{"id":1663,"date":"2021-11-03T12:47:26","date_gmt":"2021-11-03T12:47:26","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1663"},"modified":"2021-11-03T12:47:28","modified_gmt":"2021-11-03T12:47:28","slug":"kuka-valmistaa-parhaan-nelivetojarjestelman","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kuka-valmistaa-parhaan-nelivetojarjestelman\/","title":{"rendered":"Kuka valmistaa parhaan nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4n?"},"content":{"rendered":"\n

Nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 l\u00e4hett\u00e4\u00e4 voiman kaikille nelj\u00e4lle py\u00f6r\u00e4lle ja lis\u00e4\u00e4 n\u00e4in vetovoimaa ja turvallisuutta. Jotkin nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t pystyv\u00e4t l\u00e4hett\u00e4m\u00e4\u00e4n kaiken voiman etu- tai takapy\u00f6rille olosuhteiden ja sen mukaan, kuinka paljon pitoa todella tarvitaan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes ja BMW ovat ottaneet t\u00e4llaiset nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n muutama vuosi sitten, koska ne halusivat kunnioittaa p\u00e4\u00e4asiassa takavetoisia urheiluautojaan. N\u00e4m\u00e4 eiv\u00e4t kuitenkaan ole markkinoiden parhaita nelivetoj\u00e4rjestelmi\u00e4, sill\u00e4 Audi ja Subaru valmistavat parhaat nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka BMW ja Mercedes tarjoavat vaikuttavaa tekniikkaa, Audin ja Subarun luotettavuus ja perint\u00f6 tekev\u00e4t n\u00e4ist\u00e4 kahdesta j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 parhaat. Monet valmistajat tarjoavat nyky\u00e4\u00e4n nelivetoj\u00e4rjestelmi\u00e4, ja jokainen niist\u00e4 on hieman erilainen kuin edellinen, joten on vaikea valita yht\u00e4 voittajaa.<\/p>\n\n\n\n

Audin, Subarun, BMW:n ja Mercedeksen lis\u00e4ksi my\u00f6s Ford ja Acura tarjoavat hyvin suunniteltuja nelivetoj\u00e4rjestelmi\u00e4, joiden pit\u00e4isi olla mukana kaikissa ”parhaat nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t” -listoissa.<\/p>\n\n\n\n

Audi Quattro -nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Ei liene yll\u00e4tys, ett\u00e4 Audia pidet\u00e4\u00e4n laajalti ensimm\u00e4isen\u00e4 nelivedon valtavirran omaksujana. Nokkelien Audi-insin\u00f6\u00f6rien ansiosta Audi osallistui vuonna 1980 B-ryhm\u00e4n rallimestaruuskilpailuihin nelivedolla ja hallitsi kilpailua k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 useiden vuosien ajan.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisen perinn\u00f6n pohjalta Audi on onnistunut jatkuvasti tarjoamaan luotettavia nelivetoj\u00e4rjestelmi\u00e4, joissa on aina s\u00e4ilynyt urheilullisuus. Koska ensisijaisena tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 pitoa ep\u00e4suotuisissa s\u00e4\u00e4olosuhteissa, tuskin mik\u00e4\u00e4n muu nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 pystyy yht\u00e4 hyvin ajamaan lumessa, Subarua lukuun ottamatta tietenkin.<\/p>\n\n\n\n

Subaru Symmetrical All-wheel drive (symmetrinen neliveto)<\/h2>\n\n\n\n

Subaru on my\u00f6s merkki, jonka juuret ovat syv\u00e4ll\u00e4 ralliurheilussa, mik\u00e4 on my\u00f6s johtanut ylivoimaisiin pitoa lis\u00e4\u00e4viin nelivetoratkaisuihin. Subarun t\u00e4rkein erottava tekij\u00e4 on se, ett\u00e4 sen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 on nimens\u00e4 mukaisesti symmetrinen. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 Subarun nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t on rakennettu niin, ett\u00e4 ne ovat helposti hallittavissa, olipa tienpinta kuinka huono tahansa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 sek\u00e4 pito ett\u00e4 turvallisuus ovat hyvin kohtuullisissa rajoissa riippumatta siit\u00e4, kuinka aggressiivisesti ajat. Kun t\u00e4h\u00e4n yhdistet\u00e4\u00e4n se, ett\u00e4 asennuksen paino on t\u00e4ysin tasapainossa kaikkien nelj\u00e4n py\u00f6r\u00e4n kesken, saat eritt\u00e4in luotettavan ja kyvykk\u00e4\u00e4n nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 4Matic+<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes on tarjonnut 4Matic-j\u00e4rjestelmi\u00e4 jo vuosikymmeni\u00e4, mutta viimeisimmiss\u00e4 AMG-malleissa tarjottu 4Matic+-j\u00e4rjestelm\u00e4 on parasta, mit\u00e4 Mercedeksell\u00e4 on tarjota. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4rkein ominaisuus on mahdollisuus ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n erilaisia nelivedon variaatioita erityisen urheilullisen kokemuksen saamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4ist\u00e4 kaikista vaikuttavin on ”drift-tila”. T\u00e4m\u00e4 tila irrottaa etudifferentiaalin ja tekee autosta 100-prosenttisesti takavetoisen. N\u00e4in voit kokea, milt\u00e4 aito AMG tuntuu ilman, ett\u00e4 k\u00e4rsit vetovoiman puutteesta arkip\u00e4iv\u00e4n tilanteissa.<\/p>\n\n\n\n

