{"id":2660,"date":"2022-02-03T11:36:53","date_gmt":"2022-02-03T11:36:53","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2660"},"modified":"2022-02-03T11:36:57","modified_gmt":"2022-02-03T11:36:57","slug":"missa-autoissa-on-sama-pulttijako-kuin-bmwssa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-autoissa-on-sama-pulttijako-kuin-bmwssa\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 autoissa on sama pulttijako kuin BMW:ss\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

Autosi pulttikuvion tunteminen on ratkaisevan t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 sen avulla tied\u00e4t, miten vanteet on kiinnitetty autoosi tukipulttien tai py\u00f6r\u00e4nmutterien avulla. Siksi ihanteellinen pulttijako varmistaa, ett\u00e4 autosi py\u00f6r\u00e4t istuvat hyvin. Mutta miss\u00e4 autoissa on sama pulttijako kuin BMW:ss\u00e4?<\/p>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin BMW:n pulttijako on 5X120 tai 5X4,72 tuumaa. Autoja, joissa on samanlainen pulttijako, ovat Acura, Bentley, Buick, Cadillac, Chevrolet, Honda, Hyundai, JAC, Land Rover, Lexus, MINI, Opel, Rolls-Royce, Tesla, Toyota ja Volkswagen.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkiaan on yli 168 automallia, joiden pulttijako on 5X120. BMW:ll\u00e4 on suurin kokoelma autoja, joiden pulttijako on 5X120. BMW:ll\u00e4 on 24 automallia, joissa on t\u00e4m\u00e4 pulttikuvio. Sen j\u00e4lkeen tulevat kuitenkin JAC 12:lla, BYD 9:ll\u00e4 ja Land Rover ja Volkswagen 8:lla automallilla.<\/p>\n\n\n\n

On kuitenkin my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomata, ett\u00e4 joissakin vanhemmissa BMW-malleissa on pulttijako 4X100. T\u00e4llaisia malleja ovat esimerkiksi BMW 320 ja 323 vuosimalleista 1979-83 ja BMW 318, 323, 325, 328 ja 330 vuosimalleista 1992-88. Useimpia n\u00e4ist\u00e4 malleista ei kuitenkaan en\u00e4\u00e4 valmisteta, ja niit\u00e4 on vaikea l\u00f6yt\u00e4\u00e4 markkinoilta.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi vuoden 2009 tai uudemmissa G01 7-sarjan autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n pulttijakoa 5X112. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikki G-alustaiset BMW:t k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t 5X112-pulttikuviota, jossa on sama m\u00e4\u00e4r\u00e4 korvakepultteja, mutta 8 mm tiukempi keh\u00e4 kuin BMW:n perinteisess\u00e4 pulttikuviossa.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 muita ominaisuuksia minun on otettava huomioon varmistaakseni, ett\u00e4 py\u00f6r\u00e4 sopii oikein?<\/h2>\n\n\n\n

Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 tarkastelet auton pulttijakoa, sinun on otettava huomioon my\u00f6s sen pulttien koko, navan keskiporaus ja offset. Jos kaikki n\u00e4m\u00e4 ominaisuudet ovat samat, autosi py\u00f6r\u00e4 sopii helposti ilman muutoksia. Jos taas ei, sinun on ehk\u00e4 teht\u00e4v\u00e4 joitakin muutoksia py\u00f6r\u00e4\u00e4n, jotta se sopisi kunnolla.<\/p>\n\n\n\n

Miten mittaan py\u00f6r\u00e4n pulttijako?<\/h2>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n pulttipiirroksen mittaaminen on hyvin helppoa. Aloita tarkistamalla, onko py\u00f6r\u00e4ss\u00e4 pariton vai parillinen m\u00e4\u00e4r\u00e4 korvakkeita. Jos m\u00e4\u00e4r\u00e4 on parillinen, mittaa keskelt\u00e4 keskelle suoraan vastakkain olevista korvakkeista.<\/p>\n\n\n\n

Jos py\u00f6r\u00e4ss\u00e4 on p\u00e4invastoin pariton m\u00e4\u00e4r\u00e4 korvakkeita, mittaa se yhden korvakkeen keskipisteest\u00e4 rei\u00e4n uloimpaan reunaan viistosti sit\u00e4 vastap\u00e4\u00e4t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on py\u00f6r\u00e4n offset?<\/h2>\n\n\n\n

Py\u00f6r\u00e4n siirtym\u00e4 on py\u00f6r\u00e4n kiinnityspinnan ja vanteen todellisen keskilinjan v\u00e4linen et\u00e4isyys. Huomaa, ett\u00e4 offset voi olla nolla, positiivinen tai negatiivinen. Useimmissa BMW:ss\u00e4 on kuitenkin positiivinen offset. Jos offset on positiivinen, py\u00f6r\u00e4n kiinnityspinta sijaitsee yleens\u00e4 vanteen todellisen keskilinjan edess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos taas offset on negatiivinen, kiinnityspinta sijaitsee vanteen todellisen keskilinjan takana. T\u00e4m\u00e4n seurauksena rengas ty\u00f6ntyy ulosp\u00e4in autosta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Voiko BMW:hen asentaa j\u00e4lkimarkkinavanteet?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, BMW:hen voi asentaa j\u00e4lkimarkkinavanteet. Se ei kuitenkaan ole suositeltavaa ja eritt\u00e4in vaarallista. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 sellaisten j\u00e4lkimarkkinapy\u00f6rien laittaminen, joita ei ole suunniteltu BMW:t\u00e4 varten, tekee autosta vaarallisen. Lis\u00e4ksi t\u00e4llaiset vanteet voivat saada jotkin auton osat kulumaan nopeammin kuin tavalliset vanteet.<\/p>\n\n\n\n

