{"id":2429,"date":"2022-01-25T13:23:17","date_gmt":"2022-01-25T13:23:17","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2429"},"modified":"2022-01-25T13:23:19","modified_gmt":"2022-01-25T13:23:19","slug":"kayttaako-porsche-vwn-moottoreita","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kayttaako-porsche-vwn-moottoreita\/","title":{"rendered":"K\u00e4ytt\u00e4\u00e4k\u00f6 Porsche VW:n moottoreita?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche on osa VAG:t\u00e4 eli Volkswagen Auto Groupia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 osa sen osista on yhteisi\u00e4 VW:n, Audin, \u0160kodan, Seatin, Bentleyn, Lamborghinin ja jopa Bugattin kanssa. Osien yhteisk\u00e4ytt\u00f6 on yleinen asia monien valmistajien v\u00e4lill\u00e4, sill\u00e4 se alentaa kustannuksia huomattavasti.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut yritykset, kuten Aston Martin, ovat t\u00e4ysin riippumattomia, mutta niiden on pakko maksaa muille valmistajille, kuten Mercedekselle, valtavia summia rahaa, jotta ne voivat kirjaimellisesti kopioida ja liitt\u00e4\u00e4 Mercedeksen viimeisimm\u00e4n sukupolven infotainment-j\u00e4rjestelmi\u00e4, koska ne eiv\u00e4t pysty kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00e4ysin omaa j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4ns\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet osa VAG:t\u00e4, t\u00e4m\u00e4ntyyppiset asiat ovat paljon helpompia. Te vain jaatte nykyaikaisia osia ja teette niist\u00e4 uuden nahan, eik\u00e4 99 % asiakkaista edes huomaa sit\u00e4. Asiayhteyden vuoksi: ajelen vuoden 2018 Audi A3:lla, ja A3:n ohjauspy\u00f6r\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ep\u00e4ilytt\u00e4v\u00e4n paljon samalta kuin uudessa Bentley Continentalissa oleva ohjauspy\u00f6r\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Porsche jakaa paljon osia muun VAG:n kanssa, moottorit jaetaan yleens\u00e4 Audin eik\u00e4 VW:n kanssa. Jotkut vanhemmat Porsche-mallit jakoivat moottorinsa joidenkin VW-mallien kanssa, mutta ei niink\u00e4\u00e4n viime vuosina, ennen kuin nyt.<\/p>\n\n\n\n

VAG-moottoreiden yhteisk\u00e4ytt\u00f6<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Panamera Turbossa ja Porsche Cayenne Turbossa on sama moottori. T\u00e4m\u00e4 ei ole yll\u00e4tys, sill\u00e4 molemmat autot ovat todellakin Porscheja. Yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4 saattaa olla se, ett\u00e4 my\u00f6s Audi RS6, RS7, S8 ja RSQ8 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t aivan samaa moottoria kuin molemmissa Porsche-malleissa.<\/p>\n\n\n\n

Audin ja Porschen lis\u00e4ksi my\u00f6s Lamborghini ja Bentley k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samaa 8-sylinterist\u00e4 moottoria. Periaatteessa siis koko VAG:n suorituskykyosasto k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samaa moottoria, 4,0 litran V8-moottoria, jossa on 500-650 hv. Syy siihen, miksi t\u00e4m\u00e4 moottori on yhteinen niin monille eri malleille, liittyy uuden moottorin kehitt\u00e4misest\u00e4 aiheutuviin kustannuksiin.<\/p>\n\n\n\n

Yh\u00e4 tiukempien melu- ja p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ysten ansiosta autonvalmistajien on pakko kehitt\u00e4\u00e4 pienempi\u00e4 ja v\u00e4hemm\u00e4n j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4 moottoreita. Tilavuutta ei kuitenkaan voi korvata mill\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 V8-moottorin kehitt\u00e4minen maksaa paljon enemm\u00e4n kuin 6- tai 4-sylinterisen moottorin kehitt\u00e4minen.<\/p>\n\n\n\n

VAG:n eri valmistajien v\u00e4lill\u00e4 on my\u00f6s monia muita esimerkkej\u00e4 moottoreiden yhteisk\u00e4yt\u00f6st\u00e4, kuten Audi RS3 ja uusi Cupra Formentor. Molemmissa on yhteinen 5-sylinterinen moottori, jossa on noin 400 hv.<\/p>\n\n\n\n

Porschen 6-sylinteriset moottorit<\/h2>\n\n\n\n

Porsche on tuotemerkki, joka tunnetaan laajalti 6-sylinterisist\u00e4 moottoreistaan, kuten tasakuutosista, joita on ollut useissa upeissa 911-malleissa vuosien varrella. Porsche kehitt\u00e4\u00e4 ja myy n\u00e4it\u00e4 moottoreita yksinoikeudella, eik\u00e4 moottoreita jaeta muiden merkkien kanssa, ainakaan t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On melko ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4, ett\u00e4 Porsche ei koskaan jaa n\u00e4it\u00e4 moottoreita muiden VAG-merkkien kanssa, koska ne todella m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t sek\u00e4 nykyaikaiset ett\u00e4 historialliset Porschet. Tasakuutosmoottori on osa 911:n keskeist\u00e4 identiteetti\u00e4, ja siksi niiden pit\u00e4isi olla yksinoikeudella ja varattu vain Porsche-malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Porschella on pitk\u00e4 historia kuusisylinteristen moottoreiden rakentamisessa. Ensimm\u00e4iset 911-mallit tarjottiin ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisill\u00e4 tasakuutosilla. My\u00f6hemmin 996-sukupolven my\u00f6t\u00e4 Porsche siirtyi vesij\u00e4\u00e4hdytteisiin tasakuutosmoottoreihin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaiset moottorit ovat joskus l\u00f6yt\u00e4neet tiens\u00e4 muihin Porsche-malleihin, kuten Cayman GT4:\u00e4\u00e4n tai Boxster GTS\/Boxster Spyderiin. T\u00e4m\u00e4 on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4, sill\u00e4 Cayman\/Boxster-alustassa siirryttiin kokonaan pienempiin 4-sylinterisiin moottoreihin lukuun ottamatta vain paria korkealuokkaista mallia.<\/p>\n\n\n\n

