{"id":1646,"date":"2021-11-01T11:08:38","date_gmt":"2021-11-01T11:08:38","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1646"},"modified":"2021-11-01T11:08:40","modified_gmt":"2021-11-01T11:08:40","slug":"onko-volvo-xc90-rahan-arvoinen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-volvo-xc90-rahan-arvoinen\/","title":{"rendered":"Onko Volvo XC90 rahan arvoinen?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo XC90 on ylellinen katumaasturi, joka on ollut tuotannossa vuodesta 2002 l\u00e4htien, ja siit\u00e4 on julkaistu p\u00e4ivitetty versio l\u00e4hes joka vuosi. Jokainen uusi lupaa olla edellist\u00e4 parempi. T\u00e4m\u00e4 ylellinen katumaasturi on ehdottomasti hintansa arvoinen.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC90 on t\u00e4ydellinen esimerkki kalliista ajoneuvosta, joka on jokaisen pennin arvoinen. Se lupaa ylellisyytt\u00e4, mukavuutta, laatua ja tyyli\u00e4. Ulkon\u00e4k\u00f6 on silmi\u00e4 hivelev\u00e4, ja sis\u00e4tilat on orkestroitu laadukkailla materiaaleilla ja tekniikalla.<\/p>\n\n\n\n

Koska XC90:st\u00e4 valmistetaan joka vuosi uusia versioita, ajamisesta on tullut entist\u00e4 hauskempaa ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisemp\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ei tarkoita, ett\u00e4 auto olisi virheet\u00f6n. Mik\u00e4 siis tekee Volvo XC90:st\u00e4 sen arvoisen?<\/p>\n\n\n\n

Kaunis ulkomuoto<\/h2>\n\n\n\n

Vuonna 2003 julkaistusta ensimm\u00e4isest\u00e4 versiosta alkaen ja viimeisimp\u00e4\u00e4n versioon 2021 asti XC90 on ollut hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6inen auto, joka on saanut monet kuljettajat rakastumaan ensi silm\u00e4yksell\u00e4. Ajan mittaan siit\u00e4 on kehittynyt urheilullisen n\u00e4k\u00f6inen katumaasturi, joka antaa sille t\u00e4ydellisen auton ulkon\u00e4\u00f6n seikkailuja varten.<\/p>\n\n\n\n

XC90 ei vain n\u00e4yt\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4, vaan kaikki versiot on rakennettu laadukkaista materiaaleista. Se eroaa samankaltaisista katumaastureista my\u00f6s siin\u00e4, ett\u00e4 sen ulkoinen ulkon\u00e4k\u00f6 ei heijasta sen sis\u00e4ist\u00e4 kapasiteettia. Se s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 nelipaikkaisen auton kasvot, mutta siihen mahtuu mukavasti jopa seitsem\u00e4n matkustajaa.<\/p>\n\n\n\n

Upea, tilava ja mukava sis\u00e4tila<\/h2>\n\n\n\n

Istuimet on p\u00e4\u00e4llystetty laadukkaalla Nappa-verhoilulla, joka tekee niist\u00e4 entist\u00e4 mukavammat istua. Vuosien 2020 ja 2021 malleissa on jopa kristalleista k\u00e4sintehty j\u00e4\u00e4kaappi ja pullo-\/lasiteline, jotta takapenkin matkustajat pysyv\u00e4t tyytyv\u00e4isin\u00e4 jokaisella matkalla.<\/p>\n\n\n\n

Mukavuuden, laadun ja tyylin lis\u00e4ksi XC90:ss\u00e4 on tilava matkustamo, joten se sopii t\u00e4ydellisesti perheajeluksi. Siin\u00e4 on kolme rivi\u00e4, joihin mahtuu jopa seitsem\u00e4n henkil\u00f6\u00e4. Viimeinen rivi on kuitenkin paras lapsille, koska siin\u00e4 on v\u00e4h\u00e4n p\u00e4\u00e4n- ja jalkatilaa.<\/p>\n\n\n\n

Kun kaikki istuimet ovat k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, tavaratilaa riitt\u00e4\u00e4 viel\u00e4 ruokatavaroille ja muille tavaroille. Voit my\u00f6s taittaa takarivit alas saadaksesi lis\u00e4\u00e4 s\u00e4ilytystilaa, kun matkustajia ei ole.<\/p>\n\n\n\n

