{"id":1697,"date":"2021-11-12T09:14:24","date_gmt":"2021-11-12T09:14:24","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1697"},"modified":"2021-11-12T09:14:26","modified_gmt":"2021-11-12T09:14:26","slug":"onko-teslan-neliveto-aina-paalla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-teslan-neliveto-aina-paalla\/","title":{"rendered":"Onko Teslan neliveto aina p\u00e4\u00e4ll\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

Tesla ei muuttanut vain s\u00e4hk\u00f6autojen ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4, vaan my\u00f6s sit\u00e4, miten s\u00e4hk\u00f6autoihin suhtaudutaan. Sen lis\u00e4ksi Tesla parantaa jatkuvasti tekniikkaansa ja j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4ns\u00e4. Onko Teslan nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 kuitenkin aina p\u00e4\u00e4ll\u00e4?<\/p>\n\n\n\n

Ei, Teslan neliveto kytkeytyy yleens\u00e4 p\u00e4\u00e4lle k\u00e4ynnistyksen yhteydess\u00e4, mutta kun auto saavuttaa vakionopeuden, se palaa automaattisesti kaksipy\u00f6r\u00e4iseksi akun s\u00e4\u00e4st\u00e4miseksi. T\u00e4st\u00e4 huolimatta kaksimoottorinen j\u00e4rjestelm\u00e4 l\u00e4hett\u00e4\u00e4 vetoa kaikille py\u00f6rille. J\u00e4rjestelm\u00e4 voi my\u00f6s l\u00e4hett\u00e4\u00e4 voimaa valikoivasti joko etu-, taka- tai kaikille py\u00f6rille milloin tahansa.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi Teslan nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 on tehokkaampi kuin perinteiset nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t, jotka heikent\u00e4v\u00e4t tehokkuutta. T\u00e4m\u00e4 johtuu p\u00e4\u00e4asiassa siit\u00e4, ett\u00e4 Teslan insin\u00f6\u00f6rit ovat suunnitelleet moottorinohjausohjelmiston, joka valitsee, mit\u00e4 moottoria kulloinkin k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Yleens\u00e4 moottori valitsee tehokkaimmat py\u00f6r\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi Teslan kaksimoottorinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 on nyt vakiona kaikissa uusimmissa Tesla Model X- ja Model S -malleissa. T\u00e4m\u00e4 ei kuitenkaan tarkoita, etteik\u00f6 Tesla Model Y:ss\u00e4 ja Model 3:ssa olisi kaksimoottorista nelivetoa. Voit tarkistaa niiden Performance-vaihtoehdot, jos haluat kaksimoottorisen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Miten Teslan kaksimoottorinen neliveto toimii?<\/h2>\n\n\n\n

Teslan kaksimoottorisessa nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on pari moottoria, jotka on sijoitettu auton etu- ja takaosaan. Lis\u00e4ksi autossa on kaksi erilaista kytkint\u00e4 ja kolme vaihteistosarjaa, joiden avulla k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 joko etu-, taka- tai kaikkia py\u00f6ri\u00e4 samanaikaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi kaksimoottorinen j\u00e4rjestelm\u00e4 mahdollistaa auton nopeamman kiihdytt\u00e4misen ja l\u00e4hes \u00e4killisen pys\u00e4htymisen. Lis\u00e4ksi yht\u00e4 moottoreista voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 auton k\u00e4ynnist\u00e4miseen, kun taas toista voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 akun lataamiseen. T\u00e4m\u00e4n ansiosta kuljettaja voi ajaa pidemp\u00e4\u00e4n ilman, ett\u00e4 h\u00e4nen tarvitsee huolehtia lataamisesta.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 haittapuolia on omistaa Tesla, jossa on kaksimoottorinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka kaksimoottorisella nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 on monia etuja, siihen liittyy my\u00f6s erilaisia haittoja. Esimerkiksi Tesla, jossa on kaksimoottorinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4, on kalliimpi kuin Tesla, jossa on yksimoottorinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4. Toinen haittapuoli on se, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n ohjelmiston hallinta on melko haastavaa, koska se on melko monimutkainen.<\/p>\n\n\n\n

Mihin teho ohjataan tavanomaisissa ajo-olosuhteissa Teslassa, jossa on kaksimoottorinen neliveto?<\/h3>\n\n\n\n

Normaaleissa ajo-olosuhteissa Teslassa, jossa on kaksimoottorinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4, voima ohjataan tasaisesti sek\u00e4 etu- ett\u00e4 takapy\u00f6rille. Se on siis 50\/50. Ja kun yrit\u00e4t vet\u00e4\u00e4 nopeammin, enemm\u00e4n tehoa l\u00e4hetet\u00e4\u00e4n takapy\u00f6rille, joiden vaihteisto on lyhyempi kuin etupy\u00f6rien.<\/p>\n\n\n\n

Kun olet saavuttanut oikean nopeuden tai jos haluat ajaa auton toimintas\u00e4teen sis\u00e4ll\u00e4, sinun on vaihdettava etumoottoriin, joka on rauhallisempi ja tehokkaampi. Siit\u00e4 huolimatta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oikeita py\u00f6ri\u00e4, koska se auttaa v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n renkaiden kulumista ja parantamaan auton toimintas\u00e4dett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sit\u00e4 paitsi takamoottori on yleens\u00e4 tehottomampi mutta tehokkaampi kuin etumoottori. Siksi sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 \u00e4\u00e4rimm\u00e4isiss\u00e4 tai hankalissa olosuhteissa, kuten lumessa tai liukkailla pinnoilla. Kun tied\u00e4t, miss\u00e4 ja milloin etu-, taka- tai kaikki py\u00f6r\u00e4t kytket\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4lle kaksimoottorisessa nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4, ajamisestasi tulee sujuvaa ja hauskaa.<\/p>\n\n\n\n