BMW M xDrive<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, Mercedeksen 4Matic + -j\u00e4rjestelm\u00e4 ja BMW:n M xDrive -j\u00e4rjestelm\u00e4 ovat aikomuksiltaan melko samanlaisia. Molemmat niist\u00e4 l\u00e4hett\u00e4v\u00e4t voimansa kaikille nelj\u00e4lle py\u00f6r\u00e4lle arkip\u00e4iv\u00e4n olosuhteissa, mutta ne ovat hieman takavetopainotteisia, etenkin Audiin ja Subaruun verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne ovat luonnostaan hieman urheilullisempia, mik\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 kyvykk\u00e4it\u00e4, kun on kyse pidosta lumella tai j\u00e4\u00e4ll\u00e4. M xDrive -j\u00e4rjestelm\u00e4n avulla voit my\u00f6s irrottaa takavaihteiston ja aktivoida drift-tilan, jolloin auto on 100-prosenttisesti takavetoinen.<\/p>\n\n\n\n

Acura Super Handling -nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n on monia nelivetoj\u00e4rjestelmi\u00e4, jotka tarjoavat v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin vektorointia, mutta Acuran Super Handling -nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 on yksi parhaista valtavirran v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin vektorointia tarjoavista nelivetoj\u00e4rjestelmist\u00e4. Acuran t\u00e4m\u00e4n konseptin ainoana tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 vetovoimaa ty\u00f6nt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 uloin py\u00f6r\u00e4 ulos mutkasta turvallisemmin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tekee autosta ketter\u00e4mm\u00e4n ja vakaamman ja j\u00e4ljittelee jossain m\u00e4\u00e4rin nelipy\u00f6r\u00e4ohjausta, joka on ominaisuus, joka puuttuu edelleen monista valtavirta-autoista nyky\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Ford Intelligent All-wheel drive (\u00c4lyk\u00e4s neliveto)<\/h2>\n\n\n\n

Markkinoiden parhaiden nelivetoj\u00e4rjestelmien lis\u00e4ksi on puhuttava my\u00f6s Fordin \u00e4lykk\u00e4\u00e4st\u00e4 nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on jokseenkin samanlainen kuin 4Matic+ ja M xDrive, mutta erona t\u00e4ss\u00e4 on se, ett\u00e4 Ford ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n saman periaatteen lis\u00e4ten pitoa ep\u00e4suotuisissa s\u00e4\u00e4olosuhteissa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 pystyy l\u00e4hett\u00e4m\u00e4\u00e4n suurimman osan voimasta my\u00f6s etupy\u00f6rille. J\u00e4rjestelm\u00e4 on suunniteltu kompensoimaan yli- ja aliohjautuvuutta, mik\u00e4 tekee autosta hieman vakaamman ja helpommin hallittavan, jos olosuhteet sen mahdollistavat.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Tarvitsenko nelivetoisen auton?<\/h3>\n\n\n\n

Jos voit valita, on parempi valita nelivetoinen auto riippumatta siit\u00e4, miss\u00e4 asut, sill\u00e4 se tekee autostasi suorituskykyisemm\u00e4n kaikissa olosuhteissa. Jos kuitenkin asut paikoissa, joissa on harvoin j\u00e4\u00e4t\u00e4, lunta ja pakkasta, nelivetoa ei tarvita.<\/p>\n\n\n\n

Nelivetoj\u00e4rjestelmiin liittyy joitakin varoituksia, joten on aina parasta punnita prioriteettisi ennen kuin p\u00e4\u00e4t\u00e4t ostaa nelivetoisen auton.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4n edut?<\/h3>\n\n\n\n

Nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t on suunniteltu lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n vetovoimaa ja vakautta riippumatta siit\u00e4, miss\u00e4 ja miten autoa ajetaan. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 autosi pit\u00e4isi olla parempi kuin kaikki muut tiell\u00e4 olevat muut kuin nelivetoiset autot, kun on kyse ajamisesta liukkaissa olosuhteissa, kuten lumella tai j\u00e4\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4 tekee autosta my\u00f6s turvallisemman ja helpommin hallittavissa olevan, mutta muista, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t joskus riit\u00e4 pelastamaan sinua monista ei-toivotuista tilanteista.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4n haitat?<\/h3>\n\n\n\n

Yleisimmin nelivetoj\u00e4rjestelmi\u00e4 tarjotaan vain korkeampien moottorivaihtoehtojen yhteydess\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun on maksettava melko paljon enemm\u00e4n saadaksesi nelivetomallin. Lis\u00e4ksi nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tarpeetonta painoa, ja joskus se jopa ty\u00f6ntyy tavaratilaan.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4\u00e4ntynyt paino voi my\u00f6s heikent\u00e4\u00e4 polttoainetehokkuutta, mutta pahinta nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on se, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 ei pysty tarjoamaan parempaa pitoa, koska ali- tai yliohjautuvan nelivetoauton on huomattavasti vaikeampi saada vakiintumaan kuin RWD- tai FWD-ajoneuvon, jos se menett\u00e4\u00e4 pitoa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 l\u00e4hett\u00e4\u00e4 voiman kaikille nelj\u00e4lle py\u00f6r\u00e4lle ja lis\u00e4\u00e4 n\u00e4in vetovoimaa ja turvallisuutta. Jotkin nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t pystyv\u00e4t l\u00e4hett\u00e4m\u00e4\u00e4n kaiken voiman etu- tai takapy\u00f6rille olosuhteiden ja sen mukaan, kuinka paljon pitoa todella tarvitaan.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1663"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1663"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1663\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1664,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1663\/revisions\/1664"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1663"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1663"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1663"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}