{"id":1472,"date":"2021-10-06T07:28:14","date_gmt":"2021-10-06T07:28:14","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1472"},"modified":"2021-10-06T07:28:14","modified_gmt":"2021-10-06T07:28:14","slug":"miten-tesla-ladataan-hatatilanteessa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miten-tesla-ladataan-hatatilanteessa\/","title":{"rendered":"Miten Tesla ladataan h\u00e4t\u00e4tilanteessa?"},"content":{"rendered":"\n

Vaikka Teslalla on yli 25 000 superlaturgeria ymp\u00e4ri maailmaa, joissakin paikoissa ei ole hyvin levinneit\u00e4 superlatureita, mik\u00e4 voi j\u00e4tt\u00e4\u00e4 autoilijat pulaan. Miten Teslan voi siis ladata h\u00e4t\u00e4tilanteessa t\u00e4llaisilla alueilla?<\/p>\n\n\n\n

Koska kaikissa uusissa Tesloissa on 110 voltin pistorasia (NEMA 5-15), voit ladata Teslan miss\u00e4 tahansa h\u00e4t\u00e4tilanteessa, kunhan siell\u00e4 on pistorasia. Sinun on vain l\u00f6ydett\u00e4v\u00e4 sellainen. Jos olet moottoritiell\u00e4, etsi taukopaikka. T\u00e4llaisissa paikoissa on yleens\u00e4 ulkopistorasioita, joihin voit kytke\u00e4 laturisi.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 taukopaikan 120 voltin pistorasiat latautuvat kuitenkin yleens\u00e4 hieman hitaammin kuin 240 voltin pistorasiat. 120 voltin pistorasiasta saat yleens\u00e4 3 – 4 mailia tunnissa. Huomaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 lev\u00e4hdyspaikkojen ulkopistorasiat on yleens\u00e4 tarkoitettu matkailuautojen k\u00e4ytt\u00e4jille, mutta jos sinulla on ihanteellinen sovitin, voit ladata Teslaasi.<\/p>\n\n\n\n

Lev\u00e4hdyspaikkojen lis\u00e4ksi Teslan lataamiseen h\u00e4t\u00e4tapauksessa tarkoitettuja ulkopistorasioita l\u00f6ytyy my\u00f6s korkealla sijaitsevista puhelinpylv\u00e4ist\u00e4 tai parkkipaikoilla olevista valaisinpylv\u00e4ist\u00e4. Riippuen siis siit\u00e4, miss\u00e4 Teslastasi loppuu virta, voit etsi\u00e4 jonkin n\u00e4ist\u00e4 paikoista, joissa voit ladata sen. Mutta sinulla on oltava Teslan laturi.<\/p>\n\n\n\n

Jos siis olet Tesla-kuljettaja ja ajat suuntaan, jossa ei ole Teslan superlatureita, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 sinulla on Tesla-laturi mukanasi ja oikea sovitin silt\u00e4 varalta, ett\u00e4 virta loppuu. Varmista vain, ett\u00e4 reitill\u00e4si on taukopaikkoja tai valaisinpylv\u00e4it\u00e4, joissa voit ladata autosi.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 teet, jos Teslan lataus loppuu?<\/h2>\n\n\n\n

Tesla tarjoaa asetusta, jota kutsutaan ”hinaustilaksi”. T\u00e4m\u00e4n asetuksen avulla auto voidaan hinata l\u00e4himm\u00e4lle supercharger-asemalle, jos auton lataus loppuu. Sinun tarvitsee vain laittaa auto parkkiin, ja se voidaan hinata toisella autolla. Huomaa, ett\u00e4 ohjauspy\u00f6r\u00e4 ei toimi hinaustilassa.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 voin ladata Teslani?<\/h2>\n\n\n\n

Teslan superlatauslaitteessa<\/h3>\n\n\n\n

Paras ja nopein tapa ladata Teslaa on Teslan superlaturilla. Vaikka lataaminen kotoa k\u00e4sin on eritt\u00e4in k\u00e4tev\u00e4\u00e4, lataaminen Teslan superlaturilla on huippunopeaa. Voit ladata jopa 200 mailia 15 minuutissa, mik\u00e4 on poikkeuksellista. Teslan superlatausasemia on yli 25 000, joten on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 suunnitella matkasi hyvin ennen kotoa l\u00e4ht\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kotona<\/h3>\n\n\n\n

Teslan lataaminen kotona on k\u00e4tevin tapa. Sinun on kuitenkin hankittava joko sein\u00e4liitin tai mobiililiitin\/120- tai 240 voltin pistorasiasovitin autosi lataamista varten. Huomaa, ett\u00e4 sein\u00e4laturi lataa enint\u00e4\u00e4n 44 mailia tunnissa, kun taas 120 voltin laturi lataa enint\u00e4\u00e4n 3 mailia ja 240 voltin laturi enint\u00e4\u00e4n 30 mailia.<\/p>\n\n\n\n

Kohteeseen tarkoitettu laturi<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin todettiin, kohdelataus on paras h\u00e4t\u00e4tilanteissa. Sill\u00e4 ei ole v\u00e4li\u00e4, onko kyseess\u00e4 moottoritie vai kaupunki. M\u00e4\u00e4r\u00e4np\u00e4\u00e4n latureita l\u00f6ytyy useimpien hotellien, lev\u00e4hdyspaikkojen, puistojen ja jopa valaisinpylv\u00e4iden ulkopuolelta. Tarvitset kuitenkin ihanteellisen sovittimen autosi lataamiseen.<\/p>\n\n\n\n

