{"id":2345,"date":"2022-01-25T12:56:15","date_gmt":"2022-01-25T12:56:15","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2345"},"modified":"2022-01-25T12:56:18","modified_gmt":"2022-01-25T12:56:18","slug":"nikkeli-metallihydridi-vs-litiumioni-hybridiautoissa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/nikkeli-metallihydridi-vs-litiumioni-hybridiautoissa\/","title":{"rendered":"Nikkeli-metallihydridi vs. litiumioni hybridiautoissa"},"content":{"rendered":"\n

Viime vuosikymmenen aikana hybridiautojen suosio on kasvanut merkitt\u00e4v\u00e4sti sek\u00e4 Yhdysvalloissa ett\u00e4 muualla maailmassa. Muutamien kyselytutkimusten mukaan yli 53 prosenttia nykyisist\u00e4 autoilijoista on innostunut ajatuksesta ostaa seuraavaksi autokseen hybridi- tai s\u00e4hk\u00f6auton. Siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, mink\u00e4 tyyppinen hybridiauto kannattaa valita.<\/p>\n\n\n\n

Keskustelu perinteisten hybridien ja pistokehybridien v\u00e4lill\u00e4 on yht\u00e4 ajankohtainen kuin ennenkin, mutta keskustelu nikkeli-metallihydridi- ja litiumioniakkuhybridien v\u00e4lill\u00e4 on luultavasti viel\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4. Vaikka useimmat yritykset ovat siirtym\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n yksinomaan litiumioniakkuja, jotkut pit\u00e4v\u00e4t edelleen molemmista.<\/p>\n\n\n\n

On kuitenkin totta, ett\u00e4 litiumioniakkujen edut ovat nikkelimetallihydridiakkuihin verrattuna suuremmat, koska ne ovat kevyempi\u00e4 ja tehokkaampia. Toisaalta NiMH-akkujen tiedet\u00e4\u00e4n p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4n hieman paremmin vaikeissa olosuhteissa, kuten kylm\u00e4ss\u00e4 s\u00e4\u00e4ss\u00e4, ja ne ovat my\u00f6s halvempia.<\/p>\n\n\n\n

Li-ion-akut edustavat seuraavaa askelta NiMH-akkuihin verrattuna, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiden tuotanto todenn\u00e4k\u00f6isesti lis\u00e4\u00e4ntyy, kun taas NiMH-akkujen hybridien tuotanto v\u00e4henee tasaiseen tahtiin. Muista silti lukea t\u00e4m\u00e4 artikkeli, jotta saat selville, kumpi n\u00e4ist\u00e4 kahdesta on parempi ja miksi.<\/p>\n\n\n\n

NiMH – Nikkeli-metallihydridiakut – Hyv\u00e4t ja huonot puolet<\/h2>\n\n\n\n

NiMH-akut ovat olleet k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 jo pitk\u00e4\u00e4n, mink\u00e4 vuoksi ne ovat vaihdettavissa useiden eri laitteiden v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 yhdell\u00e4 akkupaketilla voi teknisesti helposti sy\u00f6tt\u00e4\u00e4 virtaa useisiin eri laitteisiin. Niihin mahtuu v\u00e4hemm\u00e4n energiaa yksitt\u00e4ist\u00e4 kennoa kohti, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 turvallisempia ja v\u00e4hemm\u00e4n alttiita koville l\u00e4mp\u00f6tilanmuutoksille.<\/p>\n\n\n\n

Ne ovat huomattavasti edullisempia kuin Li-ion-akut, ja niiden lataussyklien m\u00e4\u00e4r\u00e4 on suurempi. Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen NiMH-akku kest\u00e4\u00e4 noin 500-2000 lataussykli\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on k\u00e4ytt\u00f6kelpoinen keskim\u00e4\u00e4rin jopa 5 vuotta, mutta t\u00e4m\u00e4 voi vaihdella monien ulkoisten tekij\u00f6iden mukaan.<\/p>\n\n\n\n

