{"id":1855,"date":"2021-11-29T11:45:59","date_gmt":"2021-11-29T11:45:59","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1855"},"modified":"2021-11-29T11:46:02","modified_gmt":"2021-11-29T11:46:02","slug":"mitka-mersut-ovat-klassikoita","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mitka-mersut-ovat-klassikoita\/","title":{"rendered":"Mitk\u00e4 Mersut ovat klassikoita?"},"content":{"rendered":"\n

Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 Mercedes on yksi maailman vanhimmista autoteollisuuden yrityksist\u00e4, sill\u00e4 on my\u00f6s joitakin kaikkien aikojen ikonisimpia autoja. Mutta mitk\u00e4 Mercedes-autot ovat klassikoita?<\/p>\n\n\n\n

Koska Mercedes-klassikkoautoja on paljon, nime\u00e4mme vain kymmenen kaikkien aikojen parasta Mercedes-klassikkoautoa. N\u00e4it\u00e4 ovat 300SL Gullwing, 600 Pullman Landaulet, 300SEL 6.3, C111-11 Prototype, Benz Patent Motorwagen, 280SL Pagoda, 2004 CLS-luokka, G-luokka, 1936 540k ja 500E.<\/p>\n\n\n\n

Edell\u00e4 mainituilla autoilla on rikas historia, ja ne ovat hienoimpia Mercedes-autoja, joita on koskaan valmistettu. Useimmista niist\u00e4 saa huutokaupoissa ja jopa j\u00e4lleenmyyntimarkkinoilla omaisuuden. Kyll\u00e4, Mercedes-klassikoita voi olla useita, mutta n\u00e4m\u00e4 ovat kaikkein poikkeuksellisimpia.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien aikojen 10 parasta Mercedes-Benz-klassikkoautoa<\/h2>\n\n\n\n

1954 -1963 300SL Gullwing.<\/h3>\n\n\n\n

Jos puhutaan ikonisimmasta ja juhlituimmasta Mercedes-mallista, se titteli menee 300SL Gullwingille. Vuosina 1954-1963 valmistetussa 300SL Gullwingiss\u00e4 on tehokas 3,0-litrainen 6-suoramoottori. Auto tuottaa my\u00f6s maksimissaan 220 hevosvoimaa, mik\u00e4 oli yksi 1950-luvun parhaista. T\u00e4m\u00e4 auto on saatavana coupe- ja roadster-vaihtoehtoina.<\/p>\n\n\n\n

1963 – 1981 600 Pullman Landaulet 600 Pullman Landaulet<\/h3>\n\n\n\n

Pullman Landaulet oli johtajien, kuninkaiden, diktaattorien ja jopa presidenttien suosikkiauto ymp\u00e4ri maailmaa. Yksi asia, joka teki t\u00e4st\u00e4 autosta erottuvan, oli sen hydrauliset osat. Siihen aikaan se oli yksi parhaista tekniikoista, ja se houkutteli monia ostajia. Lis\u00e4ksi siin\u00e4 oli avattava kangaskatto, jonka avulla johtajat saattoivat vilkuttaa alamaisilleen.<\/p>\n\n\n\n

1970 C111-11 prototyyppi<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka vuoden 1970 C111-11 Prototype ei ollut teknisesti valmistettu auto, se on edelleen yksi ikonisimmista Mercedes-autoista. T\u00e4ss\u00e4 autossa oli lasikuitukori, ja se oli varustettu kolmipy\u00f6r\u00e4isell\u00e4 Wankel-moottorilla, joka oli tehokas. T\u00e4t\u00e4 autoa ei kuitenkaan koskaan valmistettu.<\/p>\n\n\n\n

1968 – 1972 300SEL 6.3<\/h3>\n\n\n\n

Toinen suosittu klassinen Mercedes-Benz on 1968 – 1972 3000SEL 6.3. Nykyaikaiset Mercedekset juontavat juurensa t\u00e4h\u00e4n autoon, mutta siin\u00e4 oli my\u00f6s hienoimpia ominaisuuksia kuin miss\u00e4\u00e4n muussa tuon ajan autossa. Niihin kuuluvat muun muassa 6,3-litrainen V8-moottori, s\u00e4hk\u00f6iset ikkunat, pakattu ilmajousitus, ohjaustehostin ja tuuletetut levyjarrut.<\/p>\n\n\n\n

1886 – 1893 Benz Patent Motorwagen – Patenttimoottorivaunu<\/h3>\n\n\n\n

Olisi s\u00e4\u00e4li, jos emme esittelisi ensimm\u00e4ist\u00e4 Mercedeksen valmistamaa autoa. Benz Patent Motorwagen 1886 – 1893 on ensimm\u00e4inen polttomoottorilla kulkeva auto. Toisin kuin nykyisiss\u00e4 autoissa, t\u00e4ss\u00e4 autossa oli kolme py\u00f6r\u00e4\u00e4, ohjaukseen k\u00e4ytetty kampi ja penkkiistuin.<\/p>\n\n\n\n

1967 -1971 280SL Pagoda<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet roadsterien yst\u00e4v\u00e4, rakastat 280SL Pagodaa. T\u00e4m\u00e4 on yksi kauneimmista koskaan rakennetuista autoista. Sen saumaton muotoilu ja yksityiskohtien huomioiminen olivat aivan toisella tasolla. Lis\u00e4ksi siin\u00e4 on useita erinomaisia ominaisuuksia, kuten 2,8-litrainen 6-sylinterinen rivimoottori ja korinv\u00e4riset napakorit.<\/p>\n\n\n\n

