{"id":2831,"date":"2022-02-10T11:00:59","date_gmt":"2022-02-10T11:00:59","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2831"},"modified":"2022-02-10T11:01:02","modified_gmt":"2022-02-10T11:01:02","slug":"kayttaako-jaguar-fordin-moottoreita","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kayttaako-jaguar-fordin-moottoreita\/","title":{"rendered":"K\u00e4ytt\u00e4\u00e4k\u00f6 Jaguar Fordin moottoreita?"},"content":{"rendered":"\n

Sen j\u00e4lkeen, kun Tata Motors otti Jaguarin omistukseensa vuonna 2008, on spekuloitu, k\u00e4ytt\u00e4\u00e4k\u00f6 Jaguar edelleen Fordin moottoreita. Jaguar k\u00e4ytti alun perin Fordin moottoreita, mutta ei en\u00e4\u00e4. Fordin ja Tata Motorsin v\u00e4lill\u00e4 oli sopimus, jonka mukaan Ford lopettaisi Jaguarin moottorien valmistuksen joulukuussa 2020, mutta Jaguar lopetti sen ennen sovittua aikaa.<\/p>\n\n\n\n

Siirtyminen Fordin moottoreista Jaguarin moottoreihin<\/h2>\n\n\n\n

Kun Tata Motors osti Jaguarin Ford Motorsilta vuonna 2008, se ei vain vaihtanut kaikkia Jaguarin osia heti. Vaikka Tata Motors oli valmistanut autoja jo aiemmin, heid\u00e4n oli ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 Jaguarin moottoreiden konsepti.<\/p>\n\n\n\n

Kauan ennen kuin Ford myi Jaguarin Tata Motorsille, Jaguar tunnettiin suorituskykyisen\u00e4 autona. Tata Motors ei halunnut laskea tasoa mill\u00e4\u00e4n tavalla, mink\u00e4 vuoksi se ehk\u00e4 piti viel\u00e4 jonkin aikaa kiinni Fordin moottoreista. He halusivat ainakin ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten valmistetaan moottoreita, jotka sopivat Jaguariin, ennen kuin he rakensivat omansa.<\/p>\n\n\n\n

Siit\u00e4 huolimatta Jaguarin oli pakko sopia Ford Motorsin kanssa, kun Fordin odotettiin lopettavan moottoreiden valmistamisen Jaguar Motorsille. T\u00e4m\u00e4n sopimuksen oli m\u00e4\u00e4r\u00e4 p\u00e4\u00e4tty\u00e4 joulukuussa 2020, jonka j\u00e4lkeen Jaguarin oli m\u00e4\u00e4r\u00e4 tehd\u00e4 omat moottorinsa. Jaguar ryhtyi kuitenkin rohkeisiin toimiin ollakseen valmiina ennen aikojaan.<\/p>\n\n\n\n

Ennen vuotta 2020 Jaguar oli jo aloittanut moottoreiden valmistuksen korvatakseen osan Fordin moottoreista. Mutta tuolloin Jaguarin ja Fordin v\u00e4linen sopimus oli viel\u00e4 voimassa. Jaguar oli vasta valmistautumassa.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 2017 Ford ilmoitti, ett\u00e4 moottoritoimitukset Jaguaareille loppuvat syyskuussa 2020. T\u00e4m\u00e4 oli kolme kuukautta aiemmin kuin alun perin sovittu p\u00e4iv\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4. Syyskuussa 2020 Jaguar siis lopetti Fordin moottoreiden k\u00e4yt\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

On siis oikein sanoa, ett\u00e4 Jaguar ei en\u00e4\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n k\u00e4yt\u00e4 Fordin moottoreita. Fordin moottoreita voi kuitenkin l\u00f6yty\u00e4 vanhemmista malleista, mutta ei uusista malleista, kuten vuoden 2021 Jaguareista.<\/p>\n\n\n\n

Jaguarin moottorit ennen syyskuuta 2020<\/h2>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen ehdotettu Jaguarin moottori oli 2,0-litrainen turbomoottori, joka kuului jokaisen alumiinitehtaan Ingenium-perheeseen. Moottori valmistettiin Isossa-Britanniassa ja silloinen uusi voimalaitos Kiinassa. Jaguar k\u00e4ytti t\u00e4t\u00e4 moottoria korvaamaan Fordin 2,0-litraisen turbomoottorin, joka l\u00f6ytyi monista Jaguarin ja Land Roverin autoista.<\/p>\n\n\n\n

Jaguarin 2,0-litrainen turbomoottori on yleinen Kiinassa, jossa yli 2,0-litraisen moottorin autoilla ajaminen on kielletty. T\u00e4h\u00e4n aikaan Ford valmisti edelleen V6-dieselmoottoria sek\u00e4 V6- ja V8-turboahdettuja bensiinimoottoreita. Jaguar korvasi kuitenkin pian V6-moottorin Ingenium-linjan 6-sylinterisell\u00e4 versiollaan.<\/p>\n\n\n\n