Julkinen laturi<\/h3>\n\n\n\n

Toinen latausvaihtoehto Teslallesi on hankkia julkinen laturi. T\u00e4t\u00e4 tarjoavat yleens\u00e4 yritykset, kuten ChargePoint ja monet muut. Huomaa, ett\u00e4 kustannukset laskutetaan luottokortiltasi, jos k\u00e4yt\u00e4t t\u00e4t\u00e4 palvelua.<\/p>\n\n\n\n

Miten voin v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 virran loppumisen matkalla?<\/h2>\n\n\n\n

Jos haluat v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 h\u00e4t\u00e4latauksen, sinulla on oltava selke\u00e4 suunnitelma matkastasi ja sinun on tiedett\u00e4v\u00e4, miss\u00e4 voit ladata Teslaasi, kun sen virta loppuu. Teslan Go Anywhere -ty\u00f6kalun avulla voit suunnitella matkasi ja v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 j\u00e4\u00e4misen jumiin keskelle ei-mit\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Go Anywhere -ty\u00f6kalu tarjoaa sinulle nopeimmat reitit ja superchargereiden sijainnin. Se kertoo my\u00f6s, kuinka kauan lataaminen kest\u00e4\u00e4, jotta et j\u00e4\u00e4 arvaamaan. My\u00f6s Teslan tarjoama auton sis\u00e4inen Trip Planner auttaa sinua hallitsemaan matkasi oikein ja v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n h\u00e4t\u00e4tilanteet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka pitk\u00e4lle Tesla p\u00e4\u00e4see yhdell\u00e4 latauksella?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu Teslan mallista ja variantista. Eri Tesla-malleissa on erikokoiset akut. Useimmat Teslat kest\u00e4v\u00e4t kuitenkin 263 mailin ja 420 mailin v\u00e4lill\u00e4. Tesla, jonka toimintas\u00e4de on pienin, on Model 3, jonka toimintas\u00e4de on enint\u00e4\u00e4n 263 mailia, kun taas Tesla, jonka toimintas\u00e4de on pisin, on Model S, jonka toimintas\u00e4de on 412 mailia.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka paljon Teslan lataaminen latausasemalla maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Jos lataat Teslaasi Teslan superlatausasemalla, joudut maksamaan noin 0,25 dollaria kilowattikilowattia kohden malleista 3, S ja X. Mutta jos olet ostanut Teslan ennen vuotta 2017, lataat ilmaiseksi. T\u00e4ysi lataus noin 260 mailin matkalla maksaa siis noin 23 dollaria, mik\u00e4 on varsin halvempaa kuin bensiiniauton tankkaaminen.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan Teslan lataaminen kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu siit\u00e4, miss\u00e4 lataat Teslaasi ja toimitetuista volteista. Jos lataat Teslan superlatausasemalla, autosi voi olla t\u00e4ynn\u00e4 40-60 minuutissa. T\u00e4m\u00e4 kest\u00e4\u00e4 kuitenkin kauemmin, jos lataat Teslan kotoa k\u00e4sin. Jos kuitenkin haluat nopeuttaa prosessia, kannattaa asentaa 240 voltin pistorasia 120 voltin pistorasian sijaan.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan Teslan akut kest\u00e4v\u00e4t?<\/h3>\n\n\n\n

Koska Teslan akut koostuvat litium-ionista, t\u00e4m\u00e4 materiaali heikkenee hitaasti ajan my\u00f6t\u00e4. Jonkin ajan kuluttua akku saattaa siis menett\u00e4\u00e4 varauksensa. Teslan akku menett\u00e4\u00e4 50 000 kilometrin j\u00e4lkeen noin 5 % alkuper\u00e4isest\u00e4 varauksestaan ja 10 % 150 000 kilometrin j\u00e4lkeen. Lis\u00e4ksi Tesla tarjoaa 8 vuoden akkutakuun.<\/p>\n\n\n\n

Voinko k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tavallista pistorasiaa Teslan lataamiseen?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, voit k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tavallista 110 tai 240 voltin pistorasiaa Teslan lataamiseen. Tarvitset vain oikean sovittimen, joka mahdollistaa lataamisen. Tesla tarjoaa 110 V:n pistorasian (NEMA 5-15) vakiovarusteena kaikissa Tesloissa. T\u00e4t\u00e4 pistorasiaa voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kotona tai jopa julkisissa paikoissa Teslan lataamiseen.<\/p>\n\n\n\n

Yhteenveto<\/h2>\n\n\n\n

Jos Teslastasi sattuu loppumaan virta tien p\u00e4\u00e4ll\u00e4 ollessasi, sinun kannattaa aloittaa etsim\u00e4ll\u00e4 Teslan superlaturi. Mutta jos superlaturia ei ole l\u00e4hist\u00f6ll\u00e4, seuraava vaihtoehtosi on etsi\u00e4 taukopaikka tai valaisinpylv\u00e4s, jossa on pistorasia. Oikean sovittimen avulla voit sy\u00f6tt\u00e4\u00e4 autoosi virtaa ja jatkaa matkaa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vaikka Teslalla on yli 25 000 superlaturgeria ymp\u00e4ri maailmaa, joissakin paikoissa ei ole hyvin levinneit\u00e4 superlatureita, mik\u00e4 voi j\u00e4tt\u00e4\u00e4 autoilijat pulaan. Miten Teslan voi siis ladata h\u00e4t\u00e4tilanteessa t\u00e4llaisilla alueilla? Koska<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1472"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1472"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1472\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1472"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1472"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1472"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}