{"id":2409,"date":"2022-01-25T13:15:37","date_gmt":"2022-01-25T13:15:37","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2409"},"modified":"2022-01-25T13:15:40","modified_gmt":"2022-01-25T13:15:40","slug":"ovatko-polestar-autot-hyvia-lumessa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/ovatko-polestar-autot-hyvia-lumessa\/","title":{"rendered":"Ovatko Polestar-autot hyvi\u00e4 lumessa?"},"content":{"rendered":"\n

Jotta auto olisi hyv\u00e4 lumisissa ja j\u00e4isiss\u00e4 olosuhteissa, siin\u00e4 on oltava nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4, laadukkaat talvirenkaat ja kehittynyt ajonvakautusj\u00e4rjestelm\u00e4. Onneksi Polestar 2:ssa on vakiovarusteena AWD, ja siin\u00e4 on vakiona my\u00f6s kehittynyt ja lumenauraukseen soveltuva ajonvakautusj\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sinun tarvitsee vain investoida laadukkaisiin talvirenkaisiin, ja edess\u00e4si on melko suorituskykyinen talvikone, jonka pit\u00e4isi selviyty\u00e4 lumesta ilman suurempia ongelmia. Jos ajat lumisissa olosuhteissa, sinun on kuitenkin my\u00f6s v\u00e4hennett\u00e4v\u00e4 regeneroivan jarrutuksen tasoja, koska t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 voi mahdollisesti haitata optimaalista luistonestoa.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, Polestar 2 on todella hyv\u00e4 auto ajaa lumessa lukemattomista muista syist\u00e4, kuten segmenttiin n\u00e4hden melko korkeasta maavarasta, hyv\u00e4st\u00e4 n\u00e4kyvyydest\u00e4 sek\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottorin v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentista ja tasaisuudesta.<\/p>\n\n\n\n

Akku ja sen varaustaso on kuitenkin tarkastettava ennen lumisateeseen l\u00e4ht\u00f6\u00e4, sill\u00e4 alhaiset l\u00e4mp\u00f6tilat rasittavat akkua enemm\u00e4n. Muista noudattaa kaikkia liikennemerkkej\u00e4, jarruta kevyesti ja pid\u00e4 aina turvallinen et\u00e4isyys edell\u00e4 ajavaan autoon.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 – yleiskatsaus<\/h2>\n\n\n\n

Polestar 2 on ensimm\u00e4inen ”massatuotannossa” oleva Polestar-s\u00e4hk\u00f6auto nykyisill\u00e4 markkinoilla, mutta sit\u00e4 seuraa pian ainakin kolme muuta mallia. Polestar pyrkii Polestar 2:lla nappaamaan Teslalta ja kaikilta japanilaisvalmistajilta viel\u00e4 muutaman mukavuus- ja luksuspainotteisen asiakkaan pois.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2:n hinnat alkavat noin 45 900 dollarista 64 kWh:n akkuvaihtoehdon l\u00e4ht\u00f6tasolla, kun taas 78 kWh:n pitk\u00e4n kantaman malli maksaa hieman alle 50 000 dollaria. Pienin teho on 170 kW, kun taas pitk\u00e4n kantaman huippumallin huippu on 300 kW.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 on ylellinen keskikokoinen s\u00e4hk\u00f6autosedan, jossa keskityt\u00e4\u00e4n selv\u00e4sti mukavuuteen ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyyteen. Ulkosuunnittelu on hieman ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4inen, mutta sis\u00e4tilojen suunnittelu on paljon intuitiivisempi ja helpompi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kuin useimpien s\u00e4hk\u00f6autojen, kiitos vanhojen kunnon fyysisten painikkeiden, joita on paljon helpompi ja turvallisempi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ajon aikana.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 tarjoaa kaksi tavaratilaa sek\u00e4 edess\u00e4 ett\u00e4 takana, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n luokan keskitasoa. Pitk\u00e4n toimintas\u00e4teen mallin pit\u00e4isi pysty\u00e4 kulkemaan 270 WLTP-kilometri\u00e4 yhdell\u00e4 latauksella, ja sen lataaminen 10 prosentista 80 prosenttiin 140 kW:n pikalaturin avulla kest\u00e4\u00e4 noin puoli tuntia tai 12 tuntia kotipistorasian kautta.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 – Ajaminen lumessa ja j\u00e4\u00e4ll\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, Polestar 2 on loistava talviajoneuvo, koska siin\u00e4 on vakiovarusteena AWD, ja 300 kW:n tehon pit\u00e4isi my\u00f6s olla enemm\u00e4n kuin tarpeeksi hankalista tilanteista selviytymiseen. Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 kaikissa tulevissa Polestar-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n todenn\u00e4k\u00f6isesti t\u00e4t\u00e4 voimansiirtoa, on perusteltua ajatella, ett\u00e4 kaikkien tulevien Polestar-mallien pit\u00e4isi olla hyvi\u00e4 my\u00f6s lumella, ellei jopa parempia.<\/p>\n\n\n\n

