{"id":1490,"date":"2021-10-06T07:37:51","date_gmt":"2021-10-06T07:37:51","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1490"},"modified":"2021-10-06T07:37:51","modified_gmt":"2021-10-06T07:37:51","slug":"onko-bmw-m1-superauto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-bmw-m1-superauto\/","title":{"rendered":"Onko BMW M1 superauto?"},"content":{"rendered":"\n
BMW M1 oli varmasti superauto, sill\u00e4 sen huippunopeus oli 165 kilometri\u00e4 tunnissa.<\/p>\n\n\n\n
BMW M1 oli todellinen superauto, joka valmistettiin vuonna 1978. Autossa oli BMW:n valmistama 3,5-litrainen rivikuutosmoottori, joka tunnettiin nimell\u00e4 BMW M88\/1. BMW valmisti M1-autoa vain 453 kappaletta ja myi 399 kappaletta yleis\u00f6lle. Auto oli mukana monissa moottoriurheilukilpailuissa, kuten Le Mansissa, Saksan autourheilun mestaruuskilpailuissa ja amerikkalaisessa IMSA GTO -mestaruuskilpailussa.<\/p>\n\n\n\n
BMW M1 on vuonna 1978 esitelty keskimoottorinen superauto. Se oli aikansa nopein auto, ja se pohjusti tiet\u00e4 monille muille nopeimmille autoille. T\u00e4m\u00e4 oli my\u00f6s BMW:n ensimm\u00e4inen M-sarja, joka on edelleen yksi BMW:n nopeimmista sarjoista, ja n\u00e4m\u00e4 ovat my\u00f6s yksi maailman nopeimmista autoista.
M1:ss\u00e4 oli 3,5-litrainen 6-sylinterinen rivimoottori, joka tuotti 277 hevosvoimaa, ja sen huippunopeus oli 165 kilometri\u00e4 tunnissa. Auto oli aikansa insin\u00f6\u00f6ritaitoa, ja t\u00e4m\u00e4 on edelleen yksi t\u00e4m\u00e4n liigan legendoista. T\u00e4m\u00e4 esiteltiin 70-luvulla, mutta viel\u00e4kin t\u00e4t\u00e4 autoa pidet\u00e4\u00e4n esikuvana.<\/p>\n\n\n\n
Auton suunnitteli Giorgio Giugiaro, ja se oli BMW:n, Lamborghinin ja Italengineeringin yhteisty\u00f6hanke. BMW luovutti M1:n projektin ensin Lamborghinille. BMW halusi kilpailla moottoriurheilussa, ja siksi se luovutti sen italialaiselle yritykselle.
Lamborghini vet\u00e4ytyi kuitenkin taloudellisista ongelmista johtuen sopimuksesta, ja BMW jatkoi ty\u00f6t\u00e4 auton parissa. T\u00e4ll\u00f6in he pyysiv\u00e4t apua Lamborghinin entisen insin\u00f6\u00f6rin yritykselt\u00e4, Italengineeringilt\u00e4. He saivat auton tuotannon valmiiksi, ja se oli BMW:n kaikkien aikojen ensimm\u00e4inen keskimoottoriauto.
Auton lasikuitukorin valmisti italialainen Italina Resina -yritys. Italdesign viimeisteli koko auton korin sis\u00e4tiloineen. BMW oli valmistanut omat k\u00e4sintehdyt moottorit, ja ne asennettiin autoon M\u00fcncheniss\u00e4. Siksi t\u00e4t\u00e4 autoa valmistettiin vain 453 kappaletta.<\/p>\n\n\n\n
M1:ss\u00e4 oli BMW:n k\u00e4sintehty 3 453 kuutiosenttimetrin 6-sylinterinen rivimoottori, joka tunnettiin nimell\u00e4 M88\/1, ja sen oli kehitt\u00e4nyt Paul Rosche. T\u00e4m\u00e4 huipputehokas moottori antoi sille huippunopeuden 165 mph, v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin 330 N\u22c5m, ja se tuotti 273 hv 6 500 rpm:ss\u00e4. Siin\u00e4 oli 5-vaihteinen manuaalivaihteisto, jonka valmisti ZF Friedrichshafen.
Autolla oli muitakin spesifikaatioita:<\/p>\n\n\n\n
Auton sis\u00e4tilat olivat yht\u00e4 ylelliset kuin sen suorituskyky. BMW valmisti tuolloin vain vasemmanpuoleisia autoja. Sis\u00e4tiloissa oli tasapainoisesti nahkaa ja kangasta, joita k\u00e4ytettiin eri paikoissa, kuten istuimissa tai kojelaudassa. Autossa oli my\u00f6s ilmastointi, stereot ja s\u00e4hk\u00f6toimiset ikkunat.<\/p>\n\n\n\n
BMW loi oman kilpa-autokilpailun, joka tunnettiin nimell\u00e4 BMW M1 Procar Championship. T\u00e4m\u00e4n kilpailun formaatti oli se, ett\u00e4 jokainen kuljettaja k\u00e4ytti samaa M1-autoa, mutta erilaisin muutoksin. T\u00e4m\u00e4n kilpailun ensimm\u00e4isen version voitti Niki Lauda, ja viimeinen turnaus j\u00e4rjestettiin vuonna 1981.
