{"id":1592,"date":"2021-10-25T09:31:46","date_gmt":"2021-10-25T09:31:46","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1592"},"modified":"2021-10-25T09:31:48","modified_gmt":"2021-10-25T09:31:48","slug":"miksi-90-luvun-autot-ovat-niin-rumia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-90-luvun-autot-ovat-niin-rumia\/","title":{"rendered":"Miksi 90-luvun autot ovat niin rumia?"},"content":{"rendered":"\n

90-luvulla autoteollisuutta tervehdittiin monilla uusilla valmistusmenetelmill\u00e4, jotka mahdollistivat perusteellisempien suunnittelup\u00e4\u00e4t\u00f6sten tekemisen. Tuloksena oli monia upeasti muotoiltuja autoja, kuten Ferrari F50 tai Aston Martin DB7, mutta kaikki 90-luvun autot eiv\u00e4t olleet upeita.<\/p>\n\n\n\n

Itse asiassa suurin osa niist\u00e4 oli varsin ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4n n\u00e4k\u00f6isi\u00e4, ja jotkut niist\u00e4 olivat jopa yksinkertaisesti kammottavia. Sanotaan, ett\u00e4 kauneus on katsojan silm\u00e4ss\u00e4, ja se on totta. Joissakin n\u00e4ist\u00e4 autoista on kuitenkin sellaisia suunnittelup\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, joita vain \u00e4iti voisi rakastaa, hyvin, hyvin hyv\u00e4 ja huolehtiva \u00e4iti.<\/p>\n\n\n\n

Syy siihen, miksi autot n\u00e4yttiv\u00e4t niin huonoilta, on se, ett\u00e4 koko autosuunnittelun eetos muuttui muutamassa vuodessa. Aerodynamiikasta tuli eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4 huomioon otettava tekij\u00e4, ja autonvalmistajat tavallaan omaksuivat ajatuksen, jonka mukaan useimmissa tapauksissa toiminnan pit\u00e4isi seurata muotoa.<\/p>\n\n\n\n

Tehokkuutta alettiin painottaa enemm\u00e4n, ja siit\u00e4 se vain l\u00e4hti liikkeelle. On syyt\u00e4 sanoa, ett\u00e4 70-luvun autoja pidet\u00e4\u00e4n yleisesti kaikkein rumimpina. Eri sukupolvet suhtautuvat vanhempiin autoihin kuitenkin eri tavalla, ja kuka tiet\u00e4\u00e4, mit\u00e4 ajattelemme 2020-luvun autoista muutaman vuosikymmenen kuluttua.<\/p>\n\n\n\n

90-luvun automuotoilu – Parhaimman n\u00e4k\u00f6iset autot, huonoimman n\u00e4k\u00f6iset autot<\/h2>\n\n\n\n

Yksitt\u00e4isen auton valitseminen ja sen nime\u00e4minen kauniiksi tai rumaksi on melko subjektiivista, mutta jos otamme laajemman l\u00e4hestymistavan ja tarkastelemme monia verkkotaulukoita ja 90-luvun autojen kauneuskilpailuja, meid\u00e4n pit\u00e4isi saada kokonaisk\u00e4sitys siit\u00e4, mit\u00e4 suuri yleis\u00f6 pit\u00e4\u00e4 rumana tai yht\u00e4 kauniina kuin kuvaa.<\/p>\n\n\n\n

On l\u00e4hes mahdotonta ajatella, ett\u00e4 Ferrari F50 ei olisi hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6inen auto. Vaikka muotoilu oli parhaimmillaankin kyseenalainen, kun se julkaistiin, n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 F50 ik\u00e4\u00e4ntyi vahvasti. Aston Martin DB7, BMW 8-sarja, Lamborghini Diablo GT, BMW Z3 M Coupe, Mazda RX-7 ja Porsche 911 993 GT2 olivat 90-luvun komeimpia autoja.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin laatisimme luettelon ”rumimmista 90-luvun autoista”, meid\u00e4n pit\u00e4isi harkita Subaru SVX:n, 4. sukupolven Mustangin, Lancia Ypsilonin, Suzuki X-90:n, Buick Skylarkin ja vanhan kunnon Fiat Multipla -auton lis\u00e4\u00e4mist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

