{"id":2339,"date":"2022-01-25T12:54:48","date_gmt":"2022-01-25T12:54:48","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2339"},"modified":"2022-01-25T12:54:50","modified_gmt":"2022-01-25T12:54:50","slug":"sopivatko-yhden-auton-vanteet-toiseen-autoon","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/sopivatko-yhden-auton-vanteet-toiseen-autoon\/","title":{"rendered":"Sopivatko yhden auton vanteet toiseen autoon"},"content":{"rendered":"\n

Se riippuu muutamista eri tekij\u00f6ist\u00e4, kuten pulttien kuvioista, renkaan\/vanteen koosta ja py\u00f6r\u00e4n siirtym\u00e4st\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 yhden auton vanteet eiv\u00e4t ole kesken\u00e4\u00e4n vaihdettavissa, jos ne eiv\u00e4t noudata kaikkia lueteltuja toimenpiteit\u00e4. Helpoin tapa todeta t\u00e4m\u00e4 on verrata py\u00f6rien mittoja vierekk\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

Autonvalmistajat testaavat autojaan tietyill\u00e4 py\u00f6r\u00e4- ja rengasyhdistelmill\u00e4, jotta ne olisivat mahdollisimman tehokkaita ja kehittyneit\u00e4. Vaikka vanteet voi teknisesti asentaa autosta toiseen, se tekee autosta v\u00e4hemm\u00e4n hienostuneen ja ehk\u00e4 jopa vaarallisen.<\/p>\n\n\n\n

Muista siis lukea t\u00e4m\u00e4 artikkeli, jotta saat selville, mit\u00e4 erityistoimenpiteit\u00e4 sinun on verrattava, ennen kuin p\u00e4\u00e4t\u00e4t vaihtaa autosi vanteet. Tuntuu hyv\u00e4lt\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 autosi j\u00e4lkimarkkinavanteilla, mutta varmista, ett\u00e4 teet sen oikealla tavalla.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s eritt\u00e4in suositeltavaa varustaa autosi vuodenaikaan sopivilla renkailla. Toinen huomioon otettava seikka on se, k\u00e4ytet\u00e4\u00e4nk\u00f6 autossasi niin sanottua porrastettua kokoonpanoa, jossa etupy\u00f6r\u00e4t eiv\u00e4t ole halkaisijaltaan yht\u00e4 suuret kuin takapy\u00f6r\u00e4t, mik\u00e4 on toisinaan tilanne muissa kuin autoissa, joissa ei ole nelivetoa.<\/p>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n pulttijako – ratkaiseva n\u00e4k\u00f6kohta, kun on kyse py\u00f6rien vaihdettavuudesta.<\/h2>\n\n\n\n

Kaikissa autoissa ei ole samaa pulttijakoa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikissa autoissa ei voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samantyyppisi\u00e4 py\u00f6ri\u00e4. Pultteja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n py\u00f6r\u00e4n liitt\u00e4miseen akseliin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 ei voi tehd\u00e4 mit\u00e4\u00e4n s\u00e4\u00e4t\u00f6j\u00e4 vaarantamatta ajokokemusta.<\/p>\n\n\n\n

Paras toimintatapa olisi laskea kunnolla molempien py\u00f6rien pulttijako ennen kuin yrit\u00e4t vaihtaa ne. Useimmissa henkil\u00f6autojen py\u00f6riss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n 3 tai 4 pulttia py\u00f6r\u00e4\u00e4 kohti, mutta joissakin suuremmissa hy\u00f6tyajoneuvoissa, kuten raskaissa kuorma-autoissa, pulttikuvio voi olla kaksinkertainen.<\/p>\n\n\n\n

Jotta voit mitata pulttijaon, sinun on laskettava suoraan kaikkien pulttien reikien keskelle sijoitetun ympyr\u00e4n halkaisija. Voit my\u00f6s tarkistaa pulttien kuvion internetist\u00e4, jos olet varma, ett\u00e4 olet l\u00f6yt\u00e4nyt t\u00e4sm\u00e4lleen saman py\u00f6r\u00e4n. Jos py\u00f6r\u00e4ss\u00e4si on 4 pultinreik\u00e4\u00e4, koodin pit\u00e4isi alkaa numerolla 4, ja jos py\u00f6r\u00e4ss\u00e4si on 5 reik\u00e4\u00e4, koodin pit\u00e4isi alkaa numerolla 5.<\/p>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n\/renkaan koko – Ratkaisevan t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jos haluat s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 kaikki auton alkuper\u00e4iset ominaisuudet.<\/h2>\n\n\n\n

Jos py\u00f6r\u00e4si ja renkaidesi koot eiv\u00e4t ole samat, auto ei pysty lukemaan nopeutta kunnolla ja samalla sen hallinta vaikeutuu huomattavasti. T\u00e4m\u00e4 p\u00e4tee my\u00f6s matkamittariin, koska sen taustalla oleva j\u00e4rjestelm\u00e4 on suunniteltu tietty\u00e4 rengas- ja vannekokoyhdistelm\u00e4\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en.<\/p>\n\n\n\n

Teknisesti voit kuitenkin asentaa py\u00f6r\u00e4n, joka on tuuman verran suurempi tai pienempi, mutta vain, jos k\u00e4yt\u00e4t vastapainoksi oikeaa rengasta. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos kasvatat py\u00f6r\u00e4n kokoa tuuman verran, sinun on pienennett\u00e4v\u00e4 renkaan kokoa tuuman verran, jotta renkaan ja py\u00f6r\u00e4n koko pysyy samana.<\/p>\n\n\n\n

