{"id":2827,"date":"2022-02-10T10:59:53","date_gmt":"2022-02-10T10:59:53","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2827"},"modified":"2022-02-10T10:59:55","modified_gmt":"2022-02-10T10:59:55","slug":"onko-jaguar-f-type-luotettava-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-jaguar-f-type-luotettava-auto\/","title":{"rendered":"Onko Jaguar F-Type luotettava auto?"},"content":{"rendered":"\n

Yksi Jaguarin maantiepetoja ja kauniita luksusautoja on F-Type. Se on pidetty ja omistajien arvostelujen mukaan melko luotettava auto. Se ei ole t\u00e4ysin ongelmaton, mutta siin\u00e4 on v\u00e4h\u00e4n ongelmia verrattuna muihin malleihin tai merkkeihin. J.D. Power antoi vuoden 2020 F-Typelle 2 t\u00e4hte\u00e4 5 t\u00e4hdest\u00e4 ja vanhemmille malleille 3 t\u00e4hte\u00e4 luotettavuudesta.<\/p>\n\n\n\n

F-Typen luotettavuus perustuu kuluttajien arvosteluihin.<\/h2>\n\n\n\n

Jaguar F-Type, kuten useimmat muutkin Jaguar-mallit, ei ole saanut luotettavuutta koskevia tietoja NHTSA:lta tai IIHS:lt\u00e4. Siksi on hieman hankalaa sanoa, onko auto luotettava vai ei. Jopa J.D. Powerilla ei ole luotettavuustietoja useimmista F-Typeist\u00e4, lukuun ottamatta vuoden 2020 mallia, jolle he antoivat luotettavuusarvosanaksi 2 pistett\u00e4 viidest\u00e4 t\u00e4hdest\u00e4. Muut mallit saavat JDP:lt\u00e4 useimmiten 3 luotettavuusluokitusta 5:st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kuluttajien arvioiden perusteella F-Type on kuitenkin eritt\u00e4in luotettava. Monet k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t sanovat, ett\u00e4 heill\u00e4 on ollut vain v\u00e4h\u00e4n tai ei lainkaan ongelmia auton kanssa. Suorituskyvylt\u00e4\u00e4n auto on vastannut Jaguarille synonyymiksi muodostunutta nime\u00e4 – tiedemoni. Eik\u00e4 voi unohtaa kaksioviseksi autoksi naamioidun F-Typen tyylikkyytt\u00e4; se on vaikuttava.<\/p>\n\n\n\n

On kuitenkin joitakin asioita, joista monet kuljettajat eiv\u00e4t pid\u00e4 F-Typess\u00e4, ja omistajat ovat valittaneet joistakin autoon liittyvist\u00e4 yleisist\u00e4 ongelmista. N\u00e4m\u00e4 valitukset koskevat vuodesta 2013 t\u00e4h\u00e4n p\u00e4iv\u00e4\u00e4n menness\u00e4 valmistettuja F-Typej\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Asiat, joista ihmiset eiv\u00e4t pid\u00e4 Jaguar F-Typess\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Jaguar F-Type on saanut huonoja arvioita sek\u00e4 kuljettajilta ett\u00e4 yrityksilt\u00e4. Ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 siksi, ett\u00e4 se olisi ep\u00e4luotettava, vaan siksi, ett\u00e4 se ei t\u00e4yt\u00e4 useimpien kilpailijoidensa standardeja. My\u00f6s auton hinta on ongelma.<\/p>\n\n\n\n

Toiseksi ihmiset ovat tyytym\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 matkustamoon ja tavaratilaan. Toinen F-Typelle ja useimmille Jaguareille yhteinen asia on huonot sis\u00e4tilat. F-Typen sis\u00e4tiloissa on k\u00e4ytetty huonompia materiaaleja ja outoja ominaisuuksia. K\u00e4ytt\u00e4jien mukaan auto on liian ahdas ja ep\u00e4mukava, ja siin\u00e4 on sek\u00e4 hy\u00f6dyllisi\u00e4 ett\u00e4 hy\u00f6dytt\u00f6mi\u00e4 ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Omistajat ovat valittaneet my\u00f6s lis\u00e4paketin mukana tulevista lis\u00e4maksuista. Jos haluat tehokkaimman F-Typen, joudut maksamaan ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4. Tarvitsetko lis\u00e4\u00e4 ominaisuuksia? Hintalappu nousee.<\/p>\n\n\n\n