Niiden purkausvirta on kuitenkin rajallinen, mink\u00e4 vuoksi ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 tehokkaita, ja niiden itsepurkautumisnopeus on suuri. Tarkemmin sanottuna itsepurkautuminen on akkujen ilmi\u00f6, jossa akut menett\u00e4v\u00e4t varausta, vaikka niit\u00e4 ei ole kytketty mihink\u00e4\u00e4n. Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen NiMH-akku voi menett\u00e4\u00e4 jopa 70 % latauksesta, jos sille annetaan riitt\u00e4v\u00e4sti aikaa.<\/p>\n\n\n\n

NiMH-akkujen suurin haittapuoli on mahdollisesti se, ett\u00e4 niiden lataaminen kest\u00e4\u00e4 huomattavasti kauemmin, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6kelvottomia \u00e4lypuhelinten kaltaisissa laitteissa. Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 useimmat autonvalmistajat pyrkiv\u00e4t nyt kilpaa tarjoamaan nopeita latausaikoja, on huomattavasti parempi valita Li-Ion-akut.<\/p>\n\n\n\n

Li-Ion – Litiumioniakut – Hy\u00f6dyt ja haitat<\/h2>\n\n\n\n

Li-Ion-akut ovat kehittyneempi\u00e4 ja energiatiiviimpi\u00e4 verrattuna NiMH-akkuihin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niihin mahtuu enemm\u00e4n energiaa yht\u00e4 kennoa kohti. Siksi niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n lukemattomissa eri laitteissa, kuten \u00e4lypuhelimissa.<\/p>\n\n\n\n

Ne voivat latautua jopa 5 kertaa nopeammin kuin NiMH-akut. T\u00e4m\u00e4 on olennaisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 nykyajan hybrideille, koska toimintas\u00e4de ja latausaika ovat kaksi suurinta hybridej\u00e4 yleisesti haittaavaa seikkaa.<\/p>\n\n\n\n

Ne tarjoavat my\u00f6s paremmat itsepurkautumisominaisuudet, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 parempia hybrideille, joita ei k\u00e4ytet\u00e4 koko ajan. Ne ovat pienempi\u00e4 ja kevyempi\u00e4 kuin NiMH-akut, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 my\u00f6s pakkausteknisesti parempia, varsinkin kun otetaan huomioon, ett\u00e4 hybridiautot painavat paljon enemm\u00e4n kuin tavalliset polttomoottoriautot, mik\u00e4 vaikuttaa sek\u00e4 ketteryyteen ett\u00e4 tehokkuuteen.<\/p>\n\n\n\n

Li-ion-akut ovat kuitenkin edelleen huomattavasti kalliimpia, vaikka hinnat laskevat ajan my\u00f6t\u00e4. Ne ovat hauraampia ja alttiimpia koville l\u00e4mp\u00f6tiloille. Niit\u00e4 ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n voi tyhjent\u00e4\u00e4 kokonaan, koska se voi aiheuttaa monia ongelmia akulle.<\/p>\n\n\n\n

Paras akkuvaihtoehto nykyisiin ja tuleviin hybridiajoneuvoihin.<\/h2>\n\n\n\n

On melko selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 Li-ion-akku on yleisesti ottaen parempi valinta hybridiajoneuvoihin, koska n\u00e4m\u00e4 akut ovat energiatiiviimpi\u00e4, kevyempi\u00e4 ja ne voidaan ladata huomattavasti nopeammin. T\u00e4m\u00e4 ei kuitenkaan tarkoita, ett\u00e4 NiMH-akkujen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 luopuminen kokonaan olisi hyv\u00e4 ajatus.<\/p>\n\n\n\n

Siksi Toyota k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 edelleen NiMH-akkuja joissakin malleissaan, koska ne ovat halvempia ja ne antavat niille enemm\u00e4n joustavuutta, jos jokin menee pieleen litiumin toimitusketjuissa. N\u00e4in ollen on parasta luottaa molempiin akkutekniikoihin sen mukaan, mit\u00e4 tietyn tuotteen on tarjottava.<\/p>\n\n\n\n

