{"id":2907,"date":"2022-02-17T12:19:52","date_gmt":"2022-02-17T12:19:52","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=2907"},"modified":"2022-02-17T12:19:55","modified_gmt":"2022-02-17T12:19:55","slug":"4matic-vs-4matic-plus-ero-edut-ja-haitat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/4matic-vs-4matic-plus-ero-edut-ja-haitat\/","title":{"rendered":"4MATIC vs. 4MATIC Plus – ero, edut ja haitat"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes 4MATIC on Mercedes-merkkinen AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4, jota on saatavana parina eri variaationa auton tyypist\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00f6skenaariosta riippuen. Jokainen Mercedes-auto on hieman erilainen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 voi saada muutaman eri muodon riippuen kyseisest\u00e4 autosta.<\/p>\n\n\n\n

Suurimmat erot ovat kuitenkin AMG-mallien, katumaastureiden ja tavallisten Mercedes-kuluttaja-autojen v\u00e4lill\u00e4. AMG-malleissa on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 p\u00e4\u00e4asiassa takapainotteinen 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4, jonka tarkoituksena on tehd\u00e4 autosta ketter\u00e4mpi, reagoivampi ja j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4mpi ajaa. T\u00e4h\u00e4n kuuluu my\u00f6s 4MATIC+-j\u00e4rjestelm\u00e4, joka l\u00f6ytyy AMG-malliston huippuautoista, kuten AMG GT 4-ovisesta tai E63 S AMG:st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen katumaasturit tarjoavat tasapainoisemman AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n, joka on viritetty kaikkien nelj\u00e4n py\u00f6r\u00e4n pitoa varten korostamatta tietty\u00e4 ajotyyli\u00e4. Tavallisemmat Mercedes-mallit tarjoavat 4MATIC-j\u00e4rjestelmi\u00e4, jotka on viritetty mukavuuteen ja yhteenkuuluvuuteen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 luistoa ei pit\u00e4isi tuntea, vaikka se tapahtuisi.<\/p>\n\n\n\n

4MATIC+-j\u00e4rjestelm\u00e4 on paljon edistyneempi ja on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 kehittynein ja uraauurtavin AMG:n viritt\u00e4m\u00e4 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4, koska se pystyy reagoimaan vetoeroihin muutamassa millisekunnissa, mutta sen korjaaminen maksaa enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 tavallisessa jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 Mercedes-autossa – hyv\u00e4t ja huonot puolet.<\/h2>\n\n\n\n

Yksinkertaisin ja tasapainoisin 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 on tarjolla Mercedes C300:n kaltaisissa autoissa. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on perustason j\u00e4rjestelm\u00e4, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 alhaisimman integraatiotason, koska siin\u00e4 ei ole yli 600 hv:n moottoreita eik\u00e4 sit\u00e4 ole tarkoitettu maastok\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa jatkuvan 50\/50-v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttijaon etu- ja taka-akselin v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 toimii jatkuvasti 50:50-v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttijaon tilassa. Aina kun j\u00e4rjestelm\u00e4 havaitsee, ett\u00e4 vetovoima heikkenee joko etu- tai takapy\u00f6riss\u00e4, v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti jaetaan asianmukaisesti, jotta vetovoima saadaan palautettua.<\/p>\n\n\n\n

Useimmissa Mercedes-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n t\u00e4t\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4n varaosat ovat kaikkein helpoimmin saatavilla ja halvimmalla saatavilla. J\u00e4rjestelm\u00e4 on viritetty mukavuutta ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyytt\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi olla kaikista 4MATIC-j\u00e4rjestelmist\u00e4 kaikkein ennustettavin ja v\u00e4hiten h\u00e4iritsev\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden j\u00e4rjestelmien haitat ovat suurin piirtein samat kuin kaikkien muidenkin AWD-j\u00e4rjestelmien, ja ne ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet kustannukset, kasvanut paino ja heikentynyt polttoainetehokkuus.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC -j\u00e4rjestelm\u00e4 Mercedes GLE ja GLS -katumaastureissa – hyv\u00e4t ja huonot puolet.<\/h2>\n\n\n\n

