{"id":2475,"date":"2022-01-25T13:37:17","date_gmt":"2022-01-25T13:37:17","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2475"},"modified":"2022-01-25T13:37:20","modified_gmt":"2022-01-25T13:37:20","slug":"sopivatko-mercedesin-pyorat-vwhen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/sopivatko-mercedesin-pyorat-vwhen\/","title":{"rendered":"Sopivatko Mercedesin py\u00f6r\u00e4t VW:hen"},"content":{"rendered":"\n

Autosi py\u00f6rien vaihtaminen on loistava tapa antaa autollesi uusi ilme ja saada aikaan erityinen ajokokemus. Monet ihmiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t eri vanteita talvi- ja kes\u00e4renkaita varten, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos sinulla on Mercedeksen vanteita lojumassa, voit ehk\u00e4 jopa asentaa ne VW:hen.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 useimmat saksalaiset merkit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samankaltaisia pulttijakoja, jotka vaihtelevat 5x112mm, 5x114mm ja 5x120mm v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on hyv\u00e4 uutinen, koska monet Mercedes- ja VW-mallit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t 5x112mm:n pulttijakoa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voit asentaa Mercedes-py\u00f6r\u00e4si useimpiin VW:iin.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on kuitenkin my\u00f6s varmistettava, ett\u00e4 py\u00f6r\u00e4n halkaisija ja rengaskoko eiv\u00e4t ole liian erilaiset. My\u00f6s py\u00f6r\u00e4n offsetin ja py\u00f6r\u00e4n keskipisteen on vastattava toisiaan. N\u00e4m\u00e4 voivat kuitenkin poiketa toisistaan, koska Mercedes-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 66,6 tuuman aukkoa, kun taas VW-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 57,1 tuuman aukkomittaa.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen sinun on joko ty\u00f6stett\u00e4v\u00e4 py\u00f6r\u00e4t tai valittava naparenkaat. Oli miten oli, parasta, mit\u00e4 voit tehd\u00e4, on ottaa yhteytt\u00e4 j\u00e4lleenmyyj\u00e4\u00e4n ja varmistaa, ett\u00e4 vertaat kaikkia n\u00e4it\u00e4 mittoja ennen kuin yrit\u00e4t asentaa py\u00f6r\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Pulttijako<\/h2>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4npulteilla on todella t\u00e4rke\u00e4 teht\u00e4v\u00e4, ja se on py\u00f6rien ja auton v\u00e4lisen liitoksen kirist\u00e4minen. Koska ne ovat niin t\u00e4rkeit\u00e4, niiden on oltava mahdollisimman tarkkoja, mik\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 pienimm\u00e4tkin poikkeamat voivat aiheuttaa ei-toivottuja seurauksia, jotka voivat p\u00e4\u00e4tty\u00e4 jopa katastrofaalisesti.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 ei kuitenkaan kannata olla huolissaan, koska useimmissa Mercedes- ja VW-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n samaa 5×112 mm:n pulttijakoa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 pultit ja niit\u00e4 vastaavat rei\u00e4t py\u00f6r\u00e4n kiinnitysnavassa ja itse py\u00f6r\u00e4ss\u00e4 ovat identtiset, mik\u00e4 takaa asianmukaisen asennuksen, eik\u00e4 sen pit\u00e4isi haitata auton ajettavuutta ja turvallisuutta.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki t\u00e4m\u00e4 takaa, ett\u00e4 voit todellakin asentaa useimmat Mercedes-py\u00f6r\u00e4t VW:hen, joka on samankaltaisessa segmentiss\u00e4. Et tietenk\u00e4\u00e4n pysty sovittamaan Mercedes Benz G-luokan py\u00f6ri\u00e4 VW Golfiin, joten muista verrata kaikkia muita t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa lueteltuja mittoja.<\/p>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n halkaisija ja rengaskoko<\/h2>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n halkaisija liittyy py\u00f6r\u00e4n pituuteen koko py\u00f6r\u00e4npinnan pituudelta, ja se mitataan yleisesti tuumina. Useimmissa nykyaikaisissa Mercedes- ja VW-malleissa on 17” – 21” py\u00f6r\u00e4t, ja n\u00e4m\u00e4 voivat olla kesken\u00e4\u00e4n vaihdettavissa, jos ne ovat enint\u00e4\u00e4n 2 tai joskus jopa mahdollisesti 3 tuuman p\u00e4\u00e4ss\u00e4 toisistaan.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin omistat VW:n, jossa on yleens\u00e4 16-tuumaiset py\u00f6r\u00e4t, ja haluat asentaa 18-tuumaiset Mercedes-py\u00f6r\u00e4t VW:hen, sinun on hankittava vastaavat renkaat, joista on v\u00e4hennetty py\u00f6r\u00e4n halkaisijan kaksi tuumaa. T\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, koska haluat s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 saman py\u00f6rimispinnan, jotta nopeusmittari ja matkamittari toimivat oikein.<\/p>\n\n\n\n

Joskus et voi tehd\u00e4 t\u00e4t\u00e4, jos kyseisess\u00e4 autossa on suuremmat jarrulevyt, jotka eiv\u00e4t yksinkertaisesti pysty poistamaan halkaisijaltaan pienempi\u00e4 py\u00f6ri\u00e4. Varmista joka tapauksessa, ett\u00e4 py\u00f6r\u00e4n halkaisija ja rengaskoko pysyv\u00e4t mahdollisimman l\u00e4hell\u00e4 toisiaan.<\/p>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n siirtym\u00e4 ja keskipiste<\/h2>\n\n\n\n

