{"id":3079,"date":"2022-02-24T11:03:56","date_gmt":"2022-02-24T11:03:56","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3079"},"modified":"2022-02-24T11:03:59","modified_gmt":"2022-02-24T11:03:59","slug":"ovatko-teslan-akut-kierratettavissa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/ovatko-teslan-akut-kierratettavissa\/","title":{"rendered":"Ovatko Teslan akut kierr\u00e4tett\u00e4viss\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n
Teslassa on markkinoiden tehokkaimpia ja kest\u00e4vimpi\u00e4 akkuja. Teslan litiumioniakut tarjoavat erinomaisen toimintas\u00e4teen, ja ne voivat kest\u00e4\u00e4 yli 300 000 kilometri\u00e4. Mutta ovatko Teslan akut kierr\u00e4tett\u00e4viss\u00e4?<\/p>\n\n\n\n
Kyll\u00e4, Teslan litiumioniakut ovat 100-prosenttisesti kierr\u00e4tett\u00e4viss\u00e4. N\u00e4m\u00e4 akut sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t talteenotettavia ja kierr\u00e4tett\u00e4vi\u00e4 materiaaleja, joita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yh\u00e4 uudelleen. Siit\u00e4 huolimatta Tesla pyrkii mahdollisimman paljon pident\u00e4m\u00e4\u00e4n akkujen k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4 huoltamalla niit\u00e4 ennen kierr\u00e4tyst\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Jos siis akkupakettisi on hajonnut eik\u00e4 se ole yht\u00e4 tehokas kuin uusi akkupaketti, voit ottaa yhteytt\u00e4 Teslaan ja huoltaa akun jossakin Teslan huoltokeskuksessa. Sit\u00e4 paitsi yksik\u00e4\u00e4n Teslan litiumioniakku ei joudu kaatopaikalle. N\u00e4in ollen Teslan akuista ei p\u00e4\u00e4se ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n haitallisia aineita.<\/p>\n\n\n\n
Tesla valmistaa markkinoiden kest\u00e4vimpi\u00e4 auton akkuja. Mutta kuten muutkin s\u00e4hk\u00f6autojen akut, my\u00f6s n\u00e4m\u00e4 akut hajoavat jonkin ajan kuluttua. Tesla suosittelee asiakkaitaan huoltamaan autonsa akut, kun he huomaavat suorituskyvyn heikkenev\u00e4n, ennen kuin he vaihtavat ne.<\/p>\n\n\n\n
Jos kuitenkin huomaat tiettyj\u00e4 varoituksia, on aika vaihtaa akku. Joitakin varoituksia, jotka viittaavat siihen, ett\u00e4 akku on vaihdettava, ovat muun muassa seuraavat:<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 litiumioniakkuja kierr\u00e4tet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa kolmella eri tavalla. N\u00e4it\u00e4 ovat mm:<\/p>\n\n\n\n
Tesla k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suljetun kierron kierr\u00e4tysj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 menetelm\u00e4ss\u00e4 akku murskataan ja erotetaan osiin. My\u00f6hemmin muovit k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n uudelleen, kun taas lyijy l\u00e4hetet\u00e4\u00e4n takaisin akun valmistajalle uudelleenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 varten. N\u00e4in ollen jokainen uusi Teslan akku sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 60 prosenttia kierr\u00e4tysmateriaaleja.<\/p>\n\n\n\n
Teslan mukaan se voi ottaa talteen v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 92 % akun materiaaleista. Joitakin materiaaleja, jotka Tesla voi ottaa talteen, ovat kupari, nikkeli ja koboltti. Suurin osa kierr\u00e4tetyist\u00e4 osista k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n uuden s\u00e4hk\u00f6auton osien, kuten akkukotelon, rakentamiseen. Lis\u00e4ksi Teslalla on ainutlaatuinen laatta, johon mahtuu jopa 1 000 akkua kierr\u00e4tett\u00e4v\u00e4ksi.<\/p>\n\n\n\n
Vaikka Tesla sanoo, ett\u00e4 se kierr\u00e4tt\u00e4\u00e4 100 prosenttia akuista, t\u00e4m\u00e4 ei pid\u00e4 paikkaansa. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 akkujen moduulit p\u00e4\u00e4tyv\u00e4t kaatopaikoille. Kaatopaikoille menev\u00e4t moduulit ovat kuitenkin ymp\u00e4rist\u00f6lle vaarattomia. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 ne j\u00e4\u00e4dytet\u00e4\u00e4n, murskataan ja murskataan vaarattomaksi p\u00f6lyksi, joka ei voi saastuttaa maaper\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Monet pit\u00e4v\u00e4t Teslaa ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisen\u00e4 autona, koska se ei k\u00e4yt\u00e4 bensiini\u00e4, joka saastuttaa ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. P\u00e4invastoin, my\u00f6s Teslat saastuttavat ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4, sill\u00e4 ne tuottavat paljon kasvihuonekaasuja sulatettaessa alumiinia, valmistettaessa osia ja koottaessa autoa.