Vuosina 1981-1986 M1 oli mukana my\u00f6s Le Mansin 24 tunnin kilpailussa. Se oli mukana my\u00f6s monissa muissa kilpailuissa, kuten Rallye de La Baule, Rallye de Lorraine ja Rally d’Antibes. Menestyksekk\u00e4in se oli vuonna 1984, jolloin se voitti kaksi per\u00e4kk\u00e4ist\u00e4 kilpailua Rallye de La Baulessa ja Rallye de Lorrainen rallissa.<\/p>\n\n\n\n
Valmistettuaan 453 kappaletta auto lopetettiin vuonna 1981. Autoa vaivasi niin monta ongelmaa jo sen tuotannon alusta l\u00e4htien. My\u00f6s kilpasarja, Procar, lopetettiin jonkin ajan kuluttua, koska kilpailijat raportoivat ongelmista moottorin kanssa.
T\u00e4m\u00e4 oli niin upeasti tehty supernopea auto, ja siit\u00e4 oli hy\u00f6ty\u00e4 jopa p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Auton valmistus lopetettiin monista syist\u00e4. Autoa ei myyty niin paljon kuin BMW odotti. Auton alkuper\u00e4iset valmistajat, Lamborghini, ajautuivat konkurssiin, ja sen oma kilpasarja, Procar, lopetettiin. T\u00e4m\u00e4 oli surullinen loppu niin innovatiiviselle superautolle tuohon aikaan.<\/p>\n\n\n\n
BMW M1 oli todellakin superauto. Auto voitti useita kilpailuja. M1:ll\u00e4 oli my\u00f6s oma kilpailunsa. Sit\u00e4 pidettiin yhten\u00e4 aikansa nopeimmista autoista, ja se on edelleen eritt\u00e4in nopea. Italialainen muotoilu ja saksalainen moottori muodostivat loistavan kombon superautoksi.<\/p>\n\n\n\n
Superautot ovat autoja, jotka ovat nopeampia ja jopa ylellisempi\u00e4 kuin urheiluautot. Ne ovat periaatteessa suorituskykyisi\u00e4, ylellisi\u00e4 versioita urheiluautoista. On olemassa viel\u00e4 nopeampia autoja kuin superautot, ja ne ovat hyperautoja. Monet kutsuvat superautoja my\u00f6s autoiksi, joissa on keskimoottoriset j\u00e4rjestelyt.
N\u00e4m\u00e4 autot ovat supernopeita, ja jotkin superautot eiv\u00e4t ole edes katuoikeudellisia. N\u00e4m\u00e4 autot ovat my\u00f6s eritt\u00e4in kalliita, eiv\u00e4tk\u00e4 kaikki pysty k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n n\u00e4it\u00e4 nopeita autoja. Superautoja on viel\u00e4 vaikeampi ostaa, koska niit\u00e4 valmistetaan hyvin pieni m\u00e4\u00e4r\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Superautot ovat petoautoja, jotka ovat viel\u00e4 nopeampia kuin muut urheiluautot. N\u00e4m\u00e4 autot ovat poikkeuksellisen kalliita ostaa ja viel\u00e4 vaikeampi hallita ajoneuvoa. On olemassa joitakin superautoja, joita voit ostaa kuten esim:<\/p>\n\n\n\n
Urheiluautot ovat vain suorituskykyisi\u00e4 versioita tavallisista luksusautoista. N\u00e4ill\u00e4 autoilla voi ajaa nopeammin kuin tavallisilla versioilla, ja niill\u00e4 on my\u00f6s parempi tienpito ja vetokyky jne. Urheiluautot on periaatteessa rakennettu nauttimaan ajamisesta ja pit\u00e4m\u00e4\u00e4n ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 hauskaa.
Superautot eiv\u00e4t kuitenkaan ole mik\u00e4\u00e4n vitsi. Niit\u00e4 valmistetaan kilpailemaan kilpailuissa, ja ne voivat tuottaa jopa yli 500 hevosvoimaa. Ne ovat my\u00f6s eritt\u00e4in kalliita verrattuna urheiluautoihin, ja niiden moottorit ovat useimmiten keskimm\u00e4isi\u00e4. Lis\u00e4ksi ne voivat ajaa niinkin nopeasti kuin 0-100 vain alle 4 sekunnissa. Superautot ovat enemm\u00e4nkin urheiluautojen viel\u00e4 suorituskykyisempi\u00e4 versioita.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
BMW M1 oli varmasti superauto, sill\u00e4 sen huippunopeus oli 165 kilometri\u00e4 tunnissa. BMW M1 oli todellinen superauto, joka valmistettiin vuonna 1978. Autossa oli BMW:n valmistama 3,5-litrainen rivikuutosmoottori, joka tunnettiin nimell\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1490"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1490"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1490\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1490"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1490"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1490"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}