{"id":2389,"date":"2022-01-25T13:09:33","date_gmt":"2022-01-25T13:09:33","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2389"},"modified":"2022-01-25T13:09:35","modified_gmt":"2022-01-25T13:09:35","slug":"onko-polestar-ja-volvo-sama-asia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-polestar-ja-volvo-sama-asia\/","title":{"rendered":"Onko Polestar ja Volvo sama asia?"},"content":{"rendered":"\n

Polestar oli alun perin nimi ruotsalaiselle kilpa-autoilutiimille, jonka Jan ”Flash” Nilsson perusti Cyan Racing -tiimiksi vuonna 1996, ennen kuin Christian Dahl osti tiimin ja nimesi sen my\u00f6hemmin uudelleen Polestariksi vuonna 2005.<\/p>\n\n\n\n

Kymmenen vuotta my\u00f6hemmin Volvo on ilmoittanut ostaneensa Polestarin, jotta siit\u00e4 tulisi talon sis\u00e4inen viritysbr\u00e4ndi samaan tapaan kuin Mercedes osti AMG:n. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 alun perin Polestar oli Volvolle sama kuin AMG Mercedekselle, mutta kaikki t\u00e4m\u00e4 muuttui vuotta my\u00f6hemmin, kun Polestarista tuli erillinen yritys, joka keskittyi valmistamaan ylellisi\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoja.<\/p>\n\n\n\n

Volvon omistaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Geely, kiinalainen megayhti\u00f6, joka myi viime vuonna yli 2 miljoonaa autoa ja joka osti 50 prosenttia Polestarin osakkeista, kun taas loput 50 prosenttia omistaa Volvo. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Polestar on nyt erillinen yritys, jonka tavoitteena on irrottautua Volvosta tulevina vuosina luodakseen oman erillisen br\u00e4ndi-imagonsa.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Polestar ja Volvo jakavat paljon osia kesken\u00e4\u00e4n, kaikki Polestar-mallit on suunniteltu erillisille alustoille. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 Volvo jatkaa s\u00e4hk\u00f6autojensa valmistusta, jotka voisivat mahdollisesti jopa kilpailla Polestarin autojen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Volvo – Yritys<\/h2>\n\n\n\n

Volvo on ruotsalainen monikansallinen yritys, jonka p\u00e4\u00e4konttori sijaitsee G\u00f6teborgissa Ruotsissa. Volvo tarjoaa yrityksen\u00e4 sek\u00e4 kuluttaja- ett\u00e4 luksusautoja, hy\u00f6tyajoneuvoja ja jopa kaikenlaisia meri- ja teollisuusj\u00e4rjestelmi\u00e4 sek\u00e4 rahoituspalveluja, jotka liittyv\u00e4t niiden alkuper\u00e4isiin markkina-ajatuksiin.<\/p>\n\n\n\n

Geely osti Volvon vuonna 2010, mutta alkuper\u00e4inen yritys on per\u00e4isin 1900-luvun alusta, jolloin se tunnettiin kuulalaakerien valmistuksesta. Nyky\u00e4\u00e4n Volvon teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on lis\u00e4t\u00e4 l\u00e4sn\u00e4oloaan sek\u00e4 luksusautojen ett\u00e4 hy\u00f6tyajoneuvojen segmentill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Volvo on yksi suurimmista raskaiden kuorma-autojen ja linja-autojen toimittajista, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 on suuri osa Volvon toiminnasta. Henkil\u00f6autojen osalta Volvo pyrkii kuitenkin kilpailemaan t\u00e4ysin vakiintuneiden saksalaisten premium-luokan merkkien, kuten Audin, BMW:n ja Mercedeksen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Volvon katumaasturit ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 yksi markkinoiden halutuimmista katumaastureista, erityisesti XC90, XC60 ja XC40. Volvo tarjoaa my\u00f6s kilpailukykyisi\u00e4 sedaneja, kuten S60 ja S90, ja paljon haluttuja ja laadukkaita farmareita, kuten V60.<\/p>\n\n\n\n

Polestar – uusi yritys<\/h2>\n\n\n\n

Siit\u00e4 l\u00e4htien, kun Tesla esitteli s\u00e4hk\u00f6autonsa, koko automaailma p\u00e4\u00e4tti seurata per\u00e4ss\u00e4 omilla s\u00e4hk\u00f6autovaihtoehdoillaan. Koska kiinnostus s\u00e4hk\u00f6autoja kohtaan on kasvanut nopeasti viime vuosina eik\u00e4 se n\u00e4yt\u00e4 hidastumisen merkkej\u00e4, monet muut merkit ovat nousseet uudelleen esiin omilla s\u00e4hk\u00f6autoillaan, ja monia uusia s\u00e4hk\u00f6automerkkej\u00e4, kuten Polestar, Lucid ja Rivian, on syntym\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Volvo ja Geely p\u00e4\u00e4ttiv\u00e4t, ett\u00e4 olisi parasta luoda erillinen luksuss\u00e4hk\u00f6automerkki, joka keskittyy vain luksuss\u00e4hk\u00f6autojen suunnitteluun. N\u00e4in Polestar voi luoda keskittyneemm\u00e4n ja kest\u00e4v\u00e4mm\u00e4n br\u00e4ndimielikuvan, varsinkin kun otetaan huomioon, ett\u00e4 Volvo tunnetaan dieselkuorma-autojen ja -bussien valmistuksesta.<\/p>\n\n\n\n

