{"id":276,"date":"2021-06-22T10:11:42","date_gmt":"2021-06-22T10:11:42","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=276"},"modified":"2021-06-22T10:11:42","modified_gmt":"2021-06-22T10:11:42","slug":"ovatko-porschet-kalliita-yllapitaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/ovatko-porschet-kalliita-yllapitaa\/","title":{"rendered":"Ovatko Porschet kalliita yll\u00e4pit\u00e4\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche, kuten monet muutkin merkit, k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 valtavasti aikaa autojensa kest\u00e4vyyden testaamiseen. Porsche tavallisesti pyrkii kest\u00e4vyystestien tavoitteeksi 187 kilometrin\/300 kilometrin rajan, ja joissakin tapauksissa jopa enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Porschet ovat paljon luotettavampia kuin muut saksalaiset luksusautomerkit, Porschen huoltokustannukset ovat paljon korkeammat, koska Porschet tarjoavat laadukkaampia materiaaleja ja tarkoituksenmukaisempaa mekaniikkaa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Porschet ovat varmasti kalliita yll\u00e4pit\u00e4\u00e4, varsinkin jos niit\u00e4 ei huolleta oikein.<\/p>\n\n\n\n

Porsche pit\u00e4\u00e4 huolen siit\u00e4, ett\u00e4 nykyaikaisten Porschien rakentamisen laatu on moitteeton, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 my\u00f6s pienimpienkin osien, kuten verhoilujen, kankaiden ja pulttien laatu on moitteeton. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n vuoksi, jos haluat pienemm\u00e4t huoltokustannukset, k\u00e4yt\u00e4 aina aitoja Porschen osia.<\/p>\n\n\n\n

Porschen kest\u00e4vyys ja luotettavuus<\/h2>\n\n\n\n

Kest\u00e4vyys, pitk\u00e4ik\u00e4isyys ja luotettavuus ovat nykyaikaisten Porsche-mallien vahvuuksia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot rikkoutuvat harvemmin verrattuna kaikkiin muihin saksalaisiin luksusautomerkkeihin. Loppujen lopuksi t\u00e4m\u00e4 kaikki vaikuttaa suuresti my\u00f6s huoltokustannuksiin, koska huoltot\u00f6it\u00e4 tarvitaan v\u00e4hemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Silti joidenkin Porsche-mallien s\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen \u00f6ljynvaihto voi maksaa 300-500 dollaria, mik\u00e4 on paljon enemm\u00e4n kuin Audissa tai BMW:ss\u00e4. Porschet tarjoavat l\u00e4hes kaikin puolin ylivertaista laatua verrattuna muihin saksalaisiin luksusautoihin.<\/p>\n\n\n\n

Voit luottaa enemm\u00e4n siihen, ett\u00e4 omistat vankan ja hyv\u00e4ksi todetun saksalaisen insin\u00f6\u00f6rity\u00f6n, vaikka sen yll\u00e4pito maksaakin enemm\u00e4n. Loppujen lopuksi Porschet ovat eksklusiivisia ja harvinaisia, eik\u00e4 kaikilla ole varaa omistaa n\u00e4it\u00e4 autoja, vaikka pelkk\u00e4 sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4syhinta ei ehk\u00e4 tuntuisikaan niin uhkaavalta.<\/p>\n\n\n\n

J.D. Powerin hiljattain tekem\u00e4ss\u00e4 raportissa Porsche on ylpe\u00e4n\u00e4 sijoittunut toiseksi luotettavimman automerkin listalla vain Lexuksen j\u00e4lkeen, BMW sijoittui seitsem\u00e4nneksi, Audi kahdeksanneksi, kun taas Mercedes j\u00e4i takaisin 13. sijalle. T\u00e4m\u00e4 osoittaa entisest\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 Porschet on rakennettu kest\u00e4m\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 on rauhoittava tekij\u00e4 uusille Porsche-asiakkaille.<\/p>\n\n\n\n