Nykyisten Porsche\/VW-osien jakaminen<\/h2>\n\n\n\n

Vuonna 2009 VAG p\u00e4\u00e4tti, ett\u00e4 useimpien VAG-valmistajien oli aika jakaa osia entist\u00e4 johdonmukaisemmin. Koska uusien moottoreiden kehitt\u00e4miskustannukset nousivat jatkuvasti eritt\u00e4in tiukkojen p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ysten vuoksi, Porsche, joka on tunnettu hyvien moottoreiden kehitt\u00e4misest\u00e4, taipui ensimm\u00e4isen\u00e4 polveen.<\/p>\n\n\n\n

Uusi VW Tuareg R -malli jakaa koko voimansiirtonsa Porsche Cayenne E-Hybridin kanssa. Teholuvut n\u00e4iden mallien v\u00e4lill\u00e4 ovat identtiset, 455 hv ja 516 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Jopa vetokyky on sama, 7,7 000 kiloa.
T\u00e4m\u00e4ntyyppinen osien yhteisk\u00e4ytt\u00f6 tulee vain lis\u00e4\u00e4ntym\u00e4\u00e4n tulevaisuudessa. Esimerkiksi uudesta 992 Porsche 911:st\u00e4 l\u00f6ytyv\u00e4 uusi vaihdevipu on l\u00e4hes sama kuin VW Golf GTI:ss\u00e4, ja kaikkien VAG-merkkien infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4t perustuvat samoihin perusrakenteisiin.
My\u00f6s monet muut osat ovat yhteisi\u00e4, kuten viimeisimm\u00e4n sukupolven Porsche Macanin ja vuoden 2017 VW Golf R -faceliftin takapuskuri. Yksi osien yhteisk\u00e4yt\u00f6n eduista on, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi teoriassa lis\u00e4t\u00e4 luotettavuutta. Mutta niin kauan kuin tasakuutosmoottori pysyy Porschen yksinoikeutena, mink\u00e4 sen pit\u00e4isikin pysy\u00e4, meid\u00e4n ei tarvitse olla kovinkaan huolissamme siit\u00e4, ett\u00e4 Porsche menett\u00e4\u00e4 ylellisyysvieh\u00e4tyksens\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 VAG-autot jakavat saman alustan?<\/h3>\n\n\n\n

Noin vuosikymmen sitten VAG p\u00e4\u00e4tti kehitt\u00e4\u00e4 modulaarisia alustatyyppej\u00e4, joita monet VAG:n sateenvarjon alla olevat merkit voisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yhdess\u00e4. N\u00e4in syntyi VAG MQB-alusta.
MQB-alustan ensimm\u00e4inen sukupolvi paljastettiin vuonna 2012, ja Audi Q2, Audi A3, Seat Leon, Volkswagen Arteon, \u0160koda Octavia ja monet muut k\u00e4yttiv\u00e4t juuri samaa alustaa. My\u00f6s Audi Q7, Bentley Bentayga ja VW Touareg k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samaa alustaa, ja se on melko ilmeist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko Porsche Taycanilla ja Audi E-Tron GT:ll\u00e4 sama alusta?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche Taycan ja Audi E-Tron GT ovat Tesla Model S:n j\u00e4lkeen markkinoiden suosituimmat EV-sedaanit t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4. Ja kyll\u00e4, molemmat on rakennettu samalle alustalle k\u00e4ytt\u00e4en samaa voimansiirtoa pienin markkina-asemasta johtuvin muutoksin.
Taycan on hieman kalliimpi ja hieman tehokkaampi, mutta kaiken kaikkiaan molempien alustat ovat enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n samat. Ja yht\u00e4l\u00e4isyydet ovat melko ilmeisi\u00e4, kun Taycan ja E-Tron pys\u00e4k\u00f6id\u00e4\u00e4n vierekk\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

Jakavatko muutkin merkit osia?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, ne jakavat. Esimerkiksi Chevy Silveradon ja GMC Sierran kaksikko on selke\u00e4 esimerkki siit\u00e4, miten pitk\u00e4lle jotkut merkit venyv\u00e4t. N\u00e4m\u00e4 kaksi ovat l\u00e4hes identtisi\u00e4 muotoilun, voimansiirron ja lis\u00e4varusteiden osalta, vaikka Chevy ja GMC yritt\u00e4v\u00e4t erottaa ne toisistaan mahdollisimman paljon.
Autojen kehitt\u00e4minen on kallista, ja joidenkin seikkojen, kuten ajovalojen, kehitt\u00e4minen voi maksaa t\u00f6rke\u00e4n paljon rahaa. Niinp\u00e4 jopa Lamborghini Diablo k\u00e4ytti Nissanin ajovaloja kustannustensa alentamiseksi. Esimerkiksi 20 miljoonan dollarin McLaren F1 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samoja takavaloja kuin lontoolaisessa bussissa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche on osa VAG:t\u00e4 eli Volkswagen Auto Groupia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 osa sen osista on yhteisi\u00e4 VW:n, Audin, \u0160kodan, Seatin, Bentleyn, Lamborghinin ja jopa Bugattin kanssa. Osien yhteisk\u00e4ytt\u00f6 on yleinen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12,19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2429"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2429"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2429\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2430,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2429\/revisions\/2430"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2429"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2429"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2429"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}