{"id":1840,"date":"2021-11-26T10:55:34","date_gmt":"2021-11-26T10:55:34","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1840"},"modified":"2021-11-26T10:55:36","modified_gmt":"2021-11-26T10:55:36","slug":"voiko-sahkoauton-ladata-kotona","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/voiko-sahkoauton-ladata-kotona\/","title":{"rendered":"Voiko s\u00e4hk\u00f6auton ladata kotona?"},"content":{"rendered":"\n

Yli 80 prosenttia s\u00e4hk\u00f6autojen latauksista tehd\u00e4\u00e4n kotona, koska se on k\u00e4tevin tapa. S\u00e4hk\u00f6auton voi kuitenkin ladata kotona eri tavoin riippuen laturin tyypist\u00e4, k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevasta ajasta ja itse autosta.<\/p>\n\n\n\n

Kaksi t\u00e4rkeint\u00e4 kotona k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4 laturityyppi\u00e4 ovat tavallinen kotipistorasia ja erityinen sein\u00e4laatikkolaturi. Tavallinen kotipistorasia on k\u00e4tevin, mutta joskus voi kest\u00e4\u00e4 jopa 24 tuntia ladata suuri s\u00e4hk\u00f6auton akku kokonaan. Sellaisenaan niit\u00e4 suositellaan l\u00e4hinn\u00e4 pienille s\u00e4hk\u00f6autojen akuille tai h\u00e4t\u00e4tilanteisiin.<\/p>\n\n\n\n

Sein\u00e4laatikkolaturi on paljon parempi vaihtoehto, sill\u00e4 se tarjoaa nopeammat latausajat, on paljon k\u00e4tev\u00e4mpi ja turvallisempi, mutta se maksaa enemm\u00e4n rahaa. Valinta n\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4 on t\u00e4rkein kysymys, kun on kyse EV:n lataamisesta mukavasti kotoa k\u00e4sin.<\/p>\n\n\n\n

Muista keskustella j\u00e4lleenmyyj\u00e4n kanssa ennen kuin valitset mink\u00e4 tahansa vaihtoehdon, sill\u00e4 on ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 varmistaa, ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4t oikeaa tekniikkaa, sill\u00e4 tiettyjen markkinoilla olevien s\u00e4hk\u00f6autojen v\u00e4lill\u00e4 on jo suuria eroja.<\/p>\n\n\n\n

Tavallinen lataus kotipistorasiasta – helppoa mutta hidasta.<\/h2>\n\n\n\n

Ilmeisin tapa ladata s\u00e4hk\u00f6auto kotona on k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tavallista kotipistorasiaa, sill\u00e4 useimmissa s\u00e4hk\u00f6autoissa on nyky\u00e4\u00e4n hidas laturi, joka voidaan kytke\u00e4 suoraan kotipistorasiaan. Useimmat pistorasiat pystyv\u00e4t kuitenkin tuottamaan enint\u00e4\u00e4n 3-5 kW:n tehon. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 suurilla akuilla varustettujen s\u00e4hk\u00f6autojen t\u00e4yteen lataamiseen menee l\u00e4hes koko p\u00e4iv\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4it\u00e4 latausmuotoja kutsutaan useimmiten ”vain h\u00e4t\u00e4latauksiksi”, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niit\u00e4 ei pid\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4, jos k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on jokin muu, kehittyneempi vaihtoehto. Yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 huolenaiheista on luonnollisesti turvallisuus, sill\u00e4 jotkin pistokkeet eiv\u00e4t kykene antamaan tasaista virtaa n\u00e4in pitk\u00e4n ajanjakson ajan.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 teoriassa n\u00e4iss\u00e4 voi esiinty\u00e4 toimintah\u00e4iri\u00f6it\u00e4, jotka voivat aiheuttaa vakavia ongelmia, kuten tulipalon tai akun vaurioitumisen. On syyt\u00e4 sanoa, ett\u00e4 nykyaikaisissa s\u00e4hk\u00f6ajoneuvoissa on kehittyneit\u00e4 ohjelmistoratkaisuja, jotka on suunniteltu valvomaan latauskokemusta tarkasti, jotta koko prosessi olisi mahdollisimman turvallinen.<\/p>\n\n\n\n

Sein\u00e4laatikkolaturi – Nopeampi ja k\u00e4tev\u00e4mpi<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autojen akut kasvavat hitaasti mutta varmasti, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kotipistorasiasta lataaminen on vanhentumassa ajan tehottomuuden vuoksi. Useimmat valmistajat suosittelevatkin, ett\u00e4 asennat erityisen sein\u00e4rasia-laturin, joka liitet\u00e4\u00e4n suoraan kotisi s\u00e4hk\u00f6verkkoon.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden sein\u00e4rasiaan asennettavien latureiden hinnat vaihtelevat melkoisesti, sill\u00e4 jotkut niist\u00e4 ovat nopeampia ja \u00e4lykk\u00e4\u00e4mpi\u00e4 kuin toiset. Oli miten oli, konseptina on asentaa t\u00e4llainen sein\u00e4\u00e4n, jolloin voit ladata autoa haluamallasi tavalla.<\/p>\n\n\n\n

Kuten aiemmin todettiin, jotkin sein\u00e4rasia-laturit voivat ladata nopeammin kuin toiset, ja 7 kW:n laturi on v\u00e4himm\u00e4isvaatimus, jota sinun pit\u00e4isi harkita. Sein\u00e4laatikkolaturin asentaminen maksaa merkist\u00e4 ja mallista riippuen 500-1000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Hyv\u00e4 asia on se, ett\u00e4 monet maat ymp\u00e4ri maailmaa tarjoavat kaikenlaisia valtionavustuksia s\u00e4hk\u00f6autojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4n teknologiaan. Esimerkiksi Yhdistyneess\u00e4 kuningaskunnassa olet oikeutettu valtionavustukseen, joka kattaa 75 prosenttia sein\u00e4laatikon laturin asennus- ja ostokustannuksista.<\/p>\n\n\n\n