Kaksi viimeist\u00e4, mutta yht\u00e4 t\u00e4rke\u00e4\u00e4 mittaria, joiden on vastattava toisiaan, ovat py\u00f6r\u00e4n offset ja py\u00f6r\u00e4n keski\u00f6aukko. Py\u00f6r\u00e4n siirtym\u00e4 liittyy py\u00f6r\u00e4n keskilinjan sijaintiin suhteessa napaan, johon py\u00f6r\u00e4 on asennettu.<\/p>\n\n\n\n

Neutraali offset-py\u00f6r\u00e4 on sellainen, jossa py\u00f6r\u00e4n keskilinja on suoraan samassa linjassa kiinnitysnavan kanssa. Positiivinen offset-py\u00f6r\u00e4 asennetaan l\u00e4helle py\u00f6r\u00e4n ulkoreunaa, kun taas negatiivinen offset-py\u00f6r\u00e4 asennetaan l\u00e4hemm\u00e4s py\u00f6r\u00e4n sis\u00e4reunaa.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 voivat poiketa hieman toisistaan, jos niit\u00e4 voidaan kompensoida riitt\u00e4v\u00e4sti laadukkaasti valmistetuilla ja oikein asennetuilla v\u00e4likappaleilla. Py\u00f6r\u00e4n reik\u00e4 on reik\u00e4, johon py\u00f6r\u00e4 kiinnittyy pulttipintaan. N\u00e4m\u00e4 voivat joskus poiketa toisistaan joidenkin Mercedes- ja VW-mallien v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun on joko ty\u00f6stett\u00e4v\u00e4 py\u00f6r\u00e4t tai k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 tai valittava laadukkaasti valmistetut naparenkaat.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan, jos kaikki n\u00e4m\u00e4 mitat vastaavat toisiaan, sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 asentamaan VW:si Mercedes-py\u00f6r\u00e4sarja. T\u00e4rkein mitta, jonka on vastattava toisiaan ja jota ei voi kompensoida, on pulttijako.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h3>\n\n\n\n

K\u00e4ytet\u00e4\u00e4nk\u00f6 kaikissa eurooppalaisissa autoissa samaa pulttikuviota?<\/h3>\n\n\n\n

Joissakin eurooppalaisissa autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n samaa pulttijakoa, mutta ei kaikissa. Kuten mainittiin, Mercedes-autot k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t useimmiten 5×112 mm:n pulttijakoa, mutta joissakin Mercedes-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n toisenlaista pulttijakoa. N\u00e4m\u00e4 liittyv\u00e4t yleens\u00e4 eri segmenttien autoihin, erityisesti niihin, joiden teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on hoitaa kaupallisia teht\u00e4vi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4hes kaikki eurooppalaiset autot k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kuitenkin pultteja eik\u00e4 nastoja, mik\u00e4 on yleisemp\u00e4\u00e4 Yhdysvalloissa valmistetuissa autoissa. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 pultit on helpompi kirist\u00e4\u00e4 ja irrottaa kuin nastat.<\/p>\n\n\n\n

Voidaanko autoihin, joissa on tavalliset pultit, asentaa keskilukolla varustetut py\u00f6r\u00e4t?<\/h3>\n\n\n\n

Center-lock-py\u00f6r\u00e4t on l\u00e4hes aina varattu huippuluokan suorituskykyisiin autoihin ja kilpa-autoihin, koska py\u00f6r\u00e4n vaihtaminen on paljon helpompaa, jos tarvitsee l\u00f6ys\u00e4t\u00e4 vain yksi suuri pultti. T\u00e4t\u00e4 ei kuitenkaan voi tehd\u00e4 ikivanhalla renkaanvaihtotekniikalla, sill\u00e4 keskuslukolla varustettuja py\u00f6ri\u00e4 on huomattavasti vaikeampi sek\u00e4 kirist\u00e4\u00e4 ett\u00e4 l\u00f6ys\u00e4t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ei ole k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, ja siksi useimmissa autoissa ei k\u00e4ytet\u00e4 t\u00e4t\u00e4 rakennetta. On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 mahdotonta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 keskuslukolla varustettuja py\u00f6ri\u00e4 autoissa, joissa on tavalliset 4-8 pultin mallit.<\/p>\n\n\n\n

Mist\u00e4 l\u00f6yd\u00e4n kaikki py\u00f6r\u00e4n mitat?<\/h3>\n\n\n\n

Jotta voit vertailla pulttijakoa, py\u00f6r\u00e4n halkaisijaa, rengaskokoa ja py\u00f6r\u00e4n siirtym\u00e4\u00e4 oikein, sinun on l\u00f6ydett\u00e4v\u00e4 kaikki n\u00e4m\u00e4 mitat joko itse renkaasta ja py\u00f6r\u00e4st\u00e4 tai omistajan k\u00e4sikirjasta. L\u00f6yd\u00e4t n\u00e4m\u00e4 tiedot my\u00f6s tiettyjen autojen kynnystarrasta.<\/p>\n\n\n\n

Jos et viel\u00e4k\u00e4\u00e4n l\u00f6yd\u00e4 niit\u00e4 kaikista edell\u00e4 mainituista paikoista, sinun pit\u00e4isi ottaa yhteytt\u00e4 j\u00e4lleenmyyj\u00e4\u00e4n ja kysy\u00e4 mittoja suoraan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Autosi py\u00f6rien vaihtaminen on loistava tapa antaa autollesi uusi ilme ja saada aikaan erityinen ajokokemus. Monet ihmiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t eri vanteita talvi- ja kes\u00e4renkaita varten, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos sinulla on<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11,19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2475"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2475"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2475\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2476,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2475\/revisions\/2476"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2475"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2475"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2475"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}