{"id":2631,"date":"2022-02-03T11:27:55","date_gmt":"2022-02-03T11:27:55","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2631"},"modified":"2022-02-03T11:27:57","modified_gmt":"2022-02-03T11:27:57","slug":"onko-volvoja-helppo-korjata","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-volvoja-helppo-korjata\/","title":{"rendered":"Onko Volvoja helppo korjata?"},"content":{"rendered":"\n

Jos sinulla on kokemusta autojen korjaamisesta, vanhempi Volvo on helppo ty\u00f6st\u00e4\u00e4. Volvon autojen suunnittelu ei ole liian monimutkaista, joten jotkut ihmiset ovat muokanneet autojaan kokonaan ja jopa vaihtaneet t\u00e4rkeit\u00e4 osia, kuten vaihteiston.<\/p>\n\n\n\n

Volvon yksinkertainen suunnittelu<\/h2>\n\n\n\n

Vanhempien Volvo-autojen tekniikka ei ole kovin monimutkaista, joten niit\u00e4 on helppo ty\u00f6st\u00e4\u00e4 ja korjata, etenkin vanhempia malleja. Monet Volvo-asiakkaat ovat kehuskelleet, ett\u00e4 he ovat itse korjailleet autojaan ja s\u00e4\u00e4st\u00e4neet aikaa ja rahaa, kun eiv\u00e4t ole k\u00e4yneet korjaamoilla.<\/p>\n\n\n\n

Silti Volvot ovat tarpeeksi monimutkaisia, jotta voimme sanoa, ett\u00e4 ne on edelleen suunniteltu hyvin. Ne eiv\u00e4t kuitenkaan ole niin monimutkaisia, ettei kukaan voisi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 niit\u00e4. Esimerkiksi paneelit ja liittimet on suunniteltu siten, ett\u00e4 ne voidaan korjata my\u00f6hemmin. Moottoritila on ainoa paikka, jossa se muuttuu superkompleksiseksi, mutta sekin on viel\u00e4 toimiva.<\/p>\n\n\n\n

Uudemmat s\u00e4hk\u00f6iset mallit ovat tavallisille ihmisille vaikeampia ty\u00f6st\u00e4\u00e4, koska niiss\u00e4 on monimutkaisempaa tekniikkaa.<\/p>\n\n\n\n

Parannettavaa<\/h3>\n\n\n\n

Valitettavasti kaikkea Volvon suunnittelussa ei ole tehty erinomaisesti. Monissa Volvo-malleissa s\u00e4hk\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4 akun kanssa on suunniteltu eritt\u00e4in huonosti. Akku on sijoitettu auton takaosaan, mik\u00e4 voi aiheuttaa virtah\u00e4vi\u00f6it\u00e4 pitkien johdotusten takia takaa eteen.<\/p>\n\n\n\n

Toinen asia s\u00e4hk\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on se, ett\u00e4 generaattori on kaukana ohjaustehostimen pumpun alapuolella. Jos haluat vaihtaa vaihtovirtageneraattorin ongelman sattuessa, olet pahassa pulassa. K\u00e4ytetyt pultit ovat my\u00f6s hyvin ep\u00e4sovinnaisia, ja sinun pit\u00e4isi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 TP55-pultinavaaja.<\/p>\n\n\n\n

Volvon ongelmat, jotka voit korjata itse<\/h2>\n\n\n\n

\u00d6ljyn vaihtaminen<\/h3>\n\n\n\n

Sinun tulisi vaihtaa autosi \u00f6ljy s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, mik\u00e4 pident\u00e4\u00e4 autosi k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s vaihteisto\u00f6ljy on huuhdeltava noin 100 kilometrin kohdalla vaaditulla 3309-\u00f6ljyll\u00e4. \u00d6ljy\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n turbomoottoreissa. Moottori\u00f6ljyn vaihtoon voi lis\u00e4t\u00e4 jopa Fumoto-venttiilin, joka tekee \u00f6ljynvaihdosta eritt\u00e4in helppoa. Jos joudut ty\u00f6skentelem\u00e4\u00e4n moottorin alla, niin 10 mm:n pultit on melko helppo irrottaa ja suodattimeen p\u00e4\u00e4see my\u00f6s helposti k\u00e4siksi.<\/p>\n\n\n\n

Jos sinusta tuntuu, ett\u00e4 tarvitset \u00f6ljynerotinta, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n mahdollisen ilmatoiminnan tiivist\u00e4miseen, kannattaa tehd\u00e4 ”kumihanskatesti”. Se on my\u00f6s hyv\u00e4 idea, kun autosi saavuttaa 100K mailia. Testi on melko helppo, ja on olemassa joukko videoita, joissa voit oppia miten. Muuten joudut tuhlaamaan aikaa autosi viemiseen korjaamolle.<\/p>\n\n\n\n

