{"id":3083,"date":"2022-02-24T11:05:34","date_gmt":"2022-02-24T11:05:34","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3083"},"modified":"2022-02-24T11:05:36","modified_gmt":"2022-02-24T11:05:36","slug":"voiko-lihava-ihminen-ajaa-porschea","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/voiko-lihava-ihminen-ajaa-porschea\/","title":{"rendered":"Voiko lihava ihminen ajaa Porschea"},"content":{"rendered":"\n

Useimmat ihmiset uskovat, ett\u00e4 ylipainoisilla kuljettajilla ei ole mahdollisuuksia viihty\u00e4 urheiluautoissa, mutta t\u00e4m\u00e4 pit\u00e4\u00e4 paikkansa vain tiettyjen merkkien ja mallien kohdalla. Jotkin kompaktit urheiluautot, kuten Mazda Miata, ovat melko armottomia sek\u00e4 pitkille ett\u00e4 lihaville kuljettajille, koska ne ovat aivan liian ahtaita.<\/p>\n\n\n\n

Porsche puolestaan valmistaa melko monia suuria autoja, kuten Porsche Cayenne, Porsche Panamera, Porsche Macan ja EV Taycan. N\u00e4ihin kaikkiin nelj\u00e4\u00e4n mahtuu helposti sek\u00e4 ylipainoisia ett\u00e4 hoikkia kuljettajia ilman ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Suurempi kysymys on, mahtuuko 911:een tai jopa Caymaniin\/Boxteriin. Koska Porsche valmistaa eritt\u00e4in toimivia ja ergonomisia autoja, sinun pit\u00e4isi mahtua molempiin n\u00e4ist\u00e4. 911 saattaa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pienelt\u00e4 ja ep\u00e4mukavalta, mutta se on itse asiassa yksi mukavimmista urheiluautoista.<\/p>\n\n\n\n

Cayman\/Boxster on kaikista ahtain Porsche, koska se muistuttaa edell\u00e4 mainittua Miataa. Kuitenkin n\u00e4m\u00e4kin kaksi ovat sis\u00e4lt\u00e4 huomattavasti Miataa suurempia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 vain kaikkein suurimmat kuljettajat joutuvat kamppailemaan n\u00e4iden kahden kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Suuret Porsche-mallit – Cayenne, Panamera, Taycan, Macan.<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 tahansa n\u00e4ist\u00e4 nelj\u00e4st\u00e4 autosta riitt\u00e4\u00e4 99 prosentille ihmisist\u00e4, koska ne ovat yht\u00e4 tilavia kuin muutkin segmenttins\u00e4 autot. Cayenne on keskikokoinen katumaasturi, joka kilpailee Mercedes GLE:n, BMW X5:n ja Audi Q7:n kaltaisten autojen kanssa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 siit\u00e4 ei puutu tilaa.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Panamera on neliovinen sedan, joka tarjoaa kiistatta suurimman istuintilan kaikista Porsche-malleista. Panamera istuu huomattavasti alempana maahan verrattuna Cayenneen, mik\u00e4 saattaa haitata sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4syn helppoutta. Kaiken kaikkiaan Panamera on todenn\u00e4k\u00f6isesti enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4 sinulle.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Taycan on ensimm\u00e4inen Porsche EV, joka jakaa alustansa Audi e-Tron GT:n kanssa. Tiloiltaan Taycan on l\u00e4hell\u00e4 Panameraa, mutta Panamera on sis\u00e4lt\u00e4 hieman tilavampi. Joka tapauksessa Taycaniin pit\u00e4isi mahtua helposti jopa nelj\u00e4 henkil\u00f6\u00e4, vaikka olisit kuinka ylipainoinen tahansa.<\/p>\n\n\n\n

Lopuksi Macan on ”l\u00e4ht\u00f6tason” Porsche, joka kilpailee Audi Q5:n, Mercedes GLE:n ja BMW X1:n kaltaisten kanssa. Macan on my\u00f6s hyvin tilava useimmille ihmisille siell\u00e4, mutta se ei ole yht\u00e4 tilava kuin Cayenne, Taycan tai Panamera.<\/p>\n\n\n\n

Porschen urheiluautot – 911 ja Cayman\/Boxster.<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, sinun ei kannata olla kovinkaan huolissasi siit\u00e4, ett\u00e4 mahtuisitko Porschen isompiin malleihin, sill\u00e4 ne ovat samalla tasolla kuin muu autoteollisuus. 911 ja Cayman\/Boxster ovat hieman hankalampia, koska ne ovat paljon alempana maasta ja niiss\u00e4 on v\u00e4hemm\u00e4n p\u00e4\u00e4ntilaa.<\/p>\n\n\n\n

911 on suurempi kuin Cayman, mutta ei l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 suuri kuin Panamera. Silti 911 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sopivan sek\u00e4 pidemmille ett\u00e4 ylipainoisille kuljettajille ilman ongelmia, kun taas Cayman\/Boxsterissa on joskus vaikeuksia pidempien kuljettajien kanssa, ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ylipainoisten kuljettajien.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iss\u00e4 Porsche-urheiluautoissa on enimm\u00e4kseen kompromisseja p\u00e4\u00e4n- ja hartiatilan suhteen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 istuimet ovat ahtaammalla puolella. Loppujen lopuksi n\u00e4m\u00e4 ovat todellisia urheiluautoja, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 istuimet on pehmustettu voimakkaasti, jotta istuimet pysyv\u00e4t kurvissa.<\/p>\n\n\n\n

