{"id":216,"date":"2021-06-19T14:34:32","date_gmt":"2021-06-19T14:34:32","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=216"},"modified":"2021-06-19T14:34:32","modified_gmt":"2021-06-19T14:34:32","slug":"miksi-mercedes-on-niin-raskas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-mercedes-on-niin-raskas\/","title":{"rendered":"Miksi Mercedes on niin raskas?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedeksen autot ovat painavia monista eri syist\u00e4. Mercedes tarjoaa luksusajoneuvoja, joiden tarkoituksena on tarjota kuljettajille huippuluokan ylellisyytt\u00e4, joten ajoneuvojen pit\u00e4minen kevyen\u00e4 ei ole saksalaisen autonvalmistajan t\u00e4rkein tavoite.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes-autojen on oltava luksusautomerkint\u00e4ns\u00e4 mukaisia, joten niiss\u00e4 on monia eri osia, jotka kaikki toimivat yhdess\u00e4 tarjotakseen synkronoidun ja hienostuneen ajokokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

Vakaus<\/h2>\n\n\n\n

Mercedeksen ajo-ominaisuudet ovat suoraa tulosta lukemattomista testisessioista, joilla varmistetaan, ett\u00e4 jokainen osa toimii yhdess\u00e4 muiden kanssa. Jotta yksi osa toimisi parhaalla mahdollisella tavalla, on usein tarpeen lis\u00e4t\u00e4 lis\u00e4osia, jotta ajokokemuksesta tulisi Benzin arvoinen.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki t\u00e4m\u00e4 lis\u00e4\u00e4 paitsi ajoneuvon painoa, my\u00f6s vakautta. Painavampaan autoon tarjotaan yleens\u00e4 leve\u00e4mm\u00e4t telarenkaat, mik\u00e4 puolestaan lis\u00e4\u00e4 auton pitoa.
Nykyaikaiset nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4t, kuten Mercedeksen malleissa tarjottu 4MATIC, ovat huomattavasti painavampia kuin kaksivetoj\u00e4rjestelm\u00e4. Lis\u00e4ksi nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 tekee autosta paljon vakaamman, erityisesti v\u00e4hemm\u00e4n ihanteellisissa olosuhteissa, kuten lumella tai j\u00e4\u00e4ll\u00e4.
Nykyaikaisissa Mercedes-autoissa korostetaan yleens\u00e4 suuremman painon tuomia etuja ja suunnitellaan huolellisesti pois kaikki haitat, joita painavammasta autosta yleens\u00e4 aiheutuu. Nykyaikaisen Mercedes-auton jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4n tukena on esimerkiksi Active Body Control -niminen monimutkainen jousituksenestoj\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Normaalisti auton vaihtaessa suuntaa, erityisesti suuremmissa nopeuksissa, auton paino siirtyy sivulta toiselle. T\u00e4m\u00e4 johtaa siihen, ett\u00e4 auto kallistuu siihen suuntaan, johon se ohjataan, mik\u00e4 voi vaikuttaa vakauteen.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 kohtaa Mercedes Active Body Control astuu kuvaan. J\u00e4rjestelm\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 teknist\u00e4 neroutta monimutkaisten kallistuksenestoj\u00e4rjestelmien avulla, jotka vastustavat painonsiirron voimaa nopeammissa suunnanmuutoksissa. N\u00e4in auton jousitus on paljon j\u00e4ykempi, jotta auto pysyy mahdollisimman tasaisena.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, kun auto kulkee suoraa linjaa, n\u00e4m\u00e4 valssitangot kytkeytyv\u00e4t irti, jolloin auton jousitus on paljon pehme\u00e4mpi. T\u00e4m\u00e4 lis\u00e4\u00e4 auton mukavuutta ja vakautta ep\u00e4tasaisessa maastossa.
N\u00e4iden kehittyneiden j\u00e4rjestelmien lis\u00e4\u00e4minen lis\u00e4\u00e4 tietenkin Mercedeksen ajoneuvojen painoa.<\/p>\n\n\n\n

Turvallisuus ja luotettavuus<\/h2>\n\n\n\n

Markkinointiv\u00e4itt\u00e4mien osalta Mercedes pyrkii pit\u00e4m\u00e4\u00e4n paikkansa. Etenkin turvallisuuden osalta Mercedes t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 jatkuvasti parhaat IIHS-luokitukset.<\/p>\n\n\n\n