F-Typeen liittyv\u00e4 ongelma<\/h2>\n\n\n\n

Yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 F-Typen ongelmista on k\u00e4sitelt\u00e4vyyden heikkeneminen, kun suorituskyky kasvaa. Toinen ongelma on kuljettajan toiminnallisuuteen liittyv\u00e4 ongelma.<\/p>\n\n\n\n

Tehon ja nopeuden lis\u00e4\u00e4miseksi Jaguar syrj\u00e4ytti tavallisen RWD:n ja korvasi sen AWD:ll\u00e4. AWD puolestaan aiheutti kuljettajille aliohjautuvuutta. Aliohjautuvuusongelman j\u00e4lkeen k\u00e4\u00e4ntyminen suurella nopeudella muuttui ongelmaksi, koska auto on altis lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4lle takapy\u00f6rien liukumiselle, kun se kaartaa suurella nopeudella.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4 suorituskyvyn lis\u00e4\u00e4ntyminen aiheuttaa merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 kulumista tehtaan renkaille. Pirelli P Zero -renkaat, jotka tulivat F-Typen vakiorenkaina, alkoivat kulua paljon ennen kuin renkaiden mitoitusarvo oli 25 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kuluttajat ja ajoasiantuntijat totesivat, ett\u00e4 Jaguaarit pakottivat voimaa, jota ajoneuvo ei kest\u00e4nyt. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4tti auton alttiiksi monille kuljettajan toimivuusongelmille. Koska sis\u00e4tilat olivat jo valmiiksi ahtaat, Jaguar joutui ahtauttamaan ohjaamoon joitakin ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Mittaristo on ahdas. My\u00f6s jarrun ja kaasupolkimen v\u00e4linen tila on ahdas. Unohtamatta my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ahdasta keskikonsolin asettelua, joka ei juurikaan paranna auton suorituskyky\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on suurin syy siihen, miksi F-Type on saanut monia negatiivisia arvosteluja.<\/p>\n\n\n\n

Muita F-Typeen liittyvi\u00e4 yleisi\u00e4 ongelmia ovat mm:
\u25cf Vialliset O2-anturit
\u25cf Varhaiset kytkinongelmat
\u25cf Etsiv\u00e4 polttoainesuodattimen kaula
\u25cf Imuventtiilin korkin halkeama, joka johtaa sylinterin p\u00e4\u00e4n uudelleenrakentamiseen matkustajan puolella
\u25cf J\u00e4\u00e4hdyttimen vikaantuminen
\u25cf Vialliset potkulevyt
\u25cf Sy\u00f6vytetty maajohto
\u25cf Huono audioj\u00e4rjestelm\u00e4
\u25cf Tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6n meluongelmat
\u25cf Kuolleet akut
Monet n\u00e4ist\u00e4 ongelmista liittyiv\u00e4t kuitenkin enimm\u00e4kseen vanhempiin malleihin, eik\u00e4 niit\u00e4 ole en\u00e4\u00e4 havaittu uusimmissa malleissa. Esimerkiksi manuaalivaihteistoon liittyv\u00e4 kytkinongelma poistettiin vuoden 2020 F-Typest\u00e4, koska siin\u00e4 ei ole en\u00e4\u00e4 manuaalivaihteistoa vaan automaattivaihteisto. Ei manuaalivaihteistoa, ei kytkinongelmia.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s syyt\u00e4 huomata, ett\u00e4 osa edell\u00e4 mainituista ongelmista ei ole valmistajan vikoja. Jotkut johtuvat tehottomasta, riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4st\u00e4 ja v\u00e4\u00e4rin ajamisesta. Kuolleet akut ovat esimerkiksi tyypillinen esimerkki ongelmasta, joka johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 autolla ei ajeta pitk\u00e4\u00e4n aikaan tai ett\u00e4 lis\u00e4varusteet j\u00e4tet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4lle ajoneuvon ollessa pitk\u00e4\u00e4n pys\u00e4k\u00f6ityn\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

F-Type Ulkopuoli ja sis\u00e4tilat<\/h2>\n\n\n\n

Jaguar F-Typen ulkopuoli on valmistettu kevyest\u00e4 alumiinista, joka tarjoaa vaikuttavan painonpudotuksen, mik\u00e4 edesauttaa F-Typen nopeutta. Siin\u00e4 on my\u00f6s t\u00e4ydelliset bi-xenon-ajovalot, t\u00e4ydellinen LED-taulu takana ja integroidut LED-DRL-valot. F-Type coupe vastaa aerodynamiikkaa sis\u00e4\u00e4nvedett\u00e4v\u00e4n takasiiven spoilerin ansiosta my\u00f6s suurilla nopeuksilla.<\/p>\n\n\n\n