<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi litiumioniakkujen rakentaminen tuottaa viel\u00e4 enemm\u00e4n p\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4. Vaikka Teslat eiv\u00e4t siis saastuta ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 yht\u00e4 paljon kuin nykyiset polttomoottoriautot, niiden tuotantoprosessi aiheuttaa enemm\u00e4n saasteita kuin tavallisten autojen valmistusprosessi.<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4m\u00e4 vaihtelee Tesla-malleittain. Sen lis\u00e4ksi se riippuu my\u00f6s kuljettajan ajotottumuksista ja ilmastosta, jossa h\u00e4n asuu. Esimerkiksi Teslan akku hajoaa nopeammin eritt\u00e4in kylm\u00e4ss\u00e4 tai kuumassa ilmastossa kuin maltillisessa ilmastossa.<\/p>\n\n\n\n
Lis\u00e4ksi, jos ajat autoa nopeammin ja lataat sit\u00e4 useita kertoja, my\u00f6s akku hajoaa nopeammin kuin henkil\u00f6ll\u00e4, joka ajaa normaalisti ja lataa sit\u00e4 harvemmin. Tesla kuitenkin arvioi, ett\u00e4 sen akkujen k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on 300 000 ja 500 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4in ollen saatat joutua vaihtamaan akun noin 250 000 mailin j\u00e4lkeen. Siit\u00e4 huolimatta jotkut Teslan omistajat ovat kertoneet ajaneensa yli 400 000 kilometri\u00e4, mik\u00e4 on eritt\u00e4in vaikuttavaa.<\/p>\n\n\n\n
Yksi Teslan tai s\u00e4hk\u00f6auton omistamisen suurimmista haasteista on akun vaihtokustannukset. Jos huomaat, ett\u00e4 akkupaketissasi on ongelma tai se on hajonnut, paras ratkaisu olisi vaihtaa se. Teslan mukaan sen akun k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on kuitenkin 300 000-500 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4st\u00e4 huolimatta akun vaihtokustannukset vaihtelevat eri Tesla-malleissa. Tesla Model 3:n ja Model Y:n akun vaihtamiseen on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 13 000 dollaria. Sit\u00e4 vastoin kustannukset nousevat Tesla Model X:n ja Model Y:n kohdalla, sill\u00e4 niihin on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 1000 dollaria enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n
Lis\u00e4ksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomata, ett\u00e4 kustannukset voivat nousta ongelman vakavuudesta riippuen. T\u00e4m\u00e4 on siis vain keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen arvio akun kustannuksista. Lis\u00e4ksi kustannuksiin sis\u00e4ltyv\u00e4t erilaiset tarvittavat osat ja ty\u00f6voimakustannukset. Lis\u00e4ksi on hyv\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, ett\u00e4 uuden Teslan akkupaketin hinta on 20 000-30 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n
Yhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 Teslan akut ovat kierr\u00e4tett\u00e4viss\u00e4. Teslan litiumioniakku voidaan ottaa talteen ja kierr\u00e4tt\u00e4\u00e4 jopa 92-prosenttisesti. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 vain noin 8 % akun osista ei kierr\u00e4tet\u00e4. Kierr\u00e4tykseen kelpaamattomat osat silputaan ja murskataan p\u00f6lyksi, joka ei ole haitallista maaper\u00e4lle ja ymp\u00e4rist\u00f6lle.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Teslassa on markkinoiden tehokkaimpia ja kest\u00e4vimpi\u00e4 akkuja. Teslan litiumioniakut tarjoavat erinomaisen toimintas\u00e4teen, ja ne voivat kest\u00e4\u00e4 yli 300 000 kilometri\u00e4. Mutta ovatko Teslan akut kierr\u00e4tett\u00e4viss\u00e4? Kyll\u00e4, Teslan litiumioniakut ovat 100-prosenttisesti<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3079"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3079"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3079\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3080,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3079\/revisions\/3080"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3079"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3079"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3079"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}