Porschen huolto<\/h2>\n\n\n\n

Huollon osalta Porschet eiv\u00e4t p\u00e4rj\u00e4\u00e4 niin hyvin, mutta se on odotettavissa, koska Porsche ei ole tavallinen kuluttaja-automerkki, joka on erikoistunut saavutettavaan ylellisyyteen, vaan pikemminkin urheiluautomerkki, joka toisinaan naamioituu onnistuneesti luksusautomerkiksi.<\/p>\n\n\n\n

Yksi edullisimmista Porsche-malleista on Porsche Boxster, mik\u00e4 on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4, koska uudemmissa Boxereissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tavallisempaa 4-sylinterist\u00e4 moottoria. Joillakin nettisivustoilla huoltokustannuksiksi arvioidaan 750-1100 dollaria vuodessa ottamatta huomioon ennakoimattomia korjauksia tai ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Tavalliset 911-mallit, kuten 911 Carrera 4S, maksavat hieman enemm\u00e4n, 911 Turbo S -mallit voivat joskus maksaa hieman v\u00e4hemm\u00e4n, mutta kalleimmat 911-mallit ovat GT3- ja GT3 RS -mallit (noin 2 000 dollaria vuodessa), koska ne on tehty tarjoamaan ylivoimaista rata-autoilun suorituskyky\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiden pitk\u00e4ik\u00e4isyydest\u00e4 on tingitty.<\/p>\n\n\n\n

Kallein huollettava Porsche-malli on eritt\u00e4in haluttu Porsche Carrera GT. T\u00e4ss\u00e4 superautossa on Le Mansin V10-moottori, ja kytkimen vaihto t\u00e4llaiseen autoon voi maksaa 20-30 000 dollaria, ja kytkin kest\u00e4\u00e4 vain 12-20 000 kilometri\u00e4. On melko selv\u00e4\u00e4, miksi useimmilla Carrera GT:ll\u00e4 ei nyky\u00e4\u00e4n juuri ajeta.<\/p>\n\n\n\n

Halvempi Porsche-huolto<\/h2>\n\n\n\n

Nykyaikaisten Porsche-mallien huoltokustannuksia voi kuitenkin alentaa, mutta ne vaativat kuitenkin enemm\u00e4n rahaa eri tarkoituksiin. Monet Porsche-asiantuntijat kertovat, ett\u00e4 sinun kannattaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aitoja Porschen osia ja aitoja Porschen erikoishuolto- ja korjaamoliikkeit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ja sinun pit\u00e4isi ehdottomasti tehd\u00e4 niin, sill\u00e4 vaikka ne maksavat enemm\u00e4n, niist\u00e4 on hy\u00f6ty\u00e4 pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 huollon ja j\u00e4lleenmyyntiarvon kannalta. Esimerkiksi j\u00e4lkimarkkinayhti\u00f6n valmistamat etulevynlevytyynyt eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 kest\u00e4 yht\u00e4 kauan kuin aidot Porsche-tyynyt, ja s\u00e4\u00e4st\u00e4t ”vain” 100-200 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6ljynsuodattimen kustannukset ovat melko vertailukelpoisia aidon Porschen ja j\u00e4lkimarkkinavalmistajien v\u00e4lill\u00e4, aidot Porschen j\u00e4\u00e4hdyttimet ovat 50-100 dollaria kalliimpia kuin j\u00e4lkimarkkinavalmistajan j\u00e4\u00e4hdyttimet. Mutta jos tarvitset t\u00e4ysin uuden vaihtovirtageneraattorin, aidon Porschen vaihtovirtageneraattorin hinta on keskim\u00e4\u00e4rin 800 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Useimmissa tapauksissa Porschen aidot osat ovat 10-20 % kalliimpia kuin j\u00e4lkimarkkinavaihtoehdot. Mutta aidot Porsche-osat tarjoavat jopa 50 % pidemm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6i\u00e4n, ja ne valmistetaan k\u00e4ytt\u00e4en tarkimpia mittauksia korkeimmalla valmistustasolla.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on huoltaa Porsche s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti?<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen Porsche-huolto on avainasemassa, kun halutaan alentaa huoltokustannuksia pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 ja varmistaa, ett\u00e4 Porsche toimii odotetulla tavalla. S\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen huolto useimmille Porsche-malleille on noin 10k mailia tai kerran vuodessa. Huollot koostuvat s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisist\u00e4 \u00f6ljynvaihdoista, jarrunesteiden tarkistuksista sek\u00e4 kuluneiden ilma-, \u00f6ljy- ja polttoainesuodattimien vaihdosta.<\/p>\n\n\n\n