Kun kuitenkin NiMH-akut ja litiumioniakut asetetaan vastakkain, litiumioniakut ovat selv\u00e4sti parempi valinta 90 prosentissa hybridiautoista.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miksi hybridivalmistajat eiv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4 lyijyakkuja?<\/h3>\n\n\n\n

Lyijyakut ovat my\u00f6s melko suosittu akkuteknologia, joka on ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 jo vuosikymmeni\u00e4. Ne ovat my\u00f6s halpoja valmistaa, niiss\u00e4 on suuri virtakapasiteetti, ne voidaan vaihtaa kaikenlaisten laitteiden v\u00e4lill\u00e4 ja ne kest\u00e4v\u00e4t eritt\u00e4in hyvin kaikenlaista v\u00e4\u00e4rink\u00e4ytt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ne ovat kuitenkin viel\u00e4 huonompia paino-tehosuhteen suhteen, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6kelvottomia nykyaikaisissa hybrideiss\u00e4. Niiden lataaminen kest\u00e4\u00e4 aivan liian kauan riippumatta siit\u00e4, kuinka tehokas laturi on. Lataussykli on eritt\u00e4in rajallinen, ja itse latausprosessi vaatii erityisen ymp\u00e4rist\u00f6n sulfatoitumisen est\u00e4miseksi.<\/p>\n\n\n\n

Miksi ihmiset haluavat hybridiajoneuvoja?<\/h3>\n\n\n\n

Hybridiautot edustavat nykyaikaista ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llist\u00e4 filosofiaa, joka on ilmastonmuutoksen vuoksi yh\u00e4 ajankohtaisempi. Hallitukset ymp\u00e4ri maailmaa tarjoavat mielell\u00e4\u00e4n kaikenlaisia veronalennuksia ja kannustimia, jos valitset hybridiauton.<\/p>\n\n\n\n

Joidenkin sovellusten, kuten suuryritysten irtoleasingin, avulla voit s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 suuria summia veronalennuksista, jos valitset hybridiautokannan. Lis\u00e4ksi hybridit ovat todellakin tehokkaampia, jos pystyt hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n hybridialustan kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko hybridit parempia kuin s\u00e4hk\u00f6autot?<\/h3>\n\n\n\n

Nykyaikainen pistokehybridi on ponnahduslauta perinteisen polttomoottoriauton ja t\u00e4ysimittaisen s\u00e4hk\u00f6auton v\u00e4liss\u00e4, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 t\u00e4ydellisen valinnan niille, jotka harkitsevat siirtymist\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoihin, mutta eiv\u00e4t ole viel\u00e4 valmiita siirtym\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autot ovat markkinoiden kehittynein ja ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisin vaihtoehto, mutta latausaikoihin, latausinfrastruktuuriin ja mahdolliseen toimintas\u00e4teeseen liittyv\u00e4t kysymykset ovat viel\u00e4 liian ongelmallisia s\u00e4hk\u00f6autojen massak\u00e4yt\u00f6n kannalta. S\u00e4hk\u00f6autot ovat todellakin parempia kuin pistokehybridit, mutta vain jos k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 on luotettava latausinfrastruktuuri.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Viime vuosikymmenen aikana hybridiautojen suosio on kasvanut merkitt\u00e4v\u00e4sti sek\u00e4 Yhdysvalloissa ett\u00e4 muualla maailmassa. Muutamien kyselytutkimusten mukaan yli 53 prosenttia nykyisist\u00e4 autoilijoista on innostunut ajatuksesta ostaa seuraavaksi autokseen hybridi- tai s\u00e4hk\u00f6auton.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2345"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2345"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2345\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2346,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2345\/revisions\/2346"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2345"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2345"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2345"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}