{"id":2570,"date":"2022-02-03T11:10:16","date_gmt":"2022-02-03T11:10:16","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2570"},"modified":"2022-02-17T12:19:00","modified_gmt":"2022-02-17T12:19:00","slug":"mika-tuloluokka-ostaa-sahkoautoja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-tuloluokka-ostaa-sahkoautoja\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 tuloluokka ostaa s\u00e4hk\u00f6autoja"},"content":{"rendered":"\n

S\u00e4hk\u00f6autojen soveltamisesta on tullut suurin yksitt\u00e4inen tapahtuma autoteollisuudessa sitten polttomoottorin keksimisen. S\u00e4hk\u00f6autoihin liittyy paljon etuja, kuten valtion avustukset, kaikenlaiset veronalennukset, parempi tehokkuus ja pienemm\u00e4t p\u00e4\u00e4st\u00f6t.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki t\u00e4m\u00e4 tekee niist\u00e4 yh\u00e4 haluttavampia monille potentiaalisille asiakkaille ymp\u00e4ri maailmaa, vaikka EV:n helppok\u00e4ytt\u00f6isyys ei ole l\u00e4hell\u00e4k\u00e4\u00e4n polttomoottoriautoja. S\u00e4hk\u00f6autojen massak\u00e4ytt\u00f6 on kuitenkin melko vaikea teht\u00e4v\u00e4, koska s\u00e4hk\u00f6autot ovat edelleen useimpien ihmisten hintaluokan ulkopuolella.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n pit\u00e4isi muuttua l\u00e4hivuosina, kun yh\u00e4 useammat valmistajat investoivat s\u00e4hk\u00f6autoteknologiaan ja akkuihin, mink\u00e4 pit\u00e4isi parantaa markkinoiden kilpailukyky\u00e4 ja siten alentaa sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4syhintoja. Oli miten oli, s\u00e4hk\u00f6autot on edelleen varattu l\u00e4hinn\u00e4 varakkaimmille kotitalouksille.<\/p>\n\n\n\n

Yhdysvaltojen varakkaimmat 10 prosenttia kotitalouksista osti yli 37 prosenttia s\u00e4hk\u00f6autoista vuonna 2019, mik\u00e4 oli noin 16 000 s\u00e4hk\u00f6autoa. V\u00e4hiten varakkaista yhdysvaltalaisista kotitalouksista 10 prosenttia osti vain 304 s\u00e4hk\u00f6autoa vuonna 2019. Yleinen nyrkkis\u00e4\u00e4nt\u00f6 oli: Mit\u00e4 alempi tuloluokka, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n s\u00e4hk\u00f6autoja ostettiin.<\/p>\n\n\n\n

Ostetut s\u00e4hk\u00f6autot tietty\u00e4 tuloluokkaa kohti<\/h2>\n\n\n\n

Ei ole yll\u00e4tys, ett\u00e4 suurituloiset kotitaloudet ostavat yleisesti ottaen enemm\u00e4n autoja verrattuna kaikkiin muihin tuloluokkiin kuuluviin kotitalouksiin. Ero ylimm\u00e4n 10 prosentin ja sen j\u00e4lkeisen 10 prosentin v\u00e4lill\u00e4 on l\u00e4hes kaksinkertainen ottaen huomioon, ett\u00e4 varakkain 10 prosenttia osti vuonna 2019 noin 16 000 s\u00e4hk\u00f6autoa, ja seuraava 10 prosenttia osti l\u00e4hes puolet siit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 numerosuhteet noudattavat yleens\u00e4 samaa rataa, mit\u00e4 alhaisemmat kotitalouden tulot ovat, mik\u00e4 osoittaa t\u00e4ydellisesti, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autot on edelleen varattu kaikkein onnekkaimmille. Ylin 10 % osti 39 kertaa enemm\u00e4n EV-autoja kuin alin 10 %, joka osti niit\u00e4 vain muutamia satoja.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 kotitalouksien tavallisesti omistamien autojen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ei vaihtele kovinkaan paljon 70 prosentissa varakkaimmista kotitalouksista. Vain 30 prosenttia v\u00e4h\u00e4varaisimmista kotitalouksista luo niin suuren marginaalin, ett\u00e4 se voidaan mainita.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan varakkaan kotitalouden joka viides auto on s\u00e4hk\u00f6auto, kun taas pienituloisemmat kotitaloudet ostavat edelleen ensisijaisesti bensiini-\/dieselautoja, ja s\u00e4hk\u00f6auton n\u00e4keminen t\u00e4llaisissa olosuhteissa on melko harvinaista.<\/p>\n\n\n\n

