{"id":1584,"date":"2021-10-25T09:27:48","date_gmt":"2021-10-25T09:27:48","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1584"},"modified":"2021-10-25T09:27:50","modified_gmt":"2021-10-25T09:27:50","slug":"mika-saa-auton-arvon-nousemaan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-saa-auton-arvon-nousemaan\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 saa auton arvon nousemaan?"},"content":{"rendered":"\n

Me ihmiset olemme tunneihmisi\u00e4, rakastamme hienoja muistoja, onnistumisen tunteita, arvostusta ja statusta. Kaikki t\u00e4m\u00e4 ja paljon muuta vaikuttaa siihen, miksi joidenkin autojen arvo nousee. Yleinen nyrkkis\u00e4\u00e4nt\u00f6 siit\u00e4, miksi jotkut autot arvostuvat ajan my\u00f6t\u00e4, on se, ett\u00e4 yhteiskunta vaatii sit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut autot arvostetaan heti, kun ne l\u00e4htev\u00e4t tuotantolinjalta, tai jopa ennen sit\u00e4. T\u00e4llaisia autoja valmistavat yleens\u00e4 huippuluokan eksoottisten autojen valmistajat, ja niit\u00e4 valmistetaan rajoitettuja m\u00e4\u00e4ri\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kysynt\u00e4 on paljon suurempi kuin tarjonta, mik\u00e4 puolestaan nostaa autojen arvoa.<\/p>\n\n\n\n

Useimpien autojen arvo nousee kuitenkin hitaasti ja tasaisesti. Joskus tietty automalli m\u00e4\u00e4ritteli aikakauden, kuten 1950-luvun Chevy Bel Air, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n kunnossa oleva 1950-luvun Bel Air on yh\u00e4 arvokkaampi. Lis\u00e4ksi ihmiset, jotka himoitsivat tiettyj\u00e4 autoja, joita valmistettiin heid\u00e4n ollessaan lapsia, arvostuvat my\u00f6s nyt.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat tiet\u00e4\u00e4, tuleeko tietty auto arvostumaan vai ei, sinun on ensisijaisesti keskitytt\u00e4v\u00e4 suosioon, harvinaisuuteen, yleiskuntoon ja autoihin, jotka ovat olleet tietyntyyppisen teknologian edell\u00e4k\u00e4vij\u00f6it\u00e4. Kukaan ei kuitenkaan voi taata, ett\u00e4 tietty auto tulee koskaan arvostumaan, koska vain aika voi kertoa sen.<\/p>\n\n\n\n

Eksklusiiviset uudet superautot ja urheiluautot – T\u00e4ydellisi\u00e4 lyhyen aikav\u00e4lin sijoitusautoja.<\/h2>\n\n\n\n

Aina kun joku n\u00e4kee huippuluokan Ferrari-mallin, h\u00e4n ajattelee aluksi, ett\u00e4 sit\u00e4 ajava henkil\u00f6 on tyytyv\u00e4inen siihen, ett\u00e4 h\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 muutaman sadan tuhannen, ellei jopa miljoonien dollareiden edest\u00e4 rahaa poistuvaan omaisuuteen. Useimmissa tapauksissa n\u00e4in ei kuitenkaan ole, koska n\u00e4it\u00e4 autoja pidet\u00e4\u00e4n usein lyhytaikaisina sijoituksina.<\/p>\n\n\n\n

