{"id":280,"date":"2021-06-22T10:12:50","date_gmt":"2021-06-22T10:12:50","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=280"},"modified":"2021-06-22T10:12:50","modified_gmt":"2021-06-22T10:12:50","slug":"miksi-kaytetyt-porschet-ovat-niin-halpoja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-kaytetyt-porschet-ovat-niin-halpoja\/","title":{"rendered":"Miksi k\u00e4ytetyt Porschet ovat niin halpoja"},"content":{"rendered":"\n

Porschea pidet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 johtavista urheiluautomerkeist\u00e4, mutta Porsche tarjoaa my\u00f6s muutamia ”tavallisempia” luksusmalleja, kuten Panameran tai Macan- ja Cayenne-maastureita. Kaikkia Porscheja ei kuitenkaan ole tehty samanarvoisiksi, ja joidenkin vertailukelpoisten mallien v\u00e4liset hintaerot ovat melko suuret.<\/p>\n\n\n\n

Vanhempien ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisten 911-mallien arvo on noussut viime vuosina huimasti, koska ilmaj\u00e4\u00e4hdytteist\u00e4 moottoria pidet\u00e4\u00e4n yleisesti Porschen huippumoottorina. Useimmat uudemmat vesij\u00e4\u00e4hdytteiset 911-mallit eiv\u00e4t menesty kovin hyvin lukuun ottamatta muutamia GT\/R-perheen rajoitettuja malleja.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4isen sukupolven Boxster\/Cayman-mallit ovat nyky\u00e4\u00e4n my\u00f6s melko halpoja, samoin vanhemmat Cayenne- ja Panamera-mallit. T\u00e4m\u00e4 johtuu l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4iden autojen tuotantom\u00e4\u00e4r\u00e4t ovat kilometrien verran suuremmat kuin mink\u00e4\u00e4n 911-mallin.<\/p>\n\n\n\n

Macan\/Taycan-mallit ovat molemmat melko uusia, mutta muutaman vuoden kuluttua molemmat mallit saattavat my\u00f6s menett\u00e4\u00e4 arvoaan huomattavasti, mik\u00e4 riippuu l\u00e4hinn\u00e4 tuotantom\u00e4\u00e4rist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ilmaj\u00e4\u00e4hdytteiset 911<\/h2>\n\n\n\n

Ilmaj\u00e4\u00e4hdytteiset 911-mallit ovat uskomattoman suosittuja, ja monet Porsche-puristit pit\u00e4v\u00e4t niit\u00e4 koko Porsche-malliston leip\u00e4tuotteena. N\u00e4m\u00e4 911-mallit nauttivat kulttimaineesta vanhempien Porsche-harrastajien keskuudessa, eik\u00e4 vanhempien ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisten 911-mallien tarjonta yksinkertaisesti vastaa kysynt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tuotantom\u00e4\u00e4r\u00e4t, ajaton muotoilu, v\u00e4h\u00e4inen huolto, erinomainen dynamiikka ja ajokokemus ovat joitakin syit\u00e4, miksi n\u00e4iden Porschejen arvo on noussut viime vuosina huimasti. Ilmaj\u00e4\u00e4hdytteinen 911 on halutuin klassikko koko autoyhteis\u00f6ss\u00e4, ei vain eri Porsche-mallien v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Rakkaus ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisi\u00e4 911-autoja kohtaan oli ilmeisint\u00e4, kun Porsche 911 996 julkaistiin vuonna 1998. 996 uudisti 911:n ulkon\u00e4\u00f6n ja mekaniikan t\u00e4ysin, ilmaj\u00e4\u00e4hdytteiset moottorit on vaihdettu perinteisemp\u00e4\u00e4n vesij\u00e4\u00e4hdytteiseen moottoriin, ja 996 on nyt halvin 911-malli, jonka voi ostaa jo 15 000 dollarilla.<\/p>\n\n\n\n

