{"id":31,"date":"2021-06-16T10:28:35","date_gmt":"2021-06-16T10:28:35","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=31"},"modified":"2021-06-16T10:28:35","modified_gmt":"2021-06-16T10:28:35","slug":"kuka-valmistaa-luotettavimman-turbomoottorin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kuka-valmistaa-luotettavimman-turbomoottorin\/","title":{"rendered":"Kuka valmistaa luotettavimman turbomoottorin?"},"content":{"rendered":"\n

Hyv\u00e4maineinen Consumer Reports -sivusto listasi pari merkki\u00e4, jotka valmistavat turbomoottoreita, jotka ovat luotettavampia kuin keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iset imumoottorit. N\u00e4m\u00e4 merkit olivat Honda, Lexus, BMW, Audi, Porsche ja Subaru.<\/p>\n\n\n\n

Jatkuva pienent\u00e4misen ja pakotetun imun trendi on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n, jotta uudemmat moottorit olisivat yh\u00e4 tiukempien p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ysten mukaisia, ja jotkin merkit, kuten Volvo, hybridisoivat, turboahtavat ja ylilataavat moottorinsa.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 moottoreista tulee yh\u00e4 monimutkaisempia, mik\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksen pitk\u00e4aikaisesta luotettavuudesta. Vaikka n\u00e4m\u00e4 Volvon moottorit ovatkin olleet lyhyell\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 eritt\u00e4in luotettavia, pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 on vaikea sanoa.<\/p>\n\n\n\n

Mutta autoteollisuus kehittyy jatkuvasti, ja autonvalmistajat l\u00f6yt\u00e4v\u00e4t yh\u00e4 uusia tapoja tehd\u00e4 luotettavia moottoreita. Ja vaikka nyky\u00e4\u00e4n valmistettavat moottorit ovat monimutkaisuudessaan paljon monimutkaisempia, my\u00f6s n\u00e4iden moottoreiden suunnittelussa ty\u00f6skentelev\u00e4t insin\u00f6\u00f6rit ovat yh\u00e4 ammattitaitoisempia.<\/p>\n\n\n\n

Honda<\/h2>\n\n\n\n

Honda on rakentanut luotettavia turboahdettuja moottoreita jo vuosia, eik\u00e4 edes Toyota tavallisena japanilaisena moottoreiden luotettavuuden kuninkaana p\u00e4rj\u00e4\u00e4 Hondalle t\u00e4ss\u00e4 suhteessa. T\u00e4m\u00e4 johtuu l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 Toyota on ollut hieman hidas ottamaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n downsized-turbomoottoritaktiikan.<\/p>\n\n\n\n

Esimerkiksi Honda Accordissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n 1,5 litran nelisylinterist\u00e4 turbomoottoria. T\u00e4m\u00e4 moottori on voittanut useita moottoripalkintoja luotettavuudestaan ja luotettavuudestaan. T\u00e4m\u00e4 moottori tuottaa jopa 205 hv ja 192 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, mutta se s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 kohtuullisen MPG-tuloksen prosessissa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n moottorin uskomaton tehokkuus on kaksiter\u00e4inen miekka, sill\u00e4 joissakin tapauksissa, kuten todella kylmiss\u00e4 ilmastoissa, 1,5 litran moottorin on vaikea saavuttaa optimaalista k\u00e4ytt\u00f6l\u00e4mp\u00f6tilaa tyhj\u00e4k\u00e4ynnill\u00e4 tai lyhyemmill\u00e4 matkoilla. Yleisesti ottaen Hondan 1,5 litran neliturbomoottori on kuitenkin vankka moottori, ja noin 5-6 vuoden tuotannon j\u00e4lkeen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 my\u00f6s pidemm\u00e4n aikav\u00e4lin luotettavuus on erinomainen.<\/p>\n\n\n\n

Hondan 1,0 litran turbo-4-moottori vaikuttaa my\u00f6s melko luotettavalta, ja kaikki moottorin optimaaliseen k\u00e4ytt\u00f6l\u00e4mp\u00f6tilaan liittyv\u00e4t ongelmat on onnistuttu ratkaisemaan t\u00e4m\u00e4n moottorin osalta. Honda on ollut tehokkaiden kuluttajaturbomoottoreiden sarjassa jo muutaman vuoden ajan, eik\u00e4 Honda n\u00e4yt\u00e4 hidastavan tahtiaan l\u00e4hiaikoina.<\/p>\n\n\n\n

Lexus<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 maineeseen tulee, Lexukseen liittyv\u00e4 maine ei voi olla yht\u00e4\u00e4n parempi. Lexus-autoja on jo pitk\u00e4\u00e4n kehuttu uskomattomasta rakentamisen laadusta ja luotettavuudesta, ja nykyp\u00e4iv\u00e4n Lexus-malleista l\u00f6ytyv\u00e4t turboahdetut moottorit ovat my\u00f6s luotettavuudeltaan ylivoimaisia.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 ei ole yll\u00e4tys monille Lexus-harrastajille, sill\u00e4 Lexusta on aina pidetty turvallisena ostoksena. Lexuksen 2.0T-moottori on yksi kaikkien aikojen luotettavimmista Lexus-moottoreista. Luotettavuuden lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4 moottori tarjoaa my\u00f6s kunnon 240 hv ja 258 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Lexus on useimmiten tarjonnut imumoottoreita, jotka ovat olleet moottoreiden luotettavuustaulukoiden k\u00e4rjess\u00e4, t\u00e4m\u00e4 2.0T tarjoaa samaa luotettavuutta, mutta se my\u00f6s lis\u00e4\u00e4 tehokkuutta ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Katsotpa asiaa miten tahansa, 2.0T on voitto sek\u00e4 Lexukselle ett\u00e4 Lexuksen asiakkaille.<\/p>\n\n\n\n

