{"id":1836,"date":"2021-11-26T10:51:54","date_gmt":"2021-11-26T10:51:54","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1836"},"modified":"2021-11-26T10:51:56","modified_gmt":"2021-11-26T10:51:56","slug":"onko-kompakteissa-autoissa-nelivetoa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-kompakteissa-autoissa-nelivetoa\/","title":{"rendered":"Onko kompakteissa autoissa nelivetoa?"},"content":{"rendered":"\n

Nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n 1980-luvulla, ja siit\u00e4 l\u00e4htien yh\u00e4 useampia autoja on tarjottu nelivedolla joko vakiona tai lis\u00e4varusteena. N\u00e4it\u00e4 ovat pikkuautot, keskikokoiset autot, suuret autot, superautot, kaikenkokoiset maasturit ja jopa tila-autot.<\/p>\n\n\n\n

Monet pikkuautot tarjoavat nykyaikaisia nelivetoj\u00e4rjestelmi\u00e4 l\u00e4hes kaikissa hintaluokissa. Jos olet kiinnostunut viistoper\u00e4n ostamisesta, tutustu Mazda 3:een, mutta jos haluat jotain erikoisempaa, tutustu Audi A3 Quattroon.<\/p>\n\n\n\n

Kompaktit sedanit, kuten Subaru Impreza, ovat vakiovarusteena nelivedolla, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 hyv\u00e4n tarjouksen. Siit\u00e4 huolimatta parhaat nelivetoiset viistoper\u00e4t ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Audi A4 Quattro, upouusi Mercedes C-luokka 4Matic ja BMW 3-sarjan xDrive.<\/p>\n\n\n\n

Paras edullinen kompakti SUV\/Crossover nelivedolla on Hyundai Tucson, mutta jos haluat ylellisemm\u00e4n tuntuisen kompaktin SUV:n nelivedolla, kannattaa tutustua Porsche Macaniin.<\/p>\n\n\n\n

Mazda 3<\/h2>\n\n\n\n

Mazda 3 on yksi markkinoiden luotettavimmista viistoper\u00e4isist\u00e4 autoista t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4, ja jos siihen yhdistet\u00e4\u00e4n ihastuttavan n\u00e4k\u00f6inen ulko- ja sis\u00e4tilojen muotoilu, Mazda 3 vaikuttaa eritt\u00e4in houkuttelevalta tarjoukselta. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 Mazda 3:ssa ei ole vakiona nelivetoa, ja jos haluat sen, joudut maksamaan 1400 dollaria lis\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tehtaalta Mazda 3:een saa monia hy\u00f6dyllisi\u00e4 teknologia- ja turvallisuusominaisuuksia, mutta jos haluat enemm\u00e4n tekniikkaa, sinun on valittava korkeamman varustetason malli. T\u00e4st\u00e4 huolimatta uutta Mazda 3:a on vaikea moittia, sill\u00e4 se on yksi parhaista viistoper\u00e4isist\u00e4 autoista t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Audi A3 Quattro<\/h2>\n\n\n\n

Uusi Audi A3 Quattro on muotoilultaan ja tekniikaltaan suurin edistysaskel edelliseen malliin verrattuna, mutta monien mielest\u00e4 uusi A3 ei ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 hyvin rakennettu kuin vanha. Jos olet yksi heist\u00e4, viimeisimm\u00e4n sukupolven A3 on edelleen ihastuttava premium-luokan hatchback.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin haluat uusinta ja edistyksellisint\u00e4, uusi A3 ei j\u00e4t\u00e4 juuri toivomisen varaa. A3:ssa ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole vakiovarusteena nelivetoa, ja joudut maksamaan jopa 3000 dollaria, jos haluat nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4n, mutta sinun kannattaa, sill\u00e4 Audi Quattro -j\u00e4rjestelm\u00e4 on yksi markkinoiden parhaista nelivetoj\u00e4rjestelmist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Subaru Impreza<\/h2>\n\n\n\n

Kun kyse on hinta-laatusuhteesta, Subaru Impreza on kiistatta markkinoiden paras tarjous juuri nyt. Luotettavuudeltaan se on yksi luotettavimmista taloudellisista autoista, joka on koskaan ollut maan p\u00e4\u00e4ll\u00e4, ja jos siihen lis\u00e4t\u00e4\u00e4n alle 20 000 dollarin l\u00e4ht\u00f6hinta ja vakiovarusteena oleva neliveto, Impreza on todellinen no brainer.<\/p>\n\n\n\n

Etenkin kun otetaan huomioon, ett\u00e4 Subarun symmetrinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 on yksi parhaista liukkaissa olosuhteissa. Impreza ei ehk\u00e4 ole markkinoiden j\u00e4nnitt\u00e4vin sedan, mutta se on paljon enemm\u00e4n kuin mit\u00e4 se painaa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C-luokka 4Matic<\/h2>\n\n\n\n