Sellaisenaan Polestar tuli markkinoille vuonna 2017 Polestar 1:ll\u00e4, jota seurasi my\u00f6hemmin Polestar 2:n julkaisu vuonna 2020. Polestar pyrkii viisinkertaistamaan markkinaosuutensa vuoden 2025 loppuun menness\u00e4 julkaisemalla v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolme uudempaa mallia.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 3 -luksuss\u00e4hk\u00f6isen urheilu-SUV:n pit\u00e4isi n\u00e4hd\u00e4 p\u00e4iv\u00e4nvalo vuonna 2022, kun taas suuremman SUV:n ja luksussedan pit\u00e4isi seurata pian. On turvallista sanoa, ett\u00e4 Polestarista on muotoutumassa kilpailukykyinen s\u00e4hk\u00f6autoyritys, koska se keskittyy yksinomaan parhaiden s\u00e4hk\u00f6autojen tarjoamiseen.<\/p>\n\n\n\n

Autojen tulevaisuus ja hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6t\u00f6n liikenne<\/h2>\n\n\n\n

Kun yli 54 prosenttia amerikkalaisista on valmis harkitsemaan joko hybridi- tai s\u00e4hk\u00f6autoa seuraavana autonhankintanaan, vaikuttaa ilmeiselt\u00e4, ett\u00e4 olemme vasta alkutaipaleella siirtymisess\u00e4 kohti kest\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 liikennev\u00e4lineit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki t\u00e4m\u00e4 antaa Polestarin kaltaisille yrityksille mahdollisuuden keskitty\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autojen suunnitteluun, koska niiden pit\u00e4isi olla tulevaisuudessa markkinoiden suosituimpia autoja. Vaikka emme voi ennustaa, milloin t\u00e4m\u00e4 tapahtuu, on eritt\u00e4in ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autojen suosion nopea kasvu hidastuisi l\u00e4hiaikoina.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit alkavat my\u00f6s kattaa l\u00e4hes kaikki uudemmat mallit, mutta niit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n ponnahduslautana polttomoottoriautojen ja t\u00e4ysimittaisten s\u00e4hk\u00f6autojen v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 lopputavoitteena on fossiilisten polttoaineiden t\u00e4ydellinen poistaminen ja liikenteen hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6jen v\u00e4hent\u00e4minen t\u00e4ysim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Polestar 2?<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet kiinnostunut ostamaan s\u00e4hk\u00f6auton seuraavaksi autoksesi, sinun kannattaa tutustua Polestar 2:een, koska t\u00e4m\u00e4 kilpailukykyinen s\u00e4hk\u00f6auto tarjoaa melko paljon tavaraa rahoilleen. Koska se on suunnattu suoraan Tesla Model 3:aa vastaan, Polestar 2:n pit\u00e4isi p\u00e4rj\u00e4t\u00e4 hyvin suoramyynnin osalta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta Polestarin nykyinen toimitusjohtaja sanoi, ett\u00e4 he eiv\u00e4t ole kiinnostuneita tulemaan ”Teslan tappajiksi”, koska he haluavat luoda itsen\u00e4isen br\u00e4ndi-identiteetin, joka keskittyy pikemminkin sis\u00e4\u00e4np\u00e4in kuin ulosp\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Polestar 1?<\/h3>\n\n\n\n

Polestar 1 on h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4n n\u00e4k\u00f6inen hybridiauto, joka on tehty esittelem\u00e4\u00e4n, mihin Polestar pystyy. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 auto on jonkinlainen halotuote, joka on vain kuviteltu Polestarin br\u00e4ndimielikuvan kasvattamiseksi. Sin\u00e4ns\u00e4 kannattaa harkita Polestar 1:n ostamista, jos todella pid\u00e4t autosta.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka se maksaakin yli 150 000 dollaria ja on eritt\u00e4in ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 voit l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tehtaan my\u00f6nt\u00e4m\u00e4n paikan, sinun ei pit\u00e4isi menett\u00e4\u00e4 kovin paljon rahaa, koska Polestar 1 on tiett\u00e4v\u00e4sti jo loppuunmyyty, vaikka kiinnostusta upouusia Polestar 1 -malleja kohtaan on edelleen olemassa.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Volvo suunnittelee edelleen s\u00e4hk\u00f6autoja?<\/h3>\n\n\n\n

Volvo on br\u00e4ndi, jolla on vakiintunut br\u00e4ndimielikuva, joka tuskin muuttuu ilman yrityksen t\u00e4ydellist\u00e4 uudelleenj\u00e4rjestely\u00e4 ja t\u00f6rke\u00e4n suuria rahasummia markkinointiin. Siksi Polestarista tuli erillinen br\u00e4ndi, koska he voivat muovata br\u00e4ndi-imagonsa alusta alkaen ilman mit\u00e4\u00e4n muutoksia.<\/p>\n\n\n\n

Polestarin on sin\u00e4ns\u00e4 tarkoitus edustaa erilaista br\u00e4ndifilosofiaa Volvoon verrattuna, mink\u00e4 pit\u00e4isi teoriassa tehd\u00e4 kohtuullisen suuri ero tulevien Volvon ja Polestarin s\u00e4hk\u00f6autojen v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Polestar oli alun perin nimi ruotsalaiselle kilpa-autoilutiimille, jonka Jan ”Flash” Nilsson perusti Cyan Racing -tiimiksi vuonna 1996, ennen kuin Christian Dahl osti tiimin ja nimesi sen my\u00f6hemmin uudelleen Polestariksi vuonna<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[38,18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2389"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2389"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2389\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2390,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2389\/revisions\/2390"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2389"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2389"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2389"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}