{"id":1850,"date":"2021-11-26T11:00:59","date_gmt":"2021-11-26T11:00:59","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1850"},"modified":"2021-11-26T11:01:02","modified_gmt":"2021-11-26T11:01:02","slug":"onko-olemassa-5-matkustajan-avoautoa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-olemassa-5-matkustajan-avoautoa\/","title":{"rendered":"Onko olemassa 5 matkustajan avoautoa?"},"content":{"rendered":"\n

Viisipaikkaiset avoautot ovat eritt\u00e4in harvinaisia, koska avoauton kori ja alustan rakenne tekev\u00e4t siit\u00e4 sellaisen. Takaistuinalue on yleens\u00e4 kapeampi kaikissa avoautoissa, koska sen on oltava sellainen, jotta katto sulkeutuu kunnolla.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi avoautoissa on my\u00f6s vahvistetut sivusein\u00e4t, jotka kaventavat my\u00f6s takamatkustajien osastoa, jotta saavutetaan tietty rakenteellinen eheys. Paksumpien ja vahvempien sivuseinien lis\u00e4ksi avoautoissa on usein istuinten v\u00e4liss\u00e4 kulkeva keskipalkki, joka my\u00f6s vahvistaa koria.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 5-paikkaisen avoauton valmistaminen vaatii huomattavia muutoksia, mink\u00e4 vuoksi markkinoilla ei ole uusia 5-paikkaisia avoautoja Jeep Wranglerin lis\u00e4ksi. Jos haluat ostaa k\u00e4ytetyn 5-paikkaisen avoauton, tutustu vuoden 2007 Audi A4:n avoautoon tai vuoden 2008 Chrysler Sebringiin.<\/p>\n\n\n\n

Toinen syy siihen, miksi 5-paikkaisia avoautoja ei ole, on se, ett\u00e4 niiden ostaminen ei kiinnosta tarpeeksi ihmisi\u00e4. Jos tietylle tuotteelle ei ole tarpeeksi suuria markkinoita, tuote yleens\u00e4 h\u00e4vi\u00e4\u00e4 jonkin ajan kuluttua, ja n\u00e4in k\u00e4vi 5-paikkaisten avoautojen kohdalla.<\/p>\n\n\n\n

Avoauton rakenteelliset kompromissit<\/h2>\n\n\n\n

Cabrioletin tekeminen tavallisesta kovakattoisesta vaihtoehdosta saattaa ensi silm\u00e4yksell\u00e4 vaikuttaa helpolta, mutta se on paljon monimutkaisempaa kuin vain katon katkaiseminen ja sen saaminen n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n hyv\u00e4lt\u00e4. Monet n\u00e4k\u00f6kohdat on otettava huolellisesti huomioon, ennen kuin tietty avoauto on valmis avatulle tielle.<\/p>\n\n\n\n

Avoauton valmistamiseksi on ensin leikattava katto, mik\u00e4 ei sin\u00e4ns\u00e4 vaikuta vaikealta teht\u00e4v\u00e4lt\u00e4, mutta sen j\u00e4lkeen on varmistettava, ett\u00e4 auton alusta on riitt\u00e4v\u00e4n vahva kest\u00e4m\u00e4\u00e4n jokap\u00e4iv\u00e4iset mikrotaivutukset. T\u00e4m\u00e4 on melko vaikeaa tehd\u00e4 ilman, ett\u00e4 lis\u00e4t\u00e4\u00e4n liikaa painoa tai v\u00e4hennet\u00e4\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytt\u00e4 liikaa.<\/p>\n\n\n\n

Koska autossa ei ole kattoa, rakenteellinen eheys k\u00e4rsii pahasti, ja se tarkoittaa, ett\u00e4 tarvitaan monia vahvistuksia, jotta alustasta saadaan j\u00e4ykempi. Useimmat valmistajat pyrkiv\u00e4t tekem\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ter\u00e4st\u00e4 ovien tiivisteisiin ja tekem\u00e4ll\u00e4 auton keskiosasta aiempaa j\u00e4re\u00e4mm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

2\/4\/5-paikkaiset avoautot – Mihin kannattaa valita ja miksi?<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4ist\u00e4 kolmesta avoautotyypist\u00e4 2-paikkainen avoauto on suosituin vaihtoehto, ja siksi 2-paikkaisia avoautoja on niin paljon. 4-paikkaiset avoautot ovat riitt\u00e4v\u00e4n suosittuja, mutta 4-paikkaisen avoauton kysynt\u00e4 markkinoilla on paljon pienempi kuin 2-paikkaisen avoauton.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta 5-paikkaiselle avoautolle ei ole juuri lainkaan kysynt\u00e4\u00e4, ja 5-paikkaista avoautoa on muutenkin vaikeampi valmistaa. Jopa useimmat 4-paikkaiset avoautot ovat eritt\u00e4in ahtaita takamatkustajien osalta, koska takapenkki on paljon kapeampi kuin kovakattoisessa autossa yleens\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta 2-paikkainen avoauto on yleens\u00e4 urheilullisempi vaihtoehto, jonka pit\u00e4isi palvella l\u00e4hinn\u00e4 kuljettajia, jotka haluavat suorituskyky\u00e4 ja k\u00e4sitelt\u00e4vyytt\u00e4. 4-paikkainen avoauto on yleens\u00e4 suunniteltu mukavaksi ja rentouttavaksi, mik\u00e4 olisi my\u00f6s 5-paikkaisen avoauton ensisijainen tavoite, jos sellainen olisi olemassa.<\/p>\n\n\n\n

