{"id":2621,"date":"2022-02-03T11:24:34","date_gmt":"2022-02-03T11:24:34","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2621"},"modified":"2022-02-03T11:24:37","modified_gmt":"2022-02-03T11:24:37","slug":"saksiluukuovet-vs-perhosovet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/saksiluukuovet-vs-perhosovet\/","title":{"rendered":"Saksiluukuovet vs. perhosovet"},"content":{"rendered":"\n

Saksiluukkuinen muotoilu tuli suosituksi Lamborghini V12 -mallistossa, joka koostuu Lamborghini Countachista, Diablosta, Murcielagosta ja Aventadorista. Vaikka Miura oli teknisesti ensimm\u00e4inen V12-Lambo, sit\u00e4 ei toimitettu tehtaalta saksiovilla.<\/p>\n\n\n\n

Perhosovia k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t laajemmin useat eri valmistajat, kuten McLaren, Ford, Ferrari ja BMW. Ne on saranoitu eri tavalla kuin saksiluukut, koska ne eiv\u00e4t aukea suoraan yl\u00f6sp\u00e4in kuten saksiluukut.<\/p>\n\n\n\n

Saksiluukuovilla on omat hyv\u00e4t ja huonot puolensa, jotka koostuvat l\u00e4hinn\u00e4 helpommasta sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4syst\u00e4 ahtaisiin pys\u00e4k\u00f6intitiloihin, kun taas perho-ovet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kiistatta paremmilta ja niist\u00e4 on helpompi p\u00e4\u00e4st\u00e4 sis\u00e4\u00e4n ja ulos autoissa, joiden kattolinja on matalampi. Koska useimmissa superautoissa on matala kattolinja, useimmat superautot valitsevat perho-ovet.<\/p>\n\n\n\n

Monet ihmiset uskovat, ett\u00e4 saksiluukuovet ovat vain synonyymi perho-oville, mutta n\u00e4in ei ole, sill\u00e4 niiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n t\u00e4ysin erilaista saranarakennetta ja ne avautuvat eri tavalla. Oli miten oli, paras ovityyppi on useimmiten kiinni henkil\u00f6kohtaisista mieltymyksist\u00e4 ja merkkiuskollisuudesta.<\/p>\n\n\n\n

Saksiluukkuovet – hyv\u00e4t ja huonot puolet<\/h2>\n\n\n\n

Saksiovet tunnetaan usein my\u00f6s nimell\u00e4 ”Lambo-ovet”, koska V12 Lamborghini -mallit tekiv\u00e4t t\u00e4m\u00e4n ovimallin suosituksi. Useimmat niist\u00e4 avautuvat auton raidev\u00e4liin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voit helposti ajaa saksiovilla varustetulla autolla, kun ovet on avattu.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ei pit\u00e4isi tehd\u00e4, varsinkaan suuremmilla nopeuksilla, mutta se on mahdollista, jos omistat saksiluukuovilla varustetun auton. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4ill\u00e4 ovilla varustettuihin autoihin on helpompi menn\u00e4 sis\u00e4\u00e4n ja ulos ahtaissa pys\u00e4k\u00f6intitiloissa, koska ovet avautuvat pystysuoraan ja mahdollistavat ulosp\u00e4\u00e4syn, vaikka oven ja l\u00e4himm\u00e4n kohteen v\u00e4linen tila olisi minimaalinen.<\/p>\n\n\n\n

Saksiluukuovien tiedet\u00e4\u00e4n kuitenkin olevan my\u00f6s raskaampia, koska ne eiv\u00e4t koskaan ole saranoitu kattoon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 hydrauliikkaa ei ole asennettu suoraan kattoon, mink\u00e4 pit\u00e4isi teoriassa helpottaa oven avaamista erityisesti ep\u00e4tasaisella alustalla.<\/p>\n\n\n\n

Saksiluukkujen saranoihin ja hydrauliikkaan kohdistuu enemm\u00e4n voimaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne todenn\u00e4k\u00f6isesti kuluvat nopeammin kuin perho-ovet ja erityisesti tavalliset auton ovet. Lis\u00e4ksi useimmat Lambon saksiovet vinkuvat tunnetusti pitk\u00e4aikaisen k\u00e4yt\u00f6n j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Perho-ovet – edut ja haitat<\/h2>\n\n\n\n

Perho-ovet ovat yleisempi\u00e4 kuin saksiovet, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voit todenn\u00e4k\u00f6isemmin havaita auton, jossa on perho-ovet. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 useammat ihmiset haluavat muokata n\u00e4it\u00e4 ovia, jotta niist\u00e4 olisi helpompi p\u00e4\u00e4st\u00e4 autoon sis\u00e4\u00e4n ja ulos.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi perho-ovet ovat usein saranoitu sek\u00e4 perinteisest\u00e4 saranapisteest\u00e4 ett\u00e4 katosta tai A-pilarista. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niit\u00e4 on yleens\u00e4 helpompi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pitk\u00e4aikaisen k\u00e4yt\u00f6n j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Niit\u00e4 on vaikeampi avata ahtaissa tiloissa, koska ne ovat leve\u00e4mpi\u00e4 kuin auton raidev\u00e4li. Ne kuitenkin usein sy\u00f6v\u00e4t kattolinjaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne helpottavat huomattavasti autoon nousemista ja sielt\u00e4 poistumista korkeuden osalta.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi autoa, jossa on avattu perhosovet, on vaikeampi ajaa, koska ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 aerodynaamiset avattuina. Toinen huomioon otettava tekij\u00e4 on yksinoikeus, sill\u00e4 saksiluukuovilla varustettuja autoja on paljon v\u00e4hemm\u00e4n kuin perho-ovia.<\/p>\n\n\n\n

