{"id":2351,"date":"2022-01-25T12:58:23","date_gmt":"2022-01-25T12:58:23","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2351"},"modified":"2022-01-25T12:58:24","modified_gmt":"2022-01-25T12:58:24","slug":"miten-puhdistaa-auton-akun-korroosio","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miten-puhdistaa-auton-akun-korroosio\/","title":{"rendered":"Miten puhdistaa auton akun korroosio"},"content":{"rendered":"\n

Jos sinulla on ongelmia, kun yrit\u00e4t k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 autosi, on mahdollista, ett\u00e4 syy on akussa. N\u00e4in ollen sinun pit\u00e4isi etsi\u00e4 akku autosi sis\u00e4lt\u00e4 ja tarkistaa, onko akun napojen p\u00e4\u00e4ll\u00e4 hilseilev\u00e4\u00e4 valkoista tai sinert\u00e4v\u00e4\u00e4 ainetta.<\/p>\n\n\n\n

Jos n\u00e4in on, kyseess\u00e4 on sy\u00f6pynyt akku, joka on puhdistettava, jotta se toimisi kunnolla. Akun vapauttaminen korroosiosta on melko yksinkertainen teht\u00e4v\u00e4. Sinun tarvitsee vain irrottaa akku, k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 asianmukaista puhdistusliuosta, hangata akku, huuhdella ja kuivata se ja levitt\u00e4\u00e4 korroosionestoainetta, jotta voit ratkaista n\u00e4m\u00e4 ongelmat ennakoivasti tulevaisuudessa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4h\u00e4n ty\u00f6h\u00f6n tarvittavat ty\u00f6kalut ovat jakoavain akun irrottamiseen, ruokasooda, akun puhdistusaine, harja, viile\u00e4 vesi, mikrokuituliina akun kuivaamiseen tai jopa ilmakompressori. Kannattaa my\u00f6s investoida laadukkaaseen korroosionestoaineeseen, kuten vaseliiniin, napasuojasprayyn tai ruosteenestotyynyihin.<\/p>\n\n\n\n

Varmista, ett\u00e4 pys\u00e4k\u00f6it autosi ulkoilmalta suojattuun ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, joka on poissa liikenteest\u00e4. T\u00e4h\u00e4n ty\u00f6h\u00f6n pit\u00e4isi kulua alle tunti, jos noudatat kaikkia vaiheita oikein. Muista siis lukea t\u00e4m\u00e4 artikkeli, jotta tied\u00e4t, miten se tehd\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Vaihe 1. – Sammuta auto ja pys\u00e4k\u00f6i se turvalliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4rkein asia, joka sinun on teht\u00e4v\u00e4 valmistautuessasi puhdistamaan akkua korroosiosta, on sammuttaa auto, laittaa se pys\u00e4k\u00f6intiasentoon ja varmistaa, ett\u00e4 seisontajarru on kytketty. Aina kun k\u00e4sittelet auton elektroniikkaa, sinun on varmistettava, ett\u00e4 auto on sammutettu eik\u00e4 se ole menossa mihink\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Muista my\u00f6s pys\u00e4k\u00f6id\u00e4 auto turvalliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, kuten autotalliin, koska et halua poistaa auton elint\u00e4rkeit\u00e4 osia k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ulkona, jos sade, lumi tai \u00e4\u00e4rimm\u00e4iset l\u00e4mp\u00f6tilat tai jopa liikenne ovat mahdollisia.<\/p>\n\n\n\n

Vaihe 2. – Irrota kaikki kaapelit<\/h2>\n\n\n\n

Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 sinun on sammutettava auto, sinun on my\u00f6s irrotettava akku ennen autoon kohdistuvia t\u00f6it\u00e4, koska et halua aiheuttaa oikosulkuja, jotka voivat olla tappavia sek\u00e4 sinulle ett\u00e4 autollesi. Jos virta sy\u00f6ksyy hallitsemattomasti, se voi aiheuttaa paljon vahinkoa ja jopa sytytt\u00e4\u00e4 auton tuleen.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on eristett\u00e4v\u00e4 akku kokonaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun on otettava jakoavain ja irrotettava kaikki kaapelit molemmista akun napoista, irrotettava ne akusta ja sijoitettava ne turvalliseen ja kuivaan ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

Vaihe 3. – Tarkasta kaapelit ensin<\/h2>\n\n\n\n

Korroosion tiedet\u00e4\u00e4n levi\u00e4v\u00e4n vaurioituneelta alueelta kohti muita metalliosia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se voi vahingoittaa my\u00f6s kaapeleita. Muista tarkastaa ne, kun irrotat ne akusta, varmistaaksesi, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t ole sy\u00f6pyneet.<\/p>\n\n\n\n

Jos ne ovat, voit irrottaa liit\u00e4nn\u00e4t ja katkaista kaapelin muutaman sentin lyhyeksi sielt\u00e4, miss\u00e4 ei ole korroosiota. Jos kaapelit j\u00e4\u00e4v\u00e4t n\u00e4in liian lyhyiksi, sinun on investoitava uusiin akkukaapeleihin.<\/p>\n\n\n\n