Esimerkiksi l\u00e4hes kaikki huippuluokan rajoitetun tuotannon superautot ovat useimmille ihmisille saavuttamattomissa, koska he pit\u00e4v\u00e4t niit\u00e4 liiallisina ja tarpeettomina. Ne maksavat yleens\u00e4 t\u00f6rke\u00e4n paljon rahaa, ja niit\u00e4 tarjotaan vain tietylle m\u00e4\u00e4r\u00e4lle uskollisimpia asiakkaita.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden autojen arvo on kuitenkin usein 20, 30, 50 tai jopa 100 prosenttia tai enemm\u00e4n jo ennen kuin ne tulevat markkinoille. Jos siis voit varata t\u00e4llaiselle autolle rakennusajan, voit yht\u00e4 hyvin ajaa sill\u00e4 jonkin aikaa ja myyd\u00e4 sen my\u00f6hemmin menett\u00e4m\u00e4tt\u00e4 sentti\u00e4k\u00e4\u00e4n, tai parhaassa tapauksessa jopa ansaita kunnon voiton.<\/p>\n\n\n\n

Suosio ja harvinaisuus – arvonnousun indikaattorit<\/h2>\n\n\n\n

Kaikkien olemassa olevien kulutustavaroiden nykyiset hinnat m\u00e4\u00e4r\u00e4ytyv\u00e4t enimm\u00e4kseen kysynn\u00e4n ja tarjonnan perusteella. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 koko yhteiskunta p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, kuinka paljon tietyn tavaran pit\u00e4isi maksaa. Aina kun tietyt esineet tulevat suositummiksi monista eri syist\u00e4, niiden arvo todenn\u00e4k\u00f6isesti nousee.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi jos t\u00e4llaiset esineet ovat my\u00f6s harvinaisia, harvinaisuus toimii arvon nousun katalysaattorina. N\u00e4ist\u00e4 autoista l\u00f6ytyy monia erilaisia esimerkkej\u00e4, ja t\u00e4m\u00e4 on trendi, joka ei koskaan lakkaa vaikuttamasta automarkkinoihin. Esimerkiksi 1960-luvun Ford Mustang on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 kaikkien tuntema auto, ja siksi hyv\u00e4kuntoisten 1960-luvun Mustangien arvot ovat aina korkeat.<\/p>\n\n\n\n

Jos kyseiset autot ovat sek\u00e4 eritt\u00e4in suosittuja ett\u00e4 harvinaisia ja samalla loistavia, ne ovat yleens\u00e4 kalleimpia autoja, joita on olemassa. T\u00e4ydellinen esimerkki t\u00e4llaisesta autosta on Mercedes 300SL tai Ferrari 250 GTO. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi autoa ovat my\u00f6s m\u00e4\u00e4ritelleet yhden aikakauden autoilussa.<\/p>\n\n\n\n

Pioneeriautot ja ”lajinsa viimeiset” autot – t\u00e4ydellisi\u00e4 pitk\u00e4n aikav\u00e4lin sijoituksia<\/h2>\n\n\n\n

Autoilun maailma on vallankumouksen partaalla. S\u00e4hk\u00f6autojen my\u00f6t\u00e4 monet tieliikenteen osa-alueet ovat yleisesti ottaen siirtym\u00e4ss\u00e4 kohti kest\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4 ja puhtaampaa tulevaisuutta. T\u00e4m\u00e4 on tietenkin etu, mutta haittapuolena on se, ett\u00e4 tietyntyyppiset autot ovat kuoleva laji.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ydellisi\u00e4 esimerkkej\u00e4 t\u00e4llaisista autoista ovat BMW E46 M3 ja Ferrari 458 Italia. E46 M3 oli viimeinen todellinen kevytrakenteinen k\u00e4sivalintainen BMW M -auto. E46:n j\u00e4lkeen alkoi BMW M3:n tai ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n koko urheilusedan-segmentin eri aikakausi. Kaikki t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 E46 on aikakapseli ja siit\u00e4 tulee varmasti jonain p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 klassikko.<\/p>\n\n\n\n

Ferrari 458 puolestaan on viimeinen luonnollisesti imett\u00e4v\u00e4 sarjatuotannossa oleva Ferrari V8. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 se oli viimeinen keskimoottorinen Ferrari V8, se oli my\u00f6s viimeinen Pininfarinan suunnittelema keskimoottorinen Ferrari. Kaikki t\u00e4m\u00e4 vahvistaa entisest\u00e4\u00e4n sit\u00e4, ett\u00e4 458:n kohtalona on suuruus.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko autot hyvi\u00e4 sijoituksia?<\/h3>\n\n\n\n