Porsche<\/h2>\n\n\n\n

Aivan kuten Lexus, my\u00f6s Porsche on viime vuosina ollut useiden luotettavuustaulukoiden k\u00e4rjess\u00e4. Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 911 on Porschen leip\u00e4 ja voi, my\u00f6s uudemmissa 991.2- ja 992-sukupolvissa k\u00e4ytetyt turboahdetut 6-sylinteriset moottorit tarjoavat uskomattomia tehoja ja suurta luotettavuutta.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut ovat kyseenalaistaneet 3,0 litran turboahdetun litte\u00e4n kuutosmoottorin luotettavuuden, kun se tuli markkinoille, ja useimmat heist\u00e4 olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt monimutkaisuus vie varmasti veronsa moottorin luotettavuudelta. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kuitenkin silt\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4in ei ole, sill\u00e4 uudemmat 992-sukupolvet tarjoavat l\u00e4hes samoja moottoreita kuin 991.2-sukupolvesta l\u00f6ytyv\u00e4t moottorit.<\/p>\n\n\n\n

Uusimmassa 992 Turbo S:ss\u00e4 oleva 3,7 litran turboahdettu tasakuutosmoottori on yksi viime vuosien vaikuttavimmista moottoreista. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 moottori on eritt\u00e4in luotettava, se tarjoaa my\u00f6s h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4n tehon litraa kohden, jos otetaan huomioon, ett\u00e4 Turbo S tarjoaa 641 hv ja 590 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n tehon ansiosta Turbo S:n nopeus 0-100 km\/h on alle 2,5 sekuntia, ja my\u00f6s 205 km\/h huippunopeus on vaikuttava. Jos t\u00e4m\u00e4 moottori yhdistet\u00e4\u00e4n Porschen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston viimeisimm\u00e4n sukupolven kanssa, n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 992 Turbo S tarjoaa yhden koko autoteollisuuden kehittyneimmist\u00e4 voimansiirroista.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat turbomoottoreiden haitat?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka saattaa tuntua silt\u00e4, ett\u00e4 turboahdetut moottorit tarjoavat merkitt\u00e4v\u00e4n edistysaskeleen autoteollisuudessa, on joitakin seikkoja, joissa turboahdettu moottori kalpenee vanhan kunnon imumoottoripy\u00f6r\u00e4n rinnalla.<\/p>\n\n\n\n

Yksi niist\u00e4 on hitaampi kaasuvaste, sill\u00e4 vaikka turboahdettu moottori olisi kuinka hyv\u00e4, se ei koskaan pysty vastaamaan kaasuvasteeseen, joka on verrattavissa luontaisesti imett\u00e4v\u00e4\u00e4n moottoriin. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n v\u00e4\u00e4nt\u00f6k\u00e4yr\u00e4 ei ole yht\u00e4 lineaarinen kuin imumoottoreissa. Lis\u00e4ksi isommissa moottoreissa moottorit eiv\u00e4t my\u00f6sk\u00e4\u00e4n kuulosta kovin hyv\u00e4lt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko turboahdettu moottori parempi kuin ahdettu moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Turboahdin ja ahdin ovat kaksi suosituinta pakkosy\u00f6tt\u00f6tapaa. Turbon suurin haittapuoli on ahtoviive, ja ahtimen suurin haittapuoli on tehottomuus.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut pit\u00e4v\u00e4t ahtimia my\u00f6s luotettavampina, mutta t\u00e4m\u00e4 on melko kyseenalaista, sill\u00e4 turboahtimet ovat kehittyneet viime vuosina huomattavasti. Vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 ahtimet t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t useamman laatikon, mutta turboahdin on yleistym\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko turboahdettu moottori parempi kuin hybridimoottori?<\/p>\n\n\n\n

Hybridisoinnista on hitaasti tulossa yh\u00e4 merkityksellisemp\u00e4\u00e4, ja se tulee vain lis\u00e4\u00e4ntym\u00e4\u00e4n ajan my\u00f6t\u00e4. Mutta kysymys siit\u00e4, kumpi n\u00e4ist\u00e4 kahdesta tavasta tehostaa moottoria on parempi, riippuu siit\u00e4, mit\u00e4 moottorilta halutaan saada aikaan.<\/p>\n\n\n\n

Turboahdin on parempi korkeammilla nopeuksilla, ja hybridimoottori s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n polttoainetta l\u00e4hinn\u00e4 kaupunkiajossa. Meid\u00e4n on kai odotettava muutama vuosi, ennen kuin hybridit yleistyv\u00e4t, ja vasta sitten voimme todella p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, kumpi n\u00e4ist\u00e4 kahdesta tarjoaa enemm\u00e4n ominaisuuksia kuin toinen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyv\u00e4maineinen Consumer Reports -sivusto listasi pari merkki\u00e4, jotka valmistavat turbomoottoreita, jotka ovat luotettavampia kuin keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iset imumoottorit. N\u00e4m\u00e4 merkit olivat Honda, Lexus, BMW, Audi, Porsche ja Subaru. Jatkuva pienent\u00e4misen ja pakotetun<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=31"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/31\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=31"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=31"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=31"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}