{"id":1490,"date":"2021-10-06T07:37:51","date_gmt":"2021-10-06T07:37:51","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1490"},"modified":"2021-10-06T07:37:51","modified_gmt":"2021-10-06T07:37:51","slug":"onko-bmw-m1-superauto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-bmw-m1-superauto\/","title":{"rendered":"Onko BMW M1 superauto?"},"content":{"rendered":"\n

BMW M1 oli varmasti superauto, sill\u00e4 sen huippunopeus oli 165 kilometri\u00e4 tunnissa.<\/p>\n\n\n\n

BMW M1 oli todellinen superauto, joka valmistettiin vuonna 1978. Autossa oli BMW:n valmistama 3,5-litrainen rivikuutosmoottori, joka tunnettiin nimell\u00e4 BMW M88\/1. BMW valmisti M1-autoa vain 453 kappaletta ja myi 399 kappaletta yleis\u00f6lle. Auto oli mukana monissa moottoriurheilukilpailuissa, kuten Le Mansissa, Saksan autourheilun mestaruuskilpailuissa ja amerikkalaisessa IMSA GTO -mestaruuskilpailussa.<\/p>\n\n\n\n

BMW M1<\/h2>\n\n\n\n

BMW M1 on vuonna 1978 esitelty keskimoottorinen superauto. Se oli aikansa nopein auto, ja se pohjusti tiet\u00e4 monille muille nopeimmille autoille. T\u00e4m\u00e4 oli my\u00f6s BMW:n ensimm\u00e4inen M-sarja, joka on edelleen yksi BMW:n nopeimmista sarjoista, ja n\u00e4m\u00e4 ovat my\u00f6s yksi maailman nopeimmista autoista.
M1:ss\u00e4 oli 3,5-litrainen 6-sylinterinen rivimoottori, joka tuotti 277 hevosvoimaa, ja sen huippunopeus oli 165 kilometri\u00e4 tunnissa. Auto oli aikansa insin\u00f6\u00f6ritaitoa, ja t\u00e4m\u00e4 on edelleen yksi t\u00e4m\u00e4n liigan legendoista. T\u00e4m\u00e4 esiteltiin 70-luvulla, mutta viel\u00e4kin t\u00e4t\u00e4 autoa pidet\u00e4\u00e4n esikuvana.<\/p>\n\n\n\n

Kehitys<\/h3>\n\n\n\n

Auton suunnitteli Giorgio Giugiaro, ja se oli BMW:n, Lamborghinin ja Italengineeringin yhteisty\u00f6hanke. BMW luovutti M1:n projektin ensin Lamborghinille. BMW halusi kilpailla moottoriurheilussa, ja siksi se luovutti sen italialaiselle yritykselle.
Lamborghini vet\u00e4ytyi kuitenkin taloudellisista ongelmista johtuen sopimuksesta, ja BMW jatkoi ty\u00f6t\u00e4 auton parissa. T\u00e4ll\u00f6in he pyysiv\u00e4t apua Lamborghinin entisen insin\u00f6\u00f6rin yritykselt\u00e4, Italengineeringilt\u00e4. He saivat auton tuotannon valmiiksi, ja se oli BMW:n kaikkien aikojen ensimm\u00e4inen keskimoottoriauto.
Auton lasikuitukorin valmisti italialainen Italina Resina -yritys. Italdesign viimeisteli koko auton korin sis\u00e4tiloineen. BMW oli valmistanut omat k\u00e4sintehdyt moottorit, ja ne asennettiin autoon M\u00fcncheniss\u00e4. Siksi t\u00e4t\u00e4 autoa valmistettiin vain 453 kappaletta.<\/p>\n\n\n\n

Suorituskyky<\/h3>\n\n\n\n

M1:ss\u00e4 oli BMW:n k\u00e4sintehty 3 453 kuutiosenttimetrin 6-sylinterinen rivimoottori, joka tunnettiin nimell\u00e4 M88\/1, ja sen oli kehitt\u00e4nyt Paul Rosche. T\u00e4m\u00e4 huipputehokas moottori antoi sille huippunopeuden 165 mph, v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin 330 N\u22c5m, ja se tuotti 273 hv 6 500 rpm:ss\u00e4. Siin\u00e4 oli 5-vaihteinen manuaalivaihteisto, jonka valmisti ZF Friedrichshafen.
Autolla oli muitakin spesifikaatioita:<\/p>\n\n\n\n