Uusi vuoden 2021 Mercedes C-luokka ei ole viel\u00e4 saapunut Yhdysvaltain markkinoille, mutta siihen ei mene en\u00e4\u00e4 kauan. Monien mielest\u00e4 uudesta S-luokasta on hiljalleen tulossa hieman liian tarpeeton, sill\u00e4 muut Mercedes-sedanit, kuten C-luokka ja lopulta uusi E-luokka, tarjoavat aivan samaa muotoilua ja tekniikkaa paljon halvemmalla.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy heti, kun uuden C-luokan sis\u00e4tiloihin p\u00e4\u00e4see, sill\u00e4 se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todella silt\u00e4, ett\u00e4 uusi S-luokka on sovitettu uudelleen pienemm\u00e4lle alustalle. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 uusi C-luokka on teknisesti edistyksellisin kompakti sedan markkinoilla t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Tucson<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Tucson kulkee samanlaista polkua kuin Mazda 3, sill\u00e4 se on yksi segmenttins\u00e4 luotettavimmista autoista, se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4 ja tarjoaa uudenlaisen l\u00e4hestymistavan hieman tyls\u00e4\u00e4n merkkiin. Uudemmista japanilaisista autoista on tulossa yh\u00e4 luotettavampia, mutta ne tarjoavat silti paljon vastinetta rahalle.<\/p>\n\n\n\n

Vakiovarusteena ei ole nelivetoa, ja se maksaa noin 2 000 dollaria, mutta n\u00e4m\u00e4 hinnat vaihtelevat sen mukaan, mist\u00e4 ja milloin sen ostaa. Uusi Tucson on kuitenkin ihastuttava katumaasturi.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Macan<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Macan on kompakti katumaasturi, jolla on kaksijakoinen persoonallisuus. Toisaalta se on eritt\u00e4in tyylik\u00e4s ja hyvin rakennettu katumaasturi, joka pystyy liev\u00e4\u00e4n tai keskinkertaiseen maastok\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Toisaalta se on my\u00f6s eritt\u00e4in urheilullinen ja mukava katumaasturi, jota on hauska ajaa mutkaisilla teill\u00e4 ja moottoritiell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Macan maksaa melko paljon rahaa, on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4, ett\u00e4 kyseess\u00e4 on kuitenkin Porsche, ja on my\u00f6s mukava kuulla, ett\u00e4 kaikissa Macan-malleissa on neliveto. Valittavana on monia varustetasoja riippuen siit\u00e4, haluatko maksimoida Macanin urheilullisuuden vai mukavuuden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka tarpeellinen neliveto on?<\/h3>\n\n\n\n

Olipa nelivedosta mit\u00e4 mielt\u00e4 tahansa, sen hy\u00f6dyllisyytt\u00e4 ei voi kiist\u00e4\u00e4, mutta samalla sit\u00e4 on vaikea kutsua v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myydeksi. Kaikki t\u00e4m\u00e4 riippuu siit\u00e4, mit\u00e4 haluat autolta, miss\u00e4 asut ja millainen auto on kyseess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat viistoper\u00e4n, ei ole tarpeen valita nelivetoa arvon s\u00e4ilymisen kannalta, mutta jos kyseess\u00e4 on suuri katumaasturi, on parempi valita neliveto. Lis\u00e4ksi, jos asut alueella, jossa on s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti ep\u00e4suotuisia s\u00e4\u00e4olosuhteita, muista valita neliveto.<\/p>\n\n\n\n

Miksi kaikissa autoissa ei ole vakiona nelivetoa?<\/h3>\n\n\n\n

Koska kaikki ihmiset eiv\u00e4t halua nelivetoa. Saattaa tuntua turhalta, ett\u00e4 esimerkiksi Volvo XC90:n kaltainen suuri katumaasturi on saatavana etuvetoisena autona. On kuitenkin ihmisi\u00e4, jotka eiv\u00e4t halua k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 muutaman tuhannen dollarin hintaa nelivetoon, koska he ajattelevat, etteiv\u00e4t he tarvitse sit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, etuvetoista XC90:t\u00e4 on vaikea myyd\u00e4, joten on parempi valita neliveto, jos olet kiinnostunut XC90:st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko nelivetoiset autot turvallisempia?<\/h3>\n\n\n\n

Jos ne on varustettu asianmukaisilla renkailla, nelivetoiset autot ovat huomattavasti turvallisempia kuin FWD\/RWD-rattaat. \u00c4l\u00e4 kuitenkaan odota mink\u00e4\u00e4n nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4n olevan riitt\u00e4v\u00e4n turvallinen, jos sit\u00e4 ei ole varustettu asianmukaisilla kumeilla.
Nelivetoiset autot tarjoavat paremman pidon, mik\u00e4 on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 talvella. Ne kiihtyv\u00e4t nopeammin ja luottavat paremmin kaarteisiin, mik\u00e4 kaikki lis\u00e4\u00e4 turvallisuutta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n 1980-luvulla, ja siit\u00e4 l\u00e4htien yh\u00e4 useampia autoja on tarjottu nelivedolla joko vakiona tai lis\u00e4varusteena. N\u00e4it\u00e4 ovat pikkuautot, keskikokoiset autot, suuret autot, superautot, kaikenkokoiset maasturit ja jopa tila-autot.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1836"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1836"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1836\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1837,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1836\/revisions\/1837"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1836"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1836"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1836"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}