1990-luvun autojen muotokieli.<\/h2>\n\n\n\n

Viel\u00e4 70- ja varsinkin 80-luvuilla autot olivat melko yksinkertaisen n\u00e4k\u00f6isi\u00e4. Se ei tarkoita, ett\u00e4 80-luvun autot olisivat n\u00e4ytt\u00e4neet huonoilta, ne olivat vain hieman tylsi\u00e4. Kiilamaiset autot olivat yleisi\u00e4 kuin maito, ja joskus tuntui silt\u00e4, ett\u00e4 autoteollisuudelta puuttui motivaatio tai infrastruktuuri futuristisempien muotoiluvaihtoehtojen tarjoamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

90-luku n\u00e4ytti kuitenkin muuttaneen t\u00e4m\u00e4n jossain m\u00e4\u00e4rin. Vaikka monet 90-luvun autot olivat v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin ep\u00e4miellytt\u00e4vi\u00e4, ne olivat ainakin hieman rohkeampia. 90-luvun autosuunnittelussa omaksuttiin vuosikymmeni\u00e4 vanha kaarevuuden ja urheilullisen muotoilun k\u00e4site, joka piristi monia 90-luvun autoja ja teki niist\u00e4 upean n\u00e4k\u00f6isi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4lle aikakaudelle syntyiv\u00e4t Mazda Miatan kaltaiset autot, jotka olivat niin miellytt\u00e4v\u00e4n kaarevia, ett\u00e4 Mazda p\u00e4\u00e4tti olla muuttamatta Miatan ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4 vuosikymmeniin. Superautoista tuli ”superautoja”, joissa oli enemm\u00e4n tehoa, paljon parempi mekaniikka ja ergonomia, jota tuettiin fiksuilla suunnittelup\u00e4\u00e4t\u00f6ksill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Yksinkertaisuus – parasta 90-luvun autosuunnittelussa.<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, jotkut 90-luvun autot ovat varmasti kauniita, ja on vain oikein tiet\u00e4\u00e4 miksi. Yhteist\u00e4 Mazda RX-7:n, BMW 7-sarjan, Lamborghini Diablo GT:n, BMW 8-sarjan, Acura NS-X:n, Toyota Supran ja Nissan Skyline GT-R:n kaltaisille autoille on suunnittelun yksinkertaisuus.<\/p>\n\n\n\n

Yksinkertaisuus miellytt\u00e4\u00e4 silm\u00e4\u00e4, olipa se sitten kuinka hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6ist\u00e4 tai v\u00e4hemm\u00e4n hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6ist\u00e4 tahansa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4ntyyppiset autot vanhenevat l\u00e4hes aina paremmin, varsinkin kun niit\u00e4 verrataan Fiat Multipla- tai Lancia Ypsilon -mallien kaltaisiin ylityylisiin autoihin, jotka n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t silt\u00e4, ett\u00e4 ne on muotoillut joku, joka ei tiennyt, milloin lopettaa suunnittelun.<\/p>\n\n\n\n

Visuaalisen rykelm\u00e4n puute tekee muodoista mieleenpainuvampia, ja se antaa taiteilijalle mahdollisuuden viimeistell\u00e4 olennaiset asiat, jotka l\u00e4hes aina s\u00e4ilyv\u00e4t sukupolvien ajan. Vaikka 90-luku oli p\u00e4\u00e4asiassa t\u00e4ynn\u00e4 rumia autoja, jotkut 90-luvun autot olivat ja ovat edelleen lumoavan kauniita.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h3>\n\n\n\n

