{"id":3073,"date":"2022-02-24T11:01:55","date_gmt":"2022-02-24T11:01:55","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3073"},"modified":"2022-02-24T11:01:59","modified_gmt":"2022-02-24T11:01:59","slug":"miksi-volvo-lopetti-c30n-valmistuksen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-volvo-lopetti-c30n-valmistuksen\/","title":{"rendered":"Miksi Volvo lopetti C30:n valmistuksen?"},"content":{"rendered":"\n
Volvo halusi keskitty\u00e4 muihin malleihin, joten se lopetti C30:n valmistuksen. Vuonna 2013 Volvo ilmoitti virallisesti lopettavansa C30:n valmistuksen, jotta ”Volvo voisi paremmin valmistautua tulevaisuuteen ja mallimme seuraavaan vaiheeseen”. T\u00e4m\u00e4 johtui todenn\u00e4k\u00f6isesti C30:n alhaisesta myynnist\u00e4, sill\u00e4 sit\u00e4 myytiin vain noin 4500 kappaletta vuodessa.<\/p>\n\n\n\n
C30 debytoi vuonna 2006 Pariisin auton\u00e4yttelyss\u00e4, ja se tuli saataville Yhdysvalloissa vuonna 2007. Volvo esitteli sen premium-luokan kompaktina viistoper\u00e4n\u00e4. Siit\u00e4 oli kaksi moottorivaihtoehtoa: nelosrivimoottori ja viisirivimoottori. T\u00e4ss\u00e4 autossa k\u00e4ytetty alusta oli Volvo P1 -alusta.<\/p>\n\n\n\n
Volvo esitteli useita malleja kaikkialla maailmassa, mutta Yhdysvalloissa oli saatavilla vain kaksi varustetasoa. Ne toivat markkinoille my\u00f6s R-mallin my\u00f6hemmin vuonna 2008. Yhdysvalloissa oli vain bensiinipohjaisia malleja ja sukupolvia oli vain yksi, mutta se sai monia merkitt\u00e4vi\u00e4 p\u00e4ivityksi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
C30:st\u00e4 oli Yhdysvalloissa vuonna 2008 my\u00f6s erikoisversio nimelt\u00e4 Boston Red Sox edition. Siit\u00e4 oli my\u00f6s Polestarin ja Volvon yhdess\u00e4 valmistama suorituskykyinen vaihtoehto. Siin\u00e4 oli ohjelmistomuutoksia, jotka paransivat auton suorituskyky\u00e4 227 hv:st\u00e4 250 hv:iin.<\/p>\n\n\n\n
Vuonna 2010 Volvo julkisti my\u00f6s C30 DRIVe Electric -mallin, joka oli rajoitetun sarjan konseptiauto ja t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6inen. S\u00e4hk\u00f6mallissa oli 24 kWh:n litiumioniakku ja 82 kW:n s\u00e4hk\u00f6moottori. Auton toimintas\u00e4de oli arviolta 93 mailia, ja sen nopeus 0-50 km\/h (0-31mph) oli vain 4 sekuntia.<\/p>\n\n\n\n
Volvoa pidet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 automaailman luotettavimmista luksusmerkeist\u00e4. C30 tuli tunnetuksi my\u00f6s sen tuhoutumattomasta rakenteesta ja luotettavuudesta. Viistoper\u00e4 oli kuuluisa yleisest\u00e4 kest\u00e4vyydest\u00e4\u00e4n, turvallisuudestaan ja luotettavuustekij\u00f6ist\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n
Sen kokonaisluotettavuuspistem\u00e4\u00e4r\u00e4 oli 70,65, kun keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen luotettavuuspistem\u00e4\u00e4r\u00e4 on 57. Sen yll\u00e4pitokustannukset olivat my\u00f6s edulliset, noin 720 dollaria. Kaikki t\u00e4m\u00e4 teki C30:st\u00e4 loistavan ja luotettavan valinnan ihmisten ostettavaksi tuohon aikaan.<\/p>\n\n\n\n
Kuten kaikissa Volvoissa, my\u00f6s C30:ss\u00e4 oli sen ajan parhaat turvallisuusominaisuudet. Turvallisuusominaisuudet olivat auton suuri kohokohta. IIHS my\u00f6nsi C30:lle my\u00f6s Top Safety Pick -palkinnon. Siin\u00e4 oli Volvon Intelligent Driver Information System, joka valvoi kuljettajan tarkkaavaisuutta koko ajan. Autossa oli muut seuraavat turvallisuusominaisuudet:<\/p>\n\n\n\n
Volvo vahvisti C30:n lakkauttamisen vuonna 2013. Volvo ilmoitti lopettavansa C30:n tuotannon valmistautuakseen Volvon tulevaisuuteen ja tehd\u00e4kseen tilaa uusille suunnitelmilleen ja malleilleen. Auton heikko myynti vaikutti kuitenkin varmasti p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen lakkauttamisesta.<\/p>\n\n\n\n
Auton paras myynti oli vuonna 2008, jolloin sit\u00e4 myytiin vain 4299 kappaletta. Luvut jatkoivat laskuaan vuosi vuodelta. Vuonna 2009 Volvo myi vain noin 4266 kappaletta. Vuonna 2010 m\u00e4\u00e4r\u00e4 laski jyrk\u00e4sti, ja myytiin vain 2906 kappaletta. Vertailun vuoksi mainittakoon, ett\u00e4 sen kilpailija, viistoper\u00e4inen MINI Cooper myi vuonna 2011 yhteens\u00e4 28 067 kappaletta.<\/p>\n\n\n\n
