{"id":1594,"date":"2021-10-27T08:21:17","date_gmt":"2021-10-27T08:21:17","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1594"},"modified":"2021-10-27T08:21:19","modified_gmt":"2021-10-27T08:21:19","slug":"miksi-80-luvun-autot-ovat-niin-rumia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-80-luvun-autot-ovat-niin-rumia\/","title":{"rendered":"Miksi 80-luvun autot ovat niin rumia?"},"content":{"rendered":"\n

Kauneus on katsojan silm\u00e4ss\u00e4, ja vaikka l\u00e4hes kaikki saattavat pit\u00e4\u00e4 autoa kauhean n\u00e4k\u00f6isen\u00e4, se ei tarkoita, ett\u00e4 joku muu olisi v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 samaa mielt\u00e4. T\u00e4st\u00e4 huolimatta t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n l\u00e4hinn\u00e4 sit\u00e4, miksi jotkut ihmiset pit\u00e4v\u00e4t tiettyj\u00e4 80-luvun autoja melko ruman n\u00e4k\u00f6isin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Syy siihen, miksi niin monet 80-luvun autot olivat rumia, on se, ett\u00e4 \u00f6ljyn hinta nousi, kilpailu kiristyi ja maailma tutustui valtavirran korirakenteisiin. Tavoitteena oli tehd\u00e4 halvempia ja kevyempi\u00e4 autoja, mik\u00e4 tarkoitti parempaa hy\u00f6tysuhdetta ja melko laatikkomaista, litte\u00e4\u00e4 muotokielt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6hemmin 90-luvulla tietokoneet alkoivat ottaa vallan, mik\u00e4 tarkoitti, ett\u00e4 koripaneeleita voitiin muotoilla monin mielenkiintoisin tavoin, mik\u00e4 johti kaarevaan muotokieleen. Yksinkertaisuus oli my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 90-luvun muotoilussa, ja se on reilua, koska monet 80-luvun autot olivat t\u00e4ysin p\u00e4invastaisia.<\/p>\n\n\n\n

80-luku oli ajanjakso, jolloin rohkea ja houkutteleva muotoilu oli monien valmistajien tavoite, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 he joko onnistuivat tekem\u00e4\u00e4n sen oikein tai eiv\u00e4t onnistuneet siin\u00e4 lainkaan. Asian havainnollistamiseksi olemme listanneet 80-luvun huonoimmat automallit.<\/p>\n\n\n\n

1987 Nissan Pulsar NX<\/h2>\n\n\n\n

1980-luvulla Nissanin suunnitteluosasto oli varsin viihdytt\u00e4v\u00e4. Jostain syyst\u00e4 he arvelivat, ett\u00e4 yleis\u00f6 kaipasi vaihdettavaa takaluukkua farmariautoon. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 muotoilu oli suorastaan ruma, kukaan ei halunnut t\u00e4t\u00e4 ”ominaisuutta”.<\/p>\n\n\n\n

Konseptin tarkoituksena oli antaa mahdollisuus valita, onko kyseess\u00e4 enemm\u00e4n farmariauton n\u00e4k\u00f6inen auto vai puoliksi tehty viistoper\u00e4. Etuosa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4 kuin sen olisi suunnitellut sieluton mies, koska siin\u00e4 ei ole mink\u00e4\u00e4nlaisia tunteita. Py\u00f6r\u00e4t n\u00e4yttiv\u00e4t levyilt\u00e4, ja kaikki muu oli t\u00e4ysin tyls\u00e4\u00e4 ja elotonta.<\/p>\n\n\n\n

1989 Nissan S-Cargo<\/h2>\n\n\n\n

Pulsar NX:n jatkoksi on j\u00e4lleen kerran selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 Nissanin 80-luvun muotoiluosasto joutui olemaan jokseenkin komediallisessa roolissa, sill\u00e4 S-Cargo-tila-auto(?) n\u00e4ytti silt\u00e4, kuin sen olisi suunnitellut kolmevuotias. Kuka v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ettei japanilaisilla ole huumorintajua, sill\u00e4 ”Ai, tajusin jo – se on etanan n\u00e4k\u00f6inen tavarankuljetusauto, ja te kutsuitte sit\u00e4 S-Cargoksi!” -vitsi p\u00e4\u00e4si kirjaimellisesti tuotantoon.<\/p>\n\n\n\n

S-Cargon oli tarkoitus olla jonkinlainen kunnianosoitus legendaariselle Citroen 2CV:lle, mutta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 sit\u00e4 suunniteltaessa eksyttiin tuntemattomalle alueelle. On ep\u00e4reilua paahtaa autoa ja suunnitteluosastoa n\u00e4in paljon, mutta vitsi on ilmeisesti edelleen voimissaan.<\/p>\n\n\n\n

1985 Subaru XT<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on viimeinen japanilaisauto, joka on p\u00e4\u00e4ssyt t\u00e4lle listalle, mutta kannattaa muistaa, ett\u00e4 80-luvulla on monia muitakin japanilaisia suunnittelun ep\u00e4onnistumisia. Jotta ymm\u00e4rt\u00e4isit t\u00e4ysin XT:n suunnittelufilosofian, sinun ei tarvinnut kuin ostaa viivotin. XT:ss\u00e4 ei ole yht\u00e4\u00e4n mutkaa, jopa Lamborghini Countachissa oli enemm\u00e4n mutkia kuin XT:ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Rattivaihtoehto n\u00e4ytti kasinon nopalta ja sis\u00e4tilat olivat viel\u00e4 kauhistuttavammat kuin ulkoasu. Subaru XT:ss\u00e4 oli ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 kaikkien aikojen huonoimman n\u00e4k\u00f6inen auton ohjauspy\u00f6r\u00e4. Loput sis\u00e4tiloista, vaihdevipu mukaan lukien, oli aika lailla samanlainen, ruma ja suorastaan outo.<\/p>\n\n\n\n

