{"id":1571,"date":"2021-10-17T13:43:06","date_gmt":"2021-10-17T13:43:06","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1571"},"modified":"2021-10-17T13:43:18","modified_gmt":"2021-10-17T13:43:18","slug":"onko-volvoissa-hyvat-moottorit","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-volvoissa-hyvat-moottorit\/","title":{"rendered":"Onko Volvoissa hyv\u00e4t moottorit?"},"content":{"rendered":"\n
Volvo valmistaa hyvi\u00e4 moottoreita, jotka kest\u00e4v\u00e4t yli 200 000 kilometri\u00e4. Volvon moottorit kest\u00e4v\u00e4t yht\u00e4 kauan kuin sen kilpailijat, kuten BMW tai Mercedes. Moottorit ovat yleens\u00e4 luotettavia, eiv\u00e4tk\u00e4 ne tarvitse paljon huomiota. Keskim\u00e4\u00e4rin Volvon moottoreiden vikaantumisprosentti on 1 111:st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Volvo on aina ollut suoramoottoreiden valmistaja. Niiss\u00e4 on yleens\u00e4 pienempi m\u00e4\u00e4r\u00e4 sylintereit\u00e4, mutta polttoainetehokkuus ja suorituskyky ovat suurempia. Heid\u00e4n nelisylinterinen moottorinsa, jossa on s\u00e4hk\u00f6moottori, voi jopa kilpailla V8-moottoreiden kanssa.<\/p>\n\n\n\n
Aiemmin, kun Volvo oli Ford Motorsin alaisuudessa, he antoivat Volvon valmistaa omia moottoreita. Tehon osalta Volvon nelisylinterinen moottori on jopa parempi kuin kilpailijoiden kuusisylinteriset moottorit ja voi kilpailla V8-moottoreiden kanssa.<\/p>\n\n\n\n
Volvo on valmistanut VEA-ohjelmassa todella laadukkaita moottoreita. Moottorit olivat erinomaisia polttoaineenkulutukseltaan ja alhaisine p\u00e4\u00e4st\u00f6ineen. Drive-E-ohjelma k\u00e4ynnistettiin nimenomaan p\u00e4\u00e4st\u00f6jen v\u00e4hent\u00e4miseksi. Siksi Volvo lopetti diesel-pohjaisten moottoreiden valmistuksen vuonna 2017.<\/p>\n\n\n\n
Drive-E-ohjelmassa tehd\u00e4\u00e4n my\u00f6s kolmisylinterisi\u00e4 moottoreita Geelylle, Volvon emoyhti\u00f6lle. He markkinoivat VEA-ohjelmaa nimell\u00e4 G-power. Volvon valmistamia moottoreita ovat k\u00e4ytt\u00e4neet Lynk and Co sek\u00e4 Geely ja Proton. T\u00e4m\u00e4 tekee heid\u00e4n moottoreistaan varmasti yht\u00e4 hyvi\u00e4 kuin muiden autonvalmistajien moottorit.<\/p>\n\n\n\n
Volvo aloitti yrityksens\u00e4 Pentan moottoreilla ja osti my\u00f6hemmin Pentan. Ensimm\u00e4inen Volvon k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 moottori oli suora nelisylinterinen sivuventtiilimoottori, joka tuotti 28 hv. He jatkoivat oman moottorin suunnittelua ollessaan Fordin alaisuudessa. Hiljattain Volvo on ilmoittanut VEA-ohjelmastaan, jonka mukaisesti he suunnittelevat omat moottorinsa parhaan ajotavan takaamiseksi.<\/p>\n\n\n\n
VEA-ohjelmassa tai ”Drive-E”-ohjelmana markkinoitavassa ohjelmassa Volvo on keskittynyt tekem\u00e4\u00e4n parempia moottoreita, joissa on v\u00e4hemm\u00e4n sylintereit\u00e4. Ohjelma alkoi vuonna 2006, kun he p\u00e4\u00e4ttiv\u00e4t tehd\u00e4 vain nelisylinterisi\u00e4 moottoreita. Pienemm\u00e4ll\u00e4 sylinterim\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 heid\u00e4n tavoitteenaan on tehd\u00e4 polttoainetehokkaampia, ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisempi\u00e4 ja pienempi\u00e4 moottoreita.<\/p>\n\n\n\n
Aloittaessaan ohjelman Volvo on investoinut sen kehitt\u00e4miseen noin 2,5 miljoonaa dollaria. Ensimm\u00e4iset autot, jotka saivat n\u00e4m\u00e4 uudet moottorit, olivat toisen sukupolven S60- ja V60-sarjat. N\u00e4iden mallien menestyksen my\u00f6t\u00e4 Volvo alkoi luopua asteittain muista 5- ja 6-sylinterisist\u00e4 moottoreista. Vuoteen 2015 menness\u00e4 ne siirtyiv\u00e4t kokonaan Drive-E-moottoreihin. Vuodesta 2017 l\u00e4htien ne ovat lopettaneet diesel-pohjaisten moottoreiden valmistuksen kokonaan.