Vesij\u00e4\u00e4hdytteiset 911:t<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, vuonna 1998 Porsche siirtyi 911-malleissa vesij\u00e4\u00e4hdytteisiin moottoreihin. Ensimm\u00e4inen malli oli 996, ja nyt 996:aa pidet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 historian huonoimmista 911-malleista moottorin, muotoilun ja erityisesti ”keitetyn munan” ajovalojen vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Mutta 997-sukupolvi oli yksi kaikkien aikojen kaupallisesti menestyneimmist\u00e4 Porsche 911 -malleista, vaikka siin\u00e4 ei ollutkaan ilmaj\u00e4\u00e4hdytteist\u00e4 moottoria. K\u00e4ytettyj\u00e4 997-malleja voi nyky\u00e4\u00e4n ostaa noin 20-30 000 dollarilla. N\u00e4m\u00e4 hinnat ovat viel\u00e4 melko alhaisia, kun otetaan huomioon 911:n alkuper\u00e4inen markkinasijoitus.<\/p>\n\n\n\n

991-sukupolven 911 on viel\u00e4 melko moderni auto kokea mit\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 arvonmenetyst\u00e4. 991-mallit, erityisesti 991.2-facelift-versio, tarjoavat paljon nykyaikaista tekniikkaa, mutta siirtyminen pakkoinduktiomoottoreihin ei varmasti tule pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 menem\u00e4\u00e4n hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien Porsche 911 -sukupolvien, kuten GT3-, GT3RS-, GT2-, GT2RS-, 911R-mallien tai GT3 Touring -mallien, rajoitetut versiot pysyv\u00e4t kuitenkin vakaina k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla. 911R-mallit ovat jopa nousussa, koska niiden valmistusm\u00e4\u00e4r\u00e4t ovat pienimm\u00e4t edell\u00e4 mainittujen rajoitettujen 911-mallien joukossa.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayenne, Macan, Panamera.<\/h2>\n\n\n\n

Kaikki kolme n\u00e4ist\u00e4 malleista ovat ensisijaisesti luksusautoja. Ja kaikki kalliit luksusajoneuvot menett\u00e4v\u00e4t eniten arvoa. Kyse ei ole vain Porschesta, sill\u00e4 10-25 vuotta vanhoissa Bentley-, Maybach-, Audi-, BMW-, Land Rover-, Jaguar-, Mercedes- ja jopa Rolls Royce-malleissa on jopa 90 prosentin arvonalennus.<\/p>\n\n\n\n

Ajatonta ylellisyytt\u00e4 on vaikea l\u00f6yt\u00e4\u00e4, koska monet luksusautot perustuvat nykyaikaiseen tekniikkaan, ja muutaman vuoden kuluttua hieno tekniikka vain vanhentaa autoa entisest\u00e4\u00e4n. Kaikki nykyaikaiset n\u00e4ytt\u00f6- ja valotekniikat, jotka m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t modernin luksusauton, muuttuvat lopulta viimeisimm\u00e4n sukupolven tekniikaksi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4llaisten autojen arvo laskee.<\/p>\n\n\n\n

Toinen syy siihen, miksi useimmat luksus-Porsche-mallit menett\u00e4v\u00e4t tonneittain arvoaan muutaman vuoden kuluttua, on se, ett\u00e4 niiden valmistusm\u00e4\u00e4r\u00e4t ovat paljon suuremmat verrattuna muihin urheilullisempiin Porsche-malleihin. Asiayhteyden vuoksi mainittakoon, ett\u00e4 vuonna 2013 Porsche tuotti noin 34 000 911-mallia ja jopa 80 000 Cayenne-mallia.<\/p>\n\n\n\n

Ja jonkin ajan kuluttua Cayenne-mallien kysynt\u00e4 yksinkertaisesti haihtuu aina kun tulee uusi Cayenne-malli. Sama p\u00e4tee Panameraan, Macan on viel\u00e4 melko uusi, mutta sama efekti tulee todenn\u00e4k\u00f6isesti vaivaamaan Macania muutaman vuoden kuluttua.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko halvemmat Porsche-mallit huonoja autoja?<\/p>\n\n\n\n

Ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4, 996-sukupolven 911 on varsin p\u00e4tev\u00e4 urheiluauto, varsinkin hintaansa n\u00e4hden. 911-mallien valtakunnassa 996 on ehdottomasti musta lammas, mutta samanhintaisiin kilpailijoihin verrattuna 996 on edullinen. Kyse on n\u00e4k\u00f6kulmasta, 996 on v\u00e4h\u00e4n kuin palvelija taivaassa, mutta kuningas helvetiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vanhemmat Porsche Cayenne- ja Panamera-mallit ovat my\u00f6s kaukana siit\u00e4, ett\u00e4 ne olisivat mitenk\u00e4\u00e4n huonoja, ne ovat itse asiassa my\u00f6s melko ylivoimaisia kunnioitettavassa hintaluokassaan. Mutta hinta itsess\u00e4\u00e4n kertoo vain puolet tarinasta, sill\u00e4 n\u00e4iden mallien huoltokustannukset ovat edelleen yht\u00e4 korkeat kuin silloin, kun n\u00e4m\u00e4 autot olivat uusia.<\/p>\n\n\n\n

Loppuuko ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisen 911:n markkina-arvo koskaan?<\/h3>\n\n\n\n

Jotkut markkina-asiantuntijat uskovat, ett\u00e4 ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisen 911:n markkinat ovat viime vuosina saavuttaneet jonkinlaisen tasotason vuosikymmeni\u00e4 jatkuneen jatkuvan hinnannousun j\u00e4lkeen. T\u00e4m\u00e4 ei luultavasti johdu siit\u00e4, ett\u00e4 ihmiset olisivat yht\u00e4kki\u00e4 tajunneet, ett\u00e4 ilmaj\u00e4\u00e4hdytteiset 911-autot eiv\u00e4t ole yht\u00e4 hyvi\u00e4, vaan todenn\u00e4k\u00f6isesti siit\u00e4, ett\u00e4 hinnat ovat jo saavuttaneet stratosf\u00e4\u00e4rin.<\/p>\n\n\n\n

Hyv\u00e4maineinen vakuutusyhti\u00f6 Hagerty on todennut muutama vuosi sitten, ett\u00e4 ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisen 911:n markkinakupla on tulossa hitaaseen deflaatioon. Syyt\u00e4 t\u00e4h\u00e4n ei voida tarkkaan m\u00e4\u00e4ritell\u00e4, mutta monet asiantuntijat uskovat, ett\u00e4 se johtuu todenn\u00e4k\u00f6isesti siit\u00e4, ett\u00e4 suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 ”ei niin t\u00e4ydellisesti pidettyj\u00e4” ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisi\u00e4 911:i\u00e4 myyd\u00e4\u00e4n tavallista halvemmalla.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 Porsche-mallit pit\u00e4v\u00e4t varmasti arvossaan tulevina vuosina?<\/h2>\n\n\n\n

Nyt t\u00e4h\u00e4n kysymykseen ei voi vastata t\u00e4ysin oikein, varsinkin kun markkinat voivat heilahtaa molempiin suuntiin monien ennakoimattomien ja useimmiten valitettavien tapahtumien vuoksi. Mutta yleinen nyrkkis\u00e4\u00e4nt\u00f6 on – Vanhempi ilmaj\u00e4\u00e4hdytteinen rajoitettu 911, kuten 911R tai 911 RS koskemattomassa kunnossa, ei koskaan lakkaa nousemasta.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi Carrera GT:ll\u00e4 on erityinen paikka monien harrastajien syd\u00e4miss\u00e4, koska sen V10-moottori on kuultavan ihastuttava, ulkon\u00e4k\u00f6 ajaton ja tuotantom\u00e4\u00e4r\u00e4t rajalliset. Sit\u00e4 paitsi vain muutama Porsche-malli mainitaan yht\u00e4 usein kuin Carrera GT, joten on melko turvallista sanoa, ett\u00e4 Carrera GT:n hinta on vain nousussa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porschea pidet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 johtavista urheiluautomerkeist\u00e4, mutta Porsche tarjoaa my\u00f6s muutamia ”tavallisempia” luksusmalleja, kuten Panameran tai Macan- ja Cayenne-maastureita. Kaikkia Porscheja ei kuitenkaan ole tehty samanarvoisiksi, ja joidenkin vertailukelpoisten mallien v\u00e4liset<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":281,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/280"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=280"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/280\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/281"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=280"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=280"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=280"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}