{"id":1877,"date":"2021-11-29T11:58:02","date_gmt":"2021-11-29T11:58:02","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=1877"},"modified":"2021-11-29T11:58:05","modified_gmt":"2021-11-29T11:58:05","slug":"mita-eroa-on-pistokehybridilla-ja-tavallisella-hybridilla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mita-eroa-on-pistokehybridilla-ja-tavallisella-hybridilla\/","title":{"rendered":"Mit\u00e4 eroa on pistokehybridill\u00e4 ja tavallisella hybridill\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

Maailmamme kehittyy jatkuvasti, uusia teknologioita paljastuu p\u00e4ivitt\u00e4in, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 olemme loistavan EV-autovallankumouksen kynnyksell\u00e4. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kuitenkin my\u00f6s silt\u00e4, ett\u00e4 vallankumous ei ole saavuttamassa meit\u00e4 niin nopeasti kuin jotkut uskovat, mik\u00e4 j\u00e4tt\u00e4\u00e4 tilaa hybrideille ja s\u00e4hk\u00f6autoille todistaa meille toisin.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, on olemassa monia erilaisia hybridiajoneuvoja. Sana ”hybridi” tarkoittaa vain ”sekalaista alkuper\u00e4\u00e4”, ja toteutustapa on maailmojen p\u00e4\u00e4ss\u00e4 toisistaan. Joka tapauksessa perinteinen hybridi ja pistokehybridi (PHEV) ovat kaksi suosituinta hybridiautotekniikan toteutusta.<\/p>\n\n\n\n

Kaksi t\u00e4rkeint\u00e4 eroa perinteisen hybridin ja plug-in-hybridin v\u00e4lill\u00e4 ovat akun koko ja mahdollisuus kytke\u00e4 auto sein\u00e4\u00e4n latausta varten. Kaikki t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 plug-in-hybridill\u00e4 voi todellakin ajaa pelk\u00e4ll\u00e4 s\u00e4hk\u00f6ll\u00e4, kun taas perinteist\u00e4 hybridi\u00e4 ei voi ajaa pelk\u00e4ll\u00e4 akulla.<\/p>\n\n\n\n

Hybridin tehokkuus riippuu kuitenkin pitk\u00e4lti siit\u00e4, miten sit\u00e4 ajetaan, eiv\u00e4tk\u00e4 useimmat ihmiset nauti n\u00e4ist\u00e4 eritt\u00e4in korkeista MPG-tuloksista. Jos suhteellisen paremmat MPG-tulokset yhdistet\u00e4\u00e4n valtion tukiin ja alhaisiin verovelvoitteisiin, hybridi voi yht\u00e4 hyvin olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

Tavanomaiset hybridiajoneuvot: Perusasiat<\/h2>\n\n\n\n

Aivan ensimm\u00e4inen hybridi ei itse asiassa ollut nyky\u00e4\u00e4n ikoninen Toyota Prius, vaan pikemminkin oudon muotoinen Honda Insight -viistoper\u00e4auto, joka ei koskaan saanut ansaitsemaansa tunnustusta. Tavanomaiset hybridit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t moottoriaan akun lataamiseen ajon aikana, joten niit\u00e4 ei tarvitse kytke\u00e4 verkkovirtaan.<\/p>\n\n\n\n

Polttomoottoriautoon verrattuna perinteinen hybridi tarjoaa paremman polttoainetehokkuuden, erityisesti kaupunkiliikenteess\u00e4, jossa auto pys\u00e4htyy ja menee. T\u00e4m\u00e4 saavutetaan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 regeneratiivista jarrutustekniikkaa, joka ottaa talteen jarrutuksessa k\u00e4ytetyn hukkaenergian ja varastoi sen akkuun my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 varten.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 perinteinen hybridi ei ole kovinkaan tehokas ajettaessa maantienopeuksilla. Koska n\u00e4it\u00e4 ei voi kytke\u00e4 verkkovirtaan ja koska suurinta osaa niist\u00e4 ei voi ajaa vain s\u00e4hk\u00f6ll\u00e4, ne eiv\u00e4t ole ymp\u00e4rist\u00f6tietoisten kuljettajien kannalta yht\u00e4 kiinnostavia kuin plug-in-hybridit.<\/p>\n\n\n\n

Plug-In-hybridit: Perusasiat<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin todettiin, pistokehybridit on varustettu huomattavasti suuremmilla akuilla, joiden ansiosta ne voidaan ladata joko tavallisesta 120 voltin kotitalouspistorasiasta tai tehokkaammasta 240 voltin latausasemaan luokitellusta pistorasiasta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden kahden lataustavan v\u00e4linen latausero on valtava, sill\u00e4 tavallisen Toyota-hybridin lataaminen 120 voltin pistorasiassa kest\u00e4\u00e4 jopa 6 tuntia, kun sen toimintas\u00e4de on 25 mailia. Toisaalta, jos sama auto kytket\u00e4\u00e4n 240 voltin latausinfrastruktuuriin, latausajat ovat yli kaksi kertaa nopeampia.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in-hybridit ovat j\u00e4rkevi\u00e4 vain, jos lataat ne s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, jos et, niiss\u00e4 ei ole mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4, koska et n\u00e4e kaikkia niit\u00e4 h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 MPG-tuloksia, mutta maksat kuitenkin plug-inist\u00e4 huomattavasti enemm\u00e4n kuin perinteisest\u00e4 hybridist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Polttomoottoriautot vs. hybridit vs. s\u00e4hk\u00f6autot<\/h2>\n\n\n\n