Nelisylinterisiss\u00e4 F-Typeiss\u00e4 on yksi pakoputki, kun taas V8-malleissa on useita pakoputkia. Jaguar rakensi F-Typen vain kahdelle matkustajalle. Sis\u00e4tiloissa on nahkaverhoilu ja painikkeita kojelaudan eri puolilla. Keskikonsoliin sijoitettu infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 on my\u00f6s vakiovaruste, jossa on erilaisia toimintoja.<\/p>\n\n\n\n

Vuoden 2020 F-Typeen kuuluu vakiovarusteina nahkaistuimet ja ovissa olevat alumiinipainikkeet. \u00c4\u00e4nenlaatua on parannettu 12 kaiuttimen avulla. Siin\u00e4 on my\u00f6s vaikuttavammat kattoluukkuvaihtoehdot, k\u00e4ynnistyspainike ja sis\u00e4tilat ovat hiljaisemmat.<\/p>\n\n\n\n

Suorituskyky ja moottori<\/h2>\n\n\n\n

F-Typeen on saatavana erilaisia moottorivaihtoehtoja. K\u00e4ytt\u00e4jille, jotka haluavat nopeutta yhdess\u00e4 paremman polttoainetalouden kanssa, F-Type lupaa 25-35 mpg, vaikka sen moottori on tehokas. Perusmalli, jossa on 2,0 litran V6-moottori, tuottaa jopa 296 hevosvoimaa, ja sen huippunopeus on 160 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta R-malli, jossa on 3,0-litrainen V6-moottori, vapauttaa 380 hevosvoimaa, ja sen huippunopeus on 170 km\/h. V8-mallin 5,0-litraisella ahtimella varustetulla V8-moottorilla k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t saavat 575 hevosvoimaa, ja sen huippunopeus on 180 km\/h. Lopuksi RWD- ja AWD-mallien erottamiseksi toisistaan tulevissa malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n uutta kahdeksanvaihteista vaihteistoa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka paljon Jaguar F-Type maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Vanhemmat F-Type-mallit ovat yleens\u00e4 markkinoilla k\u00e4ytettyin\u00e4 autoina. Niit\u00e4 myyd\u00e4\u00e4n 36 000-60 000 dollarin v\u00e4lill\u00e4 auton kunnosta riippuen. Uusimpien F-Typen l\u00e4ht\u00f6hinta on kuitenkin 62 000 dollaria, ja se voi nousta jopa 104 000 dollariin varustuksesta ja moottorista riippuen. Jos valitset lis\u00e4ominaisuuksia, voit lis\u00e4t\u00e4 hintaa viel\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 3100 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka monta eri versiota F-Typess\u00e4 on?<\/h3>\n\n\n\n

Uusimmassa Jaguar F-Typess\u00e4 on viisi varustetasoa. Niihin kuuluvat perus-F-Type, R-Dynamic, R, SVR ja uusin Checkered flag. Jokaisella varustetasolla on omat ainutlaatuiset ominaisuutensa ja moottorikokonsa, mink\u00e4 vuoksi my\u00f6s hinnat vaihtelevat.<\/p>\n\n\n\n

Onko F-Type nopea auto?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, F-Type on nopea auto, mik\u00e4 on yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 syist\u00e4, miksi ihmiset rakastavat sit\u00e4. V8-moottorilla varustettu vuoden 2020 Jaguar F-Type tuottaa jopa 575 hv, ja sen nopeus 0-100 on jopa 3,5 sekuntia. T\u00e4h\u00e4n ei moni muu auto luokassaan pysty.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa k\u00e4ytetty vai uusi Jaguar F-Type?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu t\u00e4ysin siit\u00e4, mit\u00e4 tarvitset. S\u00e4\u00e4st\u00e4t kustannuksia, jos valitset vanhemman mallin. Uusilla malleilla saat kuitenkin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6si F-Typen uusimmat ominaisuudet, ja uudemmissa autoissa on yleens\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n ongelmia verrattuna vanhempiin autoihin. Lis\u00e4ksi useimmat vanhempiin F-Typeihin liittyv\u00e4t valmistajan virheet on korjattu uusimmassa mallissa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Yksi Jaguarin maantiepetoja ja kauniita luksusautoja on F-Type. Se on pidetty ja omistajien arvostelujen mukaan melko luotettava auto. Se ei ole t\u00e4ysin ongelmaton, mutta siin\u00e4 on v\u00e4h\u00e4n ongelmia verrattuna muihin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[9],"tags":[20],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2827"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2827"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2827\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2828,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2827\/revisions\/2828"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2827"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2827"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2827"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}