{"id":1727,"date":"2021-11-15T12:04:54","date_gmt":"2021-11-15T12:04:54","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1727"},"modified":"2021-11-15T12:04:57","modified_gmt":"2021-11-15T12:04:57","slug":"kuluttaako-neliveto-enemman-bensaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kuluttaako-neliveto-enemman-bensaa\/","title":{"rendered":"Kuluttaako neliveto enemm\u00e4n bensaa?"},"content":{"rendered":"\n

Nelivetoiset autot kuluttavat enemm\u00e4n bensaa kuin samanmerkkiset ja -malliset RWD- tai FWD-autot. T\u00e4m\u00e4 johtuu monista eri tekij\u00f6ist\u00e4, kuten suuremmasta painosta, useammista voimansiirtokomponenteista ja n\u00e4iden lis\u00e4komponenttien aiheuttamasta lis\u00e4kitkan ja py\u00f6riv\u00e4n massan lis\u00e4\u00e4ntymisest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Py\u00f6riv\u00e4 tai jousittamaton massa aiheuttaa huomattavan eron polttoainetehokkuuteen. Hyv\u00e4 esimerkki t\u00e4st\u00e4 on usein huippuluokan urheiluautoissa, joissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 hiilikeraamisia jarruja ja magnesium-\/hiilivanteita, jotka kaikki v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t jousittamatonta massaa merkitt\u00e4v\u00e4sti.<\/p>\n\n\n\n

Jos py\u00f6ritett\u00e4v\u00e4\u00e4 massaa on v\u00e4hemm\u00e4n, moottori ei tee yht\u00e4 kovaa ty\u00f6t\u00e4 kuin muuten, mik\u00e4 v\u00e4hent\u00e4\u00e4 polttoaineen tarvetta. My\u00f6s voimansiirron h\u00e4vi\u00f6 on t\u00e4rke\u00e4 tekij\u00e4, koska merkitt\u00e4v\u00e4 osa vetovoimasta tarvitaan kaikkien voimansiirron osien py\u00f6ritt\u00e4miseen, mik\u00e4 my\u00f6s vaikuttaa kielteisesti polttoainetehokkuuteen.<\/p>\n\n\n\n

Kun valmistajat ilmoittavat polttoainetaloudellisuuslukujaan, ne liittyv\u00e4t yleens\u00e4 parhaisiin mahdollisiin skenaarioihin ja ajoymp\u00e4rist\u00f6ihin. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 ajaa tehokkaasti kuin valita neliveto tai RWD\/FWD.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaiset nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t ja polttoainetehokkuus<\/h2>\n\n\n\n

Nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 on suunniteltu maksimoimaan hy\u00f6tysuhde, mutta sen onnistuminen riippuu suuresti siit\u00e4, miten autoa ajetaan. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 useimmat nykyaikaiset nelivetoautot eiv\u00e4t ole aina nelivetoisia.<\/p>\n\n\n\n

Nelivedon tarkoitus on olla joko neliveto tai neliveto suurimmassa osassa tilanteita, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikkia nelj\u00e4\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vain, jos tilanne sit\u00e4 vaatii, eli auto on nelivetoinen vain silloin, kun se on tarpeen turvallisuuden kannalta.<\/p>\n\n\n\n

Jos ajat enimm\u00e4kseen moottoritiell\u00e4, nelivetoinen auto tuskin koskaan on nelivetoinen. Jos autossasi on nykyaikaisia polttoainetta s\u00e4\u00e4st\u00e4vi\u00e4 lis\u00e4tekniikoita, kuten sylinterien deaktivointitekniikka tai mild-hybriditekniikka, se tarkoittaa, ett\u00e4 jopa 8-sylinterinen 600 hv:n 2-tonninen luksussedan voi olla tehokas, jos ajat sit\u00e4 sellaisena.<\/p>\n\n\n\n

Nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t ovat luonnostaan v\u00e4hemm\u00e4n tehokkaita.<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka nelivetoisella autolla voi teoriassa olla tehokkaampi, jos ajat autoa samalla tavalla kuin mit\u00e4 tahansa muuta autoa, se tarkoittaa yleens\u00e4, ett\u00e4 nelivetoinen auto on v\u00e4hemm\u00e4n polttoainetehokas.<\/p>\n\n\n\n

Suurin syy siihen, miksi nelivetoiset autot ovat v\u00e4hemm\u00e4n polttoainetehokkaita, on auton suurempi paino, ja logiikka t\u00e4m\u00e4n takana on yksinkertainen. Jos k\u00e4yt\u00e4t tietty\u00e4 energiam\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja yrit\u00e4t kuljettaa painoltaan erilaisia kuormia, on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4, ett\u00e4 mit\u00e4 kevyempi olet, sit\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n kuljetat kyseist\u00e4 kuormaa.<\/p>\n\n\n\n

Toinen syy on voimansiirtoh\u00e4vi\u00f6, koska moottorin tuottaman energian on kuljettava siirtokotelon ja etuvetoakselin, etuakselin ja etusivuakselien kautta ja sitten itse py\u00f6riin. Jos ajat FWD\/RWD-autoa, n\u00e4m\u00e4 osat vain rullaavat eiv\u00e4tk\u00e4 vaadi vetovoimaa.<\/p>\n\n\n\n

Koska n\u00e4m\u00e4 komponentit palvelevat niin elint\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkoitusta, ne ovat my\u00f6s uskomattoman painavia, jotta ne olisivat luotettavia ja pystyisiv\u00e4t jatkuvaan rasitukseen.<\/p>\n\n\n\n