Polttomoottoriautot ovat edelleen paras ja mukavin tapa ajaa autolla p\u00e4ivitt\u00e4in, ja se on tosiasia suurimmalle osalle ihmisist\u00e4. Joissakin paikoissa hybridill\u00e4 tai s\u00e4hk\u00f6autolla ajaminen on j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4, mutta useimmissa tapauksissa se on paljon vaikeampaa, koska se vaatii hieman enemm\u00e4n suunnittelua, jos haluat tehd\u00e4 pitk\u00e4n matkan matkoja.<\/p>\n\n\n\n

Jos omistat polttomoottoriauton, sinun tarvitsee vain nousta kyytiin ja ajaa ja huolehtia auton tankkaamisesta, kun tilanne sit\u00e4 vaatii. Toisaalta s\u00e4hk\u00f6autoja on ladattava pidempi\u00e4 aikoja, mik\u00e4 on aivan uusi tekij\u00e4, joka ei aiemmin ollut mukana.<\/p>\n\n\n\n

Jos k\u00e4yt\u00e4t s\u00e4hk\u00f6autoa niin, ett\u00e4 kaikki n\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t on otettu huomioon, on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 omistaa s\u00e4hk\u00f6auto ja ajaa sill\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4in. Toisaalta hybridiajoneuvot ovat hyvin pitk\u00e4lti samanlaisia kuin s\u00e4hk\u00f6autot, kun on kyse hybridiajoneuvon kanssa el\u00e4misest\u00e4, mutta ne antavat my\u00f6s mahdollisuuden olla joustavampi, jos niin haluat.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko pistokehybridit parempia kuin perinteiset hybridit?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, ne ovat, mutta vain jos k\u00e4yt\u00e4t niit\u00e4 sellaisenaan. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun on ladattava pistokehybridisi aina, kun se on tarpeen. Jos et tee niin, tavanomainen hybridi on parempi vaihtoehto, koska se maksaa v\u00e4hemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Priuksen upouusi perinteinen hybridiversio maksaa noin 24 000 dollaria, mutta Toyota Prime (Plug-in-versio) maksaa l\u00e4hes 4 000 dollaria enemm\u00e4n. Lis\u00e4ksi tavallisen Toyota Priuksen tavaratila on 27,4 kuutiometri\u00e4, kun taas Prime-version tavaratila on alle 20 kuutiometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Voiko perinteisell\u00e4 hybridill\u00e4 ajaa vain s\u00e4hk\u00f6ll\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Joillakin tavanomaisilla hybrideill\u00e4 voi ajaa pelk\u00e4ll\u00e4 s\u00e4hk\u00f6ll\u00e4, mutta kantama on v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin rajallinen. Perinteiset hybridit luottavat aina polttomoottoriin, ja s\u00e4hk\u00f6moottori kytkeytyy vain v\u00e4h\u00e4n avuksi, koska akku ei pysty tuottamaan tarpeeksi mehua py\u00f6rille yksin\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Jos siis olet ihmistyyppi, joka haluaa nauttia hieman suuremmasta tehokkuudesta, mutta ei jaksa vaivautua kytkem\u00e4\u00e4n autoa koko ajan verkkovirtaan, on parempi valita perinteinen hybridi.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa pistokehybridi vai s\u00e4hk\u00f6auto?<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet ep\u00e4varma EV:n ostamisesta, pistokehybridin ostaminen on loistava tapa kokea, mit\u00e4 EV-omistajuuden pit\u00e4isi olla, mutta samalla sinulla on polttomoottori, joka pit\u00e4\u00e4 huolta sinusta, jos unohdat ladata auton.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in-hybridit ovat todellinen v\u00e4livaihe t\u00e4ysimittaisen s\u00e4hk\u00f6auton ja polttomoottorin v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 kiinnostavia niille, jotka haluavat molempien maailmojen parhaat puolet. Jos kuitenkin luulet olevasi valmis todelliseen s\u00e4hk\u00f6autokokemukseen tai omistat jo useita autoja, s\u00e4hk\u00f6auton ostaminen antaa sinulle kaiken mahdollisen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Maailmamme kehittyy jatkuvasti, uusia teknologioita paljastuu p\u00e4ivitt\u00e4in, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 olemme loistavan EV-autovallankumouksen kynnyksell\u00e4. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kuitenkin my\u00f6s silt\u00e4, ett\u00e4 vallankumous ei ole saavuttamassa meit\u00e4 niin nopeasti kuin jotkut uskovat,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1877"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1877"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1877\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1878,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1877\/revisions\/1878"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1877"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1877"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1877"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}