Miksi valita auto, jossa on yksimoottorinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Teslat, joissa on yksimoottorinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4, ovat halvempia kuin kaksimoottorisella nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 varustetut Teslat. Lis\u00e4ksi n\u00e4m\u00e4 autot ovat parhaita ensikertalaisille EV-ostajille, sill\u00e4 niit\u00e4 on paljon helpompi hallita kuin kaksimoottorisia nelivetoautoja.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko Teslan kaksimoottorinen neliveto sen arvoinen?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu siit\u00e4, asutko ja ajotottumuksistasi. Jos rakastat nopeutta ja suorituskyky\u00e4, Teslan kaksimoottorinen neliveto on sen arvoinen. Lis\u00e4ksi, jos asut alueella, jossa on kauheat olosuhteet, kuten liukkaat pinnat tai lumiset tiet, t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on sen arvoinen.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin asut alueella, jossa on hyv\u00e4t olosuhteet, etk\u00e4 rakasta kiihdytt\u00e4\u00e4 kovin nopeasti, yli 6 000 dollarin maksaminen ei ole j\u00e4rkev\u00e4\u00e4. Valitse vain yksimoottorinen tai normaali Teslan FWD-j\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Miksi nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 varustetun Teslan hinaaminen on melko haastavaa?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4rkein syy siihen, miksi nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 varustetun Teslan hinaaminen on melko vaikeaa, on se, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottorit pysyv\u00e4t koko ajan yhteydess\u00e4 renkaisiin. T\u00e4m\u00e4n seurauksena autoa voidaan vain kuljettaa eik\u00e4 hinata, koska molempien py\u00f6rien pit\u00e4isi olla irti maasta. Teslassa on kuitenkin sek\u00e4 ”Transport mode” ett\u00e4 ”Neutral” hinausta varten.<\/p>\n\n\n\n

Miten py\u00f6r\u00e4n koko vaikuttaa Teslan toimintas\u00e4teeseen?<\/h3>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n koko on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 se voi pienent\u00e4\u00e4 tai suurentaa auton kantamaa. Tyypillisesti isommilla py\u00f6rill\u00e4 on pienempi toimintas\u00e4de kuin pienemmill\u00e4 py\u00f6rill\u00e4. Esimerkiksi Tesla Model 3 Performance -mallilla, jossa on 18-tuumainen py\u00f6r\u00e4, ajomatka on 301 kilometri\u00e4, kun taas sama auto, jossa on 20-tuumainen py\u00f6r\u00e4, ajaa vain 262 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa siis sit\u00e4, ett\u00e4 Tesla Model 3 Performance -mallin py\u00f6r\u00e4n koon kasvattaminen vain 2 tuumalla v\u00e4hent\u00e4\u00e4 noin 40 mailia. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 kun sivusein\u00e4st\u00e4 tulee paksu, ilmaa katkeaa vain v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n seurauksena py\u00f6r\u00e4st\u00e4 tulee painavampi ja nopeus heikkenee jonkin verran kiihdytyksen aikana.<\/p>\n\n\n\n

Voiko Teslassa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 muita kuin Teslan renkaita?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Teslassa voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 muita kuin Teslan py\u00f6ri\u00e4. Ainoa ongelma on se, ett\u00e4 jos autossasi tapahtuu jotain vikaa, Teslan on todistettava, ett\u00e4 j\u00e4lkimarkkinapy\u00f6r\u00e4t eiv\u00e4t aiheuttaneet ongelmaa, ennen kuin se voi hoitaa sen. Jos vanteet aiheuttavat ongelman, Teslan takuu ei kata sit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tesla k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Goodyear Eagle Touring -rengasta OEM-tehtaanrenkaana. Jos siis haluat vaihtaa puhjenneen renkaan, sinun on ostettava t\u00e4m\u00e4 rengas, jotta takuu ei mit\u00e4t\u00f6ityisi. Sit\u00e4 paitsi n\u00e4m\u00e4 renkaat ovat markkinoiden parhaita ja eritt\u00e4in kest\u00e4vi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Miksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoissa melunvaimennustekniikalla varustettuja renkaita?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autot ovat hiljaisia, mutta rengasmeluongelma on suuri huolenaihe. T\u00e4m\u00e4n vuoksi Teslassa ja muissa BEV-autoissa on \u00e4\u00e4nenvaimennusvaahto renkaiden sis\u00e4ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4 vaahtomuovi asetetaan yleens\u00e4 renkaan kulutuspinnan sis\u00e4puolelle. Se tekee kuitenkin rengasrikkokorjauslaastareiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 p\u00e4\u00e4nvaivaa.<\/p>\n\n\n\n

Yhteenveto<\/h2>\n\n\n\n

Ei, Teslan neliveto ei ole aina p\u00e4\u00e4ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 se kytkeytyy p\u00e4\u00e4lle, kun auto k\u00e4ynnistyy tai vaihtaa nopeutta tai kun olosuhteet muuttuvat. Mutta kun tilanne on taas normaali, t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 palaa kaksipy\u00f6r\u00e4vetoon mehujen s\u00e4\u00e4st\u00e4miseksi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tesla ei muuttanut vain s\u00e4hk\u00f6autojen ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4, vaan my\u00f6s sit\u00e4, miten s\u00e4hk\u00f6autoihin suhtaudutaan. Sen lis\u00e4ksi Tesla parantaa jatkuvasti tekniikkaansa ja j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4ns\u00e4. Onko Teslan nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 kuitenkin aina p\u00e4\u00e4ll\u00e4? Ei, Teslan neliveto kytkeytyy<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1697"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1697"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1697\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1698,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1697\/revisions\/1698"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1697"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1697"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1697"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}