{"id":3001,"date":"2022-02-21T12:20:21","date_gmt":"2022-02-21T12:20:21","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3001"},"modified":"2022-02-21T12:20:24","modified_gmt":"2022-02-21T12:20:24","slug":"miksi-volvo-lopetti-avoautojen-valmistuksen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-volvo-lopetti-avoautojen-valmistuksen\/","title":{"rendered":"Miksi Volvo lopetti avoautojen valmistuksen?"},"content":{"rendered":"\n

Volvon ainoan avoauton valmistuksen lopettaminen johtui huonosta myynnist\u00e4. Volvon pienimuotoisen tuotannon vuoksi avoauton C70:n kokonaismyynti ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi suurta, joten Volvon ainoan avoauton valmistus lopetettiin.<\/p>\n\n\n\n

Toinen syy oli se, ett\u00e4 ruotsalainen tehdas, joka valmisti C70-malleja, suljettiin vuonna 2013. Volvo ilmoitti, ett\u00e4 se toisi pian markkinoille avoauton seuraajan, mutta sit\u00e4 ei ole viel\u00e4k\u00e4\u00e4n tapahtunut.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C70<\/h2>\n\n\n\n

Volvon ensimm\u00e4inen ja viimeinen avoauto debytoi vuonna 1998. Se esiteltiin kahtena versiona; toinen oli coupe ja toinen avoauto. Autoharrastajat rakastivat t\u00e4t\u00e4 autoa sen suorituskyvyn ja urheilullisen ulkon\u00e4\u00f6n vuoksi. Se menestyi niin hyvin, ett\u00e4 siit\u00e4 tehtiin toisen sukupolven malli.<\/p>\n\n\n\n

C70 esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran Pariisin auton\u00e4yttelyss\u00e4 vuonna 1996. Se oli todella kunnianhimoinen ja innostunut Volvon projekti. Volvo teki yhteisty\u00f6t\u00e4 Tom Walkinshaw Racingin (TWR) kanssa, jotta sen edellytt\u00e4m\u00e4 suunnittelu olisi ollut mahdollista. TWR suunnitteli auton Yhdistyneess\u00e4 kuningaskunnassa, mutta perusrakenne ja -ominaisuudet olivat Volvon suunnittelemia.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen sukupolvi (1996-2005)<\/h3>\n\n\n\n

Volvo C70:st\u00e4 oli kaksi sukupolvea. C70:n ensimm\u00e4inen sukupolvi esiteltiin vuonna 1996, mutta Yhdysvaltain markkinoille se tuli vasta vuonna 1998. Autossa oli kolme voimanl\u00e4hdett\u00e4: 2,0 litran, 2,4 litran matalapaineinen turbo ja 2,5 litran korkeapaineinen turbomalli.<\/p>\n\n\n\n

C70 oli Volvon ensimm\u00e4inen yritys suunnitella jotain urheilullista tyypillisten laatikkomallisten autojen sijaan. Suunnittelun tavoitteena oli tarjota perheille t\u00e4ysin avointa sinitaivasajelua Volvon t\u00e4ydellisill\u00e4 turvallisuusominaisuuksilla. Autossa oli kaikki Volvon huippuluokan turvaominaisuudet.<\/p>\n\n\n\n

Toinen sukupolvi (2006-2013)<\/h3>\n\n\n\n

Toinen sukupolvi oli todellinen urheiluauto, jolla oli urheilullinen ulkon\u00e4k\u00f6 ja t\u00e4ydellisesti suunniteltu aerodynamiikka. Auto esiteltiin Frankfurtin auton\u00e4yttelyss\u00e4 vuonna 2005, ja se saapui Yhdysvaltoihin vuonna 2006. Siit\u00e4 oli kaksi bensiinipohjaista versiota 2,4 litran ja 2,5 litran turbomoottoreilla ja dieselmoottoreilla.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 sukupolvessa oli my\u00f6s parhaat turvallisuusominaisuudet, mik\u00e4 teki siit\u00e4 yhden luokkansa turvallisimmista autoista. Autossa oli erinomainen kaatumisenesto. Sis\u00e4\u00e4nvedett\u00e4v\u00e4\u00e4 kovakattoa ohjattiin s\u00e4hk\u00f6painikkeilla, ja se oli toiminnassa vain auton ollessa paikallaan.<\/p>\n\n\n\n

C70:n tuotannon lopettaminen<\/h3>\n\n\n\n

Auton tuotanto lopetettiin vuonna 2013. C70:n myyntiluvut olivat kaiken kaikkiaan keskinkertaiset. Auton myynti oli huipussaan vuonna 1999, jolloin sit\u00e4 myytiin 6 503 kappaletta. Kaiken kaikkiaan sen vuotuinen keskiarvo oli vain noin 4000 kappaletta vuodessa. Kysynt\u00e4 ei yksinkertaisesti riitt\u00e4nyt, jotta Volvo olisi voinut jatkaa C70:n valmistusta.<\/p>\n\n\n\n