Autossa on my\u00f6s edistyksellinen ajonvakautusj\u00e4rjestelm\u00e4, joka voi mukautua tiettyihin ajo-olosuhteisiin, kuten lumeen tai j\u00e4\u00e4h\u00e4n. Auto on hyvin tasapainoinen, ja se pakkaa kaiken painon alasp\u00e4in, mink\u00e4 pit\u00e4isi minimoida korin kallistelu ja maksimoida mutkien hallinta.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 on melko raskas auto, kuten kaikki s\u00e4hk\u00f6autot, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sit\u00e4 voi olla hieman vaikea hallita, jos et luota ajonhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. N\u00e4in ollen on parempi pit\u00e4\u00e4 se aina p\u00e4\u00e4ll\u00e4 ulkoisista olosuhteista riippumatta.<\/p>\n\n\n\n

Lumiajokoulu – Miten talviajoon tulisi suhtautua yleisesti ottaen?<\/h2>\n\n\n\n

Talviajamisen osaaminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 riippumatta siit\u00e4, kuinka kehittynyt tai talviyst\u00e4v\u00e4llinen autosi on. Muista aina valita laadukkaat talvirenkaat, sill\u00e4 AWD ja huonot renkaat ovat todella huono yhdistelm\u00e4, varsinkin jos auto on RWD.<\/p>\n\n\n\n

Lumella ajettaessa sinun on ennakoitava paljon enemm\u00e4n kuin muuten, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun on jarrutettava nopeammin. Pid\u00e4 aina turvav\u00e4li edell\u00e4 ajavaan autoon ja yrit\u00e4 huomioida kaikki ymp\u00e4rill\u00e4si olevat, sill\u00e4 kaikki eiv\u00e4t ole yht\u00e4 taitavia kuin sin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on oltava erityisen varovainen l\u00e4hestyess\u00e4si alam\u00e4ke\u00e4 tai yl\u00e4m\u00e4ke\u00e4, joten muista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ajovaloja liikennemerkkien antamiseen, jos siihen on tarvetta. Pyri pit\u00e4m\u00e4\u00e4n autosi autotallissa ja pese autosi aina v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kerran kuukaudessa, jos alueellasi on runsaasti suolaa j\u00e4\u00e4n torjumiseksi.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko s\u00e4hk\u00f6autot hyvi\u00e4 lumessa?<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autot ovat hyvi\u00e4 lumessa, koska ne tarjoavat paremman hallinnan renkaiden luiston ja sen suhteen, miten v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti jakautuu py\u00f6rien kesken. Ne ovat tasaisempia ja pystyv\u00e4t antamaan tehoa tasaisemmin, mink\u00e4 pit\u00e4isi hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 ajamista liukkaissa olosuhteissa.<\/p>\n\n\n\n

Muista kuitenkin r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6id\u00e4 ajotapasi sen mukaisesti, sill\u00e4 muuten s\u00e4hk\u00f6auto on lumessa yht\u00e4 huono ellei jopa huonompi kuin ICE. Koska s\u00e4hk\u00f6autot voivat tarjota 100 % tehoa koko ajan, on parempi ajaa varovasti ja hitaasti.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autotyypit ovat parhaita lumessa?<\/h3>\n\n\n\n

Parhaat lumiautot ovat varustettuja AWD:ll\u00e4, maastorenkailla ja suuremmalla maavaralla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 maasturit ja tietyt pick-upit kannattaa hankkia. On turvallista sanoa, ett\u00e4 kehittynyt ajonvakautusj\u00e4rjestelm\u00e4 ja AWD ovat olennaisia, kun on kyse talviajosta, paitsi tietenkin renkaat.<\/p>\n\n\n\n

Urheiluautot ja superautot ovat tunnetusti hy\u00f6dytt\u00f6mi\u00e4 talvella, koska ne ovat aivan liian matalalla ja niit\u00e4 voidaan helposti k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 lumenauraajina.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 ei pid\u00e4 tehd\u00e4 ajettaessa lumessa?<\/h3>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen asia, joka sinun on aina varmistettava, on se, ett\u00e4 autossasi on kunnon talvirengassarja, koska kes\u00e4renkaat ja lumi eiv\u00e4t sovi yhteen ollenkaan. Toiseksi, \u00e4l\u00e4 kiirehdi ajaessasi lumella, koska sinun on vaikea hidastaa nopeasti, jos se on tarpeen.<\/p>\n\n\n\n

Kolmanneksi, \u00e4l\u00e4 l\u00e4mmit\u00e4 autoasi suljetussa tilassa, kuten autotallissa, koska se voi tappaa sinut. Lopuksi, \u00e4l\u00e4 aja niin, ett\u00e4 tankissa on vain v\u00e4h\u00e4n tai ei lainkaan polttoainetta, \u00e4l\u00e4 k\u00e4yt\u00e4 vakionopeudens\u00e4\u00e4dint\u00e4 \u00e4l\u00e4k\u00e4 koskaan kytke pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 ajonvakautusta, jos et ole 100-prosenttisesti tietoinen siit\u00e4, mit\u00e4 olet tekem\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jotta auto olisi hyv\u00e4 lumisissa ja j\u00e4isiss\u00e4 olosuhteissa, siin\u00e4 on oltava nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4, laadukkaat talvirenkaat ja kehittynyt ajonvakautusj\u00e4rjestelm\u00e4. Onneksi Polestar 2:ssa on vakiovarusteena AWD, ja siin\u00e4 on vakiona my\u00f6s kehittynyt ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[38],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2409"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2409"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2409\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2410,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2409\/revisions\/2410"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2409"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2409"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2409"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}