Miksi sinun pit\u00e4isi valita nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4?<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka nelivetoauto on v\u00e4hemm\u00e4n polttoainetehokas ja se maksaa enemm\u00e4n kuin RWD\/FWD-auto, on monia syit\u00e4, miksi nelivetoauto on kaiken kaikkiaan parempi vaihtoehto. Nelivetoinen auto on varmempi ja turvallisempi l\u00e4hes kaikissa tilanteissa, mik\u00e4 on perheautojen kannalta ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Riippumatta siit\u00e4, kuinka taitava olet ajamaan RWD\/FWD-autoa, nelivetoauto on l\u00e4hes aina n\u00e4it\u00e4 autoja parempi, koska se pit\u00e4\u00e4 paremmin kiinni pinnasta. T\u00e4m\u00e4 hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s suorituskyky\u00e4 ja jarrutusta, koska renkaita painaa maahan enemm\u00e4n paino.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, t\u00e4rkein syy valita nelivetoinen auto on se, ett\u00e4 se toimii paljon paremmin kylmiss\u00e4 ja liukkaissa olosuhteissa. Vaikka autossa olisi kunnon renkaat, joskus auto ei p\u00e4rj\u00e4\u00e4 liukkaissa olosuhteissa, mik\u00e4 tekee ajokokemuksesta hieman stressaavamman.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta nelivetoauto huokuu varmuutta, kun se on varustettu asianmukaisilla renkailla, ja tuskin koskaan tulee tilannetta tai talvi-estett\u00e4, jota et pysty ylitt\u00e4m\u00e4\u00e4n. Lopuksi l\u00e4hes kaikki korkeamman hintaluokan autot ovat yksinkertaisesti parempia, jos ne on varustettu nelivedolla, koska ne ovat turvallisempia, nopeampia ja luottavaisempia.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot tarvitsevat nelivedon?<\/h3>\n\n\n\n

Pieness\u00e4 osassa autoja on nyky\u00e4\u00e4n vakiona neliveto, useimmissa autoissa neliveto on joko lis\u00e4varusteena tai niit\u00e4 ei ole saatavana lainkaan nelivedolla. T\u00e4m\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksen siit\u00e4, pit\u00e4isik\u00f6 valita nelivetovaihtoehto, vaikka se maksaakin joskus muutaman tonnin lis\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet ostamassa isompaa katumaasturia, suurta sedania tai perheautoa, on aina parempi valita neliveto sek\u00e4 turvallisuussyist\u00e4 ett\u00e4 siksi, ett\u00e4 voit luottaa autoosi aina, kun s\u00e4\u00e4olosuhteet sen sallivat. Toisaalta, jos olet ostamassa kompaktia viistoper\u00e4\u00e4 tai urheiluautoa, \u00e4l\u00e4 valitse nelivetoa, jos se ei ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Miksi tarvitsen nelivedon?<\/h3>\n\n\n\n

Tarvitset nelivetoa, jos asut p\u00e4\u00e4asiassa alueella, jossa sataa paljon lunta, j\u00e4\u00e4t\u00e4 ja sadetta vuoden aikana. Sinun kannattaa valita nelivetoauto my\u00f6s, jos olet henkil\u00f6, joka k\u00e4y s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti maaseudulla, jossa tiet eiv\u00e4t ole kovin kehittyneit\u00e4 ja riitt\u00e4v\u00e4sti p\u00e4\u00e4llystettyj\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos k\u00e4yt\u00e4t autoasi ensisijaisesti pidempiin matkoihin maantiell\u00e4 etk\u00e4 koe paljon s\u00e4\u00e4olosuhteiden vastoink\u00e4ymisi\u00e4, et tarvitse nelivetoista autoa. Voi kuitenkin olla hy\u00f6dyllist\u00e4 valita sellainen olosuhteista riippumatta, jos kyseisen auton nelivetovaihtoehto tarjoaa paremman hinnan toisen k\u00e4den markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

Voinko kytke\u00e4 nelivedon pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4?<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat autot ovat koko ajan nelivetoisia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ei voi kytke\u00e4 kokonaan pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4. Nelivetoiset autot on suunniteltu siten, ett\u00e4 voit vaihtaa 2WD- tai 4WD-ajon v\u00e4lill\u00e4 sen mukaan, mit\u00e4 haluat. 4WD-autot ovat l\u00e4hes aina vanhempia maastoautoja, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 helppok\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 tai tarpeellisia kuin nelivetoiset autot.<\/p>\n\n\n\n

Joissakin autoissa, kuten BMW M5:ss\u00e4 tai Mercedes AMG E63 S:ss\u00e4, etudifferentiaali voidaan kytke\u00e4 kokonaan pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4, jolloin auto on 100-prosenttisesti nelivetoinen, mutta t\u00e4m\u00e4n ominaisuuden k\u00e4ytt\u00e4minen on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 vain suljetuissa ja turvallisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, kuten radoilla tai drag stripeill\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nelivetoiset autot kuluttavat enemm\u00e4n bensaa kuin samanmerkkiset ja -malliset RWD- tai FWD-autot. T\u00e4m\u00e4 johtuu monista eri tekij\u00f6ist\u00e4, kuten suuremmasta painosta, useammista voimansiirtokomponenteista ja n\u00e4iden lis\u00e4komponenttien aiheuttamasta lis\u00e4kitkan ja py\u00f6riv\u00e4n massan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1727"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1727"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1727\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1728,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1727\/revisions\/1728"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1727"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1727"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1727"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}