Ajovalojen polttimoiden vaihtaminen<\/h3>\n\n\n\n

Kannattaa kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota my\u00f6s ajovaloihin, jotka voivat palaa loppuun. Onneksi polttimon voi vaihtaa helposti kotona ilman suurempaa vaivaa.<\/p>\n\n\n\n

Pultit, vy\u00f6t ja kojelaudan hallintalaitteet<\/h3>\n\n\n\n

Jos autosi saavuttaa noin 150 Tkm:n rajan, sinun on k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4 p\u00e4\u00e4tylenkit, jousijouset, jousilaakerit ja muut jousitukseen liittyv\u00e4t ongelmat. N\u00e4m\u00e4 osat vanhenevat yleens\u00e4 ajan my\u00f6t\u00e4. N\u00e4iden osien ty\u00f6st\u00e4minen on melko helppoa ja suoraviivaista, mukaan lukien uusien osien irrottaminen ja pulttaaminen.<\/p>\n\n\n\n

Kojelaudan hallintalaitteet ovat intuitiiviset ja helposti ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4t. N\u00e4et, mit\u00e4 ongelmia autossa saattaa esiinty\u00e4. Harvinaisissa tapauksissa, jotka ovat kryptisi\u00e4, VIDA\/DICE selitt\u00e4\u00e4 yksityiskohtaisesti, ja sill\u00e4 on eritt\u00e4in yksityiskohtaiset kaaviot ja parannetut kaaviot, joissa n\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vaihe vaiheelta noudatettava prosessi.<\/p>\n\n\n\n

Joitakin muita ty\u00f6stett\u00e4vi\u00e4 asioita ovat hammashihnat, jotka olisi vaihdettava 100 000-115 000 kilometrin kohdalla, varsinkin jos sinulla on vanhempi malli. N\u00e4iss\u00e4 autoissa ei yleens\u00e4 ole paljon ongelmia tiivisteiden kanssa. Vesipumppu olisi teht\u00e4v\u00e4 hihnan kanssa. Useimmat muut asiat voidaan hoitaa helposti.<\/p>\n\n\n\n

Yleiset Volvo-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Kuten kaikilla merkeill\u00e4, Volvolla on joitakin yleisi\u00e4 ongelmia. Ensimm\u00e4inen on voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4n vika, joka on eniten valitettu ongelma Volvoissa. Vaihteistoj\u00e4rjestelm\u00e4n vikaantuminen voi aiheuttaa paljon haittaa.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s automaattinen jarruj\u00e4rjestelm\u00e4 vaatii huomiota. Jotkut ovat raportoineet, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 kytkeytyy automaattisesti p\u00e4\u00e4lle ilman tarvetta ajon aikana, mik\u00e4 aiheuttaa vaaratilanteita. Volvo on jopa tehnyt asiasta takaisinkutsuja.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s PCV-venttiileist\u00e4 on raportoitu ongelmia. Ne olisi vaihdettava noin 100 000 kilometrin kohdalla.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s uudemmissa malleissa on raportoitu nestevuotoja. AWD-malleissa on ollut ongelmia viistovaihteen vuotojen ja my\u00f6s holkin kulumisen kanssa. Vanhemmat 2005-2007 mallit ovat kuitenkin melko kest\u00e4vi\u00e4 n\u00e4iden ongelmien suhteen.<\/p>\n\n\n\n

Taitotasosi m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 sen, mit\u00e4 voit ty\u00f6st\u00e4\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

Kaikkien edell\u00e4 esiteltyjen vinkkien ja yleisten ongelmien kanssa se riippuu silti pohjimmiltaan henkil\u00f6n kokemuksesta autojen parissa ty\u00f6skentelyst\u00e4. On ihmisi\u00e4, jotka ovat jopa vaihtaneet koko vaihteistoj\u00e4rjestelm\u00e4n Volvoonsa, ja toisia, jotka eiv\u00e4t osaa edes vaihtaa \u00f6ljy\u00e4 itse. Se riippuu siis todellakin henkil\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Miten voin oppia autojen parissa ty\u00f6skentelyst\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Autojen korjaaminen ei ole helppo asia. Jos et tied\u00e4 autosta mit\u00e4\u00e4n, voit tehd\u00e4 paljon enemm\u00e4n vahinkoa kuin hy\u00f6ty\u00e4. Oman auton ty\u00f6st\u00e4minen voi kuitenkin auttaa sinua tietyiss\u00e4 tilanteissa, ja se s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 rahaa. Seuraavassa on muutamia vinkkej\u00e4, joita noudattamalla voit aloittaa autosi ty\u00f6st\u00e4misen opettelun:<\/p>\n\n\n\n