Katumaasturit on suunniteltu ensisijaisesti hy\u00f6tyajoneuvoiksi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiden pit\u00e4isi pysty\u00e4 kulkemaan kaikenlaisessa maastossa ilman, ett\u00e4 niiden pito heikkenee. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien on oltava herkempi\u00e4 ja pystytt\u00e4v\u00e4 l\u00e4hett\u00e4m\u00e4\u00e4n kaikki voima joko etu- tai taka-akselille.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4 kutsutaan Mercedeksen 4MATIC-t\u00e4ysin muuttuviksi j\u00e4rjestelmiksi, jotka on suunniteltu reagoimaan t\u00e4ydelliseen pidon puutteeseen tietyiss\u00e4 maastotilanteissa. GLS:n kaltaisissa maastureissa on GLS:n erityisominaisuuksia, kuten ”Bounce”-ominaisuus, joka on suunniteltu vapauttamaan sinut, jos j\u00e4\u00e4t jumiin lumeen tai mutaan.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t kantavat yleens\u00e4 raskaampia autoja, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiden on kestett\u00e4v\u00e4 enemm\u00e4n rasitusta p\u00e4ivitt\u00e4in. Jos j\u00e4rjestelm\u00e4 havaitsee jatkuvan liukkauden, se voi l\u00e4hett\u00e4\u00e4 100 % v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentista akselille\/py\u00f6r\u00e4lle, jolla on eniten pitoa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4n haitat ovat samat kuin kaikkien muidenkin j\u00e4rjestelmien, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 sen hankinta ja korjaaminen maksaa paljon, se heikent\u00e4\u00e4 jo ennest\u00e4\u00e4n huonoa maasturin taloudellisuutta ja tekee autosta entist\u00e4kin raskaamman.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC+ -j\u00e4rjestelm\u00e4 Mercedeksen suorituskykyisiss\u00e4 AMG-malleissa – hyv\u00e4t ja huonot puolet.<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC+ -j\u00e4rjestelm\u00e4 on varattu vain tehokkaimpiin ja hurjimpiin AMG-malleihin, kuten Mercedes E 63 S AMG:hen ja Mercedes GT63 S AMG 4-oviseen. Molemmissa on yli 600 hevosvoimaa, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 eritt\u00e4in nopeita ja suorituskykyisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kun tehoa on niin paljon, Mercedes p\u00e4\u00e4tti tehd\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 autoista AWD-autoja. Muutama vuosi sitten sek\u00e4 BMW ett\u00e4 Mercedes tarjosivat huippusuorituskykyisi\u00e4 sedaneitaan RWD-autoina, mutta yli 600 hv:n teholla t\u00e4m\u00e4 k\u00e4vi hieman vaaralliseksi, varsinkin kun otetaan huomioon, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot painavat yleens\u00e4 yht\u00e4 paljon kuin kohtuullisen kokoinen hotelli.<\/p>\n\n\n\n

Niinp\u00e4 Mercedes toi markkinoille 4MATIC+-j\u00e4rjestelm\u00e4n, jonka avulla voit irrottaa etuakselin kokonaan ja tehd\u00e4 autosta 100-prosenttisesti RWD-auton, kun haluat tutkia auton ja itsesi rajoja. Loppuajan j\u00e4rjestelm\u00e4 on kuitenkin Sport AWD -tilassa, joka takaa optimaalisen pidon ja uskomattoman nopeat vasteajat.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on kaikista kallein ja my\u00f6s harvinaisin. Se vaikuttaa polttoainetehokkuuteen, mutta n\u00e4it\u00e4 AMG-malleja ei ole suunniteltu tehokkaiksi eik\u00e4 halvoiksi omistaa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Mercedes 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n?<\/h3>\n\n\n\n

Jos sinua kiinnostavassa Mercedes-mallissa on 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 tehtaalta, t\u00e4m\u00e4 kysymys on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n merkitykset\u00f6n, koska et voi saada kyseist\u00e4 autoa ilman sit\u00e4. Niiden mallien osalta, joissa ei ole 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 tehtaalta, voidaan kuitenkin sanoa, ett\u00e4 sen valitseminen ei ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 99 prosentissa tilanteista.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat ihmiset uskovat, ett\u00e4 AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 on t\u00e4rkein tekniikka turvallisen talviajon kannalta, mutta todellisuudessa kunnolliset talvikumit ovat paljon t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tekeek\u00f6 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 Mercedeksest\u00e4 turvallisemman?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedeksen 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 tekee autosta turvallisemman, koska auto pystyy sopeutumaan pidon menetykseen ja siten saamaan pidon nopeasti takaisin. Monet ihmiset kuitenkin uskovat, ett\u00e4 jos AWD-auto menett\u00e4\u00e4 kokonaan pidon, se tuskin koskaan palautuu.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 pit\u00e4\u00e4 paikkansa vanhempien nelivetoj\u00e4rjestelmien kohdalla, mutta uudemmat AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t k\u00e4rsi n\u00e4ist\u00e4 ongelmista. AWD-autot ovat turvallisempia, ja se on tosiasia.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko AWD-autot parempia suorituskykyisi\u00e4 autoja?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu siit\u00e4, mit\u00e4 arvostat suorituskykyisess\u00e4 autossa eniten. Jos haluat, ett\u00e4 auto on mahdollisimman nopea ja kiihtyvyydelt\u00e4\u00e4n paras mahdollinen, AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n. Jos kuitenkin haluat, ett\u00e4 auto on kevyempi ja ketter\u00e4mpi ja ett\u00e4 siit\u00e4 saadaan enemm\u00e4n palautetta, RWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 on parempi vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, AWD-j\u00e4rjestelmist\u00e4 tulee nyky\u00e4\u00e4n yh\u00e4 kehittyneempi\u00e4, jotta ne olisivat parempia kaikissa tilanteissa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes 4MATIC on Mercedes-merkkinen AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4, jota on saatavana parina eri variaationa auton tyypist\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00f6skenaariosta riippuen. Jokainen Mercedes-auto on hieman erilainen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 voi saada muutaman eri muodon<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2907"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2907"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2907\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2908,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2907\/revisions\/2908"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2907"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2907"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2907"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}