{"id":3061,"date":"2022-02-24T10:55:18","date_gmt":"2022-02-24T10:55:18","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3061"},"modified":"2022-02-24T10:55:21","modified_gmt":"2022-02-24T10:55:21","slug":"missa-audissa-on-v8-moottori","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-audissa-on-v8-moottori\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Audissa on V8-moottori"},"content":{"rendered":"\n

Audin V8-moottorin historia ulottuu aina 1980-luvulle asti, jolloin Audi esitteli ensimm\u00e4isen kerran sopivasti nimetyn Audi V8 -moottorin. Audi V8 muuttui lopulta autoksi, jonka me kaikki tunnemme nyky\u00e4\u00e4n nimell\u00e4 Audi V8, ja n\u00e4in Audi V8 syntyi.<\/p>\n\n\n\n

Vuosikymmenten aikana Audi varasi V8:n hitaasti vain huippuluokan S- ja RS-urheiluautoihinsa, kuten Audi S4\/RS4, Audi S5\/RS5 ja Audi RS6. Jotkin muut kuin Audi Sport -mallit, kuten Q7, jatkoivat kuitenkin V8:n k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 aina muutama vuosi sitten.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n Audi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 V8:a vain muutamassa autossa, kuten RS6:ssa, RS7:ss\u00e4, RSQ8:ssa, 60 TFSI:n Audi A8:ssa ja huippumallissa Audi S8:ssa. Vuosien mittaan voimme n\u00e4hd\u00e4 Audin V8-moottoreiden hitaan v\u00e4henemisen yh\u00e4 tiukempien p\u00e4\u00e4st\u00f6- ja tehokkuusm\u00e4\u00e4r\u00e4ysten vuoksi, mik\u00e4 osoitti, ett\u00e4 V8-moottoreiden tuotanto todenn\u00e4k\u00f6isesti lopetetaan aikanaan.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa kuitenkin sit\u00e4, ett\u00e4 meid\u00e4n kaikkien on arvostettava nykyisi\u00e4 Audi V8 -autoja, sill\u00e4 ne ovat jokseenkin kuoleva laji t\u00e4n\u00e4 autojen tehokkuuden, pakkoinduktion ja pienent\u00e4misen aikana.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS6\/RS7 – Parhaat Audi V8 -autot.<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS6 on ilman muuta paras Audi V8, jonka voit nyky\u00e4\u00e4n ostaa, koska se on yksi maailman parhaista autoista. My\u00f6nnett\u00e4k\u00f6\u00f6n, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 on rohkea v\u00e4ite, mutta se on t\u00e4ysin j\u00e4rkev\u00e4, kun tajuaa, ett\u00e4 RS6 on tehokas, hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6inen, j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen, ylellinen, mukava ja pit\u00e4\u00e4 arvonsa valtavan hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Se on auto kaikkiin tarkoituksiin ja todenn\u00e4k\u00f6isesti yksi parhaista autoista, joita voit ostaa jokaiseen kuviteltavissa olevaan tilanteeseen. Se on my\u00f6s loistava talviauto, sill\u00e4 siin\u00e4 on Audin legendaarinen Quattro AWD -j\u00e4rjestelm\u00e4, joka sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4 turvallisuutta ett\u00e4 saa auton tarttumaan tiehen kuin kynnet.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS6:n juhlakalu on 4,0-litrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka tuottaa 591 hevosvoimaa ja 590 kilov\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 moottori l\u00f6ytyy sek\u00e4 RS7:st\u00e4 ett\u00e4 RSQ8:sta, sill\u00e4 se on Audin perus-V8. T\u00e4t\u00e4 moottoria ei k\u00e4ytet\u00e4 ainoastaan nykyajan Audissa, vaan se l\u00f6ytyy my\u00f6s Porsche Cayennesta, Panamerasta, Lamborghini Uruksesta, Bentley Benteygasta ja muutamasta muusta VAG-konsernin tuotteesta.<\/p>\n\n\n\n

VAG:n 4,0 litran V8-moottori on tunnettu syv\u00e4st\u00e4, m\u00f6risev\u00e4st\u00e4 \u00e4\u00e4nest\u00e4\u00e4n, josta suorituskykyisten autojen harrastajat eiv\u00e4t yksinkertaisesti saa tarpeekseen.<\/p>\n\n\n\n

Audi A8\/S8 – Audin ylin limusiini.<\/h2>\n\n\n\n

Kuten alussa mainittiin, Audi V8 l\u00f6ytyy my\u00f6s muusta kuin RS\/S A8 60TFSI:st\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on ainoa nykyinen Audin ei-Sport-variantti, joka tarjoaa V8:n. 60 TFSI:ss\u00e4 on 4,0-litrainen turboahdettu V8, joka tarjoaa 453 hv ja 487 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 moottori on viritetty l\u00e4hinn\u00e4 tasaiseksi ja vaivattomaksi, eik\u00e4 se kuulosta yht\u00e4 raastavalta kuin RS6:sta ja RS7:st\u00e4 l\u00f6ytyv\u00e4 4.0. Se perustuu samaan lohkoon, ja se jakaa suurimman osan osista Audi Sport V8:n ja kaikkien muiden VAG:n V8-autojen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Audi S8 on suorituskykyinen Audi A8, joka pyrkii yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n vaivattoman suorituskyvyn ja todellisen luksusauton. S8 tarjoaa 571hv ja 590lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi n\u00e4in suurelle luksusproomulle. T\u00e4m\u00e4 moottori on l\u00e4hes identtinen RS6:sta l\u00f6ytyv\u00e4n moottorin kanssa, mutta se ei silti ole yht\u00e4 aggressiivinen.<\/p>\n\n\n\n

