{"id":228,"date":"2021-06-22T09:47:52","date_gmt":"2021-06-22T09:47:52","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=228"},"modified":"2021-06-22T09:47:52","modified_gmt":"2021-06-22T09:47:52","slug":"parhaat-sahkoautot-ensimmaiseksi-autoksi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/parhaat-sahkoautot-ensimmaiseksi-autoksi\/","title":{"rendered":"Parhaat s\u00e4hk\u00f6autot ensimm\u00e4iseksi autoksi"},"content":{"rendered":"\n

S\u00e4hk\u00f6autoista on hiljalleen tulossa suosituin uusien autojen segmentti. Tesla Model S:n julkaisun j\u00e4lkeen s\u00e4hk\u00f6automarkkinat ovat kokeneet merkitt\u00e4v\u00e4n sys\u00e4yksen tutkimus- ja kehitysty\u00f6lle.<\/p>\n\n\n\n

Jos asut alueella, jossa voit hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kunnollista latausverkostoa, EV-auto ensimm\u00e4isen\u00e4 autona on hyv\u00e4 ehdotus. Parhaita pienempi\u00e4 kompakteja EV-autoja ovat Peugeot e-208, Mini Electric, Honda E, BMW i3S, VW e-UP ja Renault Zoe.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat isomman, mutta silti melko kompaktin EV:n, parhaat vaihtoehdot ovat Tesla Model 3 tai Model Y, VW ID.4, Kia Niro EV tai Audi e-Tron SUV. T\u00e4m\u00e4 on luultavasti suosituin EV-segmentti, ja se on pian luultavasti kaikkein kilpailukykyisin.<\/p>\n\n\n\n

Mutta jos haluat t\u00e4ydellisen luksus-EV-kokemuksen, kannattaa harkita Porsche Taycania, Tesla Model S:\u00e4\u00e4, Mercedes EQS:\u00e4\u00e4 ja Audi e-Tron GT:t\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on EV-segmentti, joka pit\u00e4\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n kovaa meteli\u00e4, ja l\u00e4hes kaikki n\u00e4ist\u00e4 ovat kunkin merkin teknologian huippua.<\/p>\n\n\n\n

Paras pieni s\u00e4hk\u00f6auto ensimm\u00e4iseksi autoksi<\/h2>\n\n\n\n

Pieni hatchback EV on luultavasti paras vaihtoehto kaupunkiajoon, koska t\u00e4m\u00e4ntyyppiset autot ovat pieni\u00e4, ketteri\u00e4, helppoja ohjata ja pys\u00e4k\u00f6id\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 ne my\u00f6sk\u00e4\u00e4n maksa niin paljon. Taycanin tai Model S:n navigointi ruuhkaisilla kaupunkikaduilla voi joskus tuntua hieman turhauttavalta, mutta juuri siin\u00e4 n\u00e4m\u00e4 taskuraketit loistavat.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 tarjoaa upean ulko- ja sis\u00e4tilojen muotoilun, kohtuullisen hintalapun ja kunnollisen hy\u00f6tyalueen, joka nostaa t\u00e4m\u00e4n Peugeotin viistoper\u00e4isten s\u00e4hk\u00f6autojen listan k\u00e4rkeen. Mini Electric ja BMW i3 ovat melko samanlaisia, koska niiss\u00e4 on sama voimansiirto.<\/p>\n\n\n\n

Siihen yht\u00e4l\u00e4isyydet kuitenkin loppuvat, sill\u00e4 Mini on enemm\u00e4nkin tavallinen auto, jossa on s\u00e4hk\u00f6inen voimansiirto, kun taas BMW i3 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja tuntuu aidolta s\u00e4hk\u00f6autolta. i3 maksaa enemm\u00e4n kuin Mini ja suurin osa t\u00e4ss\u00e4 luetelluista autoista, mutta se ei tarjoa kovin paljon enemm\u00e4n vastineeksi.<\/p>\n\n\n\n

Honda E n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 upealta sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa, VW Up n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oudolta, ja Renault Zoe on jossain silt\u00e4 v\u00e4lilt\u00e4. Kaikki kolme ovat samankaltaisia, mutta Honda E n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 lupaavimmalta.<\/p>\n\n\n\n

Parhaat kompaktit s\u00e4hk\u00f6autot ensimm\u00e4iseksi autoksi<\/p>\n\n\n\n

Kompaktit EV:t ovat vasta alkaneet ottaa kiinni, mutta muutaman vuoden kuluttua tulemme todenn\u00e4k\u00f6isesti todistamaan, ett\u00e4 juuri t\u00e4m\u00e4 EV-segmentti tarjoaa eniten vaihtoehtoja. Kompaktit EV:t ovat t\u00e4ydellinen v\u00e4limuoto aivan liian pienten EV-kaupunkiautojen ja aivan liian suurten s\u00e4hk\u00f6isten katumaastureiden ja sedanien v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ja Tesla Model 3 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan joukon paras valinta. Model 3 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Teslan kehittynytt\u00e4 latausverkostoa, ja se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s sis\u00e4lt\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4. Model Y on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n sama auto kuin Model 3, ja n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti kaksi parasta kompaktia EV-vaihtoehtoa.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.4 on my\u00f6s pit\u00e4nyt viime aikoina melkoista meteli\u00e4, koska n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 VW on vihdoin rakentanut t\u00e4ysin kilpailukykyisen EV:n. Ja se on todellakin totta, koska ID.4 tarjoaa paljon hy\u00f6dyllisi\u00e4 VAG-perheen teknologiaominaisuuksia, jotka saavat ID.4:n n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n tavalliseen VW Golfiin verrattuna yl\u00e4luokkaiselta mallilta.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron -maasturi on my\u00f6s melko suosittu vaihtoehto. e-Tron-maasturit ja Mercedes EQC ovat Audi Q5:n ja Mercedes GLC:n EV-versioita. Molemmat ovat upeita sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa, mutta t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 ne eiv\u00e4t p\u00e4rj\u00e4\u00e4 Teslalle.<\/p>\n\n\n\n