Toinen syy siihen, miksi 5-paikkaisia avoautoja ei ole olemassa, on se, ett\u00e4 4-paikkaisia avoautoja on olemassa, ja n\u00e4iden kahden v\u00e4linen ero on aivan liian pieni erillisten 5-paikkaisten avoautojen markkinoiden luomiseen.<\/p>\n\n\n\n

5-paikkaiset avoautot – kuoleva laji.<\/h2>\n\n\n\n

Muutama vuosikymmen sitten markkinoilla oli paljon 5-paikkaisia avoautoja, koska autojen turvallisuuss\u00e4\u00e4d\u00f6kset olivat tuolloin melkoinen vitsi. Vuoden 1972 Ford LTD -avoauton kaltaiset autot olivat eritt\u00e4in kuuluisia, mutta ne olivat my\u00f6s eritt\u00e4in massiivisia ja turvattomia verrattuna jopa 80- ja 90-luvun autoihin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta ainoa suhteellisen nykyaikainen avoauto, jossa on edelleen viisi istuinta, on Jeep Wrangler Unlimited, koska se on rakennettu erilliselle alustalle. T\u00e4m\u00e4 on nyky\u00e4\u00e4n eritt\u00e4in harvinaista, sill\u00e4 useimmat autot k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t niin sanottua monocoque-mallia, jossa kori ja alusta yhdistet\u00e4\u00e4n tuotannon aikana.<\/p>\n\n\n\n

Wrangler Convertible -mallissa on mukavasti 5 istumapaikkaa, mutta sit\u00e4 ei ole tehty kaikille. Lis\u00e4ksi l\u00e4himp\u00e4n\u00e4 todellista 5-paikkaista avoautoa on nyky\u00e4\u00e4n vuoden 2007 Audi A4 avoauto tai vuoden 2008 Chrysler Sebring avoauto, mutta molemmat ovat aivan liian vanhoja useimmille ihmisille.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko avoautot sen arvoisia?<\/h3>\n\n\n\n

Kyse on henkil\u00f6kohtaisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta objektiivisesti tarkasteltuna useimmat avoautot ovat aivan liian kompromisseja, jotta ne sopisivat kaikille. Niist\u00e4 puuttuu jalkatilaa sek\u00e4 etu- ett\u00e4 takamatkustajien osalta. Lis\u00e4ksi niiss\u00e4 on niin huono p\u00e4\u00e4ntila, ett\u00e4 takaistuimet ovat joskus k\u00e4ytt\u00f6kelvottomia.<\/p>\n\n\n\n

Ne ovat raskaampia, mik\u00e4 ei edist\u00e4 polttoainetehokkuutta eik\u00e4 aerodynamiikkaa, ja ne viev\u00e4t usein tavaratilaa, kun katto on alhaalla, koska kattomekanismi s\u00e4ilytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 tavaratilassa. Lis\u00e4ksi ne eiv\u00e4t ole rakenteellisesti yht\u00e4 vakaita, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 ketteri\u00e4 kuin kovakattoiset vastineensa.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko pehme\u00e4kattoiset avoautot parempia kuin kovakattoiset?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu kyseisest\u00e4 autosta, mutta useimmissa autoissa on parempi olla kunnollinen pehme\u00e4 katto, koska siin\u00e4 on enemm\u00e4n j\u00e4rke\u00e4. Toisaalta McLaren 720S Spyderin kaltaisissa superurheiluautoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kovakattomekanismia, joka erist\u00e4\u00e4 kuljettajan paremmin, vaikka se painaa enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

720S Spyder ei kuitenkaan lis\u00e4\u00e4 painoa alustan vahvistamisella, koska alusta on tehty hiilikuidusta, joka tekee siit\u00e4 paljon vahvemman kuin tavallinen ter\u00e4srunko, mik\u00e4 oikeuttaa p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen. Toisaalta l\u00e4hes kaikki ”tavalliset” autot ovat nyky\u00e4\u00e4n siirtym\u00e4ss\u00e4 pehmeisiin kattoihin, koska ne ovat kaiken kaikkiaan j\u00e4rkev\u00e4mpi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko coupet parempia kuin avoautot?<\/h3>\n\n\n\n

Jos arvostat suorituskyky\u00e4, k\u00e4sitelt\u00e4vyytt\u00e4 ja j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4\u00e4 ajoa, on parempi valita coupe-vaihtoehto, koska se on yleens\u00e4 paljon ketter\u00e4mpi, kevyempi ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kauniimmalta ja aerodynaamisemmalta. Toisaalta avoauto on useimmiten r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity niille, jotka nauttivat autoilusta ja joilla ei ole niin suurta kiirett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta on olemassa pari avoautoa, joissa onnistutaan yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n coupen j\u00e4nnitys ja avoauton erikoisuus, mutta ne ovat melko harvinaisia ja kalliita.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Viisipaikkaiset avoautot ovat eritt\u00e4in harvinaisia, koska avoauton kori ja alustan rakenne tekev\u00e4t siit\u00e4 sellaisen. Takaistuinalue on yleens\u00e4 kapeampi kaikissa avoautoissa, koska sen on oltava sellainen, jotta katto sulkeutuu kunnolla. Lis\u00e4ksi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1850"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1850"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1850\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1851,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1850\/revisions\/1851"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1850"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1850"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1850"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}