Boxster on kaikista Porscheista ahtain, koska kangaskatto sy\u00f6 p\u00e4\u00e4ntilaa enemm\u00e4n kuin Caymanin kiinte\u00e4 katto.<\/p>\n\n\n\n

Lihavat ihmiset urheiluautoissa – mahtuvatko he?<\/h2>\n\n\n\n

Se riippuu malleista, sill\u00e4 niiden sis\u00e4tilat vaihtelevat mallistossa. Esimerkiksi 911 ja R8 ovat tilavampia kuin Mazda Miata tai Lamborghini Huracan. Voit jopa pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n n\u00e4it\u00e4 autoja katsomalla sanoa, mitk\u00e4 niist\u00e4 ovat kaiken kaikkiaan tilavampia.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet ylipainoinen ja haluat ostaa itsellesi urheiluauton, sinun kannattaa tehd\u00e4 huolellinen selvitys ja testata niit\u00e4 kaikkia suhteellisen pitk\u00e4\u00e4n. Tarvitaan melko monta kilometri\u00e4 ratin takana, jotta selvi\u00e4\u00e4, sopiiko tietty auto sinulle, mutta ensivaikutelma on t\u00e4rke\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Riippuu my\u00f6s siit\u00e4, aiotko kuljettaa matkustajia takaistuimilla, sill\u00e4 jos aiot, unohda 911 ja valitse Panamera tai Cayenne. Urheiluautot tekev\u00e4t kompromisseja tilan suhteen, ja se on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n vakio kaikissa urheiluautoissa.
Jos haluat urheiluauton, johon mahtuu aina jopa nelj\u00e4 matkustajaa, valitse esimerkiksi Audi RS6, sill\u00e4 RS6:een mahtuu helposti kaikenmuotoisia ja -kokoisia matkustajia ja se kilpailee suorituskyvylt\u00e4\u00e4n useimpien urheiluautojen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 urheiluautot ovat huonoimpia lihaville ihmisille?<\/h3>\n\n\n\n

On olemassa melko v\u00e4h\u00e4n urheiluautoja, jotka ovat todellakin aivan liian ahtaita ylipainoisille tai eritt\u00e4in pitkille henkil\u00f6ille. Lamborgini valmistaa \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen vaarallisia superautoja, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun kannattaa unohtaa Aventadorin tai Huracanin ostaminen, jos olet todella lihava.<\/p>\n\n\n\n

Maasturi Urus on t\u00e4ysin eri juttu, sill\u00e4 se on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n sama kuin Porsche Cayenne. Mazda Miata ei tietenk\u00e4\u00e4n k\u00e4y, samoin kuin Alpine A110, Alfa Romeo 4C ja Fiat 124 Spyder.<\/p>\n\n\n\n

Miksi urheiluautot ovat sis\u00e4lt\u00e4 niin ahtaita?<\/h3>\n\n\n\n

Jotta auto olisi nopea sek\u00e4 suoralla ett\u00e4 mutkissa, sen on oltava kevyt, matala ja leve\u00e4. V\u00e4hemm\u00e4n painoa tarkoittaa, ett\u00e4 auton nopeuteen tarvitaan v\u00e4hemm\u00e4n vetovoimaa. Matalampi painopiste parantaa aerodynaamista tehokkuutta ja tekee autosta litte\u00e4mm\u00e4n mutkissa.<\/p>\n\n\n\n

Leve\u00e4mmiss\u00e4 autoissa on leve\u00e4mpi raidev\u00e4li, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 painon jakautuminen on parempi, mik\u00e4 tekee autosta my\u00f6s vakaamman.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Porsche?<\/h3>\n\n\n\n

Mielest\u00e4ni Porsche valmistaa maailman parhaita autoja, koska ne ovat luotettavia, nopeita, ylellisi\u00e4, teknisesti kehittyneit\u00e4 ja ne s\u00e4ilytt\u00e4v\u00e4t arvonsa eritt\u00e4in hyvin. Hyvin hoidettu Porsche kest\u00e4\u00e4 eritt\u00e4in pitk\u00e4\u00e4n, ja Porschet ovat tunnettuja sisustusmateriaaleistaan, jotka kest\u00e4v\u00e4t aikaa.<\/p>\n\n\n\n

Minulla oli toissap\u00e4iv\u00e4n\u00e4 tilaisuus nauttia 2013 Porsche Cayennesta, jonka mittarissa oli yli 150 000 kilometri\u00e4, ja jokainen verhoilu-, nahka- ja alumiinipala n\u00e4ytti edelleen tahrattomalta. Autossa ei esiinny narinaa, ei kolinaa, ja kaikki toimii ongelmitta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Useimmat ihmiset uskovat, ett\u00e4 ylipainoisilla kuljettajilla ei ole mahdollisuuksia viihty\u00e4 urheiluautoissa, mutta t\u00e4m\u00e4 pit\u00e4\u00e4 paikkansa vain tiettyjen merkkien ja mallien kohdalla. Jotkin kompaktit urheiluautot, kuten Mazda Miata, ovat melko armottomia<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3083"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3083"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3083\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3084,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3083\/revisions\/3084"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3083"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3083"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3083"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}