Audi RSQ8 – Audi RS:n lippulaivamaasturi.<\/h2>\n\n\n\n

Audi RSQ8 on Audi SUV:n nykyinen huippumalli, joka jakaa alustansa naurettavan Lamborghini Urusin kanssa. RSQ8 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samaa moottoria, joka l\u00f6ytyy RS6:sta ja RS7:st\u00e4, ja se tarjoaa saman tehon ja yleisen \u00e4\u00e4nen ja tuntuman.<\/p>\n\n\n\n

RSQ8 on nyt uskomattoman haluttu auto, koska nykyiset high-end-markkinat ovat hulluna suuriin ja tehokkaisiin luksuscoup\u00e9-maastureihin, kuten Cayenne Turbo Coupeen, BMW X6M:\u00e4\u00e4n, Mercedes GLE 63 AMG:hen ja edell\u00e4 mainittuun Lamborghini Urusiin.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka V8-moottorit ovat hiljalleen kuolemassa sukupuuttoon, RSQ8 on ensimm\u00e4inen sarjatuotannossa oleva Audin katumaasturi, jossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n V8-moottoria, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 se saattaa olla my\u00f6s viimeinen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miss\u00e4 Audissa on paras V8-moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Audi tunnetaan ensisijaisesti 5-sylinterisist\u00e4 moottoreistaan, mutta 4,2 litran V8, joka l\u00f6ytyi ensimm\u00e4isest\u00e4 Audi R8:sta ja joukosta Audi S- ja RS-autoja, on ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 kaikkien aikojen paras Audi V8. Se ei ehk\u00e4 ole tehokkain eik\u00e4 tehokkain, mutta sen puutteet tehokkuudessa ja tehossa korvaa \u00e4\u00e4ni, luotettavuus ja luonne.<\/p>\n\n\n\n

Parasta on se, ett\u00e4 juuri t\u00e4ll\u00e4 moottorilla varustetun Audin voi ostaa Chevrolet Sparkin l\u00e4ht\u00f6tason hinnalla. 2000-luvun lopun ja 2010-luvun alun 4.2L V8 Audi S5 on t\u00e4ydellinen auto, jos haluat kokea, mit\u00e4 parhaalla Audin V8-moottorilla on tarjottavanaan maksamatta j\u00e4rjett\u00f6mi\u00e4 hintoja.<\/p>\n\n\n\n

Miksi ihmiset rakastavat V8-moottoreita?<\/h3>\n\n\n\n

Jos et ole autoharrastaja ja jos et v\u00e4lit\u00e4 siit\u00e4, mitk\u00e4 moottorit saavat autosi voiman, et todenn\u00e4k\u00f6isesti ymm\u00e4rr\u00e4, miksi ihmiset rakastavat V8-moottoreita niin paljon. Loppujen lopuksi ne ovat kalliita, ne kuluttavat enemm\u00e4n polttoainetta, niiden yll\u00e4pito on yleens\u00e4 kallista, eiv\u00e4tk\u00e4 ne ole suurimmaksi osaksi kaikkein luotettavimpia moottoreita.<\/p>\n\n\n\n

V8-moottori tarjoaa kuitenkin alustan, joka voidaan r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6id\u00e4 sek\u00e4 \u00e4\u00e4rimm\u00e4ist\u00e4 suorituskyky\u00e4 ett\u00e4 \u00e4\u00e4rimm\u00e4ist\u00e4 pehmeytt\u00e4 ja vaivattomuutta varten. V8-moottorit tuntuvat ja kuulostavat merkitt\u00e4vilt\u00e4, ja V8-moottorilla varustetulla autolla ajaminen tuntuu paljon j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4mm\u00e4lt\u00e4 ja erikoisemmalta.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Audin V8-moottorit poistuvat tuotannosta?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ysin selvyyden vuoksi Audi ei sanonut, ett\u00e4 sen V8-moottorit lopettavat tuotannon, mutta se on odotettavissa, kun otetaan huomioon autoteollisuuden nykyiset suuntaukset ja s\u00e4\u00e4d\u00f6kset. V8-moottorit ovat yksinkertaisesti liian janoisia, liian raskaita ja haitallisia ymp\u00e4rist\u00f6lle.<\/p>\n\n\n\n

Tekniikan n\u00e4k\u00f6kulmasta V8-moottoreiden tarjoamat tehohy\u00f6dyt voidaan helposti saavuttaa sek\u00e4 turboahdetuilla 6- ett\u00e4 4-sylinterisill\u00e4 moottoreilla, jotka molemmat painavat v\u00e4hemm\u00e4n ja eiv\u00e4t ole yht\u00e4 tehottomia. Aika n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, tulemmeko todistamaan V8-moottoreiden tuhoa, mutta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 teollisuus on menossa siihen suuntaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audin V8-moottorin historia ulottuu aina 1980-luvulle asti, jolloin Audi esitteli ensimm\u00e4isen kerran sopivasti nimetyn Audi V8 -moottorin. Audi V8 muuttui lopulta autoksi, jonka me kaikki tunnemme nyky\u00e4\u00e4n nimell\u00e4 Audi V8,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3061"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3061"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3061\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3062,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3061\/revisions\/3062"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3061"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3061"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3061"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}