{"id":2423,"date":"2022-01-25T13:21:07","date_gmt":"2022-01-25T13:21:07","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2423"},"modified":"2022-01-25T13:21:09","modified_gmt":"2022-01-25T13:21:09","slug":"kuinka-kauan-volvon-akut-kestavat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kuinka-kauan-volvon-akut-kestavat\/","title":{"rendered":"Kuinka kauan Volvon akut kest\u00e4v\u00e4t?"},"content":{"rendered":"\n
Volvon hybridiakut kest\u00e4v\u00e4t noin 10 vuotta 8 vuoden takuulla, ja muut k\u00e4ynnistysakut kest\u00e4v\u00e4t enint\u00e4\u00e4n 5 vuotta.<\/p>\n\n\n\n
Hybridiakut ovat litiumioniakkuja. Volvo tarjoaa hybridiakuille 8 vuoden tai 100 000 kilometrin takuun, riippuen siit\u00e4, kumpi tulee ensin. Volvo kuitenkin v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 akut on suunniteltu kest\u00e4m\u00e4\u00e4n jopa yli 10 vuotta, joten ne kest\u00e4v\u00e4t l\u00e4hes yht\u00e4 kauan kuin ajoneuvosi k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Volvo valmisti ensimm\u00e4isen hybridiautonsa vuonna 2017, joka oli Volvon ensimm\u00e4inen askel kohti s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4missitoumusta. T\u00e4st\u00e4 l\u00e4htien Volvo valmistaa vain hybridi- tai s\u00e4hk\u00f6autoja, mik\u00e4 johtaa Volvon autojen poikkeukselliseen polttoainetalouteen. Volvon hybridiautoihin kuuluu kahdenlaisia hybridej\u00e4: mild-hybridiautoja ja plug-in-hybridiautoja.<\/p>\n\n\n\n
Mild-hybridiautot on tehty v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 ja tarjoamaan parempaa polttoainetehokkuutta. Plug-in-hybridiautot taas voivat ajoittain toimia jopa pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n akuilla. Pistokehybrideiss\u00e4 hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6t ovat jopa pienemm\u00e4t kuin mild-hybrideiss\u00e4 tai muissa t\u00e4yshybridiautoissa.<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4m\u00e4ntyyppisiss\u00e4 hybridiautoissa on verrattain pienempi akku, joka avustaa vain polttomoottoria. Auto ei voi toimia pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n akkuvirralla. Akut tarjoavat kuitenkin paremman kiihtyvyyden ja jopa mukavamman ajomukavuuden. Mild-hybridiautoissa on 48 voltin akku, joka ladataan regeneratiivisten jarrujen avulla.<\/p>\n\n\n\n
Mild-hybridiautojen hy\u00f6dyt ovat v\u00e4h\u00e4isemm\u00e4t verrattuna t\u00e4yshybrideihin tai plug-in-hybrideihin, mutta ne antavat varmasti paremman polttoainetalouden. Polttoainetta s\u00e4\u00e4styy my\u00f6s silloin, kun auto ei ole k\u00e4ynniss\u00e4. J\u00e4rjestelm\u00e4 antaa my\u00f6s paremman avun start\/stop-painikkeelle.<\/p>\n\n\n\n
Plug-in-hybrideiss\u00e4 on isompi akku, joka voi jopa py\u00f6ritt\u00e4\u00e4 koko autoa. Akku on ladattava t\u00e4yteen Volvon toimittaman latausty\u00f6kalupaketin avulla tai latausasemalta. PHEV-autot voivat ajaa jopa 18 mailia kokonaan akulla, mik\u00e4 voi s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 paljon polttoainetta, jos ajat kaupungissa.<\/p>\n\n\n\n
Auto voi ajaa my\u00f6s hybriditilassa, joka s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 polttoainetta ja lataa akkua itse. N\u00e4in polttoainekuluissa s\u00e4\u00e4styy jopa 60 % ja hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6t v\u00e4henev\u00e4t viel\u00e4 enemm\u00e4n. PHEV-autojen polttoainetaloudellisuus on noin 60 mpg autosta riippuen.<\/p>\n\n\n\n
Volvon valmistamien hybridiakkujen k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on pitk\u00e4, noin 10 vuotta. Akut ovat litiumioniakkuja, ja niiden energiam\u00e4\u00e4r\u00e4 on 11,2 kWh. Akut eiv\u00e4t vaadi huoltoa, ja ne ovat ladattavia. Plug-in-hybrideiss\u00e4 akut on ladattava pistorasiaan kytkem\u00e4ll\u00e4, mutta miedoissa hybrideiss\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ei ole tarpeen.<\/p>\n\n\n\n