Toinen asia, joka on pidett\u00e4v\u00e4 mieless\u00e4, on se, ett\u00e4 uusi py\u00f6r\u00e4 ja vanha rengas\/uusi rengas ja vanha py\u00f6r\u00e4 ovat yhteensopivia kesken\u00e4\u00e4n, koska monien muiden mittojen on vastattava toisiaan. Lopuksi, jos kaikki vastaa toisiaan, muista tasapainottaa py\u00f6r\u00e4 ennen kuin asennat sen autoon.<\/p>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n siirtym\u00e4 – Py\u00f6r\u00e4n keskipisteen ja kiinnityspinnan v\u00e4linen et\u00e4isyys.<\/h2>\n\n\n\n

Kolmas mutta yht\u00e4 t\u00e4rke\u00e4 mitta, johon sinun on kiinnitett\u00e4v\u00e4 huomiota, on py\u00f6r\u00e4n offset eli py\u00f6r\u00e4n keskipisteen ja navan kiinnityspinnan v\u00e4linen et\u00e4isyys. Py\u00f6r\u00e4t ovat joko positiivisesti offsetoituja, neutraalisti offsetoituja tai negatiivisesti offsetoituja, ja n\u00e4iden on vastattava toisiaan, jos haluat vaihtaa py\u00f6r\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Positiivinen offset on useimmiten uudemmissa autoissa, joissa vanne on l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 auton ulkoreunaa. Negatiivinen offset tarkoittaa, ett\u00e4 py\u00f6r\u00e4 on ty\u00f6nnetty sis\u00e4\u00e4np\u00e4in ja kiinnityspinta on l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 jarruasennelmaa, joten se on taaksep\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

Neutraali offset on jossain n\u00e4iden kahden v\u00e4liss\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 py\u00f6r\u00e4 on asennettu suoraan keskilinjalle. Vaikka voit teknisesti korvata neutraalisti offset-py\u00f6r\u00e4n sek\u00e4 positiivisesti ett\u00e4 negatiivisesti offset-py\u00f6rill\u00e4, vaarannat kuitenkin siten, ett\u00e4 autosi ajaminen on paljon vaarallisempaa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko j\u00e4lkimarkkinapy\u00f6r\u00e4t sen arvoisia?<\/h3>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4-rengas-yhdistelm\u00e4 on se, mik\u00e4 yhdist\u00e4\u00e4 autosi maahan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on viritett\u00e4v\u00e4 juuri sinun autollesi sopivaksi. Jos py\u00f6r\u00e4-rengasosastolla on eroja, se tekee autosta yleens\u00e4 tehottomamman, \u00e4\u00e4nekk\u00e4\u00e4mm\u00e4n ja usein jopa vaarallisemman ajaa.
Varmista siis aina, ett\u00e4 valitset laadukkaat j\u00e4lkimarkkinapy\u00f6r\u00e4t, ja pyri aina s\u00e4ilytt\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00e4sm\u00e4lleen samat py\u00f6r\u00e4n mitat kuin alkuper\u00e4isiss\u00e4 py\u00f6riss\u00e4si. J\u00e4lkimarkkinapy\u00f6r\u00e4t ovat sen arvoisia, mutta vain, jos ne ovat turvalliset ja t\u00e4sm\u00e4lleen autoosi viritetyt. Parasta, mit\u00e4 voit tehd\u00e4, on menn\u00e4 rengas- ja vanneliikkeeseen ja kysell\u00e4, mink\u00e4 vanteiden pit\u00e4isi sopia autoosi parhaiten.<\/p>\n\n\n\n

Voiko auton py\u00f6r\u00e4n pulttikuviota muuttaa?<\/h3>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n sovittimia\/v\u00e4likappaleita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n py\u00f6r\u00e4n pulttijakoa muuttamaan, jotta useammat py\u00f6r\u00e4t olisivat vaihdettavissa eri autojen v\u00e4lill\u00e4. Vaikka t\u00e4m\u00e4 ratkaisu ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 olekaan paras mahdollinen, se voi toimia, jos asennus on tehty oikein.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 laadukkaita osia ja teht\u00e4v\u00e4 oikea kohdistus. T\u00e4t\u00e4 varten vie autosi kokeneeseen rengasliikkeeseen, ennen kuin ostat mit\u00e4\u00e4n itse.<\/p>\n\n\n\n

Miten py\u00f6r\u00e4n koko vaikuttaa autoni suorituskykyyn?<\/h3>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n ja renkaiden koko vaikuttaa autosi ketteryyteen, melutasoon, tehokkuuteen ja yleiseen hienostuneisuuteen. Renkaat, joissa on suuremmat sivusein\u00e4t ja halkaisijaltaan pienemm\u00e4t py\u00f6r\u00e4t, ovat yleens\u00e4 miellytt\u00e4v\u00e4mm\u00e4t, erityisesti autoissa, joissa on v\u00e4hemm\u00e4n kehittyneet jousitusasetukset.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin pienenn\u00e4t sivupintoja, teet autostasi ketter\u00e4mm\u00e4n, mik\u00e4 hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 ensisijaisesti suorituskykyisi\u00e4 autoja. My\u00f6s py\u00f6r\u00e4n ja renkaan yhdistelm\u00e4n paino vaikuttaa suorituskykyyn, koska k\u00e4\u00e4nnett\u00e4v\u00e4\u00e4 massaa on enemm\u00e4n.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Se riippuu muutamista eri tekij\u00f6ist\u00e4, kuten pulttien kuvioista, renkaan\/vanteen koosta ja py\u00f6r\u00e4n siirtym\u00e4st\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 yhden auton vanteet eiv\u00e4t ole kesken\u00e4\u00e4n vaihdettavissa, jos ne eiv\u00e4t noudata kaikkia lueteltuja toimenpiteit\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2339"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2339"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2339\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2340,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2339\/revisions\/2340"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2339"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2339"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2339"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}