Eri ik\u00e4ryhmien ostamat s\u00e4hk\u00f6autot<\/h2>\n\n\n\n

Toinen t\u00e4rke\u00e4 n\u00e4k\u00f6kohta, joka on otettava huomioon, kun tarkastellaan sit\u00e4, ketk\u00e4 yleens\u00e4 ostavat s\u00e4hk\u00f6autoja, on tarkastella tiettyj\u00e4 ik\u00e4ryhmi\u00e4. 1960- ja 1980-luvuilla syntyneit\u00e4 kutsutaan usein ”gen x”:ksi, ja he ostavat suurimman osan s\u00e4hk\u00f6autoista, tarkemmin sanottuna l\u00e4hes 40 prosenttia kaikista s\u00e4hk\u00f6autojen ostajista kuuluu t\u00e4h\u00e4n ik\u00e4ryhm\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Millenniaalit ovat syntyneet sukupolven x j\u00e4lkeen, tarkemmin sanottuna 1980-luvun ja 1990-luvun puoliv\u00e4lin v\u00e4lisen\u00e4 aikana. He ovat l\u00e4hell\u00e4 sukupolvea x EV:n ostamisen suhteen, sill\u00e4 he ostavat noin 35 prosenttia EV-autoista.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka n\u00e4m\u00e4 v\u00e4est\u00f6ryhm\u00e4t yleens\u00e4 muuttuvat nopeasti, koska yh\u00e4 useammat ihmiset ottavat k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n s\u00e4hk\u00f6autoja, se on silti merkki siit\u00e4, ett\u00e4 jopa vanhempi sukupolvi pit\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoista, mit\u00e4 kukaan ei osannut odottaa. Niin tai n\u00e4in, on odotettavissa, ett\u00e4 seuraava kuljettajasukupolvi on todenn\u00e4k\u00f6isesti se, joka ostaa suurimman m\u00e4\u00e4r\u00e4n s\u00e4hk\u00f6autoja.<\/p>\n\n\n\n

Ostetut s\u00e4hk\u00f6autot tietty\u00e4 osavaltiota kohti<\/h2>\n\n\n\n

Yhdysvaltain eri alueilla on erilaiset n\u00e4k\u00f6kulmat s\u00e4hk\u00f6autojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kalifornia on Yhdysvaltojen EV-painotteisin osavaltio melkoisella marginaalilla, sill\u00e4 45 prosenttia kaikista Yhdysvalloissa vuonna 2018 rekister\u00f6idyist\u00e4 EV-autoista rekister\u00f6itiin aurinkoisessa Kaliforniassa.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s Florida ja Washington ovat yh\u00e4 enemm\u00e4n EV:n yst\u00e4vi\u00e4, mutta ne eiv\u00e4t ole l\u00e4hell\u00e4k\u00e4\u00e4n Kaliforniaa, koska EV:n haluttavuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kasvavan Kaliforniassa nopeimmin. Toinen huomioon otettava n\u00e4k\u00f6kohta on EV-autojen yleinen saatavuus Yhdysvalloissa, koska niit\u00e4 ei ole paljon, ei edes vuonna 2021.<\/p>\n\n\n\n