Kun Volvo ilmoitti vuonna 2017 s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4mistavoitteestaan, se on alkanut ty\u00f6skennell\u00e4 kaikkien moottoreidensa t\u00e4yshybridisoimiseksi. Niiden hybridiautoissa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t moottorit ovat parhaita. Volvon mukaan pistokehybriditekniikalla varustetut moottorit voivat jopa kilpailla V8-moottoreiden kanssa. N\u00e4m\u00e4 moottorit ovat olleet Volvolle valtava menestys. Ne ovat polttoainetehokkaampia ja niiden suorituskyky on poikkeuksellinen.<\/p>\n\n\n\n
Volvo valmistaa 4-sylinterisi\u00e4 moottoreita. Tilavuus vaihtelee 1,5 litrasta 2,0 litraan. Kaikissa bensiinimoottoreissa on turboahdin ja v\u00e4lij\u00e4\u00e4hdytys ruiskutustekniikalla. Ne ovat t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 valmistaneet yhteens\u00e4 14 moottoria 1,5 litran luokassa. 2,0-litraisessa luokassa on t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 valmistettu yhteens\u00e4 35 moottoria.<\/p>\n\n\n\n
Bensiinimoottoreissa on kaksi luokkaa: GEP3- ja VEP4-moottorit. GEP3-ohjelmassa ne kehitt\u00e4v\u00e4t kolmisylinterisi\u00e4 moottoreita emoyhti\u00f6lleen Geelylle. Sit\u00e4 markkinoidaan nimell\u00e4 G-power. Toinen VEP4-luokka tuottaa kuitenkin tavanomaisia 4-sylinterisi\u00e4 moottoreita autoihinsa. N\u00e4it\u00e4 moottoreita ovat mm:<\/p>\n\n\n\n
Volvo valmisti aiemmin 2,0-litraisia nelisylinterisi\u00e4 dieselmoottoreita. Ne lopettivat lopulta diesel-pohjaiset moottorit vuonna 2017. He tekiv\u00e4t n\u00e4in noudattaakseen kunnianhimoisia tavoitteitaan autojen p\u00e4\u00e4st\u00f6jen v\u00e4hent\u00e4miseksi. Kaikki n\u00e4m\u00e4 diesel-pohjaiset moottorit olivat turboahdettuja ja v\u00e4lij\u00e4\u00e4hdytteisi\u00e4. Joissakin suuritehoisissa malleissa oli kuitenkin tasausakselit. Dieselmoottoreita markkinoitiin nimell\u00e4 VED4. Joitakin niist\u00e4 ovat mm:<\/p>\n\n\n\n
Moottoreiden luotettavuutta ja niiden saavutuksia tarkastelemalla voidaan todeta, ett\u00e4 Volvo tekee hyvi\u00e4 moottoreita. My\u00f6s niiden vanhemmat moottorit ovat edelleen melko hyvi\u00e4. Vanhemmat Volvot ovat edelleen joidenkin ihmisten k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, ja he ovat edelleen tyytyv\u00e4isi\u00e4 moottorin suorituskykyyn. My\u00f6s VEA-ohjelmaan kuuluvat uudemmat moottorit ovat olleet menestys. He jopa viev\u00e4t moottoreita muille yrityksille. Kaikkien n\u00e4iden seikkojen perusteella voidaan siis sanoa, ett\u00e4 Volvo tekee hyvi\u00e4 moottoreita.<\/p>\n\n\n\n
### Onko s\u00e4hk\u00f6autoissa moottoreita?
S\u00e4hk\u00f6autoissa ei ole perinteisi\u00e4 fossiilisiin polttoaineisiin perustuvia moottoreita. Niiss\u00e4 on kuitenkin s\u00e4hk\u00f6moottorit, jotka py\u00f6ritt\u00e4v\u00e4t autoa akkujen avulla. Autot on suunniteltu siten, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6energia muunnetaan mekaaniseksi energiaksi ilman, ett\u00e4 m\u00e4nn\u00e4t tai muut osat liikkuvat. Moottorit eroavat moottoreista. Moottoreissa energia muunnetaan mekaaniseksi energiaksi.
Moottoreissa se kuitenkin muunnetaan l\u00e4mp\u00f6energian avulla. Siksi jokainen moottori on moottori, mutta jokainen moottori ei ole moottori. S\u00e4hk\u00f6autot k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t siis joko vaihto- tai tasavirtaa. S\u00e4hk\u00f6moottori k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sitten voimakkuutta ja py\u00f6rimist\u00e4 auton k\u00e4ytt\u00f6voimana.<\/p>\n\n\n\n
Autojen moottoreissa on useita osia. Jotkut ovat t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4 kuin toiset. N\u00e4m\u00e4 osat liikkuvat voiman tuottamiseksi. Osien liikkuminen aiheuttaa kulumista, mik\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 huoltoa ja huolenpitoa. Joitakin moottorin osia ovat<\/p>\n\n\n\n
Auton moottorit ovat parhaita, jos ne ovat luotettavia ja niiss\u00e4 on vahva valurautalohko ja alumiinip\u00e4\u00e4. N\u00e4in moottorit ovat tukevia ja haihduttavat l\u00e4mp\u00f6\u00e4 paremmin. Kaikki yritykset suunnittelevat moottorinsa niin, ett\u00e4 niiss\u00e4 on n\u00e4m\u00e4 ominaisuudet, mutta se on teht\u00e4v\u00e4 huolellisesti.<\/p>\n\n\n\n
Joissakin kaikkein ep\u00e4luotettavimmissa moottoreissa on my\u00f6s rautalohko ja alumiinip\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4 johtuu p\u00e4\u00e4asiassa niiden huonosta l\u00e4mp\u00f6laajenemisen hallinnasta. Yritysten on hallittava m\u00e4ntien liikkeest\u00e4 aiheutuvaa liike-energiaa. Moottorin laatu riippuu my\u00f6s<\/p>\n\n\n\n
Volvo valmistaa hyvi\u00e4 moottoreita, jotka kest\u00e4v\u00e4t yli 200 000 kilometri\u00e4. Volvon moottorit kest\u00e4v\u00e4t yht\u00e4 kauan kuin sen kilpailijat, kuten BMW tai Mercedes. Moottorit ovat yleens\u00e4 luotettavia, eiv\u00e4tk\u00e4 ne tarvitse paljon<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1571"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1571"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1571\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1572,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1571\/revisions\/1572"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1571"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1571"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1571"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}