{"id":25,"date":"2021-06-16T10:25:31","date_gmt":"2021-06-16T10:25:31","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=25"},"modified":"2021-06-16T10:25:31","modified_gmt":"2021-06-16T10:25:31","slug":"mita-tarkoittaa-kun-moottori-on-ahdettu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mita-tarkoittaa-kun-moottori-on-ahdettu\/","title":{"rendered":"Mit\u00e4 tarkoittaa, kun moottori on ahdettu?"},"content":{"rendered":"\n
Useimmat autojen moottorit ovat yleens\u00e4 joko ahdettuja tai turboahdettuja. Jos olet kuten useimmat maallikot, et luultavasti tied\u00e4 n\u00e4iden kahden eroa. Molemmat kuulostavat tietysti upeilta, mutta nimet eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tarkoita suuria tai tehokkaita moottoreita. Keskustelu n\u00e4iden kahden moottorityypin v\u00e4lill\u00e4 ja siit\u00e4, kumpi niist\u00e4 on paras, jatkuu, mutta kun opit hieman niist\u00e4 kummastakin, voit helpommin tehd\u00e4 valinnan siit\u00e4, kumpi niist\u00e4 olisi sinulle paras, kun olet autoa ostamassa.<\/p>\n\n\n\n
Ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4ksesi ahdetun moottorin, sinun on ensin ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4, miten moottori toimii. Polttomoottori tuottaa tehoa sen mukaan, kuinka paljon polttoainetta se pystyy polttamaan ja kuinka hyvin l\u00e4mp\u00f6 muunnetaan mekaaniseksi voimaksi. Koska polttoaine tarvitsee happea palamiseen, moottorista saatava enimm\u00e4isteho riippuu p\u00e4\u00e4asiassa siit\u00e4, kuinka paljon ilmaa se pystyy ottamaan polttoaineen polttamiseen. T\u00e4m\u00e4n vuoksi moottorin ilman pakkosy\u00f6tt\u00f6 on tekniikka, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n n\u00e4iss\u00e4 tapauksissa.<\/p>\n\n\n\n
Mit\u00e4 enemm\u00e4n ilmaa moottoriin pakotetaan, sit\u00e4 enemm\u00e4n polttoainetta se polttaa ja sit\u00e4 enemm\u00e4n tehoa saadaan. Turboahtimet ja ahtimet ovat ilmakompressoreita, jotka toimittavat tarvittavaa ilmaa, ja vaikka molemmat ovat samantyyppisi\u00e4 kohteita, ne toimivat t\u00e4ysin eri tavalla.<\/p>\n\n\n\n
Jotta moottoriin saataisiin lis\u00e4\u00e4 ilmaa, turboahdin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 moottorin sylintereist\u00e4 tulevien pakokaasujen l\u00e4mp\u00f6energiaa ja nopeutta py\u00f6ritt\u00e4m\u00e4\u00e4n turbiinia, joka py\u00f6ritt\u00e4\u00e4 kompressoria (tai siipipy\u00f6r\u00e4\u00e4), jotta se voi pakottaa lis\u00e4\u00e4 ilmaa takaisin moottoriin. Sit\u00e4 vastoin, vaikka ahdin pumppaa my\u00f6s lis\u00e4\u00e4 ilmaa moottoriin, ilmaa ohjataan mekaanisesti moottorissa olevan hihnan avulla, ja se toimii joko s\u00e4hk\u00f6moottorin tai tavallisen moottorin kampiakselin avulla.<\/p>\n\n\n\n
Kuten voit kuvitella, molemmissa moottorityypeiss\u00e4 on etuja ja haittoja, ja niit\u00e4 selit\u00e4mme t\u00e4ss\u00e4. Ensinn\u00e4kin turboahdetussa moottorissa on ”turbo”- tai ”boost”-viive, kun painat kaasupoljinta. Toisin sanoen, kun painat kaasupoljinta oikealla jalallasi, tapahtuu pieni viive, koska turboahtimen t\u00e4ytyy ”k\u00e4ynnisty\u00e4” jonkin aikaa ennen kuin se antaa tehopurkauksen. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 turbon py\u00f6rimisnopeuden lis\u00e4\u00e4miseen tarvittava paine ja l\u00e4mp\u00f6 viev\u00e4t sekunnin tai kaksi.<\/p>\n\n\n\n
Onko t\u00e4m\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 huono asia? Ei suinkaan, mutta se on yksi n\u00e4iden kahden moottorityypin eroista. Ahtimessa ei ole viivett\u00e4, koska sen ilmapumppu py\u00f6rii aina, mik\u00e4 johtuu osittain siit\u00e4, ett\u00e4 se on suoraan yhteydess\u00e4 moottorin kampiakseliin. T\u00e4m\u00e4n vuoksi ahtimella varustetussa moottorissa ahtopaine havaitaan v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti, koska mit\u00e4\u00e4n viivett\u00e4 ei ole koskaan.