Kalifornia kuitenkin hallitsee edelleen EV-segmentti\u00e4, koska yli 45 prosenttia Tesla Model S -malleista asuu Kaliforniassa. T\u00e4m\u00e4 johtuu p\u00e4\u00e4asiassa siit\u00e4, ett\u00e4 Kalifornia n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan Yhdysvaltojen ymp\u00e4rist\u00f6tietoisin osavaltio ja ett\u00e4 Kaliforniassa asuvilla ihmisill\u00e4 on varaa hankkia EV.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 ostaa EV vuonna 2021?<\/h3>\n\n\n\n

Vastaus t\u00e4h\u00e4n kysymykseen riippuu siit\u00e4, miss\u00e4 asut ja miten sinulla on tapana k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 autoasi. Jos asut Kalifornian kaltaisissa osavaltioissa tai Norjan kaltaisissa maissa, joissa on hyvin kehittynyt latausinfrastruktuuri, EV:n ostaminen on j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4 kuin sen ostaminen Yhdistyneess\u00e4 kuningaskunnassa, jossa latausinfrastruktuuri on melko puutteellinen verrattuna vastaaviin maihin.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on my\u00f6s pohdittava, miten k\u00e4yt\u00e4t autoasi, sill\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autot sopivat parhaiten kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Jos viet\u00e4t suurimman osan ajoajastasi moottoritiell\u00e4, on parempi valita polttomoottoriauto, koska ne ovat edelleen ylivoimaisia mukavuuden kannalta.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat markkinoiden parhaat s\u00e4hk\u00f6autot t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Markkinoiden paras kaiken kattava EV-auto t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 on Tesla Model 3, koska siin\u00e4 yhdistyv\u00e4t suhteellinen arvo ja loistava EV-alusta. Model 3 on tarpeeksi suuri ollakseen kunnollinen cruiseri, mutta ei kuitenkaan liian suuri, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 my\u00f6s loistavan kaupunkiajoneuvon.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat halvan mutta kyvykk\u00e4\u00e4n EV:n, kannattaa tutustua joko Hyundai Konaan tai Chevy Boltiin. Jos haluat huippuluokan EV:n, joka on t\u00e4ynn\u00e4 kaikenlaista vempaimia ja neroutta, kannattaa tutustua Porsche Taycaniin.<\/p>\n\n\n\n

Tulevatko s\u00e4hk\u00f6autot tulevaisuudessa halvemmiksi?<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autojen hinnat todenn\u00e4k\u00f6isesti laskevat tulevina vuosina, koska my\u00f6s s\u00e4hk\u00f6auton kehitt\u00e4mishinnat todenn\u00e4k\u00f6isesti laskevat. Koska EV-markkinat ovat viel\u00e4 lapsenkengiss\u00e4\u00e4n, autonvalmistajat eiv\u00e4t pysty toimittamaan polttomoottorik\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tarkoitettujen vastaavien ajoneuvojen kanssa vertailukelpoisia ajoneuvoja hinnan ja sen suhteen, mit\u00e4 saat hinnasta.<\/p>\n\n\n\n

Polttomoottoriautoja on tuotettu pitk\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 useimmat autonvalmistajat ovat l\u00f6yt\u00e4neet keinoja alentaa tuotantokustannuksia, ja koska polttomoottoriautoja myyd\u00e4\u00e4n edelleen ylivoimaisesti enemm\u00e4n kuin s\u00e4hk\u00f6moottoriautoja. Lis\u00e4ksi akkujen kehitykseen liittyv\u00e4t kustannukset laskevat nopeasti, mink\u00e4 pit\u00e4isi alentaa my\u00f6s seuraavan sukupolven s\u00e4hk\u00f6autojen hintaa, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

S\u00e4hk\u00f6autojen soveltamisesta on tullut suurin yksitt\u00e4inen tapahtuma autoteollisuudessa sitten polttomoottorin keksimisen. S\u00e4hk\u00f6autoihin liittyy paljon etuja, kuten valtion avustukset, kaikenlaiset veronalennukset, parempi tehokkuus ja pienemm\u00e4t p\u00e4\u00e4st\u00f6t. Kaikki t\u00e4m\u00e4 tekee niist\u00e4 yh\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2570"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2570"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2570\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2571,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2570\/revisions\/2571"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2570"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2570"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2570"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}