{"id":1466,"date":"2021-10-06T07:25:32","date_gmt":"2021-10-06T07:25:32","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1466"},"modified":"2021-10-06T07:25:32","modified_gmt":"2021-10-06T07:25:32","slug":"onko-paha-aina-ladata-teslaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-paha-aina-ladata-teslaa\/","title":{"rendered":"Onko paha aina ladata Teslaa?"},"content":{"rendered":"\n

Tesla on tehnyt asiakkaidensa el\u00e4m\u00e4st\u00e4 helppoa sill\u00e4, ett\u00e4 sill\u00e4 on hyv\u00e4t yhteydet superlatausasemiin autojen lataamista varten. Mutta onko huono asia ladata Tesla aina t\u00e4yteen?<\/p>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Teslan jatkuva ylilataaminen ei ole hyv\u00e4ksi akulle. Vaikutus on kuitenkin niin pieni, ett\u00e4 jotkut eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 edes huomaa sit\u00e4. Jos lataat Teslaasi jatkuvasti superlatausasemilla, akun huippulatausnopeus saattaa hieman laskea. T\u00e4m\u00e4n seurauksena t\u00e4m\u00e4 vaikuttaa akun tehokkuuteen.<\/p>\n\n\n\n

Viel\u00e4 enemm\u00e4n Teslan akkua voi vahingoittaa se, ett\u00e4 teet muun kuin Teslan DC-pikalatauksen, kuten Chademo-asemilla. Kun lataat Teslaasi toistuvasti muulla kuin Teslan DC-pikalatausasemalla useita kertoja viikossa, huomaat, ett\u00e4 Tesla kuristaa ylilatausnopeuttasi.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 Teslan toistuva lataaminen muulla kuin Teslan DC-pikalatausasemalla johtaa akkukennojen vaurioitumiseen, ja siksi Tesla kuristaa ylilatausnopeuttasi. Toisin kuin Teslan superlatausverkoissa, joissa on sis\u00e4\u00e4nrakennettu akun latauksen suojausalgoritmi, joka toimii yhdess\u00e4 Teslan akun kanssa, ei-Teslan tasavirtalatureissa ei ole t\u00e4t\u00e4 suojaa.<\/p>\n\n\n\n

Jos siis k\u00e4yt\u00e4t muita kuin Teslan latausasemia, huomaat lis\u00e4\u00e4ntyneen korkean l\u00e4mm\u00f6n, joka vaurioittaa akkukennoa, kun akkuun tulee virtaa jatkuvalla nopeudella ja jatkuvasti. Ajan my\u00f6t\u00e4 t\u00e4m\u00e4 heikent\u00e4\u00e4 akun hy\u00f6tysuhdetta, ja saatat jopa viett\u00e4\u00e4 Teslan superlatauslaitteella enemm\u00e4n aikaa kuin aiemmin.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 haittoja Teslan p\u00e4ivitt\u00e4isest\u00e4 lataamisesta aiheutuu?<\/h2>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen haittapuoli autosi p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 lataamisessa on se, ett\u00e4 saatat p\u00e4\u00e4ty\u00e4 maksamaan enemm\u00e4n kuin lataaminen tiettyin\u00e4 viikonp\u00e4ivin\u00e4 tai tunteina. Useimmat s\u00e4hk\u00f6auton omistajat maksavat s\u00e4hk\u00f6st\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6aikahinnoittelun mukaan. Siksi p\u00e4ivitt\u00e4inen lataus ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tarjoa heille parasta saatavilla olevaa hintaa, ja he saattavat joutua maksamaan enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Toinen haittapuoli p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 latauksessa tai laturin usein k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4 kylm\u00e4ss\u00e4 ilmastossa on se, ett\u00e4 menet\u00e4t suuren osan energiasta esil\u00e4mmitykseen. Esihuolto on kylmiss\u00e4 l\u00e4mp\u00f6tiloissa elint\u00e4rke\u00e4\u00e4, koska akku on l\u00e4mmitett\u00e4v\u00e4 latausta varten optimaaliseen l\u00e4mp\u00f6tilaan. Mutta kun esivalmistelet autosi p\u00e4ivitt\u00e4in, menet\u00e4t paljon s\u00e4hk\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 useimmat Teslan omistajat Superchargers-asemia vai lataavatko he kotoa k\u00e4sin?<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka Teslan superlatausasemat ovat levinneet hyvin ymp\u00e4ri maailmaa, on yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4, ett\u00e4 monet Teslan omistajat lataavat autonsa edelleen mieluummin kotoa k\u00e4sin. T\u00e4rkein syy on tietenkin kustannukset. Teslan lataaminen kotoa k\u00e4sin on halvempaa kuin superlatausasemalla.<\/p>\n\n\n\n