Vaihe 4. – Akun puhdistaminen<\/h2>\n\n\n\n

Sinun on neutraloitava akkuhappo akkua puhdistaessasi, ja paras tapa tehd\u00e4 se on investoida turvalliseen akunpuhdistusliuokseen. Suihkuta sit\u00e4 napojen p\u00e4\u00e4lle ja anna sen vaikuttaa muutaman minuutin ajan, ennen kuin k\u00e4yt\u00e4t harjaa korroosion poistamiseen.<\/p>\n\n\n\n

Muista toistaa t\u00e4m\u00e4 prosessi, kunnes navat ovat puhtaat. Nyt sinun on huuhdeltava navat hieman vedell\u00e4 ja kuivattava ne mikrokuituliinoilla tai ilmakompressorilla, jos sinulla on sellainen k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4si. Jos sinulla ei ole akunpuhdistusliuoksia, voit sekoittaa ruokasoodaa veteen ja tehd\u00e4 DIY-akunpuhdistusseoksen.<\/p>\n\n\n\n

Vaihe 5. – K\u00e4yt\u00e4 hiekkapaperia sitke\u00e4n ruosteen poistamiseen ja akun liitt\u00e4miseen<\/h2>\n\n\n\n

Jotta voit puhdistaa akun kokonaan, sinun on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 hienojakoista hiekkapaperia hioaksesi kaikkein sitkeimm\u00e4t ruostekohdat pois akusta. N\u00e4in varmistat, ett\u00e4 akku toimii optimaalisessa kunnossa, sill\u00e4 liittimet toimivat parhaiten, jos niiss\u00e4 ei ole 100-prosenttisesti korroosiota.
Nyt on aika kytke\u00e4 kaikki takaisin ja asettaa akku akkukoteloon. Varmista aina, ett\u00e4 kaikki navat on kytketty oikein, ja muista my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 akun pidikett\u00e4, koska et halua, ett\u00e4 akku t\u00e4risee ajon aikana.<\/p>\n\n\n\n

Vaihe 6. – Tulevan korroosion est\u00e4minen<\/h2>\n\n\n\n

Viimeistell\u00e4ksesi kaiken sinun tulisi levitt\u00e4\u00e4 vaseliinia, napojen suojasprayta tai ruosteenestotyynyj\u00e4 napojen p\u00e4\u00e4lle. Voit my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 dielektrist\u00e4 rasvaa napoillesi, mutta vasta kun olet onnistuneesti kirist\u00e4nyt akun napojen ruuvit.<\/p>\n\n\n\n

Niin tai n\u00e4in tekem\u00e4ll\u00e4 poistat kaiken tulevan ruosteen napoistasi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 akkusi pit\u00e4isi olla ruosteeton.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Voinko puhdistaa akkuni, kun akku on kytkettyn\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, et voi, koska et pysty puhdistamaan korroosiota kokonaan. Suurin osa korroosiosta sijaitsee joka tapauksessa napojen alla. Lis\u00e4ksi, jos et kytke akkua, olet jopa vaarassa aiheuttaa oikosulun.<\/p>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, akku on aina kytkett\u00e4v\u00e4 irti turvallisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, ennen kuin teet sille mit\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Voiko korroosio tuhota auton akut?<\/h3>\n\n\n\n

Todellakin voi, joten muista puhdistaa se heti, kun kohtaat sen, jos et halua investoida heti uuteen akkuun. Vaikka vaihtaisitkin vain akun, mutta pit\u00e4isit edelleen kiinni vanhoista liit\u00e4nt\u00e4kaapeleista, voit kuitenkin aiheuttaa korroosiota uuteen akkuun hetkess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen kaapelit kannattaa puhdistaa tarvittaessa aina akun puhdistuksen yhteydess\u00e4. Toisaalta kaapelit kannattaa vaihtaa, jos haluat varmistaa, ett\u00e4 uusi akku on mahdollisimman turvallinen korroosiolta.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan auton akut kest\u00e4v\u00e4t?<\/h3>\n\n\n\n

Auton akut voivat kest\u00e4\u00e4 2-6 vuotta riippuen autosi merkist\u00e4 ja mallista, tavasta, jolla k\u00e4yt\u00e4t autoa, ja siit\u00e4, kuinka huolellisesti suhtaudut akkuun. Akun vaihtaminen on osa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 huoltoa, joten \u00e4l\u00e4 yll\u00e4ty, jos joudut investoimaan uuteen akkuun aikaisin.<\/p>\n\n\n\n

Aina kun haluat vaihtaa akun, on parasta tarkastaa my\u00f6s vaihtovirtageneraattori, sill\u00e4 terve vaihtovirtageneraattori on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n, jotta akku kest\u00e4\u00e4 kauemmin kuin muutaman tunnin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jos sinulla on ongelmia, kun yrit\u00e4t k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 autosi, on mahdollista, ett\u00e4 syy on akussa. N\u00e4in ollen sinun pit\u00e4isi etsi\u00e4 akku autosi sis\u00e4lt\u00e4 ja tarkistaa, onko akun napojen p\u00e4\u00e4ll\u00e4 hilseilev\u00e4\u00e4 valkoista<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2351"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2351"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2351\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2352,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2351\/revisions\/2352"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2351"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2351"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2351"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}