunne, ja se on vain todellisuutta. Onko se oikeasti kilpa-ajoa, jos moottorin \u00e4\u00e4net eiv\u00e4t jyr\u00e4htele ja jos kaikki ei haise polttoaineelle ja kumille? Kilpa-autoilun emotionaalista puolta ei voida toistaa s\u00e4hk\u00f6autoilla, mutta se ei tarkoita, etteiv\u00e4tk\u00f6 s\u00e4hk\u00f6- ja polttomoottori-ajot voisi olla rinnakkain.<\/p>\n\n\n\n

Millainen on hyv\u00e4 hybridi?<\/h3>\n\n\n\n

Kun olemme keskustelleet markkinoiden tehokkaimmista ja tehottomimmista hybrideist\u00e4, on aika keskustella siit\u00e4, mik\u00e4 tekee hyv\u00e4n hybridin. Vaikka n\u00e4m\u00e4 edell\u00e4 mainitut autot ovat h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 l\u00e4hes kaikin puolin, ne eiv\u00e4t ole sit\u00e4, mit\u00e4 todellisen hybridin pit\u00e4isi olla. Niiden pit\u00e4isi keskitty\u00e4 ensisijaisesti tehokkuuteen ja haitallisten p\u00e4\u00e4st\u00f6jen puutteeseen, ei tehoon ja nopeuteen.<\/p>\n\n\n\n

Siten hyv\u00e4 hybridi on sellainen, joka siirtyy taitavasti polttomoottorin ja s\u00e4hk\u00f6moottorin v\u00e4lill\u00e4 saadakseen parhaat mahdolliset hy\u00f6tysuhdeluvut. Hyv\u00e4 hybridi on auto, joka on niin sulava, ett\u00e4 sit\u00e4 voisi luulla t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6autoksi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybridiautot on tehty tehokkaiksi, mik\u00e4 yleens\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne ovat melko tylsi\u00e4 ja hitaita. Kaikki hybridit eiv\u00e4t kuitenkaan ole samanlaisia, ja jotkut niist\u00e4 ovat maailman tehokkaimpia autoja. Vaikka maailman nopeimmat<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1461"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1461"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1461\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1461"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1461"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1461"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}