Mutta jotta autonvalmistaja voi saavuttaa n\u00e4in korkeat turvallisuusstandardit, on noudatettava tiukkoja s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4, eik\u00e4 paino ole ensisijainen prioriteetti matkustajien turvallisuuteen verrattuna.
Painavampi ja tukevampi auto tarjoaa yleens\u00e4 paremman suojan kolaritilanteessa kuin kevyempi auto. Useimmat Mercedes-merkkiset autot ovat mittasuhteiltaan melko suuria, ja auton rakennetta on tuhoutunut paljon enemm\u00e4n, ennen kuin vahingolliset vaikutukset kohdistuvat matkustajiin.<\/p>\n\n\n\n

Toinen esimerkki auton painoon liittyv\u00e4st\u00e4 \u00e4lykk\u00e4\u00e4st\u00e4 suunnittelusta on tapa, jolla raskaammat auton osat on pakattu. Nykyaikaiset Mercedes-autot, erityisesti urheiluautot, pyrkiv\u00e4t jakamaan painon tasaisesti alustaa pitkin, mik\u00e4 tekee autosta paljon turvallisemman ja parantaa sen k\u00e4sitelt\u00e4vyytt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi raskaat osat sijoitetaan p\u00e4\u00e4asiassa auton alustan alapuolelle, koska se alentaa auton painopistett\u00e4 ja auttaa tekem\u00e4\u00e4n autosta ketter\u00e4mm\u00e4n ja muuttamaan suuntaa helpommin. T\u00e4m\u00e4 lis\u00e4\u00e4 my\u00f6s turvallisuutta ja suorituskyky\u00e4.
Luotettavuuden osalta Mercedes pyrkii ylimitoittamaan monia korin rakenneosia, kuten runkoa. K\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 useampia metallimateriaalikerroksia auton runko on vahvistettu turvallisuuden lis\u00e4\u00e4miseksi. Se tekee n\u00e4ist\u00e4 osista my\u00f6s paljon luotettavampia, mutta lis\u00e4\u00e4 painoa.<\/p>\n\n\n\n

Tekniikka ja mukavuus<\/h2>\n\n\n\n

Kun Mercedes jatkaa uudempien mallien tarjoamista, se tarjoaa my\u00f6s monia uudempia ominaisuuksia ja teknologioita. Uudemmassa mallissa on yleens\u00e4 ”enemm\u00e4n kaikkea”, mik\u00e4 lis\u00e4\u00e4 painoa edellisen sukupolven malliin verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes my\u00f6s kasvattaa jatkuvasti auton kokoa, jotta kaikki turvallisuus-, infotainment- ja mukavuustekniikat mahtuisivat mukaan. Lis\u00e4ksi uudemmassa mallissa on yleens\u00e4 paljon enemm\u00e4n tilaa matkustamon sis\u00e4ll\u00e4, mik\u00e4 puolestaan pident\u00e4\u00e4 autoa tai tekee pakkauksesta tehokkaamman, mik\u00e4 molemmat lis\u00e4\u00e4 painoa.<\/p>\n\n\n\n

Erityiset Mercedeksen valmistamat katumaasturit, kuten GLS, tarjoavat 7 istuinta. Ja jotta Mercedes Benzin arvoinen kokemus olisi mahdollinen, kaikkien 7 matkustajan on voitava nauttia mukavuus- ja ylellisyysominaisuuksista. T\u00e4m\u00e4 lis\u00e4\u00e4 my\u00f6s painoa merkitt\u00e4v\u00e4sti.<\/p>\n\n\n\n

Suuri osa nykyaikaisten autojen painosta johtuu my\u00f6s \u00e4\u00e4nenvaimennusmateriaalien suuresta m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4, jotka erist\u00e4v\u00e4t matkustamoa valtavasti ja tekev\u00e4t ajokokemuksesta paljon rentouttavamman.<\/p>\n\n\n\n