Avoautot eiv\u00e4t ole kannattavia.<\/h2>\n\n\n\n

Volvo hallinnoi pient\u00e4 tuotevalikoimaa kaikkialla maailmassa verrattuna muihin amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin automerkkeihin. Tuotantolinjojen rajallisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n vuoksi Volvo ei voi myyd\u00e4 kovin suurta m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 autoja. Pienen tuotevalikoiman ohella niiden voitot ovat pienemm\u00e4t kuin muiden suurten merkkien.<\/p>\n\n\n\n

Avoautojen valmistaminen on melko kallista. Niiden suunnittelu on kovaa ja vaatii ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 huomiota ja resursseja. Lis\u00e4ksi avoautojen suosio ei ole nyky\u00e4\u00e4n kovin suuri kuluttajien keskuudessa. Cabriot ovat l\u00e4hinn\u00e4 autoharrastajien eiv\u00e4tk\u00e4 perheiden suosiossa, mik\u00e4 johtaa alhaisiin myyntilukuihin.<\/p>\n\n\n\n

C70:n osalta on my\u00f6s selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 auton myynti ei ollut niin vaikuttavaa, ett\u00e4 Volvo olisi rohkaistunut valmistamaan lis\u00e4\u00e4 avoautoja l\u00e4hitulevaisuudessa. Ylim\u00e4\u00e4r\u00e4inen insin\u00f6\u00f6rity\u00f6 ja resurssit eiv\u00e4t n\u00e4yt\u00e4 kovin kannattavilta Volvon kannalta.<\/p>\n\n\n\n

Onko Volvolla tulevaisuudessa avoauto?<\/h2>\n\n\n\n

Volvo ilmoitti hiljattain autojensa s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4misest\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 he aikovat keskitty\u00e4 toistaiseksi s\u00e4hk\u00f6autoihin. S\u00e4hk\u00f6autojen valmistaminen itsess\u00e4\u00e4n vaatii paljon huomiota, joten Volvolla ei ole aikaa kiinnitt\u00e4\u00e4 paljon huomiota tai keskitty\u00e4 avoautojen valmistamiseen, sill\u00e4 niiden valmistaminen vaatii ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Avoautojen valmistaminen vaatii ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 huomiota auton tasapainottamisen vuoksi. T\u00e4m\u00e4 johtaa siihen, ett\u00e4 useampia insin\u00f6\u00f6ritiimej\u00e4 siirret\u00e4\u00e4n ty\u00f6skentelem\u00e4\u00e4n avoautojen parissa. Volvo keskittyykin enemm\u00e4n autojensa s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4miseen. Vaikka Polestar 1 korvasi sen, siin\u00e4 ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ollut avoautovaihtoehtoa.<\/p>\n\n\n\n

Volvon tavoitteena on myyd\u00e4 50 prosenttia kaikista autoista s\u00e4hk\u00f6autoina vuoteen 2030 menness\u00e4. T\u00e4m\u00e4 johtaisi lopulta siihen, ett\u00e4 vuoteen 2040 menness\u00e4 Volvo myisi vain s\u00e4hk\u00f6autoja. Ehk\u00e4 he harkitsisivat t\u00e4ss\u00e4 v\u00e4liss\u00e4 j\u00e4lleen toisen avoauton valmistamista, mutta toistaiseksi se on hyvin ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 ovat avoautot?<\/h3>\n\n\n\n

Autoja, joissa on avoin katto, kutsutaan avoautoiksi tai cabrioletiksi. Ihmiset ostavat mielell\u00e4\u00e4n avoautoja, jotta he voivat kokea nopeasti liikkuvaa ilmaa ja sinist\u00e4 taivasta autoa ajaessaan. Cabrioleteissa on katto, joka on yleens\u00e4 taitettu taaksep\u00e4in. Nyky\u00e4\u00e4n useimmissa avoautoissa on kova katto, joka voidaan vet\u00e4\u00e4 sis\u00e4\u00e4n elektronisella painikkeella.<\/p>\n\n\n\n

Suurin osa autotuotannon alkuaikoina valmistetuista autoista oli avoautoja. Autoissa ei aluksi ollut edes kokoontaitettavia kattoja. Kun autofirmat alkoivat valmistaa massatuotantona ter\u00e4skoreja, avoautot alkoivat kadota. Kattoiset autot olivat halvempia ja avoautot kalliita valmistaa.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 ongelmia avoautoissa on?<\/h3>\n\n\n\n

Avoautot n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t eritt\u00e4in tyylikk\u00e4ilt\u00e4 ja urheilullisilta, mutta niiss\u00e4 on my\u00f6s monia ongelmia, mm. seuraavat:<\/p>\n\n\n\n