Perhos-\/ saksiluukkuovien asentaminen autoon, jossa on tavalliset ovet.<\/h2>\n\n\n\n

Monet ihmiset pit\u00e4v\u00e4t ajatuksesta investoida j\u00e4lkiasennettaviin perhos-\/ saksiluukkuihin ja asentaa ne autoon, jossa on tavalliset ovet. T\u00e4m\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, jos valitset laadukkaan sarjan, joka asennetaan ammattimaisesti, mutta n\u00e4m\u00e4 maksavat yleens\u00e4 1000-2000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Jos s\u00e4\u00e4st\u00e4t laadusta, on mahdollista, ett\u00e4 ovet eiv\u00e4t ole en\u00e4\u00e4 yht\u00e4 turvallisia kuin ennen. Vaikka saksi- tai perho-ovet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tkin upeilta, ne todenn\u00e4k\u00f6isesti murhaavat autosi j\u00e4lleenmyyntiarvon, koska harvoin kukaan pit\u00e4\u00e4 tavallisesta autosta, jossa on saksi- tai perho-ovet.<\/p>\n\n\n\n

Ne eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 kuin tavalliset ovet, koska sakset\/perhonen-ovissa ei voi olla tavanomaisia ovitaskuja, koska aina kun avaat ovet, tavarat lent\u00e4v\u00e4t ulos. Lis\u00e4ksi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 v\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4 asentaa perhos-\/saksiovet autoihin, joissa niit\u00e4 ei ole.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miksi ihmiset pit\u00e4v\u00e4t saksi-\/perho-ovista?<\/h3>\n\n\n\n

Ihmiset pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4m\u00e4ntyyppisist\u00e4 ovimekanismeista, koska ne yhdistet\u00e4\u00e4n markkinoiden j\u00e4nnitt\u00e4vimpiin autoihin – superautoihin. T\u00e4m\u00e4ntyyppisist\u00e4 autoista huokuu draamaa aina, kun ne kulkevat, ja on l\u00e4hes mahdotonta olla k\u00e4\u00e4nt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n aina, kun n\u00e4kee Lamborghinin tai McLarenin ajavan ohi.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4it\u00e4 ovia l\u00f6ytyy vain kalliista ja eksoottisista autoista, jotka ovat sek\u00e4 eksklusiivisia ett\u00e4 suorituskykyisi\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4ntyyppisill\u00e4 autoilla on suuri kulttimaine, koska monet autoharrastajat tuolla ulkona pit\u00e4v\u00e4t autotyyppej\u00e4 unelmiensa autoina.<\/p>\n\n\n\n

Miksi sakset\/perhonenovet ovat olemassa?<\/h3>\n\n\n\n

Periaatteessa on kaksi syyt\u00e4, miksi t\u00e4m\u00e4ntyyppisi\u00e4 ovia on olemassa, ja ne ovat parempi n\u00e4kyvyys taakse ja muotoilu. Suunnittelija, joka suunnitteli ensimm\u00e4isen saksiluukuovilla varustetun auton (Lamborghini Countach), uskoi, ett\u00e4 mahdollisuus ajaa autoa ovet auki auttaa peruuttaessa.<\/p>\n\n\n\n

Syy siihen, miksi useimmat superautot k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t n\u00e4it\u00e4 ovia, on kuitenkin se, ett\u00e4 ne n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t siisteilt\u00e4 ja saavat auton tuntumaan erikoisemmalta. Tavallisilla ovilla varustettu superauto ei yksinkertaisesti ole ”erityistilaisuuksien” auto, koska ihmiset, jotka ovat valmiita maksamaan 200 000 dollaria, haluavat tuntea olonsa erityiseksi ollessaan tekemisiss\u00e4 auton kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 autooni lis\u00e4t\u00e4 perhos-\/saksiovet?<\/h3>\n\n\n\n

Jos pid\u00e4t siit\u00e4, milt\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ovet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, ja yksinkertaisesti haluat ne, tee mit\u00e4 haluat, koska autot ovat henkil\u00f6kohtaisia ja meid\u00e4n pit\u00e4isi nauttia niist\u00e4 omalla tavallamme. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa kuitenkin yleens\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 tuhoat autosi j\u00e4lleenmyyntiarvon.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat ihmiset, min\u00e4 mukaan lukien, inhoavat n\u00e4hd\u00e4 Mustangin, Civicin tai BMW:n kaltaisia autoja, joissa on saksiovet, koska ne n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t r\u00e4hj\u00e4isilt\u00e4. Ne n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sopimattomilta ja tekev\u00e4t autosta v\u00e4hemm\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisen ja todenn\u00e4k\u00f6isemmin ry\u00f6stett\u00e4v\u00e4n.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Saksiluukkuinen muotoilu tuli suosituksi Lamborghini V12 -mallistossa, joka koostuu Lamborghini Countachista, Diablosta, Murcielagosta ja Aventadorista. Vaikka Miura oli teknisesti ensimm\u00e4inen V12-Lambo, sit\u00e4 ei toimitettu tehtaalta saksiovilla. Perhosovia k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t laajemmin useat<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2621"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2621"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2621\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2622,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2621\/revisions\/2622"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2621"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2621"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2621"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}