{"id":1562,"date":"2021-10-15T09:16:36","date_gmt":"2021-10-15T09:16:36","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1562"},"modified":"2021-10-15T09:16:39","modified_gmt":"2021-10-15T09:16:39","slug":"missa-pienessa-maasturissa-on-eniten-hevosvoimia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-pienessa-maasturissa-on-eniten-hevosvoimia\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 pieness\u00e4 maasturissa on eniten hevosvoimia?"},"content":{"rendered":"\n

Pienet tai kompaktit katumaasturit ovat viime aikoina kasvattaneet suosiotaan, ja siihen on monia syit\u00e4. Ensinn\u00e4kin ne tarjoavat maasturin korotetun ajoasennon, joka on erinomainen n\u00e4kyvyyden ja ohjattavuuden kannalta. Lis\u00e4ksi ne kykenev\u00e4t liev\u00e4\u00e4n tai kohtalaiseen maastoajoon tieliikenteest\u00e4 tinkim\u00e4tt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sin\u00e4ns\u00e4 valmistajat taistelevat jatkuvasti parhaan kompaktin katumaasturin keksimisest\u00e4, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4kin silt\u00e4, ett\u00e4 markkinat ovat t\u00e4ynn\u00e4 potentiaalisia vaihtoehtoja. Markkinoiden tehokkain kompakti katumaasturi on BMW X3M Competition, ja toiseksi tehokkain on Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.<\/p>\n\n\n\n

Tehokkaimpien kompaktien katumaastureiden listan jatkoksi, tiiviisti kolmantena on Mercedes AMG GLC 63 S. Seuraavana listalla on uskomattoman suosittu ja yht\u00e4 hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6inen Porsche Macan Turbo S, ja viidenneksi tehokkain kompakti katumaasturi on Audi RSQ4 Sportback Coupe -katumaasturi.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki n\u00e4m\u00e4 kompaktimaasturit ovat eritt\u00e4in suosittuja ja eritt\u00e4in hyvi\u00e4. N\u00e4iden v\u00e4liss\u00e4 Porsche ja Alfa ovat urheilullisimmat, ja niit\u00e4 seuraavat tiiviisti BMW, sitten Mercedes ja sitten Audi.<\/p>\n\n\n\n

BMW X3M Competition<\/h2>\n\n\n\n

BMW X3M Competition ja BMW X4M Competition ovat periaatteessa samoja autoja. Ainoa ero on, ett\u00e4 X4 tarjoaa tyylikk\u00e4\u00e4mm\u00e4n muotoilun, kun taas kaikki muu on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n samanlaista. N\u00e4m\u00e4 kaksi saksalaista voimanpes\u00e4\u00e4 tarjoavat 3,0 litran turboahdetun 6-sylinterisen moottorin, jossa on jopa 510 hv.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaiset luvut ovat melko hulluja kompaktilta katumaasturilta, mutta n\u00e4m\u00e4 kaksi BMW:t\u00e4 ovat melko urheilullisia ja hauskoja ajaa, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 teho on juuri riitt\u00e4v\u00e4. Nopeus 0-100 km\/h on alle 3,8 sekuntia, ja huippunopeus on rajoitettu 155 km\/h:iin.<\/p>\n\n\n\n

Alfa Romeo Stelvio Quadrifogglio<\/h2>\n\n\n\n

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio on todellinen tuulahdus, sill\u00e4 se tarjoaa nopeille italialaisille autoille ominaisen ajokokemuksen. R\u00e4ike\u00e4n nopean n\u00e4k\u00f6inen ulkomuotoilu yhdistettyn\u00e4 keskittyneeseen sisustukseen saa Stelvion n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tuntumaan silt\u00e4 kuin se olisi syntynyt ja kasvanut Ferrarilla.
Ferrari oli kuitenkin todellakin mukana kehitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 t\u00e4t\u00e4 kompaktia katumaasturia ja Giulia Quadrifoglio -sedania. Molemmissa on oletettavasti Ferrarilta per\u00e4isin oleva 2,9 litran Twin-Turbo 6-sylinterinen moottori, joka tuottaa 507 hv. Huippunopeudeksi on ilmoitettu 176 km\/h, ja 0-100 km\/h aika on vain 3,6 sekuntia.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLC 63 AMG S<\/h2>\n\n\n\n

GLC 63 AMG S on Mercedesin kompakti katumaasturi, joka on suunniteltu niille, jotka haluavat niin sanotun ”raakile puvussa”. T\u00e4m\u00e4 GLC-johdannainen pystyy t\u00e4ysin sulautumaan joukkoon, kun ajelet keskustassa, mutta kun valtakunnallinen nopeusrajoitus tulee vastaan, hedelm\u00e4inen 4,0 litran BiTurbo V8 pit\u00e4\u00e4 huolen siit\u00e4, ett\u00e4 AMG-dna tulee pintaan.<\/p>\n\n\n\n