Mik\u00e4 m\u00e4\u00e4ritteli 90-luvun autot?<\/h3>\n\n\n\n

90-luvun autot olivat paljon kehittyneempi\u00e4 verrattuna 80-luvun autoihin, ett\u00e4 joskus tuntuu silt\u00e4, ett\u00e4 80-luvun siirtyminen 90-luvulle oli autojen historian suurin harppaus. Tekij\u00f6it\u00e4, jotka m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t 90-lukua, olivat moderni kaareva muotoilu ja yksinkertaisuus, enemm\u00e4n tehoa, paremmat mittasuhteet, enemm\u00e4n turvavarusteita, tehokkuus ja yleinen tekninen ylivoima.<\/p>\n\n\n\n

90-luvun superautot olivat usein kaksi kertaa tehokkaampia kuin 80-luvun lippulaiva-autot, mik\u00e4 sys\u00e4si koko superautoteollisuutta kohti urheilullisempia autoja. T\u00e4m\u00e4 k\u00e4y selv\u00e4ksi heti, kun katsot legendaarista McLaren F1:t\u00e4, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 upea superauto on edelleen yksi nopeimmista autoista, ja todenn\u00e4k\u00f6isesti pysyy sellaisena loputtomiin.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 aikakausi tarjosi kaikkien aikojen komeimmat autot?<\/h3>\n\n\n\n

On \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen vaikeaa erist\u00e4\u00e4 vain yht\u00e4 vuosikymment\u00e4 autojen suunnitteluhistoriasta ja kruunata se ylivertaiseksi, mutta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 1960-luvun autot ovat, kuten nuoret ehk\u00e4 sanoisivat – rakennettu toisin. Aston Martin DB5:n ja Ferrari 250 GTO:n kaltaiset autot ovat arvoltaan pilvi\u00e4 korkeammalla, ja se johtuu ennen kaikkea niiden ulkon\u00e4\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jokaisella vuosikymmenell\u00e4 oli kohokohtia ja suoraan sanottuna j\u00e4rjett\u00f6m\u00e4n rumia autoja, mutta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 1960-luku oli hieman yhten\u00e4isempi ja itsevarmemman n\u00e4k\u00f6inen. Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 autojen suunnittelutekniikka parani harppauksin seuraavina vuosikymmenin\u00e4, mutta ne tuskin p\u00e4\u00e4siv\u00e4t silti l\u00e4hellek\u00e4\u00e4n 60-lukua, se vahvistaa entisest\u00e4\u00e4n sit\u00e4, miksi 60-lukua pidet\u00e4\u00e4n usein autojen suunnittelun huippuna.<\/p>\n\n\n\n

Millainen on autojen muotoilun tulevaisuus?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 nyt autoteollisuus el\u00e4\u00e4 aikaa, jota voi kuvailla vain vallankumoukseksi. S\u00e4hk\u00f6autoista on tulossa yh\u00e4 suositumpia, ja autojen suunnittelussa korostetaan aerodynamiikkaa enemm\u00e4n kuin koskaan tehokkuuden ja hiljaisuuden parantamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Sellaisenaan odotamme varmasti tyylikk\u00e4\u00e4n n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 autoja, joissa on paljon kaaria, sill\u00e4 ne ovat tehokkaan autosuunnittelun eturintamassa. Jotkin merkit ovat ottamassa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n t\u00e4ysin uuden muotoilukielen, joten on vaikea arvioida, mit\u00e4 tulevaisuudessa on luvassa. Varmaa on vain se, ett\u00e4 teknologia tasoittaa tiet\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4mm\u00e4lle muotoilulle, ainakin teoriassa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

90-luvulla autoteollisuutta tervehdittiin monilla uusilla valmistusmenetelmill\u00e4, jotka mahdollistivat perusteellisempien suunnittelup\u00e4\u00e4t\u00f6sten tekemisen. Tuloksena oli monia upeasti muotoiltuja autoja, kuten Ferrari F50 tai Aston Martin DB7, mutta kaikki 90-luvun autot eiv\u00e4t olleet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1592"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1592"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1592\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1593,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1592\/revisions\/1593"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1592"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1592"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1592"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}