1983 Chrysler LeBaron Town & Country.<\/h2>\n\n\n\n

Chrysler Lebaron on itse asiassa aika kelpo auto aikakauteensa n\u00e4hden, mutta Town & Country -avoautopainos oli jotain aivan muuta. Jostain syyst\u00e4 Chrysler p\u00e4\u00e4tti varustaa auton v\u00e4\u00e4rennetyill\u00e4 muovisilla puupaneeleilla, mik\u00e4 oli suoraan sanottuna yksi 80-luvun oudoimmista autosuunnittelup\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kukkuraksi monet aidosti premium-luokan autonvalmistajat k\u00e4yttiv\u00e4t laadukkaita kiillotettuja puisia sis\u00e4tilojen verhoiluja, mutta Chryslerill\u00e4 oli erilainen ajatus.<\/p>\n\n\n\n

1985 Alfa Romeo Milano<\/h2>\n\n\n\n

Saattaa tulla yll\u00e4tyksen\u00e4, ett\u00e4 italialainen valmistaja saattaa p\u00e4\u00e4ty\u00e4 ”rumimpien autojen” listoille, varsinkin kun Alfa Romeo on laajalti tunnettu ilmeikk\u00e4\u00e4st\u00e4 ja l\u00e4hes aina kauniista muotoilustaan. Vitsi kertoo, ett\u00e4 CAD-ohjelmisto kaatui, kun t\u00e4t\u00e4 autoa suunniteltiin, ja ymm\u00e4rr\u00e4n sen.<\/p>\n\n\n\n

Sivuprofiilista katsottuna auton takaosa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4 kuin se olisi kaatunut. My\u00f6s py\u00f6r\u00e4t n\u00e4yttiv\u00e4t levyilt\u00e4, ja etuosa oli \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen tyls\u00e4. On edelleen ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, mit\u00e4 tapahtui ja miksi Alfa edes p\u00e4\u00e4tti julkaista Milanon, varsinkin kun se nimettiin kuuluisan italialaisen kaupungin mukaan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat 1980-luvun komeimmat autot?<\/h3>\n\n\n\n

80-luku oli viihdytt\u00e4v\u00e4 ajanjakso, ja vaikka monet muotoiluvirheet ovat per\u00e4isin 80-luvulta, on my\u00f6s useita 80-luvun autoja, joita pidet\u00e4\u00e4n usein yhten\u00e4 kaikkien aikojen kauneimmista autoista. Ferrari F40 ja Lamborghini Countach ovat kiistatta 80-luvun siisteimpi\u00e4 ja komeimpia superautoja.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tulee helpommin l\u00e4hestytt\u00e4viin autoihin, Renault Turbo 5, BMW E30 M3 ja Corvette C4 ovat yleisesti ottaen 80-luvun autojen muotoilun kohokohtia.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 80-luvun auto on kaikista ikonisin?<\/h3>\n\n\n\n

Yksitt\u00e4isen 80-luvun auton valitseminen ikonisimmaksi on vaikeaa. Omasta puolestani kallistun F40:n tai Countachin puoleen, mutta on vaikea sanoa, ettei DeLorean olisi 80-luvun ikonisin auto.<\/p>\n\n\n\n

Ferrari Testarossa ja Buick GNX ovat my\u00f6s autoja, jotka m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t t\u00e4m\u00e4n ajanjakson, joten tuntuu mahdottomalta valita ikonisinta autoa. Olen kuitenkin puolueellinen superautojen suhteen, ja on oikein p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 suurelle yleis\u00f6lle DeLorean on ikonisin 80-luvun auto.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 oli 80-luvun suosituin ja myydyin auto?<\/h3>\n\n\n\n

80-luvulla Ford hallitsi jonkin verran myyntilistaa Escortilla ja Fiestalla, sill\u00e4 niit\u00e4 myytiin yhteens\u00e4 yli 2,8 miljoonaa kappaletta. My\u00f6s Ford Sierra oli eritt\u00e4in suosittu l\u00e4hes miljoonalla myydyll\u00e4 autolla, ja Cortinan myynti ylsi l\u00e4hes 500 000 kappaleeseen.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden Ford-mallien lis\u00e4ksi my\u00f6s Vauxhall Cavalier ja Austin Metro olivat eritt\u00e4in suosittuja, molempia myytiin noin miljoona kappaletta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kauneus on katsojan silm\u00e4ss\u00e4, ja vaikka l\u00e4hes kaikki saattavat pit\u00e4\u00e4 autoa kauhean n\u00e4k\u00f6isen\u00e4, se ei tarkoita, ett\u00e4 joku muu olisi v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 samaa mielt\u00e4. T\u00e4st\u00e4 huolimatta t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n l\u00e4hinn\u00e4 sit\u00e4,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1594"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1594"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1594\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1595,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1594\/revisions\/1595"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1594"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1594"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1594"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}