Ennen pitk\u00e4\u00e4 Jaguar korvasi Fordin 2.2-moottorin Ingenium-perheen 4-sylinterisell\u00e4 2,0-litraisella dieselmoottorilla. Vuonna 2016 Jaguar valmisti my\u00f6s 4-sylinterist\u00e4 bensiinimoottoria Wolverhamptonissa, Keski-Englannissa. Jaguarin mukaan t\u00e4m\u00e4 moottori on polttoainetehokas ja parantaa polttoainetaloutta 15 % verrattuna Fordin vastaavaan moottoriin.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 2017, kun Ford ilmoitti alkuper\u00e4isen sopimuksen ennenaikaisesta p\u00e4\u00e4tt\u00e4misest\u00e4, Jaguarin kerrottiin valmistavan turboahdettua 3,0-litraista moottoria. Monet arvelivat, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n moottorin kunnollinen lataus voisi ottaa Ford Motorsin alun perin valmistaman V8-moottorin paikan.<\/p>\n\n\n\n

Ja vuonna 2019 Jaguar (Jaguar Land Rover) julkisti paljon huhutun rivikuutosmoottorin. Mutta tavallisen moottorin sijasta rivikuutonen, 3,0-litrainen bensiinimoottori yhdistettiin 48 voltin s\u00e4hk\u00f6iseen rakenteeseen. T\u00e4m\u00e4n tarkoituksena oli auttaa moottorin s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 ylilatausta ja viiv\u00e4stytt\u00e4\u00e4 moottorin sammumista ajon aikana tai pys\u00e4htymist\u00e4 ruuhkassa.<\/p>\n\n\n\n

Ingenium-perhe<\/h2>\n\n\n\n

Ingenium-perheell\u00e4 tarkoitetaan kaikkia Jaguar Land Roverin valmistamia nykyaikaisia moottoreita diesel- ja bensiinivaihtoehtoina. N\u00e4iss\u00e4 moottoreissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n modulaarista rakennetta, mink\u00e4 ansiosta niit\u00e4 voidaan valmistaa 3-, 4- ja 6-sylinterisin\u00e4 vaihtoehtoina. Niit\u00e4 valmistetaan yleens\u00e4 noin 500 cc:n sylintereill\u00e4, riippuen pyynn\u00f6st\u00e4 tai vaatimuksista. N\u00e4m\u00e4 olivat samat moottorit, jotka korvasivat Fordin moottorit vuoden 2015 lopulla.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 moottoria Ford tuotti eniten Jaguarille?<\/h3>\n\n\n\n

Nelisylinterinen bensiinimoottori oli eniten tuotettu Ford-moottori, jota Jaguar k\u00e4ytti. Sen osuus on puolet kaikista Fordin tuottamista moottoreista ja noin 25 % kaikista Jaguarin koskaan k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 moottoreista.<\/p>\n\n\n\n

Onko Jaguarilla ja Land Roverilla sama moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Jaguar- ja Land Rover -autoissa on samat moottorit, jo silloin kun Ford viel\u00e4 rakensi n\u00e4it\u00e4 moottoreita. Kun Tata Motors osti Jaguarin Fordilta vuonna 2008, se osti my\u00f6s Land Roverin. Vuonna 2013 Jaguar ja Range Rover yhdistettiin yhdeksi yritykseksi. Nykyisin Jaguarista k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nimityst\u00e4 Jaguar Land Rover.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytt\u00e4\u00e4k\u00f6 Jaguar edelleen Fordin moottoreita?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, Jaguarin ajoneuvoissa ei en\u00e4\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4 Fordin moottoreita. Syyskuussa 2020 Ford lakkasi toimittamasta moottoreita Jaguar Land Roverille. Jaguar Land Rover oli kuitenkin jo ennen vuotta 2020 alkanut rakentaa omia moottoreita. N\u00e4in he pystyiv\u00e4t heti hallitsemaan, mik\u00e4 moottori sopii mihinkin autoon.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 Jaguarin autoissa k\u00e4ytettiin Fordin moottoreita?<\/h3>\n\n\n\n

Ford-moottoreita on useimmissa ennen vuotta 2015 valmistetuissa Jaguareissa. XKR, XJS ja AJ:t ovat hyvi\u00e4 esimerkkej\u00e4 autoista, joissa k\u00e4ytettiin Fordin moottoria. Mutta kaikissa syyskuun 2020 j\u00e4lkeen valmistetuissa Jaguareissa ei ole Fordin moottoreita. Miksi? Ford on lopettanut kokonaan Jaguarin moottoreiden toimittamisen syyskuusta 2020 alkaen.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 Jaguarin moottoreita valmistetaan?<\/h3>\n\n\n\n

Jaguarin moottorit valmistetaan Jaguar Land Roverin moottoritehtaalla Yhdistyneess\u00e4 kuningaskunnassa, jossa moottoreita on valmistettu vuodesta 2015 l\u00e4htien. Heill\u00e4 on my\u00f6s toinen tuotantolaitos Kiinassa, joka aloitti moottorituotannon vuonna 2017 ja tuottaa edelleen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sen j\u00e4lkeen, kun Tata Motors otti Jaguarin omistukseensa vuonna 2008, on spekuloitu, k\u00e4ytt\u00e4\u00e4k\u00f6 Jaguar edelleen Fordin moottoreita. Jaguar k\u00e4ytti alun perin Fordin moottoreita, mutta ei en\u00e4\u00e4. Fordin ja Tata Motorsin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[31,9],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2831"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2831"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2831\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2832,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2831\/revisions\/2832"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2831"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2831"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2831"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}