Turboahtimien ja ahtimien v\u00e4lill\u00e4 on my\u00f6s muita eroja. Kummallakin on haittapuolensa. Turboahdetun moottorin haittapuolena (joidenkin mielest\u00e4) on viive, kun taas ahdetun moottorin haittapuolena on yleinen tehokkuus. Muista, ett\u00e4 ahdin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 moottorin tehoa py\u00f6ritt\u00e4\u00e4kseen itse\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hirvitt\u00e4v\u00e4n paljon moottorin tehosta, kun toiminta on valmis. T\u00e4m\u00e4n vuoksi ahtimet ovat yleens\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n polttoainetehokkaita, koska ne viev\u00e4t moottorilta niin paljon tehoa koko prosessin ajan.<\/p>\n\n\n\n
Toinen huomioon otettava tekij\u00e4 on kaasuvaste. Ahtimilla varustetuilla moottoreilla saat suuren kaasuvasteen, joka puolestaan kehitt\u00e4\u00e4 v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti sen megatehon, jota tarvitset tuottamaan haluamasi vasteen. Ahtimet tuottavat upean potkun kaasuvasteeseen, joka saa moottorin tehon nousemaan rajusti ja siten tarjoamaan sinulle paremman yleisen ajokokemuksen. Joitakin tunnettuja ajoneuvoja, joissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ahtimella varustettuja moottoreita, ovat muun muassa Chevrolet Corvette Z06 (650 hv), Dodge SRT Challenger Demons ja Hellcat (700+ hv) ja ZR1 (755 hv).<\/p>\n\n\n\n
Vaikka sek\u00e4 turboahtimilla ett\u00e4 ahtimilla on omat faninsa, ja vaikka ahdetut moottorit saattavat olla polttoainetehokkuudessa hieman turboahdettuja moottoreita j\u00e4ljess\u00e4, ne tarjoavat silti lukuisia etuja turboahtimiin verrattuna. N\u00e4it\u00e4 ovat mm:<\/p>\n\n\n\n
My\u00f6s ahtimia on kolmea eri tyyppi\u00e4, jotka on viisasta ottaa huomioon, kun olet ostamassa seuraavaa ajoneuvoa. N\u00e4m\u00e4 kolme ovat:
\u25cf Keskipakokaasuiset ahtimet, jotka saavat tehonsa moottorissa olevan hihnapy\u00f6r\u00e4j\u00e4rjestelm\u00e4n kautta.
\u25cf Juurityyppiset ahtimet, joissa on kaksi episykloidin muotoista roottoria, jotka on kiinnitetty erikseen kahteen akseliin. J\u00e4ljelle j\u00e4\u00e4v\u00e4n akselin voimanl\u00e4hteen\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kiilahihnaa tai hammaspy\u00f6r\u00e4ketjua.
\u25cf Siipityyppiset ahtimet, joissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n useita siipi\u00e4, jotka on asennettu ahtimen rumpuun. Siipien ty\u00f6nt\u00e4miseen ulos k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n esipuristettuja jousia.<\/p>\n\n\n\n
Kun pohdit ahtimen k\u00e4yt\u00f6n etuja, sinun on otettava huomioon my\u00f6s sen haitat. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 ahtimet ovat v\u00e4hemm\u00e4n polttoainetehokkaita, ne voivat olla my\u00f6s hieman ep\u00e4luotettavampia kuin turboahtimet. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 se tekee moottorille kovemman vaikutuksen kuin turboahtimet, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 moottorisi ei todenn\u00e4k\u00f6isesti kest\u00e4 yht\u00e4 kauan kuin jos sinulla olisi turboahdin.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4m\u00e4 ovat vain muutamia syit\u00e4 siihen, miksi ahtimen k\u00e4yt\u00f6n monista eduista huolimatta yh\u00e4 useammat ihmiset valitsevat sen sijaan turboahtimen. T\u00e4n\u00e4 aikana, jolloin kaupungit ja osavaltiot s\u00e4\u00e4t\u00e4v\u00e4t polttoaineen kulutusta koskevia lakeja, jo pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n polttoainetehokkuuteen liittyv\u00e4 kysymys riitt\u00e4\u00e4 monille ihmisille valitsemaan turboahtimen, vaikka turboahtimissa on viive, josta sinun ei tarvitse k\u00e4rsi\u00e4, kun olet valinnut ahtimen.
Loppujen lopuksi on kuitenkin sinun teht\u00e4v\u00e4si tarkastella ahtimen hyvi\u00e4 ja huonoja puolia varmistaaksesi, ett\u00e4 se sopii sinulle, mink\u00e4 pit\u00e4isi olla melko yksinkertainen prosessi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Useimmat autojen moottorit ovat yleens\u00e4 joko ahdettuja tai turboahdettuja. Jos olet kuten useimmat maallikot, et luultavasti tied\u00e4 n\u00e4iden kahden eroa. Molemmat kuulostavat tietysti upeilta, mutta nimet eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tarkoita suuria<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=25"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=25"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=25"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=25"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}