On arvioitu, ett\u00e4 noin 80 prosenttia s\u00e4hk\u00f6auton omistajista lataa autonsa kotoa k\u00e4sin. Teslan omistajat eiv\u00e4t ole poikkeus, sill\u00e4 sill\u00e4 on suurin EV-markkinaosuus. Sit\u00e4 paitsi lataaminen kotoa k\u00e4sin ei rasita akun kestoa, ja se kest\u00e4\u00e4 lopulta pidemp\u00e4\u00e4n kuin superlatausasemalta ladattuna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko huono asia ladata Teslaa joka p\u00e4iv\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, ei ole huono asia ladata Teslaa joka p\u00e4iv\u00e4. P\u00e4invastoin, siit\u00e4 voi olla hy\u00f6ty\u00e4, jos ajat pitki\u00e4 matkoja. Lataamalla Teslan p\u00e4ivitt\u00e4in varmistat, ett\u00e4 sinulla on riitt\u00e4v\u00e4sti virtaa p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6matkaasi varten. Lis\u00e4ksi se lis\u00e4\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4iseen ty\u00f6matkaan tarvittavaa toimintas\u00e4dett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sit\u00e4 paitsi Tesla suosittelee k\u00e4ytt\u00e4jilleen, ett\u00e4 he ajavat autolla, jonka varaus on 20-90 prosenttia akun kokonaiskapasiteetista, jotta akun k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 pitenee. Jos siis autosi akun varaustaso laskee l\u00e4helle 20 tai 30 prosenttia p\u00e4ivitt\u00e4isen ty\u00f6matkan j\u00e4lkeen, voit ladata sen y\u00f6n yli ja valmistautua seuraavaan p\u00e4iv\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Teslan lataaminen superlatauslaitteella kest\u00e4\u00e4 kauemmin?<\/h3>\n\n\n\n

Jos huomaat, ett\u00e4 akkusi lataaminen Teslan superlatausasemalla kest\u00e4\u00e4 kauemmin, sinun ei tarvitse h\u00e4t\u00e4\u00e4nty\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on merkki siit\u00e4, ett\u00e4 useat tekij\u00e4t vaikuttavat akun suorituskykyyn. Niit\u00e4 ovat esimerkiksi \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen alhaiset l\u00e4mp\u00f6tilat, l\u00e4hes t\u00e4ysi akku tai k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 tai i\u00e4st\u00e4 johtuvat olosuhteiden muutokset.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 kolme tekij\u00e4\u00e4 voivat saada Teslan lataamisen kest\u00e4m\u00e4\u00e4n tavallista kauemmin. Siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 noudattaa Tesla-akun huoltovinkkej\u00e4, jotta v\u00e4lt\u00e4t toimintas\u00e4teen lyhenemisen tai akun tehokkuuden heikkenemisen.<\/p>\n\n\n\n

Latautuvatko kaupunkialueiden superlatausasemat yht\u00e4 nopeasti kuin muut superlatausasemat?<\/h3>\n\n\n\n