Jos autoosi asennetaan v\u00e4\u00e4r\u00e4t j\u00e4lkimarkkinapy\u00f6r\u00e4t, osat, kuten jousitus ja jarrut, kuluvat nopeammin. Lis\u00e4ksi j\u00e4lkimarkkinapy\u00f6rien valmistaminen on monimutkaista. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 esimerkiksi offsetin, kantavuuden, jarrusatulan v\u00e4lyksen ja koon on oltava yhteensopivia autosi kanssa.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytt\u00e4\u00e4k\u00f6 BMW korvakepultteja?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, BMW ja monet muut eurooppalaiset autot k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t korvakepultteja. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 korvakepultit ovat turvallisempia suurissa nopeuksissa. Lis\u00e4ksi n\u00e4iss\u00e4 pulteissa on v\u00e4hemm\u00e4n osia, mik\u00e4 helpottaa py\u00f6rien asentamista huomattavasti. Lis\u00e4ksi BMW:ss\u00e4 on 17 mm:n korvakepultit, jotka sopivat t\u00e4ydellisesti, joten sinun ei tarvitse ostaa ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 hylsyj\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytt\u00e4\u00e4k\u00f6 BMW samaa pulttikuviota kuin Mercedes ja Audi?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, BMW k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samaa pulttikuviota kuin Mercedes ja Audi. Ne eiv\u00e4t kuitenkaan k\u00e4yt\u00e4 BMW:n yleisint\u00e4 pulttipainiketta, joka on 5X120 mm:n pulttipainiketta, vaan 5X112 mm:n pulttipainiketta. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa siis sit\u00e4, ett\u00e4 vain muutama valikoitu py\u00f6r\u00e4 voidaan asentaa BMW:st\u00e4 Audiin tai Mercedekseen.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on BMW:n py\u00f6rien offset?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikissa BMW:n vanteissa on positiivinen offset. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 kiinnitystyyny on siirtynyt py\u00f6r\u00e4n ulkoreunaan p\u00e4in eik\u00e4 py\u00f6r\u00e4n sis\u00e4puolelle, mit\u00e4 kutsutaan my\u00f6s negatiiviseksi siirtym\u00e4ksi. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 BMW:ll\u00e4 on positiivinen offset, joissakin malleissa voi olla korkea tai matala offset.<\/p>\n\n\n\n

Korkea offset tarkoittaa, ett\u00e4 py\u00f6r\u00e4n kiinnityspinnan ja keskilinjan v\u00e4lill\u00e4 on valtava tila, kun taas matala offset tarkoittaa, ett\u00e4 py\u00f6r\u00e4 on enemm\u00e4n auton ulkopuolella kuin sis\u00e4ll\u00e4. Huomaa, ett\u00e4 BMW 1- ja 3-sarjan autoissa on yleens\u00e4 korkea offset, kun taas BMW 5-, 6- ja 7-sarjan autoissa on yleens\u00e4 matalampi offset.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi on tavallista, ett\u00e4 useimmissa BMW:n j\u00e4lkimarkkinapy\u00f6riss\u00e4 on matala offset, jotta py\u00f6r\u00e4t olisivat samassa tasossa korin kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Miten saan BMW:ni n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n urheilullisemmalta?<\/h3>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen ja helpoin tapa tehd\u00e4 BMW:st\u00e4si urheilullisemman n\u00e4k\u00f6inen on hankkia BMW M Sport -paketti. T\u00e4m\u00e4 lis\u00e4varustepaketti muuttaa autosi ulkon\u00e4\u00f6n normaalista urheilulliseksi. Toinen tapa on vaihtaa useita osia, kuten takavalot, s\u00e4leikk\u00f6, vanteet ja puskurit.<\/p>\n\n\n\n

Loppup\u00e4\u00e4telm\u00e4t<\/h2>\n\n\n\n

On yli 168 automallia, joissa on sama pulttijako kuin BMW:ss\u00e4. N\u00e4ihin kuuluvat Acura, Bentley, Buick, Cadillac, Chevrolet, Honda, Hyundai, JAC, Land Rover, Lexus, MINI, Opel, Rolls-Royce, Tesla, Toyota ja Volkswagen. Kaikkien n\u00e4iden autojen pulttijako on 5X120mm.<\/p>\n\n\n\n

Joissakin vanhoissa BMW-malleissa pulttijako on kuitenkin 4X100, ja toisissa pulttijako on 5X112mm. BMW:t, joiden pulttijako on 5X112mm, sopivat my\u00f6s Audi-, Mercedes-Benz- ja Volkswagen-autoihin. Ennen kuin laitat BMW:siisi py\u00f6r\u00e4t toisesta autosta, varmista, ett\u00e4 niiss\u00e4 on sama pulttijako.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Autosi pulttikuvion tunteminen on ratkaisevan t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 sen avulla tied\u00e4t, miten vanteet on kiinnitetty autoosi tukipulttien tai py\u00f6r\u00e4nmutterien avulla. Siksi ihanteellinen pulttijako varmistaa, ett\u00e4 autosi py\u00f6r\u00e4t istuvat hyvin. Mutta miss\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2660"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2660"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2660\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2661,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2660\/revisions\/2661"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2660"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2660"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2660"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}