Jarrupalojen tai -letkujen vaihtaminen, py\u00f6rien suuntaus ja tasapainotus, pyyhkij\u00e4nsulkien vaihto tai rengaspaineiden testaus eiv\u00e4t kuulu Porschen m\u00e4\u00e4r\u00e4aikaishuoltoihin. Porsche tarkastaa yleens\u00e4 vuosittain jopa 100 eri seikkaa autostasi. Lis\u00e4ksi kaikissa nykyaikaisissa Porscheissa on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 asianmukaista synteettist\u00e4 \u00f6ljy\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tarvitsenko todella erikoismekaanikon kaikkiin Porsche-malleihin?<\/h3>\n\n\n\n

Perushuollot ja -tarkastukset eiv\u00e4t vaadi Porsche-erikoismekaanikkoja, vaan ne voi suorittaa kuka tahansa mekaanikko. Jotkut omistajat jopa tekev\u00e4t joitakin perushuoltoja itse. T\u00e4m\u00e4 alentaa Porschen omistamisesta aiheutuvia vuotuisia kustannuksia melkoisesti, mutta joidenkin kalliimpien rajoitettujen mallien kohdalla t\u00e4m\u00e4 saattaa jopa vahingoittaa j\u00e4lleenmyyntiarvoa.<\/p>\n\n\n\n

Mutta vain luotettavat mekaanikot ovat vaihtoehto, koska markkinoilla on paljon laittomia ”Porsche” -osia, eik\u00e4 kokemattomalla henkil\u00f6ll\u00e4 ole mit\u00e4\u00e4n mahdollisuuksia havaita v\u00e4\u00e4rennetty\u00e4 Porsche-osaa. On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 joitakin ongelmia ei voi korjata takapihan mekaanikot.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 Porsche-mallit ovat halvimpia korjata?<\/h3>\n\n\n\n

Porschet eiv\u00e4t mene rikki kovin usein, mutta kun ne menev\u00e4t rikki, Boxster-mallit ovat niit\u00e4, joiden korjaaminen maksaa v\u00e4hiten. T\u00e4m\u00e4 johtuu osittain siit\u00e4, ett\u00e4 useimmissa nykyaikaisissa Boxereissa k\u00e4ytetyt moottorit ovat tavallisempia 4-sylinterisi\u00e4 turbomoottoreita.<\/p>\n\n\n\n

Se riippuu my\u00f6s ajoneuvon i\u00e4st\u00e4, kunnosta, asuinpaikasta, korjaamosta itsest\u00e4\u00e4n ja monista muista muuttujista. Yleisesti ottaen Boxsterit ovat kuitenkin halvimpia korjattavia. Toisaalta jotkut mallit, kuten Carrera GT tai Porsche 918, ovat nykyaikaisista malleista kalleimpia korjata, k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche, kuten monet muutkin merkit, k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 valtavasti aikaa autojensa kest\u00e4vyyden testaamiseen. Porsche tavallisesti pyrkii kest\u00e4vyystestien tavoitteeksi 187 kilometrin\/300 kilometrin rajan, ja joissakin tapauksissa jopa enemm\u00e4n. Vaikka Porschet ovat paljon luotettavampia<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":277,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/276"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=276"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/276\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/277"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=276"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=276"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=276"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}