Tekniset ominaisuudet tekev\u00e4t jokaisesta matkasta hauskan<\/h2>\n\n\n\n

Infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 on tavattu tekem\u00e4\u00e4n jokaisesta matkasta j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4. Uusimmassa versiossa kuljettajan edess\u00e4 on helppok\u00e4ytt\u00f6inen v\u00e4lilehti, joka toimii kuten matkapuhelimesi. Voit kuunnella \u00e4\u00e4nt\u00e4, s\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4 ilmasto-olosuhteita ja paljon muuta.<\/p>\n\n\n\n

Voit k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 my\u00f6s matkapuhelimellasi, olipa kyseess\u00e4 sitten Android- tai Apple-puhelin, vaikka joitakin valituksia on tullut siit\u00e4, ett\u00e4 anturit eiv\u00e4t joskus reagoi ajoissa.<\/p>\n\n\n\n

Kaikissa XC90:ss\u00e4 on LED-valot, s\u00e4hk\u00f6toiminen takaluukku, takakamera, satelliittinavigointij\u00e4rjestelm\u00e4 ja ne ovat avaimeton (etsi vain keskikonsoli ja kierr\u00e4 nuppia XC90:n k\u00e4ynnist\u00e4miseksi).<\/p>\n\n\n\n

Voit my\u00f6s ladata matkapuhelimesi auton USB-porttien kautta. Ja takana on my\u00f6s kuulokepistorasiat, mik\u00e4 voi olla taivaanlahja vanhemmille, jotka eiv\u00e4t halua viett\u00e4\u00e4 automatkan kuunnellen ”Baby Sharkia”.<\/p>\n\n\n\n

Kussakin versiossa on erilaisia varusteita<\/h2>\n\n\n\n

XC90 on kehittynyt jatkuvasti tuotannon aloittamisen j\u00e4lkeen, ja jokaisessa versiossa on ainutlaatuisia ominaisuuksia. Joissakin XC90:ss\u00e4 on viisi istuinta, kun taas toisissa on seitsem\u00e4npaikkainen vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

Moottorityypit ja -koot vaihtelevat. Vanhemmissa malleissa oli kaasumoottori, dieselmoottori tai molemmat moottorivaihtoehdot. Uusimmassa vuoden 2021 versiossa on s\u00e4hk\u00f6moottorilla varustettu T8-moottori, joka tarjoaa modernisoitua ja ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llist\u00e4 suorituskyky\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jokaisessa XC90-versiossa on mahdollisuus valita neliveto tai neliveto, jotta se sopii parhaiten ajomaastoon. Kun valittavana on useita eri varusteita, voit varmistaa, ett\u00e4 maksat vain tarvitsemistasi ominaisuuksista.<\/p>\n\n\n\n

Ajaminen on seesteist\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

XC90 antaa tasaisen ja hiljaisen ajon. Vaikka sinulla olisi lapsia viimeisell\u00e4 rivill\u00e4, he voivat nukkua ilman, ett\u00e4 renkaiden melu tiell\u00e4 h\u00e4iritsee heit\u00e4. R-design ei kuitenkaan lupaa t\u00e4t\u00e4; sen j\u00e4ttim\u00e4iset py\u00f6r\u00e4t antavat tasaisemman ajon, mutta paljon tiemelua.<\/p>\n\n\n\n

XC90:ss\u00e4 on kevyt ohjaus, ja sit\u00e4 on helppo k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 ilman suuria voimanponnistuksia, vaikka auto olisi t\u00e4ynn\u00e4. Muihin Volvo-malleihin verrattuna XC90:n ohjaus on herkempi ja se rullaa mutkissa ilman suurempia h\u00e4iri\u00f6it\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Moottori paranee jatkuvasti<\/h2>\n\n\n\n

B5:n 2,0-litraiseen nelisylinteriseen dieselmoottoriin tuli parannusta. 48 voltin j\u00e4rjestelm\u00e4 ja pieni s\u00e4hk\u00f6moottori, joka lis\u00e4ttiin py\u00f6ritt\u00e4m\u00e4\u00e4n turboa, tekiv\u00e4t siit\u00e4 entist\u00e4kin paremman. Se paransi kaasun reaktiokyky\u00e4 ja poisti my\u00f6s v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin putoamisen vaihteita vaihdettaessa. Sen 354 litran v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti tarjoaa riitt\u00e4v\u00e4sti voimaa auton liikuttamiseen riippumatta sen kuljettaman kuorman painosta.<\/p>\n\n\n\n