Parhaat luksus-EV:t<\/h2>\n\n\n\n

Luksus-EV:t kukoistavat juuri nyt, ja tuntuu silt\u00e4, ett\u00e4 joka kuukausi kaupungissa on uusi kilpailija. N\u00e4m\u00e4 autot tarjoavat avaruusajan teknologiaa yhdistettyn\u00e4 vanhaan kunnon nahkaan ja pianomustiin\/puukuvioihin. Ne ovat parasta, mit\u00e4 EV-markkinat voivat tarjota, ja jos valitset t\u00e4llaisen ensimm\u00e4isen\u00e4 autona, p\u00e4\u00e4set heti listan k\u00e4rkeen.<\/p>\n\n\n\n

Luultavasti paras luksus-EV t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 on Porsche Taycan, koska Taycan tarjoaa upeaa muotoilua sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa, aidon Porsche-ajokokemuksen ja erinomaiset ennustetut luotettavuusarvot. Porsche sanoo, ett\u00e4 Taycan on 100-prosenttisesti aito Porsche, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 useimmat Porsche-harrastajat ovat samaa mielt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Model S ei toisaalta p\u00e4rj\u00e4\u00e4 Taycanille, Mercedekselle tai Audille ylellisyydess\u00e4, urheilullisuudessa, mukavuudessa eik\u00e4 rakentamisen laadussa. Mutta Tesla tarjoaa paljon kehittyneemm\u00e4n latausverkoston, joka tekee Model S:st\u00e4 paljon helpomman auton asua alueilla, joilla ei ole kovinkaan paljon latausasemia.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT on kiistatta planeetan parhaimman n\u00e4k\u00f6inen s\u00e4hk\u00f6auto, ja e-Tron RS GT -malli on my\u00f6s yksi nopeimmista. Mercedes EQS:n tavoitteena on olla s\u00e4hk\u00f6autojen S-luokka, mik\u00e4 tekee EQS:st\u00e4 markkinoiden ylellisimm\u00e4n s\u00e4hk\u00f6auton t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko EV hyv\u00e4 vaihtoehto ensimm\u00e4iseksi autoksi?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu useista eri seikoista. Ensisijaisesti sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n pikalatausinfrastruktuuria, jos haluat todella saumattoman EV-omistuskokemuksen. Ja totuus on, ett\u00e4 suurimmassa osassa maailmaa ei ole viel\u00e4 l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n niin paljon latausasemia, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 olisi mahdollista.<\/p>\n\n\n\n

Tavallisen polttomoottoriauton ostaminen, omistaminen, huoltaminen ja myyminen on paljon helpompaa ja v\u00e4hemm\u00e4n stressaavaa. Kannattaa luultavasti valita tavallinen polttomoottori-\/hybridiauto, jos aikoo omistaa vain yhden auton.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 EV on urheilullisin?<\/h3>\n\n\n\n

Urheilullisin EV on Taycan. Mutta jos tarkastellaan EV-markkinoiden huippuluokkaa, Rimacin, Pininfarinan ja Lotuksen kaltaiset merkit valmistavat autoja, jotka kiihdytt\u00e4v\u00e4t alle kahdessa sekunnissa satasen vauhtiin paikaltaan.<\/p>\n\n\n\n

Mutta t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Taycan on urheilullisin. Tesla Model S Plaid julkaistaan pian, ja se tarjoaa paremman 0-100mph-ajan, mutta k\u00e4sittelyominaisuuksiltaan se ei todenn\u00e4k\u00f6isesti silti yll\u00e4 Taycanin tasolle.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka paljon kest\u00e4\u00e4 ladata s\u00e4hk\u00f6auto t\u00e4yteen?<\/h3>\n\n\n\n

Tyypillinen auton akku on jossain 60 kWh:n tienoilla, ja sen lataaminen tavallisen 7 kW:n pistorasian kautta kest\u00e4\u00e4 noin 8 kW. Jos k\u00e4yt\u00e4t tavallista autolaturia, joka l\u00f6ytyy useimmiten moottoriteiden taukopaikoilta, 80 prosentin lataus kest\u00e4\u00e4 noin 40 minuuttia.
Jos l\u00f6yd\u00e4t pikalaturin, 80 prosentin lataustila on helposti saatavilla 20-30 minuutin kuluttua.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

S\u00e4hk\u00f6autoista on hiljalleen tulossa suosituin uusien autojen segmentti. Tesla Model S:n julkaisun j\u00e4lkeen s\u00e4hk\u00f6automarkkinat ovat kokeneet merkitt\u00e4v\u00e4n sys\u00e4yksen tutkimus- ja kehitysty\u00f6lle. Jos asut alueella, jossa voit hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kunnollista latausverkostoa, EV-auto<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/228"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=228"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/228\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=228"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=228"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=228"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}