{"id":3073,"date":"2022-02-24T11:01:55","date_gmt":"2022-02-24T11:01:55","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3073"},"modified":"2022-02-24T11:01:59","modified_gmt":"2022-02-24T11:01:59","slug":"miksi-volvo-lopetti-c30n-valmistuksen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-volvo-lopetti-c30n-valmistuksen\/","title":{"rendered":"Miksi Volvo lopetti C30:n valmistuksen?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo halusi keskitty\u00e4 muihin malleihin, joten se lopetti C30:n valmistuksen. Vuonna 2013 Volvo ilmoitti virallisesti lopettavansa C30:n valmistuksen, jotta ”Volvo voisi paremmin valmistautua tulevaisuuteen ja mallimme seuraavaan vaiheeseen”. T\u00e4m\u00e4 johtui todenn\u00e4k\u00f6isesti C30:n alhaisesta myynnist\u00e4, sill\u00e4 sit\u00e4 myytiin vain noin 4500 kappaletta vuodessa.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki Volvo C30:st\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

C30 debytoi vuonna 2006 Pariisin auton\u00e4yttelyss\u00e4, ja se tuli saataville Yhdysvalloissa vuonna 2007. Volvo esitteli sen premium-luokan kompaktina viistoper\u00e4n\u00e4. Siit\u00e4 oli kaksi moottorivaihtoehtoa: nelosrivimoottori ja viisirivimoottori. T\u00e4ss\u00e4 autossa k\u00e4ytetty alusta oli Volvo P1 -alusta.<\/p>\n\n\n\n

Mallit<\/h3>\n\n\n\n

Volvo esitteli useita malleja kaikkialla maailmassa, mutta Yhdysvalloissa oli saatavilla vain kaksi varustetasoa. Ne toivat markkinoille my\u00f6s R-mallin my\u00f6hemmin vuonna 2008. Yhdysvalloissa oli vain bensiinipohjaisia malleja ja sukupolvia oli vain yksi, mutta se sai monia merkitt\u00e4vi\u00e4 p\u00e4ivityksi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

C30:st\u00e4 oli Yhdysvalloissa vuonna 2008 my\u00f6s erikoisversio nimelt\u00e4 Boston Red Sox edition. Siit\u00e4 oli my\u00f6s Polestarin ja Volvon yhdess\u00e4 valmistama suorituskykyinen vaihtoehto. Siin\u00e4 oli ohjelmistomuutoksia, jotka paransivat auton suorituskyky\u00e4 227 hv:st\u00e4 250 hv:iin.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 2010 Volvo julkisti my\u00f6s C30 DRIVe Electric -mallin, joka oli rajoitetun sarjan konseptiauto ja t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6inen. S\u00e4hk\u00f6mallissa oli 24 kWh:n litiumioniakku ja 82 kW:n s\u00e4hk\u00f6moottori. Auton toimintas\u00e4de oli arviolta 93 mailia, ja sen nopeus 0-50 km\/h (0-31mph) oli vain 4 sekuntia.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus<\/h3>\n\n\n\n

Volvoa pidet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 automaailman luotettavimmista luksusmerkeist\u00e4. C30 tuli tunnetuksi my\u00f6s sen tuhoutumattomasta rakenteesta ja luotettavuudesta. Viistoper\u00e4 oli kuuluisa yleisest\u00e4 kest\u00e4vyydest\u00e4\u00e4n, turvallisuudestaan ja luotettavuustekij\u00f6ist\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Sen kokonaisluotettavuuspistem\u00e4\u00e4r\u00e4 oli 70,65, kun keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen luotettavuuspistem\u00e4\u00e4r\u00e4 on 57. Sen yll\u00e4pitokustannukset olivat my\u00f6s edulliset, noin 720 dollaria. Kaikki t\u00e4m\u00e4 teki C30:st\u00e4 loistavan ja luotettavan valinnan ihmisten ostettavaksi tuohon aikaan.<\/p>\n\n\n\n

Turvallisuus<\/h3>\n\n\n\n

Kuten kaikissa Volvoissa, my\u00f6s C30:ss\u00e4 oli sen ajan parhaat turvallisuusominaisuudet. Turvallisuusominaisuudet olivat auton suuri kohokohta. IIHS my\u00f6nsi C30:lle my\u00f6s Top Safety Pick -palkinnon. Siin\u00e4 oli Volvon Intelligent Driver Information System, joka valvoi kuljettajan tarkkaavaisuutta koko ajan. Autossa oli muut seuraavat turvallisuusominaisuudet:<\/p>\n\n\n\n