Hybridiakut eiv\u00e4t tarvitse huoltoa. Akuilla on tietty kapasiteetti, joka voi ajan mittaan pienenty\u00e4, jolloin niiden toimintas\u00e4de pienenee. Kantaman pieneneminen voi olla merkki siit\u00e4, ett\u00e4 akun kapasiteetti on pienentynyt. T\u00e4ll\u00f6in polttomoottori k\u00e4y enemm\u00e4n kuin s\u00e4hk\u00f6moottori, jolloin polttoaineen kulutus kasvaa. Akku on vaihdettava t\u00e4ss\u00e4 tilanteessa.<\/p>\n\n\n\n
Vaikka Volvo v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 hybridiakut voivat toimia jopa 10 vuotta ja k\u00e4ynnistysakut jopa 5 vuotta, ne on silti vaihdettava, jos ne eiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 pid\u00e4 latausta. Hybridiakut ovat yleens\u00e4 melko kalliita, jopa kalliimpia kuin k\u00e4ynnistysakut. Yleens\u00e4 ne maksavat 1000-5000 dollaria. Niiden k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on kuitenkin paljon pidempi, eik\u00e4 niit\u00e4 tarvitse huoltaa juuri lainkaan.<\/p>\n\n\n\n
Hybridiakut voivat s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 paljon polttoainetta, mutta valitettavasti ne eiv\u00e4t kest\u00e4 ikuisesti. Vaikka akut on ehk\u00e4 lopulta vaihdettava tietyn ajokilometrim\u00e4\u00e4r\u00e4n ja ajan kuluttua, on olemassa joitakin hy\u00f6dyllisi\u00e4 tapoja saada ne kest\u00e4m\u00e4\u00e4n pidemp\u00e4\u00e4n:<\/p>\n\n\n\n
Volvo on valmistanut hybridiautojaan vuodesta 2017 l\u00e4htien. Toistaiseksi akut vaikuttavat melko luotettavilta, ja valituksia on tehty hyvin v\u00e4h\u00e4n. He ovat my\u00f6s lopettaneet fossiilisiin polttoaineisiin perustuvien moottoreiden valmistuksen ja siirtyneet hybrideihin tai puhtaisiin s\u00e4hk\u00f6autoihin, ja tavoitteena on siirty\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6autoihin l\u00e4hitulevaisuudessa.<\/p>\n\n\n\n
Hybriditekniikka on yksi kunnianhimoisimmista hankkeista saastumisen ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Hybridiakkuja on kolmenlaisia:<\/p>\n\n\n\n
NiMH-akut ovat vanhempia kuin li-ion-akut, ja ne ovat my\u00f6s halvempia kuin li-ion-akut. Ne ovat olleet markkinoilla jo pitk\u00e4\u00e4n, ja niiden yhteensopivuus ja monipuolisuus on parempi. Niiden k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on kuitenkin lyhyempi kuin li-ion-akkujen.<\/p>\n\n\n\n
Lyijyhappoakut ovat alan vanhimpia ja halvimpia. Ne voidaan my\u00f6s kierr\u00e4tt\u00e4\u00e4 ja myyd\u00e4 hyv\u00e4\u00e4n hintaan. Niiden suorituskyky on todistetusti hyv\u00e4, ja niill\u00e4 voi ajaa 10 mailia t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6ll\u00e4. Lyijyakkujen haittapuolena on se, ett\u00e4 ne varastoivat v\u00e4hemm\u00e4n energiaa kuin kaksi muuta akkua.<\/p>\n\n\n\n
Hybridiautot ovat yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 keksinn\u00f6ist\u00e4. Auto saa virtansa kahdesta l\u00e4hteest\u00e4. Toinen on perinteinen polttomoottori ja toinen s\u00e4hk\u00f6moottori. S\u00e4hk\u00f6moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n autoon varastoitujen akkujen avulla, ja n\u00e4it\u00e4 akkuja ladataan regeneratiivisten akkujen avulla. PHEV:n tapauksessa akut voidaan ladata my\u00f6s pistokkeesta.<\/p>\n\n\n\n
Yhdysvalloissa on monia hybridej\u00e4. Kaikkien aikojen ensimm\u00e4inen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notettu hybridi oli Toyota Prius. Sen j\u00e4lkeen markkinat ovat vain t\u00e4yttyneet hybridiautoista. Joitakin vuoden 2021 parhaita hybridiautoja ovat:<\/p>\n\n\n\n
Volvon hybridiakut kest\u00e4v\u00e4t noin 10 vuotta 8 vuoden takuulla, ja muut k\u00e4ynnistysakut kest\u00e4v\u00e4t enint\u00e4\u00e4n 5 vuotta. Hybridiakut ovat litiumioniakkuja. Volvo tarjoaa hybridiakuille 8 vuoden tai 100 000 kilometrin takuun, riippuen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2423"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2423"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2423\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2424,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2423\/revisions\/2424"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2423"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2423"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2423"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}