Uusin T8-moottori saattaa olla nopeampi kuin B5-dieselmoottori, ja yhdess\u00e4 lis\u00e4volttien ja s\u00e4hk\u00f6moottorin kanssa se voi suoriutua poikkeuksellisesti. Ainoa ero B5- ja T8-moottorin v\u00e4lill\u00e4 on muutama sekunti. Siin\u00e4 miss\u00e4 T8:n enn\u00e4tys on 5,5 sekuntia nopeuteen 62 km\/h, dieselmoottori saavuttaa sen 7,1 sekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e4ivitetyll\u00e4 T8-moottorilla XC90:t\u00e4 voi ajaa pelk\u00e4ll\u00e4 s\u00e4hk\u00f6ll\u00e4 ja s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 rahaa bensassa. Mutta vaikka sinulla ei olisikaan varaa uuteen XC90 T8:aan s\u00e4hk\u00f6ll\u00e4 ajettuna, muut versiot voivat silti tarjota sinulle erinomaisen suorituskyvyn.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka monta kilometri\u00e4 XC90 kattaa?<\/h3>\n\n\n\n

Useimmissa XC90:ss\u00e4 on hyv\u00e4 potentiaalinen toimintas\u00e4de. Moottorityypill\u00e4 on ratkaiseva merkitys, mutta asianmukaisella huollolla voit yleens\u00e4 ajaa jopa 200 000 kilometri\u00e4 ennen kuin autosi kuolee. Useimpien Volvo-autojen arvioidaan kest\u00e4v\u00e4n jopa 19,5 vuotta, jos niist\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n hyv\u00e4\u00e4 huolta.<\/p>\n\n\n\n

Onko Volvo XC90:n huolto kallista?<\/h3>\n\n\n\n

Volvon osat ovat melko kalliita. Muista siis varata vuosittain 700-1000 dollaria korjauksiin ja huoltoon. Mutta jos et ole kova kuljettaja, sinun ei pit\u00e4isi joutua ostamaan osia usein. My\u00f6s sill\u00e4, kuinka usein ajat ja miss\u00e4 maastossa liikut, on suuri merkitys.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 saa XC90:n menem\u00e4\u00e4n rikki?<\/h3>\n\n\n\n

Aivan kuten kaikilla muillakin autoilla, ajotavoilla ja ilmasto-olosuhteilla on suuri merkitys XC90:n pitk\u00e4ik\u00e4isyyteen. J\u00e4rkev\u00e4 ajotapa ja asianmukainen huolto pit\u00e4v\u00e4t osat ehjin\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n. On kuitenkin tapauksia, joissa viat johtuvat valmistajista. Kuten vuosien 2003 ja 2016 versioissa, joissa oli vaihteisto- ja moottoriongelmia sek\u00e4 ennenaikaista renkaiden kulumista.
Joissakin tapauksissa Volvo on tehnyt takaisinkutsun, jossa XC90-mallit on palautettava j\u00e4lleenmyyjille ongelmien korjaamiseksi. Joistakin puuttui koodeja, jotka on vain p\u00e4ivitett\u00e4v\u00e4 XC90:n tietokoneeseen. Toisissa oli osia, joita ei ollut sijoitettu oikein ja jotka saattoivat aiheuttaa vaaraa matkustajille.<\/p>\n\n\n\n

Onko XC90-malliin tehty merkitt\u00e4vi\u00e4 muutoksia sen valmistuksen j\u00e4lkeen?<\/h3>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen sukupolvi oli tuotannossa vuodesta 2002 vuoteen 2019. Sitten vuonna 2019 XC90 sai faceliftin ja toinen sukupolvi syntyi. Sen ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n tehtiin paljon muutoksia ja my\u00f6s moottoria parannettiin auton suorituskyvyn parantamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Toinen sukupolvi alkoi B5-moottorilla, sitten se eteni B6-moottoriin ja nyt T8-moottoriin. B5-moottori toimii sek\u00e4 diesel- ett\u00e4 bensiinimoottorilla, ja sen teho on jopa 246 hevosvoimaa, joten voit valita, mill\u00e4 polttoaineella haluat ajaa.<\/p>\n\n\n\n

B6-moottori toimii vain kaasulla, ja sen teho on jopa 296 hv. Uusimmassa T8-moottorissa yhdistyv\u00e4t s\u00e4hk\u00f6- ja moottorivoima, jolloin teho nousee huikeaan 385 hv:iin ja nopeus 0-100 mailia tunnissa saavutetaan vain 5,5 sekunnissa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo XC90 on ylellinen katumaasturi, joka on ollut tuotannossa vuodesta 2002 l\u00e4htien, ja siit\u00e4 on julkaistu p\u00e4ivitetty versio l\u00e4hes joka vuosi. Jokainen uusi lupaa olla edellist\u00e4 parempi. T\u00e4m\u00e4 ylellinen katumaasturi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1646"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1646"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1646\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1647,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1646\/revisions\/1647"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1646"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1646"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1646"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}