Ainutlaatuisesta ja kompaktista rakenteestaan huolimatta my\u00f6s kaupunkialueiden superlatausasemat latautuvat yht\u00e4 nopeasti kuin muiden paikkojen superlatausasemat. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 ne tuottavat tasaisesti 72 kilowatin (kW) tehon, vaikka toinen Tesla latautuisi vastakkaisessa kioskissa.<\/p>\n\n\n\n

Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 kaupunkialueilla sijaitsevat superlaturit tuottavat saman kilowatin tehon kuin muissa paikoissa sijaitsevat superlaturit, auton lataaminen t\u00e4yteen kest\u00e4\u00e4 noin 45-50 minuuttia. Sinun ei siis tarvitse olla huolissasi siit\u00e4, ett\u00e4 kaupunkialueiden superlatausasemat latautuvat hitaammin tai tuottavat v\u00e4hemm\u00e4n tehoa.<\/p>\n\n\n\n

Kumpi on halvempaa – Teslan lataaminen kotona vai superlatauslaitteella?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu ajotottumuksistasi. Jos ajat Teslalla yleens\u00e4 kaupungin tai taajaman sis\u00e4ll\u00e4, voit ladata sen kotona, koska se on melko edullisempaa kuin superlatausasemalla. Mutta jos matkustat yleens\u00e4 pitki\u00e4 matkoja, auto kannattaa ladata superlatausasemalla, jotta se t\u00e4yttyy nopeasti.<\/p>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Teslan lataaminen supercharger-asemalla on kalliimpaa kuin sen lataaminen kotona. Se on kuitenkin edelleen halvempaa kuin bensiini, joten se on ihanteellinen ja eritt\u00e4in k\u00e4tev\u00e4 ihmisille, jotka tekev\u00e4t paljon ty\u00f6matkoja.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka monta kilometri\u00e4 saan Teslallani?<\/h3>\n\n\n\n

Teslallasi saavutettavat kilometrit vaihtelevat eri tekij\u00f6iden mukaan. Ensinn\u00e4kin ajotottumuksillasi on suuri merkitys. Toiseksi my\u00f6s ilmasto-olosuhteilla on merkityst\u00e4. Muita tekij\u00f6it\u00e4 ovat auton toimintas\u00e4de ja lataus.<\/p>\n\n\n\n

Tesla, jonka toimintas\u00e4de on pienin, kattaa enint\u00e4\u00e4n 250 mailia, kun taas Tesla, jonka toimintas\u00e4de on suurin, kattaa jopa 402 mailia. Jos kuitenkin ajat hyvin nopeasti ja aggressiivisesti, Teslan ajokilometrit v\u00e4henev\u00e4t huomattavasti. My\u00f6s jos s\u00e4\u00e4 on kylm\u00e4, Teslan kantama pienenee.<\/p>\n\n\n\n

Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s<\/h2>\n\n\n\n

Yhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 Teslan ainainen lataaminen on huono ajatus. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 se heikent\u00e4\u00e4 akkua ja v\u00e4hent\u00e4\u00e4 sen tehokkuutta. Jos kuitenkin olet henkil\u00f6, joka pendel\u00f6i p\u00e4ivitt\u00e4in pitki\u00e4 matkoja, Teslan lataaminen p\u00e4ivitt\u00e4in superchargerilla ei ole lainkaan huono asia. Siit\u00e4 huolimatta sinun tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 autosi lataamista muilla kuin Teslan tasavirta-pikalatureilla, sill\u00e4 ne heikent\u00e4v\u00e4t akkua.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tesla on tehnyt asiakkaidensa el\u00e4m\u00e4st\u00e4 helppoa sill\u00e4, ett\u00e4 sill\u00e4 on hyv\u00e4t yhteydet superlatausasemiin autojen lataamista varten. Mutta onko huono asia ladata Tesla aina t\u00e4yteen? Kyll\u00e4, Teslan jatkuva ylilataaminen ei ole<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1466"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1466"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1466\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1466"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1466"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1466"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}