Lataaminen liikkeell\u00e4 – riskialtista, mutta ajallisesti tehokasta<\/h2>\n\n\n\n

Jos pys\u00e4k\u00f6it s\u00e4hk\u00f6autosi kadulle tai et yksinkertaisesti halua ladata s\u00e4hk\u00f6autoa kotona, voit tehd\u00e4 sen joko ty\u00f6paikallasi tai tien p\u00e4\u00e4ll\u00e4. Monet yritykset ymp\u00e4ri maailmaa tarjoavat s\u00e4hk\u00f6autoille tarkoitettuja pys\u00e4k\u00f6intipaikkoja, ja jos olet t\u00f6iss\u00e4 jossakin n\u00e4ist\u00e4 yrityksist\u00e4, sinun kannattaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 niit\u00e4 aina kun voit, varsinkin jos ne ovat ilmaisia.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, on silti ajallisesti tehokkainta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pikalatureita, jotka sijaitsevat yleens\u00e4 vilkkaiden valtateiden ja kaupunkien l\u00e4hell\u00e4. Jos omistat Teslan, on parasta luottaa Teslan superlatauslaitteisiin, mutta my\u00f6s muut yritykset, kuten ChargePoint, ABB Ionity ja monet muut tarjoavat pikalatausta.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet yksi n\u00e4ist\u00e4 ihmisist\u00e4, sinun ei pit\u00e4isi koskaan antaa akun prosenttiosuuden laskea alle 40 prosentin, sill\u00e4 kantaman mittaaminen voi joskus olla hieman hankalaa, jos et lataa autoasi kotona. S\u00e4hk\u00f6auton el\u00e4m\u00e4ntapa ei ole niin k\u00e4tev\u00e4 eik\u00e4 helppo kuin milt\u00e4 se saattaa vaikuttaa, mutta jos noudatat kaikkia latauksen v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyksi\u00e4, sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 ottamaan siit\u00e4 kaikki irti.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on sein\u00e4rasian \u00e4lylaturi?<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4lykk\u00e4\u00e4ss\u00e4 sein\u00e4rasia-laturissa on joko Wi-Fi tai Bluetooth, jotta se voi aina olla yhteydess\u00e4 puhelimeesi. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaa sinulle monenlaisia erikoisominaisuuksia, kuten autosi et\u00e4lataamisen ajankohtina, jolloin latausnopeus on edullisin, tai latauksen asettamisen t\u00e4sm\u00e4lliseen prosenttiosuuteen ja ajankohtaan.<\/p>\n\n\n\n

Valitsemalla t\u00e4llaisen laturin voit optimoida lataustapasi akun k\u00e4ytt\u00f6i\u00e4n maksimoimiseksi. On olennaista etsi\u00e4 valtion \u00e4lykk\u00e4\u00e4n sein\u00e4laatikkolaturin avustuksia, koska ne voivat joskus olla monien avustustyyppien suosima toimintatapa.<\/p>\n\n\n\n

Mink\u00e4 tehoinen sein\u00e4laturi minun pit\u00e4isi valita?<\/h3>\n\n\n\n

Vastaus t\u00e4h\u00e4n kysymykseen riippuu kotisi johdotuksesta ja auton sis\u00e4isest\u00e4 lataussovittimesta. Useimmissa tapauksissa 3 kW:n laturi on kaikista hitain, ja sit\u00e4 tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4, jos voit valita tehokkaamman laturin. Vertailun vuoksi mainittakoon, ett\u00e4 3 kW:n laturi lataa Audi e-Tronin vasta 24 tunnin yht\u00e4jaksoisen latauksen j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat sein\u00e4laatikkolaturit on kuitenkin asetettu 7 kW:n teholle, joka on kaksi kertaa nopeampi kuin 3 kW:n laturi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Audi e-Tronin lataaminen 7 kW:n laturilla kest\u00e4\u00e4 noin 12 tuntia.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on nopein tapa ladata s\u00e4hk\u00f6auto kotona?<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat maksimoida latausnopeuden, sinulla on oltava k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4si kolmivaiheinen liit\u00e4nt\u00e4j\u00e4rjestelm\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 saatat joutua p\u00e4ivitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kotijohtosi. Kolmivaiheinen liit\u00e4nt\u00e4j\u00e4rjestelm\u00e4 on yleens\u00e4 mitoitettu noin 22 kW:n teholle, mik\u00e4 riitt\u00e4\u00e4 40 kWh:n Nissan Leafin lataamiseen hieman yli kahdessa tunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat selvitt\u00e4\u00e4, onko sinulla mahdollisuus kolmivaiheiseen liit\u00e4nt\u00e4\u00e4n, muista soittaa p\u00e4tev\u00e4lle s\u00e4hk\u00f6asentajalle, joka arvioi kotijohtosi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Yli 80 prosenttia s\u00e4hk\u00f6autojen latauksista tehd\u00e4\u00e4n kotona, koska se on k\u00e4tevin tapa. S\u00e4hk\u00f6auton voi kuitenkin ladata kotona eri tavoin riippuen laturin tyypist\u00e4, k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevasta ajasta ja itse autosta. Kaksi t\u00e4rkeint\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1840"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1840"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1840\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1841,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1840\/revisions\/1841"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1840"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1840"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1840"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}