Malliston GLC AMG -huippumalli tarjoaa terveelliset 505 hevosvoimaa, jotka puskevat GLC 63 AMG S:n 0-100:een noin 3,6 sekunnissa, ja nopeus on my\u00f6s rajoitettu 155 km\/h:iin. T\u00e4m\u00e4n kompaktin SUV:n t\u00e4rkein juhlatemppu on moottori, joka on paljon isompi ja j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4mpi kuin kaikissa muissa kompaktissa SUV:issa tarjolla olevat moottorit.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Macan Turbo S<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Macan Turbo S on luultavasti t\u00e4m\u00e4n listan hienostunein ja parhaiten suunniteltu kompakti katumaasturi. Macan tarjoaa 2,9 litran twin-turbo V6-moottorin ansiosta terveen 434 hv, jonka ansiosta se pystyy spurttaamaan 0-100 km\/h noin 4 sekunnissa, kun taas huippunopeus on my\u00f6s rajoitettu 155 km\/h:iin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4rkein syy siihen, miksi Macan kannattaa ostaa muiden urheilullisten kompaktien katumaastureiden sijaan, on se, ett\u00e4 se tarjoaa korkeimmat laatuvaatimukset, jotka aina liitet\u00e4\u00e4n Porschen suunnitteluun. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 Macan on ylivertaisen korkeatasoinen, se pit\u00e4\u00e4 my\u00f6s arvonsa eritt\u00e4in hyvin ja on joukon luotettavin.<\/p>\n\n\n\n

Audi RSQ4 Sportback<\/h2>\n\n\n\n

Audi RSQ3 ja RSQ4 ovat periaatteessa sama auto, aivan kuten X3M ja X4M. N\u00e4m\u00e4 kaksi ovat kuitenkin viel\u00e4 pienempi\u00e4 kuin X3 ja X4, koska Audi ei jostain syyst\u00e4 tee RS-versiota Audi Q5:st\u00e4. RSQ3 ja RSQ4 ovat kuitenkin molemmat niin hyvi\u00e4, ett\u00e4 ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 Audi RS -katumaastureita ei tarvita.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti RSQ4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 upealta, varsinkin jos valitsee rohkeamman v\u00e4rin. Muotoilun lis\u00e4ksi n\u00e4m\u00e4 kaksi tarjoavat my\u00f6s legendaarisen 2,5 litran 5-sylinterisen turbomoottorin, joka on kiistatta jopa parempi kuin GLC:st\u00e4 l\u00f6ytyv\u00e4 V8. Hevosvoimat ovat 400 hevosvoimaa ja 0-100 km\/h kest\u00e4\u00e4 4,3 sekuntia.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko suorituskykyisen kompaktin SUV:n ostamisessa mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4it\u00e4 kompakteja katumaastureita ei ole suunniteltu urheilullisiksi, ja her\u00e4\u00e4kin kysymys, miksi sellaisen ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n ostaisi. N\u00e4it\u00e4 katumaastureita myyd\u00e4\u00e4n kuitenkin hullun lailla, koska ihmiset rakastavat tehokkaita autoja, jotka n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja kuulostavat hyv\u00e4lt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka pienitehoisempi urheiluauto voi tuhota n\u00e4m\u00e4 autot kilparadalla, n\u00e4m\u00e4 katumaasturit ovat parempia kaikessa muussa. Joten kyll\u00e4, on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 ostaa t\u00e4llainen tehokas kompakti katumaasturi, koska se tarjoaa j\u00e4nnityst\u00e4, joka ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 puuttuu t\u00e4st\u00e4 segmentist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Miksi minun pit\u00e4isi ostaa pieni katumaasturi keskikokoisen tai t\u00e4ysikokoisen katumaasturin sijaan?<\/h3>\n\n\n\n

Kompaktit katumaasturit ja crossoverit myyv\u00e4t hullun lailla, koska ne tarjoavat l\u00e4hes kaiken. Jos asut kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 etk\u00e4 tarvitse ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 tilaa, ei ole mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4 ostaa keskikokoista katumaasturia pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n sen koon vuoksi, ja t\u00e4m\u00e4 p\u00e4tee erityisesti t\u00e4ysikokoiseen katumaasturiin.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi kompaktit katumaasturit ovat halvempia, vaikka ne ovat yht\u00e4 hyvin rakennettuja. Jos kuitenkin tarvitset enemm\u00e4n tilaa tai jos olet vakavammin kiinnostunut maastoajelusta, isomman katumaasturin ostaminen on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, mutta muista testata ne ensin.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on nopein s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6inen kompakti katumaasturi?<\/h3>\n\n\n\n

Nopein s\u00e4hk\u00f6inen kompakti katumaasturi on melko tuore Tesla Model Y Performance. T\u00e4m\u00e4 tyylikk\u00e4\u00e4n n\u00e4k\u00f6inen EV pystyy 0-100 km\/h vain 3,5 sekunnissa. Jaguar I-PACE tekee 0-100 km\/h hieman yli 4,7 sekunnissa, kun taas Audi e-Tron Sportback tekee sen hieman alle 4,7 sekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQC:ll\u00e4 nopeus 0-100 km\/h on 5,1 sekuntia, aivan kuten upouudella Ford Mustang Mach-E:ll\u00e4. Ajan my\u00f6t\u00e4 tulemme kuitenkin varmasti n\u00e4kem\u00e4\u00e4n entist\u00e4 urheilullisempia s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4 kompaktimaastureita, joissa on viel\u00e4 enemm\u00e4n tehoa ja nopeutta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Pienet tai kompaktit katumaasturit ovat viime aikoina kasvattaneet suosiotaan, ja siihen on monia syit\u00e4. Ensinn\u00e4kin ne tarjoavat maasturin korotetun ajoasennon, joka on erinomainen n\u00e4kyvyyden ja ohjattavuuden kannalta. Lis\u00e4ksi ne kykenev\u00e4t<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1562"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1562"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1562\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1563,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1562\/revisions\/1563"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1562"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1562"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1562"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}