UKK auton painosta<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 haittoja painavammasta autosta on?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka painavampi auto onkin parempi ajotapa, Mercedeksen autot ovat valtavia, eik\u00e4 fysiikan lakeja voi kiert\u00e4\u00e4. Painavammat autot k\u00e4rsiv\u00e4t my\u00f6s ep\u00e4edullisesta polttoainetehokkuudesta. Jos autossa on enemm\u00e4n massaa, se tarvitsee tehokkaamman moottorin, jotta se voi ajaa yht\u00e4 vaivattomasti kuin Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksell\u00e4 on tapana investoida valtavia m\u00e4\u00e4ri\u00e4 tutkimus- ja kehitysty\u00f6t\u00e4 siihen, ett\u00e4 niiden autoista tulee hauskoja ajaa, erityisesti AMG-malleista. Mutta raskaassa autossa, joka kulkee kohtuullisella nopeudella, on paljon liike-energiaa, ja auton pys\u00e4htyminen vaatii huomattavaa voimaa kevyemp\u00e4\u00e4n autoon verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka raskaampi auto voi osoittautua turvallisemmaksi vaihtoehdoksi kolaritilanteessa, t\u00f6rm\u00e4\u00e4v\u00e4 auto ei kuitenkaan hy\u00f6dy samasta asiasta. Esimerkiksi vuoden 2020 GLS 450:n kokonaispaino on yli 7000 kiloa.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4 kevyest\u00e4 autosta on?<\/h3>\n\n\n\n

Klassinen resepti dynaamisesti ylivoimaiseen autoon on v\u00e4hemm\u00e4n painoa ja enemm\u00e4n tehoa. Niit\u00e4kin Mercedes tarjoaa pari. Viimeisin niist\u00e4 on t\u00e4ysin uusi 2021 AMG GT Black Series, joka painaa jossain 1600 kg\/3500 kilon tienoilla, mik\u00e4 on kevyemm\u00e4ll\u00e4 puolella ominaisuuksilla varustetulle autolle, jossa on valtava moottori vuonna 2020.<\/p>\n\n\n\n

Kevyemm\u00e4n auton edut eiv\u00e4t lopu t\u00e4h\u00e4n. Kevyemm\u00e4t autot ovat yleens\u00e4 paljon tehokkaampia polttoaineen kulutuksen suhteen. Kevyess\u00e4 autossa olevan moottorin ei tarvitse tehd\u00e4 yht\u00e4 paljon t\u00f6it\u00e4 kuin painavammassa autossa. Kaikki t\u00e4m\u00e4 johtaa siihen, ett\u00e4 rahaa j\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n pankkiin eik\u00e4 bensa-asemalle.
Monissa huippusuorituskykyisiss\u00e4 autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n uusimpia valmistustekniikoita ja uuden sukupolven materiaaleja, kuten hiilikuitua ja magnesiumia. N\u00e4m\u00e4 materiaalit tarjoavat kevyemm\u00e4n auton ja paremman j\u00e4ykkyyden ja turvallisuuden, mutta ne my\u00f6s lis\u00e4\u00e4v\u00e4t tuotantokustannuksia.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko nykyaikaiset autot entist\u00e4 raskaampia?<\/h3>\n\n\n\n

Vastaus on kyll\u00e4 ja ei. Jos tarkastellaan pienikokoisempia autoja, painossa voi olla havaittavissa pient\u00e4 kasvua, mutta ei mit\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4. Samaa voidaan sanoa my\u00f6s suuremmista autoista. Autojen koko on yleens\u00e4 kasvanut vuosien mittaan, mutta nykyaikaiset valmistustekniikat ja tehokas materiaalinhallinta pit\u00e4v\u00e4t painon yleens\u00e4 kurissa.<\/p>\n\n\n\n

Autojen valmistusta s\u00e4\u00e4nnell\u00e4\u00e4n yh\u00e4 enemm\u00e4n monien erilaisten turvallisuuskysymysten vuoksi. Monet uudet j\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t ole viel\u00e4 n\u00e4hneet p\u00e4iv\u00e4nvaloa. On melko vaikuttavaa, miten automerkit onnistuvat pit\u00e4m\u00e4\u00e4n painon samalla tasolla vuosien ajan, mutta samaan aikaan niihin on sis\u00e4llytetty runsaasti uutta tekniikkaa ja turvallisuusominaisuuksia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedeksen autot ovat painavia monista eri syist\u00e4. Mercedes tarjoaa luksusajoneuvoja, joiden tarkoituksena on tarjota kuljettajille huippuluokan ylellisyytt\u00e4, joten ajoneuvojen pit\u00e4minen kevyen\u00e4 ei ole saksalaisen autonvalmistajan t\u00e4rkein tavoite. Mercedes-autojen on oltava<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":217,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/216"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=216"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/216\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/217"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=216"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=216"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=216"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}