1936 – 1940 540K<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet k\u00e4ynyt joissakin maailman glamourisimmista tapahtumista, olet ehk\u00e4 t\u00f6rm\u00e4nnyt t\u00e4h\u00e4n autoon. 540k on yksi kaikkien aikojen ainutlaatuisimmista ja ihanimmista autoista. Siksi siit\u00e4 saa j\u00e4lleenmyyntimarkkinoilla omaisuuden. T\u00e4m\u00e4 ikoninen auto on my\u00f6s tehokas, sill\u00e4 siin\u00e4 on 5,4-litrainen suoravetoinen 8-sylinterinen moottori, joka tuottaa jopa 180 hv.<\/p>\n\n\n\n

1991 – 1994 500E<\/h3>\n\n\n\n

Yksi kaikkien aikojen luotettavimmista Mercedes-Benz-malleista on vuosien 1991 – 1994 Mercedes 500E. Porschen k\u00e4sin rakentama auto on paitsi tehokas my\u00f6s luotettava. Lis\u00e4ksi se houkuttelee j\u00e4lleenmyyntimarkkinoilla korkeaa hintaa, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 yhden halutuimmista autoista ymp\u00e4ri maailmaa.<\/p>\n\n\n\n

2004 CLS-luokka<\/h3>\n\n\n\n

Saatat ihmetell\u00e4, mit\u00e4 vuoden 2004 auto tekee listalla? Vaikka t\u00e4m\u00e4 auto on kest\u00e4nyt alle 25 vuotta, sit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n silti yhten\u00e4 Mercedeksen klassikkoautoista. Kiitos sen erinomaisen muotoilun, joka on pakottanut muut kilpailijat luomaan coupeja kilpailemaan sen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

G-luokka<\/h3>\n\n\n\n

Tietenkin listamme on ep\u00e4t\u00e4ydellinen ilman kuuluisaa G-luokkaa. Vuonna 1976 tapahtuneesta valmistuksestaan l\u00e4htien G-vaunu on s\u00e4ilytt\u00e4nyt muotoilunsa muutamin muutoksin. T\u00e4m\u00e4 sotilask\u00e4ytt\u00f6\u00f6n rakennettu tehokas katumaasturi on yksi markkinoiden parhaista maastureista.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on paras klassinen Mercedes-Benz?<\/h3>\n\n\n\n

Ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 paras klassinen Mercedes on 300SLGullwing. T\u00e4m\u00e4n auton Gullwing-ovet tekiv\u00e4t siit\u00e4 suositun, ja se on edelleen yksi kaikkien aikojen parhaista ja luotettavimmista Mercedes-malleista. Sinun tarvitsee vain valita roadster- ja coupe-vaihtoehtojen v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko klassikkoauton vakuutus halvempi kuin tavallisen auton?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, klassikkoauton vakuutus on halvempi kuin tavallisen auton vakuutus. Vakuutusyhti\u00f6t antavat klassikkoautojen omistajille alhaisemmat vakuutusmaksut, koska ne tiet\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 n\u00e4ill\u00e4 autoilla ei ajeta usein. Lis\u00e4ksi klassikkoautojen omistajat ajavat autoillaan harvoin, joten he eiv\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti tee korvaushakemuksia.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka vanha klassinen auto on?<\/h3>\n\n\n\n

Klassikkoauton pit\u00e4isi olla v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 20-40 vuotta vanha. T\u00e4m\u00e4 voi kuitenkin vaihdella my\u00f6s auton merkityksen mukaan. Vakuutus- ja rekister\u00f6intiyhti\u00f6t luokittelevat kuitenkin yli 20 vuotta olemassa olleet autot klassikkoautoiksi.<\/p>\n\n\n\n

Jotta auto t\u00e4ytt\u00e4isi t\u00e4m\u00e4n kriteerin, vakuutusyhti\u00f6t edellytt\u00e4v\u00e4t kuitenkin, ett\u00e4 sill\u00e4 on todellinen muotoilu ja tekniset tiedot.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on klassikko- ja antiikkikilvill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4rkein ero klassikko- ja antiikkikilpien v\u00e4lill\u00e4 on se, ett\u00e4 klassikkoautot ovat 20-40 vuotta vanhoja, kun taas antiikkiautot ovat ennen vuotta 1975 valmistettuja autoja. Kaikki yli 40 vuotta vanhat autot ovat siis antiikkiautoja, kun taas 20-40 vuotta vanhat autot ovat klassisia autoja.<\/p>\n\n\n\n

Yhteenveto<\/h2>\n\n\n\n

Markkinoilla on niin paljon Mercedes-klassikoita, ett\u00e4 parhaiden Mercedes-klassikkoautojen valitseminen ei ole helppoa. Yll\u00e4 olevan luettelon avulla voit kuitenkin valita klassikkoauton, joka vetoaa sinuun eniten. Parhaat Mercedes-klassikkoautot ovat 300SL Gullwing, 600 Pullman Landulet, 500E ja 540K -mallit.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat edell\u00e4 mainituista klassikkoautoista erottuvat muista muotoilunsa, ominaisuuksiensa tai tuon ajan tapahtumiensa vuoksi. Huomaa, ett\u00e4 useimmat Mercedes-klassikkoautot ovat melko kalliita hankkia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 Mercedes on yksi maailman vanhimmista autoteollisuuden yrityksist\u00e4, sill\u00e4 on my\u00f6s joitakin kaikkien aikojen ikonisimpia autoja. Mutta mitk\u00e4 Mercedes-autot ovat klassikoita? Koska Mercedes-klassikkoautoja on paljon, nime\u00e4mme vain kymmenen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1855"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1855"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1855\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1856,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1855\/revisions\/1856"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1855"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1855"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1855"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}