Autoihin sijoittaminen on melko j\u00e4rkev\u00e4 ajatus, koska on olemassa monia autoja, jotka voidaan joko k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 tai s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n, kunnes ne arvostuvat. Vaatii vakavaa tietoa, onnea ja p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4isyytt\u00e4 ansaita valtavia summia rahaa autoihin sijoittamalla, mutta mit\u00e4 enemm\u00e4n tunnet markkinoita, sit\u00e4 helpommaksi se k\u00e4y.<\/p>\n\n\n\n

Parhaat sijoitusautot ovat jo valmiiksi arvokkaita, ja n\u00e4iden autojen hankkiminen vaatii vakavaa taloudellista voimaa. Voit kuitenkin sijoittaa edullisempiin suosittuihin autoihin ja k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 ne voitollisiksi.<\/p>\n\n\n\n

Voiko kukaan taata, ett\u00e4 auton arvo nousee?<\/h3>\n\n\n\n

Arvon nousevilla autoilla ja s\u00e4\u00e4ennusteella on muutama yhteinen asia. Vaikka on olemassa tekij\u00f6it\u00e4, jotka voivat joskus l\u00e4hes kiistatta osoittaa, ett\u00e4 tietty tapahtuma tulee varmasti tapahtumaan, asioilla on tapana muuttua sill\u00e4 v\u00e4lin, ja niin muuttuvat my\u00f6s ennusteet.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 jos s\u00e4\u00e4ennusteiden mukaan iltap\u00e4iv\u00e4 on aurinkoinen, on silti mahdollista, ett\u00e4 sataa, vaikka s\u00e4\u00e4ennusteet olisivat kuinka varmoja. Autojen kanssa on hyvin pitk\u00e4lti samoin, sill\u00e4 jotkin tekij\u00e4t saattavat viitata siihen, ett\u00e4 auto kiistatta arvostaa, mutta kukaan ei voi sanoa sit\u00e4 varmasti.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 saa auton arvon alenemaan?<\/h3>\n\n\n\n

Massatuotanto, huono laatu, halpuus, saatavuus, suosion puute, ep\u00e4luotettavuus, tekninen huonous, yleinen huono kunto ja niin edelleen. Aina kun jokin tuote on markkinoilla ja kun on paljon vaihtoehtoja myyt\u00e4v\u00e4n\u00e4, sen arvo on altis muuttumaan.<\/p>\n\n\n\n

Jos joku ei pysty myym\u00e4\u00e4n autoa 15 000 dollarilla, koska on olemassa monia vastaavia vaihtoehtoja alemmalla hintaluokalla, my\u00f6s t\u00e4llaisten autojen hinnat l\u00e4hestyv\u00e4t alarajaa. Autot, joita usein pidet\u00e4\u00e4n ty\u00f6kaluina, ovat my\u00f6s alttiita heikkenem\u00e4\u00e4n voimakkaasti sen j\u00e4lkeen, kun ne ylitt\u00e4v\u00e4t tietyn ajanjakson, jolloin niist\u00e4 tulee tarpeettomia tiettyyn tarkoitukseen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Me ihmiset olemme tunneihmisi\u00e4, rakastamme hienoja muistoja, onnistumisen tunteita, arvostusta ja statusta. Kaikki t\u00e4m\u00e4 ja paljon muuta vaikuttaa siihen, miksi joidenkin autojen arvo nousee. Yleinen nyrkkis\u00e4\u00e4nt\u00f6 siit\u00e4, miksi jotkut autot<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1584"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1584"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1584\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1585,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1584\/revisions\/1585"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1584"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1584"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1584"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}