Auton ensimm\u00e4inen suuri ongelma oli sen hinta. Se oli paljon kalliimpi kuin sen muut kilpailijat, kuten MINI Cooper -viistoper\u00e4 tai Volkswagen GTI. Auton hintalappu oli 26 395 dollaria, mik\u00e4 oli melko kallis viistoper\u00e4iseksi autoksi. Muuten auto on silti melko hyv\u00e4, jos haluat ostaa k\u00e4ytetyn C30:n. Joitakin pieni\u00e4 ongelmia ilmeni viel\u00e4 noin 80-120 000 kilometrin kohdalla, kuten:<\/p>\n\n\n\n
C30:st\u00e4 suunniteltiin vuonna 2010 kilpa-autoversio STCC-Volvo. Vuonna 2011 Polestar-kilpailutiimi k\u00e4ytti Volvo C30 DRIVe -autoa p\u00e4\u00e4asiallisena kilpa-autonaan. Ne menestyiv\u00e4t hyvin vuoden 2011 FIA WTCC Race of Belgium -kilpailussa. Vuonna 2011 C30 voitti viisi kilpailua Pirelli World Challenge -kaudella.<\/p>\n\n\n\n
C30 electric sijoittui ensimm\u00e4iseksi 130 kilometrin mittaisessa Michelin Challenge Bibendum -rallissa, ja se voitti my\u00f6s palkintoja k\u00e4sitelt\u00e4vyydest\u00e4. C30 oli mukana my\u00f6s WTCC-kaudella 2011. Kaiken kaikkiaan sill\u00e4 oli hyv\u00e4 moottoriurheilu-ura.<\/p>\n\n\n\n
C30:n valmistus lopetettiin vuonna 2013, mutta sen korvasi Volvo V40 toisella sukupolvella. V40:n valmistus lopetettiin sitten my\u00f6s vuonna 2019, koska Volvo keskittyi autojen s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4miseen. T\u00e4ysin uusi Volvo C40 on kuitenkin valmiina korvaamaan V40:n, ja siit\u00e4 tulee C30:n lopullinen seuraaja vuonna 2022.<\/p>\n\n\n\n
Volvo valmisti aiemmin viistoper\u00e4isi\u00e4 autoja, kuten V40 tai C30. N\u00e4m\u00e4 autot olivat Volvon melko kuuluisia viistoper\u00e4autoja. Ne olivat premium- ja luksusluokan viistoper\u00e4autoja, joissa oli hyv\u00e4 k\u00e4sitelt\u00e4vyys ja polttoainetehokkuus. Volvo lopetti niiden tuotannon ja on sen sijaan siirtynyt s\u00e4hk\u00f6autoihin ja s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4miseen.<\/p>\n\n\n\n
On monia syit\u00e4 rakastaa pieni\u00e4 hatchbackeja verrattuna isoihin sedaneihin tai maastureihin. Ensinn\u00e4kin ne ovat pieni\u00e4, joten ne mahtuvat minne tahansa. Jos asut kaupungissa, jossa tila on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4, viistoper\u00e4t ovat helppoja k\u00e4sitell\u00e4. Niiss\u00e4 on my\u00f6s parempi p\u00e4\u00e4ntila kuin sedaneissa.<\/p>\n\n\n\n
My\u00f6s k\u00e4sitelt\u00e4vyys on viistoper\u00e4isiss\u00e4 autoissa parempi niiden pienen koon vuoksi. Viistoper\u00e4t ovat melko joustavia ihmisten ja lastin kuljettamisen suhteen. Tavarat mahtuvat auton sis\u00e4lle taittamalla takaistuimet kokoon, ja my\u00f6s takaistuimet ovat yleens\u00e4 tilavat. Viistoper\u00e4t kuluttavat my\u00f6s v\u00e4hemm\u00e4n polttoainetta, mik\u00e4 on taloudellista.<\/p>\n\n\n\n
Volvo C40 recharge on Volvon kaikkien aikojen ensimm\u00e4inen t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6auto. Se on ensiluokkainen s\u00e4hk\u00f6auto, ja sen arvioitu toimintas\u00e4de on noin yli 200 kilometri\u00e4. Auto tukee my\u00f6s pikalatausta, ja se voi latautua 10 prosentista 80 prosenttiin vain 33 minuutissa pikalaturilla. Sill\u00e4 on hyv\u00e4 kiihtyvyys, ja se voi ajaa 0-100 km\/h vain 4,5 sekunnissa. Kaiken kaikkiaan se on hyv\u00e4 auto ostaa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Volvo halusi keskitty\u00e4 muihin malleihin, joten se lopetti C30:n valmistuksen. Vuonna 2013 Volvo ilmoitti virallisesti lopettavansa C30:n valmistuksen, jotta ”Volvo voisi paremmin valmistautua tulevaisuuteen ja mallimme seuraavaan vaiheeseen”. T\u00e4m\u00e4 johtui<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3073"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3073"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3073\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3074,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3073\/revisions\/3074"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3073"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3073"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3073"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}